Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.  (läst 30570 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« skrivet: 19 mars 2010, 01:01:41 »
Du Raffen som verkar vara minst sagt toshiba frälst..

Har precis köpt en beggad Ras-13 JKVP-E
Ny motor/fläkt samt kretskort i innerdelen(bytt för nå´n månad sedan)..(jag har rivit innerdelen och konstaterat det)
Betalade 2500:- för den och skall tydligen vara årsmodell 2005-2006?

är nedmonterad av installatör samt plast proppade ändar i både inne och utedel
enligt installatören så fick han in all gas i utedelen och kan kollade även nivån..
han sa att det bara var att vackumsuga och släppa på..

Har man köpt bara dynga eller har denna pump hållit ihop bra? etc...?
tänkte du som verkar vara hemma på dessa toshiba.. ???
Givetvis får andra som har synpunkter erfarenheter säga vad dom tycker.. a:gl

/Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2010, 06:33:02 »
4-5 år och mängder med delar utbytta...och nu hela pumpen.
Kan garantera att Raffen höjer den till skyarna oavsett  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2010, 08:27:11 »
priset du gav var så bra att den behöver inte fungera mer än några månader innan den betalat sig o det borde tom Toshiban klara >:D

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2010, 10:21:58 »
Tjenare Dogge!  Ja du, det är ju alltid svÃ¥rt att säga med en lite äldre begagnad pump som antagligen redan var nedplockad vid inköpet, men priset var ju nästan skumt eller ivf oförskämt lÃ¥gt tycker jag sÃ¥ där har du med all sannolikhet gjort en bra affär tror jag nog. Är det en ny fläktmotor och nytt kretskort pÃ¥ pumpen sÃ¥ har du ju nästan egentligen bara betalat för fläktmotorn sÃ¥ därför tycker jag att du har gjort en riktigt bra affär. De ev problem som har dykt upp pÃ¥ dessa pumpar är ju dÃ¥ just fläktmotorer och i sällsynta fall kretskortsfel, kompressorerna har jag aldrig hört talas om att det skulle vara nÃ¥gra bekymmer med sÃ¥ där behöver du inte vara orolig. Är det en riktig installatör sÃ¥ vet han ju ocksÃ¥ vad han gör när man monterar ned en pump (kör tillbaka gasen till utedelen mm), och pÃ¥ din beskrivning med pluggar mm som skydd sÃ¥ tycker jag att det lÃ¥ter helt ok. Sen är väl frÃ¥gan kanske hur han nu skulle ha kontrollerat nivÃ¥n eller mängden av gas i pumpen?? Sc:,h Men huvudsaken är att den gas som fanns är tillbakakörd pÃ¥ ett riktigt sätt till utedelen.
Fungerar pumpen som den skall när du har installerat den så har du enligt min mening gjort ett riktigt klipp alltså, och det skall bli riktigt spännande att få höra lite rapporter från dig framöver när du har fått igång den hur du upplever den både driftsmässigt och kapacitetsmässigt, detta eftersom de här lite äldre maskinerna är/var ena riktiga kraftpaket alltså.
Jag kan väl som jämförelse bara nämna att jag fick 5000:- kr för min Panasonic av årsmodell 2005 som var i ett helt oförändrat fullgott skick och med en nästan ny innerdelsfläktmotor med keramiska lager som bara hade gått 1 värmesäsong. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 19 mars 2010, 23:08:57 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2010, 11:36:59 »
Jag hittade några gammla tester,den står sig ju bra mot en dagens maskiner..=)
och på folksams sida över fel så var det bara 4 kompressor haverier totalt.
måste ju ses om otroligt bra,för jag misstänker att denna pump sålts rätt frekvent?
men därimot fläktmotor byten var 100-tals.
även kretskorts byten gjordes ihärdigt,och där har jag åsikter,kretskortet sitter monterat väldigt ologiskt och i mina ögon klantigt
Den sitter inspärrad i en ugn kan man väll lugn påstå,detta ska jag modifiera,elektroniks värsta fiende är ju precis det..värme..=)

Och angående hur han kontrollerade hurvida det var gas i den,det gjordes givetvis innan backpumpning
jag skrev kanske lite klantigt..=)

