Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Fazer
« skrivet: 21 januari 2007, 20:52:57 »

Panasonic är tyvärr mycket nonchalanta mot både sina leverantörer och kunder. Dom har blivit för stora helt enkelt.

Mina erfarenheter grundar sig på över 20 år inom elektronikbranchen som servicetekniker inom tv, stereo mm.
Skrivet av: Gonzo
« skrivet: 21 januari 2007, 13:08:52 »

Jag tycker det fokuseras för mycket på panasonic när jag köper mina pumpar av en svensk leverantör så lämnar dom mig garanti då är det banne mig deras skyldighet att fixa delarna till mig,om panasonic inte ställer upp skiter jag o kunden i det får dom lösa senare jag vill ha delarna direkt dom får väl slakta nån maskin på lagret i värsta fall  knUp

Kan bara hålla med.
I synnerhet eftersom det är du som tar den direkta "smällen" gentemot kunden kan du kräva att garantier handhas högprioriterat och ev orsaker kan man ta reda på i ett senare läge.
Skrivet av: tolins
« skrivet: 21 januari 2007, 12:45:55 »

Jag tycker det fokuseras för mycket på panasonic när jag köper mina pumpar av en svensk leverantör så lämnar dom mig garanti då är det banne mig deras skyldighet att fixa delarna till mig,om panasonic inte ställer upp skiter jag o kunden i det får dom lösa senare jag vill ha delarna direkt dom får väl slakta nån maskin på lagret i värsta fall  knUp
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 20 januari 2007, 20:16:00 »

Min erfarenhet är att de mest nöjda kunderna får man när någonting gått på tok och man kan hantera detta på ett så bra sätt att kunden är mer nöjd efteråt än om det hade fungerat klanderfritt direkt.
Min erfarenhet är att det alltid handlar om att ta kunden på allvar oavsett hur "knäppa" klagomålen kan vara.

I bland kan kunden inte komepnseras pga av att garanti eller annat inte gäller. I dessa fall gäller det att verkligen ta sig tid att förklara för kunden.
Gör jag inte det så vet jag att jag att det sprids en hel del negativt och som, i de flesta fall, inte är sant.


Jag vågar nog säga att detta gäller alla områden.



Japp, så är det. Å att det ibland blir en förlust på nån besvärlig kund, det får man se som reklampengar eller goodwill. Herregud så många obetalda support timmar jag har suttit i telefon... Man svär i det tysta, knyter näven i fickan, allt medan man ler å "smörjer" kunden. Lyckas jag då få kunden nöjd, ja då visste jag att det inte stod på, förrän det dök upp nya kunder, rekade av min besvärliga kund. Enkelt!! Men fan så jobbigt ibland  :)

mvh humlan.
Skrivet av: Gonzo
« skrivet: 20 januari 2007, 19:35:44 »

Min erfarenhet är att de mest nöjda kunderna får man när någonting gått på tok och man kan hantera detta på ett så bra sätt att kunden är mer nöjd efteråt än om det hade fungerat klanderfritt direkt.
Min erfarenhet är att det alltid handlar om att ta kunden på allvar oavsett hur "knäppa" klagomålen kan vara.

I bland kan kunden inte komepnseras pga av att garanti eller annat inte gäller. I dessa fall gäller det att verkligen ta sig tid att förklara för kunden.
Gör jag inte det så vet jag att jag att det sprids en hel del negativt och som, i de flesta fall, inte är sant.


Jag vågar nog säga att detta gäller alla områden.

Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 20 januari 2007, 13:17:17 »

Panasonic tillhör de mest reklammerade produkterna, och det är inget konstigt då de finns i stora mängder på marknaden.

Generellt så kan man sammanfatta följande:

1: lagring fläktmotor innerdel: = HELKASS.
Samma skit sitter i Sharp, Toshiba, Mitsubishi.
Strömvandringar har sönder lagren, och Panasonic skriker en mindre förmögenhet för detta.
I vilken annan branch som helst så hade detta varit rena självmordet.
2: HE-serien: inte helt felfri, mången kretskort har fått bytas.

3: Fick vår första fläktmotor på TE att ljuda i veckan, första bytet.
4: AC robot, mycket småfel på innerdelarna.

5: o.s.v. o.s.v.

