Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Green Gas = R290?  (läst 389 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Green Gas = R290?
« skrivet: 25 juni 2023, 09:25:51 »
Finns nÃ¥t som heter green gas som används av folk som hÃ¥ller pÃ¥ med airsoft, kollar och det ska vara ganska hög andel propan pÃ¥stÃ¥s det, med tillskott av silikonolja och 1,1,1,2-Tetrafluoretan (R134A?). Bara funderar om detta kunde vara en billig källa för R290 till en R134 baserad bil AC. Priset är  hälften av en sÃ¥n burk pÃ¥ ebay och kan köpas lokalt dessutom.

Burken står det såhär på
Citera
Contents: CH2 FCF3 CH3
Purity 99.7%
Water content: 0.005%
Acid content: 0.0001%
Silicon oil: 0.2945%

Commodity & description PROPANE
(mole C2 0.5% C3 96% iso-iC4 1.7%)
Molecular weight: 44.50

Propanets vikt ska vara 44.09 dock. Och den första raden med den kemiska formeln lär inte vara helt korrekt skriven.

Nog för att jag just köpt påfyllning från fylldinac men om det gick i framtiden att få tag i billigare skulle det vara av intresse.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Green Gas = R290?
« Svar #1 skrivet: 25 juni 2023, 11:09:51 »
Hmm undra vad det översta är, blir osäker på om man ska läsa det som metyl/etylgrupper eller inte, eller extra metylen iblandat och den sista är metylgrupp? FCF3 funkar iaf.

Silikonoljan unviker jag aktivt att få i kylsystem, om det har något betydelse eller inte har jag inte stött på något uttalande om. Men antar den inte tycker om värme som ordinarie smörjolja för kylsystemet. Finns inga silikonoljor i kylsystem i alla fall.

Det sista måste väl syfta på etan, propan och isobutan som blandats ihop. Rätt nämnvärt orent i så fall. Nja. Förstör inte bilen med det där. Du vill bara ha en kokpunkt i en bil, och en konderseringspunkt samtidigt. Inte flera så oförångat köldmedium konstant tvättar oljan ur lagren.

A/C-service görs redan billigt, gå hellre till sånt ställe om man inte vill riskera byta A/C-delar för mer än det kostar att få en översyn första gången.
Har gasen läckt så vill man täta läckan så man slipper fylla igen. Jag vill veta att jag inte andas F-gas varje gång jag åker bil, som ligger kvar i botten av lungorna och gottar sig. Stackars folk som använder gasen till lek också. Tryckluftssystemen funkar ju riktigt bra även ute i fält.
« Senast ändrad: 25 juni 2023, 11:11:36 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!