Ska bli intressant att se hur den fungerar gentenmot mina 2 andra maskiner.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2010, 12:55:00 »
Hej Dogge!  Ja om jag förstÃ¥r det rätt sÃ¥ har du dÃ¥ en Gester Air luftvärmepump frÃ¥n 1991 i bostadsvÃ¥ningen och en Elecrolux 9:a i garaget, och dÃ¥ kan du säkert om Toshiban nu fungerar som den skall vill säga antagligen snabbt komma att se skillnaden mellan ivf Gester Air-pumpen och Toshiban direkt om du nu tänker ha Toshiban i bostadvÃ¥ningen vill säga, och du kan dÃ¥ säkert ganska omg stänga av den gamla pumpen isf.
Mike i Borås har ju samma pumpmodell som den här fast i 10:ans storlek, och med den värmer han då lätt hela sin bostadyta på ca 100 m2 i huset trots en inte allt för optimal planlösning när det gäller värmespridning såvitt jag har förstått.
Installatören har väl då kanske kontrollmätt lite med instrument för att se hur det står till med den ev gasmängden i pumpen och det är väl helt ok, men f.ö känner jag inte till något annat sätt för att vara helt säker på rätt gasmängd än att man helt tömmer pumpen på gas och därefter återfyller pumpen igen med exakt rätt mängd ny gas (enl föreskrift för pumpen) i rätt vikt eftersom den vägs nämligen.
Under förutsättning nu förstås Dogge att pumpen fungerar precis som den skall så kommer den med all säkerhet att, för att använda ett litet slitet uttryck då: "slå dig med häpnad" ;D och då är det bara till att välkomna dig in i Toshibaklubben, och detta till priset av en ren spottstyver isf. ;) :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 19 mars 2010, 23:09:33 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2010, 13:05:44 »
Jag hittade några gammla tester,den står sig ju bra mot en dagens maskiner..=)
och på folksams sida över fel så var det bara 4 kompressor haverier totalt.
måste ju ses om otroligt bra,för jag misstänker att denna pump sålts rätt frekvent?
men därimot fläktmotor byten var 100-tals.
även kretskorts byten gjordes ihärdigt,och där har jag åsikter,kretskortet sitter monterat väldigt ologiskt och i mina ögon klantigt
Den sitter inspärrad i en ugn kan man väll lugn påstå,detta ska jag modifiera,elektroniks värsta fiende är ju precis det..värme..=)

Och angående hur han kontrollerade hurvida det var gas i den,det gjordes givetvis innan backpumpning
jag skrev kanske lite klantigt..=)

Ska bli intressant att se hur den fungerar gentenmot mina 2 andra maskiner.

Dogge

Grattis till en billigt köp verkar det som. Om så mycket är bytt redan så lär det ju inte gå sönder igen snart och det bör ju vara en bra affär då. Synd att man inte kan få garanti på beg. Men det kanske är garanti på fläktmotorn iaf?

Vad kostar det att installera en beg pump? Är det samma priser som för en ny pump och är firmor villiga att göra det utan att få sälja någon pump??


Raffe:

Ursäkta om jag frågar, det är seriös fråga.

Men är det här alltså Toshiba som höjs till skyarna som top of the art av dig Raffen? Du säger ju hela tiden att Toshiba är ledande och ligger längst fram i utveckling.

Är det då förlåtligt att det blir sådana fatala missar som dåliga fläktmotorer samt kretskort? Om nu Toshiba vore så överlägsna andra så borde väl sådana problem redan vara avklarade i testmiljöer?

Det är inte meningen att hacka på Toshiba då det med all säkerhet är en lika bra pump som de flesta andra.

Jag vill verkligen förstå hur du menar när du säger att just Toshiba är så mycket bättre.



Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2010, 13:13:58 »
Raffe:

Ursäkta om jag frågar, det är seriös fråga.

Men är det här alltså Toshiba som höjs till skyarna som top of the art av dig Raffen? Du säger ju hela tiden att Toshiba är ledande och ligger längst fram i utveckling.

Är det då förlåtligt att det blir sådana fatala missar som dåliga fläktmotorer samt kretskort? Om nu Toshiba vore så överlägsna andra så borde väl sådana problem redan vara avklarade i testmiljöer?

Det är inte meningen att hacka på Toshiba då det med all säkerhet är en lika bra pump som de flesta andra.

Jag vill verkligen förstå hur du menar när du säger att just Toshiba är så mycket bättre.


Det finns många pumpar som är BRA. Sedan finns det några som är inte lika BRA.

Det är alltid RÄTT KVALITE som eftersträvas. Du har dina krav, jag har min och Raffen har sina.


Edit citering
« Senast ändrad: 19 mars 2010, 13:34:34 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2010, 13:18:42 »


Grattis till en billigt köp verkar det som. Om så mycket är bytt redan så lär det ju inte gå sönder igen snart och det bör ju vara en bra affär då. Synd att man inte kan få garanti på beg. Men det kanske är garanti på fläktmotorn iaf?

Vad kostar det att installera en beg pump? Är det samma priser som för en ny pump och är firmor villiga att göra det utan att få sälja någon pump??