Det är väl inget problem i sig, men sättet att ta ansvar på, och hur man hanterar reklamationerna smakar bittert.

Tomas

Jag håller med till 100%
Men jag liksom vpgr köper inte maskinerna inom Sverige och hadde vi gjort det så skulle vi betalat skithöga priser men fått en annan hantering.
Tyvärr är det så med Panasonic att våran hjälp finns inte här utan tvärt om motarbetas av samma företag som välvilligt säljer i ena landet och för att sen vara arroganta i nästa land. 

Jag vet att kinnan och citcop inte får kompressorer utan nya innedelar som saknar kretskort och utefläkt dessa tas från H-16 maskinerna och  flyttas över.
Orättvist som fan och åtgärden beror av hur hårt man drabbats av H-16, Panasonic betalar generalagenterna för alla kostnader, men skiter i småföretag eller sidomportörer dom får vad det landet som dom inköpts i har lidit pga H16.

Eller är det så att dessa företag inte kan hantera ett kompressorbyte? (=inget att skämmas för utan betyder att svenska lagstiftningen kräver accreditering för åtgärden vilket förmodligen varken citcop eller kinnan har)

Jag frågade hur länge jag kan vänta mig att få nya kompressorer på garanti! Svar fram till oktober 2007! 
(= fram till frosten 2007)
Inköpsland Latvia. sammställt med frågan hur många E9 vill du köpa i februari.

Vpgr och andra tänk på detta!
Skrivet av: Mike
« skrivet: 20 januari 2007, 11:29:26 »

Vilka är de största märkena på marknader där man har långa köldperioder är mer intressant än vilka som är de största i europa...
Skrivet av: qvisten
« skrivet: 19 januari 2007, 22:58:35 »

Tittar man runt på forumets olika märken är det enbart Panasonicdelen som har sida upp och sida ner om olika felkoder.

Oroväckande!

Nu är ju Panasonic den största leverantören av LL, men tittar man på antalet trådar och inlägg av folk med problem så är det riktigt illa.

Japantillverkade Panasonicpumpar är nog det man bör satsa på ändå, om man nu nödvändigtvis ska ha en Panasonic.
Något annat verkar ju vara helt uteslutet.

Detta, liksom Nordic Air, ger ju hela LL värmepumpsmarkanden dåligt rykte som är svårt att tvätta bort.


Panasonic är inte så stora. Om man inte tror jorden kretsar kring sverige :)

Daikin och Fujitsu är de största märkena i europa.

En generalagent berätta att de skrattat åt han när han berätta att Panasonic var störst i sverige, typ Kan ni inte bättre.
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 19 januari 2007, 20:48:31 »

Eftersom Pana med 100% säkerhet vet vad som skrivs här, så borde dom ha gett sig tillkänna å försökt att hjälpa till, eller vad som helst som skulle kunna vara till nytta, för de som drabbats av fel på sina pumpar. Nu verkar inte den viljan finnas, så om jag hade tänkt köpa en Pana maskin, hade jag definitivt ändrat mig fort som fan, efter allt som står om dom, här på forumet....

mvh humlan.





Jag tror panasonic gör så gott dom kan i frågan om deras fel........sen att dom inte vill framföra vad dom gör & inte på detta forum förstår jag också.....

Dom gör som dom vill, men jag vet vad kundkontakt betyder, genom mina tidigare jobb... Å detta ÄR, det sämsta ett företag kan göra. D.v.s att inte visa sina kunder sitt intresse, att måna om dom. Som alla säljare eller företagare vet, gör en missnöjd kund mer skada, än vad 100 nöjda kunder ger bra reklam....

mvh humlan.

Skrivet av: vpgr
« skrivet: 19 januari 2007, 20:44:32 »

Panasonic tillhör de mest reklammerade produkterna, och det är inget konstigt då de finns i stora mängder på marknaden.

Generellt så kan man sammanfatta följande:

1: lagring fläktmotor innerdel: = HELKASS.
Samma skit sitter i Sharp, Toshiba, Mitsubishi.
Strömvandringar har sönder lagren, och Panasonic skriker en mindre förmögenhet för detta.
I vilken annan branch som helst så hade detta varit rena självmordet.
2: HE-serien: inte helt felfri, mången kretskort har fått bytas.

