Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig effekt ESD12HSA Värme samt kyla  (läst 1086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danneh88

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dålig effekt ESD12HSA Värme samt kyla
« skrivet: 28 december 2020, 12:09:52 »
Hej,

Ny här på forumet efter att jag försökt med lite felsökning på en luftvärmepump igår. Ser att det finns experter här, så man kanske kan lära sig något!

Felbeskrivning: Värmer dåligt eller inte alls, var 15 grader i utrymmet på morgonen när börvärde stått på 20 över natten. Har tidigare gått bra i alla år sedan den installerades (2012?). Röd lampa blinkar på innerdelen efter ett tag (gissningsvis felkod, se video).

Vid felsökning i värmeläge kunde konstateras att hp-ledning från kompressor blir varm, över 50 grader. Rör som leder till innerdelen värmdes även det (grova) upp långsamt. Ingen påtaglig värme kunde kännas av i utblåsningsluften inne. Detta med BV satt på 32. Fläkten i innerdelen ville gå på lågfart, trots att fjärrkontrollen ställdes på högfart flertalet gånger.

I kylläge bildades frost på ett av rören till förångaren inne, men bara en kort stund (ca 1-2minuter) för att sedan tina. lite lätt dagg, sedan frosta på i ytterligare någon enstaka minut. Jag uppfattade detta som märkligt att den inte ville kyla kontinuerligt då ärvärdet i rummet var ~25 och BV 18. Dock varvade fläkten i innedelen upp i detta läge.

Blinksekvensen i utedelens röda LED var regelbunden en blinkning / sekund (tolkar jag som normal).

Ingen blinkning uppfattades vid innerdelen, enbart fast rött sken. Vid tryck på AUX-knappen svarade innedelen med regelbundet rött blink. Jag kan inte känna igen det som någon felkod.

Denna film är tagen vid innedelen vid tryck på AUX-knappen:



Några idéer vad som kan vara fel?

Mvh och tack på förhand!
/Daniel

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig effekt ESD12HSA Värme samt kyla
« Svar #1 skrivet: 28 december 2020, 21:19:10 »
jag har varit ute för detta min misstanke var då att kompressorn inte varvade upp tillräckligt då den gav dåligt tryck.
Ingen gasbrist kunde påvisas

iom att det endast fanns givare till utedelen kvar som reservdel och det inte kunde uteslutas givar fel så byttes dessa men felet kvarstod

pumpen skrotades.

Utloggad Danneh88

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig effekt ESD12HSA Värme samt kyla
« Svar #2 skrivet: 29 december 2020, 12:40:10 »
Finns ett litet veck på röret vid utedelen. Sannolikt varit där sedan installation.

Skulle det kunna vara orsaken?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig effekt ESD12HSA Värme samt kyla
« Svar #3 skrivet: 29 december 2020, 18:44:32 »
det var inget litet veck i dessa samhangen!

kan påverka förstås men om det gått tidigare så är det knappt en del av sanningen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!