Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter  (läst 12713 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #90 skrivet: 29 november 2022, 13:04:22 »
Om du vill logga det intressanta så har jag gjort ett paket med prylar som skulle kunna fungera.
Två elmätare, en logger, ett par kapslingar, ute och innegivare och lite kabel.
För att logga huvudelmätaren behöver du en sensor för det också, den kostar under 50 kr extra.
Klicka på bilden för lite bättre läsbarhet.

Tack för hjälpen med att sätta upp vad jag skulle behöva för att logga saker mer detailjerat. Kan bli aktuellt och sparade ner bilden så jag har den. Dock räcker det ju inte med att köpa grejerna utan de måste installeras också och är ju lite jobb med det.

Det bästa är nog att logga båda dina värmepumpar, och din totala elförbrukning.
Med all respekt kan jag bara konstatera att de beräkningar du håller på med spretar väldigt mycket, från COP 4 till COP 2, typ.
Man måste mäta för att veta, och du kommer ändå inte veta säkert så länge du inte kan stämma av med "facit" baserat på enbart direktel för uppvärmningen under en längre period, typ en vecka.
Och då måste elvärmen vara termostatstyrd, och du skall hålla en exakt och stabil temp i huset under hela testperioden.
Logger 1010 eller liknande kan hjälpa dig komma närmare sanningen, men som sagt, för att veta säkert behöver du köra elvärme en viss tid, med en viss temp, stabilt under hela testperioden och samtidigt mäta medeltemperaturen ute.

Jag förstår om det kan verka som mina COP-siffror spretar mycket. Men det beror på andra faktorer!

Jag har redan ett sätt att mäta strömförbrukningen på luftvärmepumpen som är så pålitlig och exakt som det kan bli utan att ha en elmätare direkt på den, skulle jag vilja påstå.
siffrorna på just strömförbrukningen jag får fram är pålitliga enligt mig. Jag ska strax förklara varför.

Men först, när det kommer till de högre COP-siffrorna jag fick fram, så fick jag fram siffrorna genom att mänta insugstemperaturen och utblåstemperaturen från innedelen, och stoppade in i formeln (luftens densitet * innedelens luftflöde i m3/s * (utblåstemp-insugstemp)). Som luftens densitet-värde använde jag 1.293 som kanske är för hög. Denna formel kanske inte är pålitlig att räkna ut luftvärmepumpens värmeuteffekt med Sc:,h och i så fall blir de COP-siffrorna fel. Om jag hade vetat exakt vad mitt hus värmebehov var vid olika temperaturer hade jag kunnat få fram en pålitlig siffa på COP-värdet, då jag vet hur mycket ström värmepumpen drar, men det gör jag inte. Trodde först värmebehovet var 95W/m2 vilket gav högre COP-siffror än vad jag nu tror att husets värmebehov är 75W/m2 efter jag testat med direktel-värme i 29 timmar vid +1 ute.

Nu till hur jag mäter strömförbrukningen på luftvärmepumpen:

1. Jag har ju en Tibber Pulse så jag kan se strömförbrukningen för hela huset i realtid samt exakta kWh förbrukat sedan 00:00 (den resettas varje dag 00:00).

2. Jag har smart-plug inkopplat på allt annat som förbrukar el i huset!! Enda undantaget är lampor (som alla är LED och drar typ 3 watt och brukar använda max en lampa i taget, så det är ingenting). Jag kan göra detta då jag bor ensam och använder inte mycket i elektricitet förutom uppvärmningen).

3. Så, t.ex. i köket har jag en smart-plugg som går vidare till en grenkontakt, där min kyl/frys är inkopplad i, kaffebryggare och micro. Då fångar smartpluggen upp förbrukningen som används av alla de tre. I vardagsrummet har jag en smartplugg som sedan går vidare till en grenkontakt där jag har min laptop, mobilladdare osv, allt jag förbrukar.

4. Om jag t.ex. skulle laga mat så har jag en portabel induktionshäll med vanlig stickpropp jag använder, och i så fall kopplar in den i en separat elmätare man stoppar i stickproppen och efteråt antecknar jag exakta kWh den förbrukat under tiden den användes (elmätaren har en sån funktion att den visar kWh använt). Samma sak om jag använder tvättmaskin eller torktumlare. Diskmaskin har jag inte och inte använt ugnen på väldigt länge. Har varit noga med att jag tagit med varenda kWh jag förbrukat, som inte är värmepumpen. Enda undantaget är någon lampa hit och dit som sagt som drar så lite att det inte spelar någon roll på resultatet.

