Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tror jag fÃ¥tt för stor VP....  (läst 18851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
Tror jag fått för stor VP....
« skrivet: 01 november 2009, 18:51:35 »
Misstänker att jag fått ett nummer för stor vp, nibe 1245-8. Installatören tjänar väl en och annan krona på det. Vid ca 3 plus så skickar den ut ca 41 grader varmt vatten och den går ungefär en kvart. Den startar ca 30 gånger per dygn inkl varmvatten, vid 70 gradminuter. Det måste väl ändå ge mycket sämre cop än en mindre vp som ger lägre ut-temp o går längre tid? Ska man bli sur eller... fiR:
Här är mina värden efter ca 10-15 min: Vb ca 41 ut 33 retur. Beräknat värde 31. Pumpen går på halvfart.
Kb in 5,8 ut 0.8. Pumpen på halvfart. Medeltemp utomhus just nu ca 4 grader.
Värmer ca 200kv. Kollar ofta elmätaren efter natten, när datorer etc inte går.
Från 23.00 på kvällen till 11.00 drar den ca 9 kw (kyl o frys går förståss också) Är det skapligt värde eller?
Vad är bäst/billigast att göra annars: skaffa ngn volymförstorare, eller byta ur en del element mot större? Sc:,h
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #1 skrivet: 01 november 2009, 19:24:59 »
Byta ut en del element mot större är aldrig fel, ger lägre framledningstemp och bättre COP.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #2 skrivet: 01 november 2009, 19:42:10 »
Nja...pumpen blir mycket effektiv med så mycket energi i borrhålet.
Vid större belastning/tid du använder hålet kan effekten sjunka en aning.
Kan du inte öka gradminuterna lite till...
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #3 skrivet: 01 november 2009, 20:22:40 »
Kbin 5,8 grader tyder pÃ¥ en alldeles ny pump. När den har gÃ¥tt nÃ¥gon mÃ¥nad och borrhÃ¥let har kylts ner blir det andra förhÃ¥llanden. En 8 kW pump för att värma 200 kvm tycker jag lÃ¥ter rimligt. Även om pumpen är för stor handlar det inte om mycket sämre COP jämfört med den perfekt dimesionerade pumpen. 

Vad är det för typ av radiatorer och hur många är de? Problemet är att de flesta radiatorerna kan behöva bytas. Det är ingen mening med några radiatorer som behöver låg temperatur om radiatorer i andra rum inte byts. Man blir tvungen att fortsätta med höga framledningstemperaturer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #4 skrivet: 01 november 2009, 20:40:40 »
Ändra gradminuterna mycket mer, om du bara har 15 min körningar.
Jag kör -180, och har ca 15 starter så här års, med överdim. pump.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #5 skrivet: 01 november 2009, 21:53:44 »
Jag tycker det är dåligt av installatören att inte informera/kolla vad man har för element. Jag tror också att det är för små element som ni påpekar. Det blir ingen billig installation om man ska byta hälften av elementen också...
Att höja gradminutrarna höjer väl inte cop, eller ut-tempen...vp startar väl mer sällan bara. Det tar ju ca 5 min för den att komma upp i 35 ut, sen går den väl 10 min till, upp till ca 41 grader. Höjer man minutrarna så måste den väl gå längre tid i så fall vid 41 grader, eller högre, men som sagt kanske att effektiviteten sjunker lite med tiden.
En annan fråga är om man skall öka hastigheten på kb-pumpen. Den står som sagt på 50 % nu. Kruxet är att när jag höjer ett steg upp så hamnar den på max, känns inte så kul...undrar om den skall funka så?
Är det ett alternativ med volymförstorare, då behöver man ju bara en installation?
Det blev mycket frågor på en gång... Sc:,h
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #6 skrivet: 01 november 2009, 22:05:23 »
Höjer du gradmin så får elementen tid på sig att göra sig av med värmen innan nästa start, och vattnet i elementen hinner svalna mer.
Svalare vatten in i vp, och längre gångtider.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #7 skrivet: 01 november 2009, 22:43:11 »
En volymförstorare är aldrig fel, du får längre och färre körningar samtidigt som temperaturen på radiatorvattnet ligger mer konstant. Själv satte jag in en begagnad hydrofortank på 300L då VP blev ett nummer för stor. Kostade under tusenlappen inklusive kopplingar.

Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #8 skrivet: 02 november 2009, 08:03:28 »

En annan fråga är om man skall öka hastigheten på kb-pumpen. Den står som sagt på 50 % nu. Kruxet är att när jag höjer ett steg upp så hamnar den på max, känns inte så kul...undrar om den skall funka så?

