Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bullo
« skrivet: 30 oktober 2007, 15:04:59 »

Ulmian,
Jag ringde detta nummer: KCC 0771-27 18 00 men jag vill inte lämna ut service killens nummer.
Skrivet av: Ulmian
« skrivet: 30 oktober 2007, 14:14:01 »

Hej Ulmian.
Jag ringde Ahlsells servicenummer och då ringde servicekillen upp mig sen. Fast det tog ju ett par dagar och veckor innan han kom. Men det verkar som om dom inte har allför många service killar.
Jag fick det en ny programvers. som har några mer parametrar att ställa in i den kodade menyn.


Bullo...

Skulle man kunna få Ahlsells servicenummer av dig?
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 29 oktober 2007, 08:12:48 »

Om det är mig du menar, så är svaret NEJ.

Jag köpte ut den via en lokal rörmokare i Sundsvallstrakten.
Det kan man ju fundera på i efterhand om det var så klokt egentligen...   Sc:,h
Han kan dra rören och installera pumpen och pannan med inställningarna..? Njet!

Fasen, skulle villigt kunna betala några tusenlappar för att ngn kunnig person går igenom parametrarna.
Men när inte ens Ahlsell verkar kunna skaka fram något blir man frustrerad.

Tänk den som skulle kunna läsa in sig ordentligt på Sanyo CO2 Eco, han skulle inte ha några sysselsättningsproblem
de närmaste åren...




Jag tycker nog det är din rörpulare du skall vända dig till, enligt mig är det hans ansvar att den anläggning han sålt med installation fungerar korrekt & är riktigt inkopplad anars är det han som skall söka den informationen........ *vinkar*
Skrivet av: Ulmian
« skrivet: 29 oktober 2007, 08:02:57 »

Om det är mig du menar, så är svaret NEJ.

Jag köpte ut den via en lokal rörmokare i Sundsvallstrakten.
Det kan man ju fundera på i efterhand om det var så klokt egentligen...   Sc:,h
Han kan dra rören och installera pumpen och pannan med inställningarna..? Njet!

Fasen, skulle villigt kunna betala några tusenlappar för att ngn kunnig person går igenom parametrarna.
Men när inte ens Ahlsell verkar kunna skaka fram något blir man frustrerad.

Tänk den som skulle kunna läsa in sig ordentligt på Sanyo CO2 Eco, han skulle inte ha några sysselsättningsproblem
de närmaste åren...

Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 27 oktober 2007, 14:42:23 »

Hej Uliman,

Denna servicekille var konsult och var inte partisk åt något fabrikat alls.
Han knorrade som fan över Ahsell och vår installatör om hans dåliga rördragningar.

Electrolux har inte servicen längre. Idag ringer man direkt till Ahsell som ber en service kille kontakta oss. Den som vi hade kom ändå från Småland och hade några vp att fixa här uppe.
Han gav ivarjefall ett seriost intryck. Vi får hoppas på det bästa.



Vilket telefonnummer ringde du?
Ahlsells hemsida är inte direkt kul och lättnavigerad...  knUp

Själv gick jag in via www.kcc.se och ringde kundtjänstnumret 0771-271800.
Vips!
Var det inte en röst jag kände igen..?
Jo, det var ju Johan från Malmö, en av "experterna" i duon "Knoll & Tott" som jag pratat med ett par gånger tidigare...suck.
Nåja, frågade honom om dom kunde skicka upp en kille som skulle kunna trimma vårt system.
Men det gick inte. Det enda han kunde bistå med var att läsa upp parametrar och berätta, via telefon, hur inställningarna skall vara.

Och hur bra blir det?
Han vet ju inte hur...
...huset ser ut.
...planlösningen ser ut.
...många radiatorer vi har.
...radiatorkretsarna går.
...huset är isolerat.

Han sade att installatören skulle fixat inställningarna från scratch.
Jo, tjenare. Han var installatör inte expert på utrustningen.

Vore därför intressant att höra vart du ringde.
Det här börjar ju bli rent löjeväckande. Över två år med den här luft-/vattenpumpen och inte många frågetecken har rätats ut.






En iten fråga till dig bara är det kcc som sålt pumpen till dig??
Skrivet av: Bullo
« skrivet: 26 oktober 2007, 10:58:42 »

Hej Ulmian.
Jag ringde Ahlsells servicenummer och då ringde servicekillen upp mig sen. Fast det tog ju ett par dagar och veckor innan han kom. Men det verkar som om dom inte har allför många service killar.
Jag fick det en ny programvers. som har några mer parametrar att ställa in i den kodade menyn.

Jag tycker det är förjävligt att installatörerna bara verkar installera och sen struntar dom i att optimera systemet. Man tycker ju att det borde ingå från början. Det var ju tur att man fick problem med systemet så man fick det intrimmat.

Återkommer med information angående optimering att den oxå funkar så bra som det låter.
Det tog ca 1 1/2 dygn att få huset varmt igen och få bort råheter efter några veckor med bara 17,5 gr inne. Nu är det 20gr så skönt så skönt.