Raffe:

Ursäkta om jag frågar, det är seriös fråga.

Men är det här alltså Toshiba som höjs till skyarna som top of the art av dig Raffen? Du säger ju hela tiden att Toshiba är ledande och ligger längst fram i utveckling.

Är det då förlåtligt att det blir sådana fatala missar som dåliga fläktmotorer samt kretskort? Om nu Toshiba vore så överlägsna andra så borde väl sådana problem redan vara avklarade i testmiljöer?

Det är inte meningen att hacka på Toshiba då det med all säkerhet är en lika bra pump som de flesta andra.

Jag vill verkligen förstå hur du menar när du säger att just Toshiba är så mycket bättre.


Det finns många pumpar som är BRA. Sedan finns det några som är inte lika BRA.

Det är alltid RÄTT KVALITE som eftersträvas. Du har dina krav, jag har min och Raffen har sina.


Var det något av det du skrev jag skulle förstå? Jag kanske är ovanligt dum idag men om du citerar in mina frågor så svara på dom eller så skiter du i det jag frågar om.?

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2010, 13:30:48 »
Jag hittade några gammla tester,den står sig ju bra mot en dagens maskiner..=)
och på folksams sida över fel så var det bara 4 kompressor haverier totalt.
måste ju ses om otroligt bra,för jag misstänker att denna pump sålts rätt frekvent?
men därimot fläktmotor byten var 100-tals.
även kretskorts byten gjordes ihärdigt,och där har jag åsikter,kretskortet sitter monterat väldigt ologiskt och i mina ögon klantigt
Den sitter inspärrad i en ugn kan man väll lugn påstå,detta ska jag modifiera,elektroniks värsta fiende är ju precis det..värme..=)

Och angående hur han kontrollerade hurvida det var gas i den,det gjordes givetvis innan backpumpning
jag skrev kanske lite klantigt..=)

Ska bli intressant att se hur den fungerar gentenmot mina 2 andra maskiner.

Dogge

Grattis till en billigt köp verkar det som. Om så mycket är bytt redan så lär det ju inte gå sönder igen snart och det bör ju vara en bra affär då. Synd att man inte kan få garanti på beg. Men det kanske är garanti på fläktmotorn iaf?

Vad kostar det att installera en beg pump? Är det samma priser som för en ny pump och är firmor villiga att göra det utan att få sälja någon pump??


Raffe:

Ursäkta om jag frågar, det är seriös fråga.

Men är det här alltså Toshiba som höjs till skyarna som top of the art av dig Raffen? Du säger ju hela tiden att Toshiba är ledande och ligger längst fram i utveckling.

Är det då förlåtligt att det blir sådana fatala missar som dåliga fläktmotorer samt kretskort? Om nu Toshiba vore så överlägsna andra så borde väl sådana problem redan vara avklarade i testmiljöer?

Det är inte meningen att hacka på Toshiba då det med all säkerhet är en lika bra pump som de flesta andra.

Jag vill verkligen förstå hur du menar när du säger att just Toshiba är så mycket bättre.




Jag tänkte svara på frågan som riktade sig till Raffen..
Tänkte på denna ugn som kretskortet sitter i..jag tror att denna modellen var i första hand tänkt som AC
och därför så fanns inte problemet med höga temperaturer..(är iallafall vad man kan misstänka?)
när jag studerar hur kortet är placerat så tror jag konstruktören monterat kortet med tanke på AC körning..
Kanske detta är ändrat på nyare modeller?


Men..faktum är att jag blir mer och mer imponerad av min Gester air pump
trots många brister och barnsjukdomar så var ambitonen stor
som exempel ,sammetyta på fläkthjul för att minska friktion och ljud(toshiban har plast fläkt)
och detta på en maskin från 91..=)

Gester airen är givetvis ren dynga jämfört med dagens maskiner men har med dom modifikationer jag utfört gjort ett lysande jobb..=)
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2010, 13:32:28 »
Var det något av det du skrev jag skulle förstå? Jag kanske är ovanligt dum idag men om du citerar in mina frågor så svara på dom eller så skiter du i det jag frågar om.?

Sorry! Trodde det var det svaret du ville ha.
Men jag är snäll och trevlig! En installation brukar kosta från ~5000kr.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2010, 13:39:59 »
Var det något av det du skrev jag skulle förstå? Jag kanske är ovanligt dum idag men om du citerar in mina frågor så svara på dom eller så skiter du i det jag frågar om.?

Sorry! Trodde det var det svaret du ville ha.
Men jag är snäll och trevlig! En installation brukar kosta från ~5000kr.