3: Fick vår första fläktmotor på TE att ljuda i veckan, första bytet.
4: AC robot, mycket småfel på innerdelarna.

5: o.s.v. o.s.v.

Det är väl inget problem i sig, men sättet att ta ansvar på, och hur man hanterar reklamationerna smakar bittert.

Tomas
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 januari 2007, 20:39:45 »

Det hade i alla fall varit trevligt om "Panasonic" hade varit lite mer aktiva i forumet.

Tror att det hade varit bra, både för dem och för konsumenterna.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 19 januari 2007, 20:21:06 »

Eftersom Pana med 100% säkerhet vet vad som skrivs här, så borde dom ha gett sig tillkänna å försökt att hjälpa till, eller vad som helst som skulle kunna vara till nytta, för de som drabbats av fel på sina pumpar. Nu verkar inte den viljan finnas, så om jag hade tänkt köpa en Pana maskin, hade jag definitivt ändrat mig fort som fan, efter allt som står om dom, här på forumet....

mvh humlan.




Jag tror panasonic gör så gott dom kan i frågan om deras fel........sen att dom inte vill framföra vad dom gör & inte på detta forum förstår jag också.....
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 januari 2007, 20:03:04 »

Jag tycker ändå vi skall vara rättvisa mot Panasonic, visst ÄR det väl så att HE-serien och AC Robot fungerar bra, kanske väl så bra som många andra - och dessutom till riktigt skapliga priser.
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 19 januari 2007, 19:59:29 »

Eftersom Pana med 100% säkerhet vet vad som skrivs här, så borde dom ha gett sig tillkänna å försökt att hjälpa till, eller vad som helst som skulle kunna vara till nytta, för de som drabbats av fel på sina pumpar. Nu verkar inte den viljan finnas, så om jag hade tänkt köpa en Pana maskin, hade jag definitivt ändrat mig fort som fan, efter allt som står om dom, här på forumet....

mvh humlan.
Skrivet av: Gonzo
« skrivet: 19 januari 2007, 19:51:19 »

Jag tror faktiskt att en svenskbyggd pump med färdiga markben & byggd i plast med isolering & riktig lösning för avfrostningsvattnet samt 2 innerdelar skulle kunna sälja till många, kanske en uteffekt vid -15 på en 6kw......vilken hade man investerat i själv??

Jag och flera på forumet hade investerat, men i övrigt tror jag att det skulle vara svårt.

Ta he 12:an 7,7 kw !!!  Fantastiskt!
Att det är vid + 7 grader är ju en annan sak........... huvuddunk
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 19 januari 2007, 19:48:30 »

Jag tror faktiskt att en svenskbyggd pump med färdiga markben & byggd i plast med isolering & riktig lösning för avfrostningsvattnet samt 2 innerdelar skulle kunna sälja till många, kanske en uteffekt vid -15 på en 6kw......vilken hade man investerat i själv??
Skrivet av: Gonzo
« skrivet: 19 januari 2007, 19:43:09 »

Jag tycker man skall se till att det faktiskt är maskiner byggda för att sitta på ett hotell i turkiet som a/c & inte för 2 plusgrader med hög luftfuktighet i västergötland...........men man kan undra vad en luft/luft pump byggd & konstruerad för Sverige skulle kosta 35000:- kanske........ studs

Nog hade det varit spännande ändå om någon vågar göra en riktig värmepump och inte en klimatanläggning.
I dagsläget vore det svårt att hävda sig marknadsmässigt pga av att alla tillverkare har pumpar som är tillverkade/anpassade för nordiskt klimat.
Ännu en och med dubbel prislapp är nog borta tämligen omgående.

Lite lagar och regelverk hade nog inte suttit fel här!


Skrivet av: Gonzo
« skrivet: 19 januari 2007, 19:38:27 »

Japp! läste om detta på aktienyheterna.

Våldsamt hög kurs på aktien 2280kr stiger som en raket!

Kanske faller ännu våldsammare då!