Skrivet av: Ulmian
« skrivet: 26 oktober 2007, 09:44:22 »

Hej Uliman,

Denna servicekille var konsult och var inte partisk åt något fabrikat alls.
Han knorrade som fan över Ahsell och vår installatör om hans dåliga rördragningar.

Electrolux har inte servicen längre. Idag ringer man direkt till Ahsell som ber en service kille kontakta oss. Den som vi hade kom ändå från Småland och hade några vp att fixa här uppe.
Han gav ivarjefall ett seriost intryck. Vi får hoppas på det bästa.



Vilket telefonnummer ringde du?
Ahlsells hemsida är inte direkt kul och lättnavigerad...  knUp

Själv gick jag in via www.kcc.se och ringde kundtjänstnumret 0771-271800.
Vips!
Var det inte en röst jag kände igen..?
Jo, det var ju Johan från Malmö, en av "experterna" i duon "Knoll & Tott" som jag pratat med ett par gånger tidigare...suck.
Nåja, frågade honom om dom kunde skicka upp en kille som skulle kunna trimma vårt system.
Men det gick inte. Det enda han kunde bistå med var att läsa upp parametrar och berätta, via telefon, hur inställningarna skall vara.

Och hur bra blir det?
Han vet ju inte hur...
...huset ser ut.
...planlösningen ser ut.
...många radiatorer vi har.
...radiatorkretsarna går.
...huset är isolerat.

Han sade att installatören skulle fixat inställningarna från scratch.
Jo, tjenare. Han var installatör inte expert på utrustningen.

Vore därför intressant att höra vart du ringde.
Det här börjar ju bli rent löjeväckande. Över två år med den här luft-/vattenpumpen och inte många frågetecken har rätats ut.

Skrivet av: Bullo
« skrivet: 25 oktober 2007, 14:17:10 »

Hej Uliman,

Denna servicekille var konsult och var inte partisk åt något fabrikat alls.
Han knorrade som fan över Ahsell och vår installatör om hans dåliga rördragningar.

Electrolux har inte servicen längre. Idag ringer man direkt till Ahsell som ber en service kille kontakta oss. Den som vi hade kom ändå från Småland och hade några vp att fixa här uppe.
Han gav ivarjefall ett seriost intryck. Vi får hoppas på det bästa.

Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 25 oktober 2007, 12:39:19 »

150 kWh?! det är ju mer än jag förbrukade med den gamla elpannan.... Rickard som driver forumet säljer väl just tjänsten intrimning, vet inte hur långt han har till Sundsvall dock.
Skrivet av: Ulmian
« skrivet: 25 oktober 2007, 12:33:20 »

Bullo...

En servicekille är precis det man skulle behöva.
Tror inte ett dugg på att min enhet är optimalt inställd... 
Vart bor du?
Vilken firma representerade servicekillen? Ahlsell?

Själv bor jag i Sundsvall och har tydligen Electrolux som man kan vända sig till.
Provade att ringa dit för ett år sedan och berättade att jag önskade en intrimning av systemet.
- Nä, blev svaret. Man skulle ha ett fel på utrustningen innan dom stack ut och kollade.

Och installatören/rörmokaren har jag väl avhandlat i flera andra trådar...   huvuddunk
Ahlsell i Malmö är väl tydligen experterna, iaf på papperet.
Men dom tycker tydligen att man skall "gilla läget". Min förbrukning, 150-160 kwH, under vissa vinterdygn var tydligen inget att höja på ögonbrynen för.

Nä, hellre en servicekille än Johannes Döparens huvud på ett fat, tack!    ^-^
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 25 oktober 2007, 10:05:13 »

Äh 2 veckor är väl inget att hänga upp sig på,vi har precis fått i uppdrag att byta ut pumpar med H16 problem köpta hos onzza.Dessa kunder har väntat mellan 9 o 14 månader på nya utedelar huvuddunk
Tolins: menar du att onzza betalar för arbetet? eller ska ni bara leverera dom nya utedelarna?
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 25 oktober 2007, 08:19:59 »

För att köra co2 teknik i en värmepump borde man eftersträva så högt delta som möjligt....15grader hade varit grymt..... studs
Skrivet av: Bullo
« skrivet: 25 oktober 2007, 08:16:20 »

Flack är flack. Det svarta vredet som står på off/o till vänster på co2:an.
Skrivet av: jonas 10
« skrivet: 24 oktober 2007, 18:06:13 »

Hej bullo.Vad menar han med flack huskurva och vad är det för ratt?Vad kör du på för huskurva
Skrivet av: Bullo
« skrivet: 24 oktober 2007, 14:23:34 »

Äntligen.
Nu har service killen varit hemma och fixat värmepumpen.
Byte kretskort och givare. Och sen optimerade han inställningarna och svor över installatören.
Det var helt fel inställt från början.
Tydligen skall man ha en så flack huskurva som möjligt för då får man varmare vatten i hela tanken och elpatronen behöver inte gå in och stödvärma när man badvatten. Värmepumpen skall göra det största jobbet.
Vill man tappa ett badkar skall man vrida på den svarta ratten till vänster och vänta en timme (sen ställa tillbaka den på noll) och sen kan du tappa upp badkaret och njuta.
Nu när han optimerad inställningar så sa han att det kommer defintiv att dra mycket mindre med el.  :) :)

Denna service kille hade jobbat med vp sen 90 talet och med ctc så han verkar veta vad han sysslar med.

