Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken frÃ¥nluftsvärmepump är tystast?  (läst 5318 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brin Londo

  • Gäst
Brin Londo
Vilken frånluftsvärmepump är tystast?
« skrivet: 04 juni 2006, 22:15:09 »
Jag har en Nibe Fighter 310P från -99 som börjar tröttna. Förre ägaren (jag köpte huset i höstas) har bytt kompressor och utfört en del andra reparationer. Pannan fungerar, men kompressorn bullrar för mycket för att det ska vara acceptabelt. Har haft installatör på plats tre gånger. De bytte och justerade en del grejer som visserligen fick ner ljudnivån en del men det är ändå alldeles för mycket buller när kompressorn går. Visserligen är jag ljudkänslig, men till och med personer som inte är det reagerar på att pannan bullrar.

Så nu har jag fått nog. Orkar inte krångla mer med den här pannan utan tänker köpa en ny. Därför undrar jag om någon har tips på en tillverkare som tar buller på högsta allvar och vilken modell som är tystast på marknaden. Självklart gör det inget om den dessutom är effektiv och sparar mycket energi - om nu det går att kombinera med låg ljudnivå.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken frånluftsvärmepump är tystast?
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2006, 00:38:24 »
Comfortzone CE 50 är effektivaste FLVP:n på marknaden men jag vet inte om den är tyst? ???

Jag misstänker att det är som med bilar, är den ny är den tyst men efter ett par Ã¥r har nÃ¥gra grejor skakat loss och bullret tilltar successivt.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken frånluftsvärmepump är tystast?
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2006, 20:19:43 »
Jag bytte från en så kallad hög effektiv FLVP till en mindre effektiv FLVP, nämligen Autoterm 190F, pga ljudstörningar bl.a. Jag tycker att större kompressorer innebär högre ljud nivå. Ljud problem kvarstog efter några veckors ljudisolerings försök (isolerings matta klistrad inuiti och utan på FLVP, gips skiva på väggen bakom pumpen, gummi fötter under pumpen, ljuddampare, mm) av installätörn. Den enda som hjälpte var att byta till Autoterm 190F (det samma som IVT 490). Om du har ett modernt hus med ingen källare och värmepumpen ska stå i t.ex. tvättstuga, tänk någa. Det är bra att kunna spara pengar med hög effektiva FLVP men det är viktigare att kunna sova och fungera dagen efter. Du säger själv att du är ljudkänslig.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Vilken frånluftsvärmepump är tystast?
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2006, 21:02:05 »
Om du funderar på att byta pga ljudproblem, kanske du ska fundera om det finns någon annan placering som ger mindre buller. Risken är att du annars blir besviken över att den nya bullrar lika mycket som den gamla. Du kanske också kan förbereda för en bättre installation. Tilläggsisolera väggar, stomljudsisolera värmepumpen mm. Jag har en sk högeffektiv FLVP i en tvättstuga i ett trähus med betongplatta på mark, och är inte störd av ljudet. Och jag är väldigt ljudkänslig. Jag har dock inte sovrum vägg-i-vägg med tvättstugan. I vardagsrummet 4 m från värmepumpen hörs ingenting. Inte heller i hallen när jag stängt dörren till tvättstugan hörs något.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vilken frånluftsvärmepump är tystast?
« Svar #4 skrivet: 05 juni 2006, 22:30:52 »
Tänk också på att ljud fortplantar sig i rörledningar, så installationsslangar på både radiatoranslutningar och vattenberedning är en god ide. Även luftkanalerna bör anslutas med slang. Sen är det ju klart att en större kompessor kan och brukar låta mer än en mindre av samma typ. Man får kanske titta lite på enegibehovet, men jag håller med Raj, i första hand måste det vara en beboligt miljö. Helre ett täcke till och sova gott än att ligga halvnaken och helvaken.
Att rekomendera ett fabrikat vore inte så lyckat här på forumet, men rota runt så finner du nog en hel del information.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Brin Londo

  • Gäst
Brin Londo
SV: Vilken frånluftsvärmepump är tystast?
« Svar #5 skrivet: 06 juni 2006, 09:31:24 »
Pumpen står redan nu så långt bort från alla boytor den kan stå i huset - i tvättstugan i ett hörn av huset. Tilläggsisolering med extra gips tror jag inte hjälper utan det handlar i första hand om att kompressorns skakande fortplantar sig via bjälklaget.

Att stomljudsisolera värmepumpen låter intressant. Hur gör man det i ett trähus, och hjälper det?

Jag har kollat runt lite och pratat med återförsäljare, och den som verkar mest intressant är just IVT 490 som Raj nämner. Mycket på grund av att de enligt en åf nyligen har tagit fram en ny kompressor som ska vara betydligt tystare än tidigare konstruktioner. Runt 45 000 inklusive "allt" skulle ett byte gå på. Rimlig prisnivå?

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken frånluftsvärmepump är tystast?
« Svar #6 skrivet: 06 juni 2006, 17:42:53 »
Jag har ställt pumpen på plattor av ett material som heter Sylodyn, det används för vibrationsdämpning.
Det verkar fungera utmärkt, den nya pumpen (CE-50) ger ifrån sig mindre stomljud än den gamla ( CTC- 103 ),
jag har också träbjälklag och pumpen står i tvättstugan.

Roger

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vilken frånluftsvärmepump är tystast?
« Svar #7 skrivet: 06 juni 2006, 17:53:27 »
Inklusive effektvakt och rumsgivare tycker jag det verkar ok. Betalade själv 32 tusen över disk, med effektvakt, och gjorde allt jobbet själv, inkl läggning av ventilationsrör, ganska tung pryl, fick bygga en ramp för att få in den, måste luta den i 30 grader när den skulle upp för trappan och in genom dörren, men sparade jag 13 lappar tycker jag att jag fick god lön för mödan men jag vet inte om jag skulle gjort om det ensam.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Vilken frånluftsvärmepump är tystast?
« Svar #8 skrivet: 07 juni 2006, 08:03:37 »

Att stomljudsisolera värmepumpen låter intressant. Hur gör man det i ett trähus, och hjälper det?


Att stomljudsisolera en värmepump på ett lätt bjälklag ger mindre effekt än på ett tungt. Problemet är att vibrationsisoleringen vill ha ett visst mothåll från bjälklaget för att fungera bra. Problemet är allstå brist på massa i bjälklaget. Det kan hjälp att lägga ett tungt fundament direkt på bjälklaget under värmepumpen, t ex gjuta ett betongfundament på 0,7x0,7x0,15 m. Det fundamentet väger då ca 150 kg. Värmepumpen i sig väger upp emot 400 kg med vatten. Sedan lägger man vibrationsisolering under fötterna på värmepumpen, av typ t ex Sylodyn. Det är viktigt att styvheten hos vibrationsisoleringen är dimensionerad för vikten hos värmepumpen, inkl vatten. För styvt material ger dålig vibrationsisolering och för mjukt bottnar av lasten. Vill man inte gjuta betong, kan man lägga många lager av tunga skivor, t ex Ceminwood som skruvas ihop och fast i bjälklaget.

Såsom PCP-Roger skriver kan det även fungera med vibrationsisolering utan fundament på lätt bjälklag, men vibrationsisoleringen fungerar bättre ju tyngre bjälklaget är.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!