Kanon tack

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #12 skrivet: 19 mars 2010, 13:42:34 »
Jag hittade några gammla tester,den står sig ju bra mot en dagens maskiner..=)
och på folksams sida över fel så var det bara 4 kompressor haverier totalt.
måste ju ses om otroligt bra,för jag misstänker att denna pump sålts rätt frekvent?
men därimot fläktmotor byten var 100-tals.
även kretskorts byten gjordes ihärdigt,och där har jag åsikter,kretskortet sitter monterat väldigt ologiskt och i mina ögon klantigt
Den sitter inspärrad i en ugn kan man väll lugn påstå,detta ska jag modifiera,elektroniks värsta fiende är ju precis det..värme..=)

Och angående hur han kontrollerade hurvida det var gas i den,det gjordes givetvis innan backpumpning
jag skrev kanske lite klantigt..=)

Ska bli intressant att se hur den fungerar gentenmot mina 2 andra maskiner.

Dogge

Grattis till en billigt köp verkar det som. Om så mycket är bytt redan så lär det ju inte gå sönder igen snart och det bör ju vara en bra affär då. Synd att man inte kan få garanti på beg. Men det kanske är garanti på fläktmotorn iaf?

Vad kostar det att installera en beg pump? Är det samma priser som för en ny pump och är firmor villiga att göra det utan att få sälja någon pump??


Raffe:

Ursäkta om jag frågar, det är seriös fråga.

Men är det här alltså Toshiba som höjs till skyarna som top of the art av dig Raffen? Du säger ju hela tiden att Toshiba är ledande och ligger längst fram i utveckling.

Är det då förlåtligt att det blir sådana fatala missar som dåliga fläktmotorer samt kretskort? Om nu Toshiba vore så överlägsna andra så borde väl sådana problem redan vara avklarade i testmiljöer?

Det är inte meningen att hacka på Toshiba då det med all säkerhet är en lika bra pump som de flesta andra.

Jag vill verkligen förstå hur du menar när du säger att just Toshiba är så mycket bättre.




Jag tänkte svara på frågan som riktade sig till Raffen..
Tänkte på denna ugn som kretskortet sitter i..jag tror att denna modellen var i första hand tänkt som AC
och därför så fanns inte problemet med höga temperaturer..(är iallafall vad man kan misstänka?)
när jag studerar hur kortet är placerat så tror jag konstruktören monterat kortet med tanke på AC körning..
Kanske detta är ändrat på nyare modeller?


Men..faktum är att jag blir mer och mer imponerad av min Gester air pump
trots många brister och barnsjukdomar så var ambitonen stor
som exempel ,sammetyta på fläkthjul för att minska friktion och ljud(toshiban har plast fläkt)
och detta på en maskin från 91..=)

Gester airen är givetvis ren dynga jämfört med dagens maskiner men har med dom modifikationer jag utfört gjort ett lysande jobb..=)


Jo så kan det ju vara förstås.

Jag som inte är lika påläst som raffe visste inte att Toshiba gjort AC-maskiner och sålt dom som luftvärmepumpar men man lär sig något hela tiden.

Det kan ju faktiskt vara så med äldre saker att dom kanske var lite mer påkostade då kostnader för reklam och konkurrens kanske inte var lika stor.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #13 skrivet: 19 mars 2010, 13:45:40 »
Om jag skall kommentera nöjd index..=)
fast det är farligt för grannsämjan..
jag tycker följande..

Har man en pump monterad så är det väll en utopi att prata om kvalite när man haft pumpen,låt säga 3 år
eller som man läser..citerar: har haft pumpen 1 år och är super nöjd??..fan vore väll annars,men kom igen om 5 år..=)
Men pumpvärlden är väll som alla andra världar..dvs man vet vad som är kvalite och inte?..
Eller vet vi det igentligen?..dom linjerna suddas ju ut mer och mer desto fortare teknologin för oss framåt..
det enda vi kan vara säkra på är "The past"..som exempel:mercedes årsmodellerna 1999-2003 av en serie rostade nå´ting kopiöst..det var då inte kvalite,men är då merceds bara dynga,givetvis inte..=)
teknologin tar oss framåt med små steg bakåt..

Dogge


Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #14 skrivet: 19 mars 2010, 13:47:38 »
Var det något av det du skrev jag skulle förstå? Jag kanske är ovanligt dum idag men om du citerar in mina frågor så svara på dom eller så skiter du i det jag frågar om.?

Sorry! Trodde det var det svaret du ville ha.
Men jag är snäll och trevlig! En installation brukar kosta från ~5000kr.

Med rotavdraget betalade jag 3300:-..var ett pris som jag kännde mig nöjd med..
men när det gäller toshiban så gör jag som många andra..kör 120 där det är 110..=)
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!