Nu är det varmt och skönt när man kommer hem ikväll. (ta i trä)
Eva
Skrivet av: Bullo
« skrivet: 11 oktober 2007, 11:11:17 »

Uppdatering i ämnet.
Ja nu ska han komma vecka 43 istället för idag.
Tur att man åker till värmen på lördag  8) 8) 8) 8)
Skrivet av: Bullo
« skrivet: 08 oktober 2007, 08:13:34 »

Dom har bytt service organisation. Det kommer någon ifrån Småland tror jag det var. Han skulle upp hit denna vecka.

Tolins,
Jag skulle aldrig acceptera så lång tid.

CO2 har bara en elpatron som sitter i övre delen och värmer upp badvattnet. Det vore faktiskt bra om det fanns en extra i nedre delen som man kunde slå till när ute delen inte fungerar.
Nu har vi som tur en kamin som vi kan elda i. Har ingen lust att köra värme på patronen, då den kommer att bra massa el. Man har blivit snål.
Skrivet av: tolins
« skrivet: 07 oktober 2007, 09:18:08 »

Äh 2 veckor är väl inget att hänga upp sig på,vi har precis fått i uppdrag att byta ut pumpar med H16 problem köpta hos onzza.Dessa kunder har väntat mellan 9 o 14 månader på nya utedelar huvuddunk
Skrivet av: bgn
« skrivet: 06 oktober 2007, 07:43:28 »

Hallå,

Konstigt. Till mig kom dom efter 5 dar. Har Ahlsell bytt serviceorganisation eller nåt - alternativt är det sämre täckning i mälardalen än i Sthlm-regionen.

Nån vecka får man nog räkna med att det tar att boka in teknikern, de kan ju inte gärna har ett antal som inte har nåt att göra... MEN, det är pinsamt för dem om man måste jaga dem för att boka in dem.

Se det positiva. Det går inte åt så mycket el så här års.
Skrivet av: Bullo
« skrivet: 05 oktober 2007, 13:50:55 »

Lite uppdatering på problemet.
Efter 1 vecka och 4 påminnelse har service teknikern äntligen kontaktat mig.
Han kommer nästa!! tors/fredag. Trodde bara att han behövde byta till ny programvara.
Dom kan tydligen hänga sig.

Men ska det behöva ta två veckor? Tur att det inte är vinter och snorkallt.
Nu får jag bara köra på elpatronen. Vem skall betala mina extra elkostander för det?

Nä när man köper en värmepump ska man nog ta en titt på vem som kommer att göra servicen.
Man ska ju inte räkna med att det är den som installerar den som måste.
Just nu skulle vi kunna slänga ut skiten.
Eva
Skrivet av: Bullo
« skrivet: 02 oktober 2007, 15:10:25 »

Hej Bgn,
Nä innegivaren har aldrig blinkat. Vilket den borde ha gjort när det stod att det var fel på rumsgivaren.
Har felanmält igår och servicetekniker skulle ta kontakt med mig. Men dom har inte ringt tillbaka än.
Just nu kör jag utan elpatron och ställt ner värmen till 16,5 så det är svalt och skönt inne.
Nä vi har eldat lite och det är ju inte så kallt ute så vi har runt 19-20 gr ändå.
Nu har vp faktiskt gått i över ett dygn utan att det kommer nåt felmeddelande.
Ska testa och slå på både elpatron och värme och se vad som händer.
Det kan ju ha varit tillfällig sinnesförvirring i styrningen.

Eva
Skrivet av: bgn
« skrivet: 02 oktober 2007, 14:02:59 »

Hallå Bullo,

Nej, men jag hade ett fel på hetgasgivaren för ett år sen och den var dom och bytte. Innegivarens diod blinkar rött om det uppstår nåt fel (om nu inte innegivaren slutat fungera förstås...)

Berätta gärna vidare vad som händer.
Skrivet av: Bullo
« skrivet: 28 september 2007, 09:16:53 »

Hej.

Imorse när jag kollade in pumpen så hade ett felmeddelade kommit upp.
Fel på innegivare ring service men det stod oxå felkod H01 som indikerar Fel på givare placerad på COIL /VÄRMEVÄXLARE. Pumpen gick inte över huvud taget utan elpatronen pumpade på fullt.
Jag tryckte på återställningsknappen (eller vad den nu heter) och pumpen gick igång. Men elpatronen ville inte gå ner. Så jag slog av elpatronen innan jag åkte till jobbet. Tyckte den hade dragit alldeles för mycket under natten. Men om den stog på 9kwh och pumpen inte hjälpte till så drar det iväg.

Är det någon annan som fått detta fel? Nu vet jag inte hur länge detta fel varit. Det vore ju faktiskt bra om VP gav ifrån sig ett litet pip när det skickar felkoder.

Får se om det bara var en tillfällighet eller om jag måste ringa service. (om dom behagar svara) Datorer kan ju fungera som dom vill ibland.

Eva

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!