Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig effekt!  (läst 2728 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nick77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
DÃ¥lig effekt!
« skrivet: 23 februari 2010, 12:11:38 »
Hej

Fick detta svar från min återförsäljare när jag mailade honom angående att min NE9JKE inte lyckas hålla värmen till mer än 17grader, då den är inställd på 25grader, i ett 20m2 stort rum när utetemperaturen är runt -10. Kan det verkligen stämma??


 
En värmepump klarar sig bra själv ner till minus 5 grader. När det är 10-15 minus grader sÃ¥ behöver de hjälp dÃ¥ de inte riktigt orkar ge 20 grader själv.  Att den ger 17 grader är helt normalt.
 

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig effekt!
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2010, 01:00:06 »
Nä, det kan väl inte stämma. Har du det "normalt" isolerat? Nu vet jag inte hur mycket en sån pump ska ge, men jag tror att till och med min fulpump "Coolix 3,5kw" hade fixat det bättre.

Jag hoppas verkligen att återförsäljaren inte menade vp överlag.

//Bippsan
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad Dansk-jävel ;)

  • Nyfiken pÃ¥ värmepumpar men tvivlar lite om jag gillar dem eller inte...!?
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nordsjælland / Danmark
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Love to paddle. But NOT if I hear banjos! :-o ;-)
SV: DÃ¥lig effekt!
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2010, 03:55:16 »
Hejsan...
Känner (som bibbsan här ovan) heller inte specifikt till din pump - eller till någon annan pump på nära min egen Panasonic, men det låter inte riktigt.

Tänkar  Sc:,h .... vad om din fjärrkontroll är ur riktigt läge i förhollandet till hur den skall vÃ¥ra.. m.h.t. temperaturen forstÃ¥s.. har du kollat upp pÃ¥ det??

Därför min fjärrkontroll kann - om man inte passer på värje gång man gör något med den - lätt "komme ur läget" (om man kann säge så?) vid, att man f.ex. tryckar på TEMP-UP, och pumpen så INTE registrerar dett trycket! (min fläkt säger "BIP" om trycket är registrerat korrekt).

Registreres inte trycket korrekt, kommer fjärrkontrollen därvid att stå en grad högre, än vad pumpen rejält står på!! På sånt sätt kann dem stå flera/många grader ur läget, även när man tror, att dem är "ihopstämda". Vilket dem så inte är i detta fallet. Kanske det kann vara årsaken.. eller vad tror du/ni??

Till alment info brukar jag ställa upp temp'en på fjärrkontrollen på vinteren- dette så att temperaturen där kommer att stämma bättre överens med den faktiske rumstemperaturen. Jag tryckar då TEMP-NED nån gång eller 3(!!), när fläkten inte kann registrere det (från inuti ett annat rum t.ex.). Tryckar upp temp'en igen när det blir vämere på våren/sommaren, så rumstemperatur igen stämmer överens med temp'en på kontrollen.

Ursäkta språket om ni undrar - det är nån gångar lite svårt att förklara tekniska ämnen för en danskar som jag *vinkar* ... hoppas ni forstår mitt dansk-jäkla-svenska... annars får ni skriva på engelska.. tack :-)

Hej då

Bo / DK
« Senast ändrad: 25 februari 2010, 04:11:00 av Dansk-jävel ;) »
Integrerat Panasonic CS-E9CKP värmepump i en 70 kvm Kalmar-stuga från febr. 2005. Har ochså vanlige el-paneler, men dem används bara när utomhustemperaturen kommer ner på minus 8-10 grader C eller sådär... annars får fläkten klara av det ensamt... och det går lågom bra, tyckar jag.
Ehmmm..... pÃ¥ fläktens papirer stÃ¥r dett nÃ¥nstans, att man ska stänga AV fläkten, om temperaturen utomhus kommer ner pÃ¥ -20 eller mer.... VAD F... är dog detta!!!??? DÃ¥ frysar man ju ihjäll sig pÃ¥ ett par timmar!!?? :-O  :-D

Utloggad lassepasse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt!
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2010, 08:01:44 »

Därför min fjärrkontroll kann - om man inte passer på värje gång man gör något med den - lätt "komme ur läget" (om man kann säge så?) vid, att man f.ex. tryckar på TEMP-UP, och pumpen så INTE registrerar dett trycket! (min fläkt säger "BIP" om trycket är registrerat korrekt).

Registreres inte trycket korrekt, kommer fjärrkontrollen därvid att stå en grad högre, än vad pumpen rejält står på!! På sånt sätt kann dem stå flera/många grader ur läget, även när man tror, att dem är "ihopstämda". Vilket dem så inte är i detta fallet. Kanske det kann vara årsaken.. eller vad tror du/ni??


hmmm....menar du att om man t.ex. tar fjärrkontrollen till ett annat rum och ställer upp temperaturen pÃ¥ den där, registreras det inte av pumpen, och därför är de 2 enheterna "mismatched" ?  SÃ¥ kan det väl teoretiskt bli, men man fÃ¥r väl anta att Nick lärt sig pumpen sÃ¥pass att felet inte ligger där... ???

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig effekt!
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2010, 21:32:27 »
Mig veterligt sÃ¥ har inte fjärren ngt att göra med var den befinner sig. VÃ¥r XE9 klarar utan problem att värma upp 80m2  till 22 grader ner till -15 utan problem, det gjorde den iaf när innan vi skaffade LV-pump
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad jens75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig effekt!
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2010, 21:54:42 »
Är ganska säker på att min Panasonic HE12 skickar all info (temperatur, ving-läge, mode, fläktläge etc) varje gång man ändrar någon parameter. Så ökar man exempelvis börvärdet med en grad med med hjälp av fjärren, så skickas inte +1 grad, utan istället skickas själva temperaturen (samt ving-läge, mode, fläktläge etc). Trodde i min enfaldhet att alla Panasonic luftl/luft pumpar fungerade så :o. Så skulle fjärren och innedelen komma ur sync, så kommer det att rätta till sig självt nästa gång innedelen mottager ett kommando.
- 1 1/2-plan (120 m2 + 56 m2, 20-21 grader C). Byggår 1982, Skåne län. Mekanisk frånluft utan återvinning.
- Panasonic HE12-SPK L/L (installerad 2008).
- Thermia Atec 9 för vattenburen värme samt varmvatten (installerad okt 2012).
- Elektrisk golvvärme i de två badrummen.

Elförbrukning sedan inflyttning:
2006: 16558kwh, 2007: 18337kwh, 2008: 17788kwh
2009: 11991kwh, 2010: 13872kwh, 2011: 10284kwh
2012: 10740kwh, 2013: 9215kwh,  2014: 7461kwh
2015: 7641kwh,  2016: 8560kwh,  2017: 9379kwh
2018: 9154kwh,  2019: 9086kwh,  2020: 8712kwh
2021: 10078kwh, 2022: 8172kwh

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig effekt!
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2010, 20:30:37 »
Den säljaren borde sälja bilar eller något liknade för värmepumpar kan han inget om
Min billiga skit pump på 3,2kw som jag get 3488kr för klarade hålla 18gr i ett 30kvm stort garage som är dåligt isolerat med o isolerad golv i 20 minus
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!