Var ligger huset, hur djupt är borrhålet och när installerades pumpen? Det är ofta givare visar fel någon grad eller till och med två så 5,8 grader behöver inte vara rätt värde. Jag tycker det verkar högt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #9 skrivet: 02 november 2009, 10:26:54 »
Kanske du har termostaterna inställd på önskad rumstemperatur, och för hög kurva inställd i styrdatorn?
Det ger precis de symptom du hänvisar till...

På en nyinstallerad anläggning är det viktigt att du trimmar in reglerdatorn med alla termostater fullt öppna, annars stryps flödet om du kör ut "för varmt" vatten och flödet minskar vilket gör att framledningstempen stiger ännu fortare.

Alltså fullt öppna termostater:
Vid temp över 0°C:
Blir det för varmt inne, vrid ned ratten några grader
Blir det för kallt inne, vrid upp ratten några grader

Vid temperaturer under -5°C:
Blir det för vamt inne, sänk kurvan
Blir det för kallt inne, höj kurvan

Vänta ca 1 dygn mellan intrimmningsförsöken så att temperaturen i huset hinner stabilisera sig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #10 skrivet: 02 november 2009, 11:36:07 »
Ursäkta trådkapningen..

Citera
Höjer du gradmin så får elementen tid på sig att göra sig av med värmen innan nästa start, och vattnet i elementen hinner svalna mer.
Svalare vatten in i vp, och längre gångtider.

Jag undrar vad begreppet "Gradminut" är i Nibevärlden? Finns motsvarande i IVTs vokabulär? Detta låter precis som vad jag skulle vilja göra..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #11 skrivet: 02 november 2009, 11:55:04 »
Ursäkta trådkapningen..

Citera
Höjer du gradmin så får elementen tid på sig att göra sig av med värmen innan nästa start, och vattnet i elementen hinner svalna mer.
Svalare vatten in i vp, och längre gångtider.

Jag undrar vad begreppet "Gradminut" är i Nibevärlden? Finns motsvarande i IVTs vokabulär? Detta låter precis som vad jag skulle vilja göra..

IVT:s regleringer fungerar på ett annat sätt. Temperaturen på radiatorreturen mäts och den styr pumpen. Pumpen startar när temperaturen når börvärdet minus halva kopplingdifferensen och stannar när den når börvärdet plus halva kopplingsdifferensen. Det man kan laborera med är kopplingsdifferensen. Den bestämmer hur längden på gång- och stilleståndsperioderna så den är det närmaste man kommer gradminuter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #12 skrivet: 02 november 2009, 11:58:49 »
Och även för dig gäller att du skall ha så många termostater som möjligt helt öppna, annars BLIR det många start/stopp, speciellt om man har för hög kurvlutning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #13 skrivet: 02 november 2009, 14:46:57 »
Det var som jag trodde angående gradminutrarna, de gör bara så att vp går mer sällan, men den går ju samtidigt längre på högre temp, tror jag, men framförallt går den högre upp. Med 160 gradmin så gick den upp till 44 grader ut, mot 41 vid 70 gradmin. Den gick också dubbelt så länge dvs 30 min.
Kom på i dag att man kanske skulle öppna termostaterna helt i sovrummen också, och sen göra en schemalagd sänkning på kväll o natt för att få en bra sovtemp. Vad tror ni om det?

Vp har gått 3 veckor nu. Jag bor 3 mil sydost om Göteborg. Har 160 meter.

Har en diff på 0.5 grader på kb-sidan när jag bara kör pumpen, vet ju inte vilken som visar rätt?

En sak till: varför blir hela elementet varmt på vissa ställen mens bara halva elementet är varmt på andra. Antar att det helt enkelt ger ifrån sig värmen snabbare där det är halvvarmt eller?

Förresten så läste jag att man förlorar 3% i cop för varje grad upp. Går tempen till 44 som i mitt fall så handlar det ju om 27%. Rätt mycket tycker jag :'(
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #14 skrivet: 02 november 2009, 15:06:58 »
En sak till: varför blir hela elementet varmt på vissa ställen mens bara halva elementet är varmt på andra. Antar att det helt enkelt ger ifrån sig värmen snabbare där det är halvvarmt eller?

Dom som bara blir varma till hälften, är det över eller underdelen som blir varm?  Om det är underdelen pÃ¥ elementet som blir varmt lÃ¥ter det som att dom är kopplade "baklänges" med det varma inloppet i botten och det kalla utloppet i upptill.

Sen kan det ju även vara så att det finns luft i elementen. Har ni luftat alla element efter installationen?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!