Jag skulle nog låta bli att köpa just nu  ;)

Nobel Biocare har i uppdrag att presentera för Läkemedelsverket hur man skall ta hand om komplikationerna och att dom ändrar i sin marknadsföring innan (jag tror att det är 31/1, men jag kan ha fel där). I annat fall får produkten säljförbud.
Eftersom det i dag inte finns något gängse accepterat behandlingssätt för att ta hand om dessa komplikationer, blir detta oerhört spännande!
Eftersom jag själv har et fåtal patienter med komplikationer som fått de beprövade implantaten, ser jag fram emot tips på hur jag ska åtgärda detta.-
Lite som H16 m.a.o  ;D
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 19 januari 2007, 19:37:56 »

Jag tycker man skall se till att det faktiskt är maskiner byggda för att sitta på ett hotell i turkiet som a/c & inte för 2 plusgrader med hög luftfuktighet i västergötland...........men man kan undra vad en luft/luft pump byggd & konstruerad för Sverige skulle kosta 35000:- kanske........ studs
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 19 januari 2007, 19:30:34 »

Japp! läste om detta på aktienyheterna.

Våldsamt hög kurs på aktien 2280kr stiger som en raket!

Kanske faller ännu våldsammare då!
Skrivet av: Gonzo
« skrivet: 19 januari 2007, 19:16:23 »

Det är mitt fel som envisas med att tjata om H-16  ::)

Övriga är sporadiska felkoder som har med installationer mm att göra.

Det är lungt som en filbunke på Panafronten!

Visst är det mycket om H16, men du gör en kanoninsats där!

Nu är det ju inte bara H16.............
Är det så att man slarvat med underleverantörerna så är det bättre destå fortare man agerar.

I mitt gebit, Tandkirurgi, har vi ju företaget Nobel Biocare som sålt en "undermålig produkt" (eg undermålig markandsföring) ffa till USA. Man klarade sig nu sist med nöd och näppe från att produkten skulle dras in, men fick svidande kritik från Läkemedelsverket.
Om produkten dras in torde skadeståndskraven från den stora markanden, USA, bli mer än vad företaget klarar av.

I detta fall handlar det om att kränga en produkt (som nog fungerar) som de som inte opererar rutinmässigt skall våga sig på att använda.
Enkelt, lätt och så lite blod som möjligt.
Eftersom man vänder sig till de som saknar rutin blir ju lyckandefrekvensen därefter.
Vinsten för företaget ökar temporärt, men på sikt så tappar dom anseende så att det rungar om det.
Både bland käkkirurger och bland patienter.
I dagsläget har vi alternativ till Nobel, eftersom de flesta patienter inte vill ha det implantatet.
Detta trots att de Nobelimplantat vi sätter är av samma typ som Per Ingvar Brånemark satte på 60-talet och således väl beprövade och faktiskt bland de bästa implantaten på marknaden.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 19 januari 2007, 18:45:02 »

Det är mitt fel som envisas med att tjata om H-16  ::)

Övriga är sporadiska felkoder som har med installationer mm att göra.

Det är lungt som en filbunke på Panafronten!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 januari 2007, 18:41:38 »

Panasoics HE-serie och "AC Robot" funkar väl bra?

Rent principiellt skulle jag vilja säga att de flesta luftvärmepumparna som idag sälj är så prispressade i tillverkningsledet att det i många fall kommer att visa sig att det snålats på "fel" ställen, exempel på sånt som jag tror kommer att visa sig vara svaga punkter är t.ex. fläktager.

Med tanke på vad luftvärmepumparna säljs för kan man rätt lätt räkna ut att produktionskostnaden ligger på 1000-3000 kr.
Den summan på en produkt som folk förväntar sig skall hålla i 15 år tror jag kommer att göra rätt många besvikna.

Men det är jag det, jag har ju haft fel förr.  ???
Skrivet av: Gonzo
« skrivet: 19 januari 2007, 18:33:26 »

Tittar man runt på forumets olika märken är det enbart Panasonicdelen som har sida upp och sida ner om olika felkoder.

Oroväckande!

Nu är ju Panasonic den största leverantören av LL, men tittar man på antalet trådar och inlägg av folk med problem så är det riktigt illa.

Japantillverkade Panasonicpumpar är nog det man bör satsa på ändå, om man nu nödvändigtvis ska ha en Panasonic.
Något annat verkar ju vara helt uteslutet.

Detta, liksom Nordic Air, ger ju hela LL värmepumpsmarkanden dåligt rykte som är svårt att tvätta bort.



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!