Sedan har jag gjort en hemsida för eget bruk: https://heatpump.epizy.com/powerusage/ Där jag smidigare kan räkna ut detta istället för att mäta manuellt.
I varje fält fyller jag i värdena mina smartpluggs visar i kWh vad de använt vid detta exakta nuet (de resettas också kl 00:00).
Sedan fyller jag i vad Tibber visar att min totala kWh förbrukning vid detta nuet är (sedan 00:00).
Sedan adderar den ihop alla de värdena på det jag förbrukat. Sedan tar den totala förbrukningen tibber visar minus elförbrukningen för allt annat förutom värmepumpen, och får fram ett resultat på exakt hur många kWh värmepumpen dragit från kl. 00:00 tills detta nuet. Sedan delar det med antalet timmar och får fram en siffra genomsnitt wattanvändning då jag känner det är vad jag vill veta. Vad värmepumpen i genomsnitt dragit i ström sedan kl. 00:00.

Så, oavsett om jag använder IVT:n eller Gree:n så kan jag på detta sätt se exakt vad de har dragit i ström.
Om jag kör båda kan jag se vad de tillsammans dragit i ström men inte vad de enskilt dragit i ström.



Just nu är det +2 grader ute, och varit hela natten med. Igår kväll kl 10 startade jag både IVT:n och Gree:n och satte börvärdet på IVT:n till 22 och på Gree:n till 20 grader. Sedan fläkten till Auto på båda. Bara för att testa.
Temperaturerna i mitt hus är just nu:
Rummet där min Gree Fairy sitter: 20.4 grader C
Vardagsrummet: 20.0 grader C
Köket: 18.8 grader C
Rummet längst bort på övervåningen: 17.9 grader C

Och de hade tillsammans i genomsnitt dragit 1418 watt! Vid +2 ute ? För att få dessa temperaturerna inne i mitt lilla hus  Sc:,h

Med detta sagt så får man väl anta att den nya värmepumpen fungerar som den ska, och om din IVT också gör det så fungerar ju din Gree bättre än IVT enligt dina uppfattningar.
Gott nog kan jag tycka.

Nu när jag räknat på det mer är jag inte nöjd alls.

Att de drar 1418 watt i luftvärmepumpar vid +2 ute, och värmer knappt mer än när jag körde 2000w i direktel-värme i 29 h när det var +1 grader ute??

Hur kan allt stå rätt till när de drar så mycket i mitt hus när det bara är +2 grader ute och innetempen inte är högre än det där?
« Senast ändrad: 29 november 2022, 13:06:07 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #91 skrivet: 07 december 2022, 10:16:11 »
Jag gjorde lite mätningar på min Qlima-pump nu när temperaturen ligger på -7c. Tyvärr kan jag inte mäta hur mycket pumpen drar men har åtminstone räknat ut vilken effekt den gav i detta givna läge:

Utetemp -7c
Insugstemp 25c
Utblåstemp 42c (full fläkt, max börvärde)
Uteffekt 3.31kw, pumpen har en max värmekapacitet på 4.89kw.

Bra eller dåligt? Vet ej men hade önskat mig lite högre utblåstemperatur.

Hur ter sig din gree nu i kyla?

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #92 skrivet: 09 december 2022, 20:01:59 »
@simonwela

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #93 skrivet: 12 december 2022, 12:46:40 »
Jag gjorde lite mätningar på min Qlima-pump nu när temperaturen ligger på -7c. Tyvärr kan jag inte mäta hur mycket pumpen drar men har åtminstone räknat ut vilken effekt den gav i detta givna läge:

Utetemp -7c
Insugstemp 25c
Utblåstemp 42c (full fläkt, max börvärde)
Uteffekt 3.31kw, pumpen har en max värmekapacitet på 4.89kw.

Bra eller dåligt? Vet ej men hade önskat mig lite högre utblåstemperatur.

Hur ter sig din gree nu i kyla?

Den Qlima-pumpen kanske inte klarar värma mer i -7 än så. Det var väl inte en av de mest kraftfulla Qlima-pumparna du hade? Hur mycket ström drar den då? Om den inte drar så mycket ström och klarar av att avfrosta så är det ju ändå ganska bra jobbat av pumpen.

Hm, gällande min Gree så måste jag återkomma om några veckor. Är bortrest och kan inte se hur den sköter sig. Däremot var jag så våghalsig att jag kör endast min Gree värmepump som värmekälla när jag är borta (däremot har jag några värmefläktar kopplade till SmartPlugs jag kan slå på om något skulle verka hända med värmepumpen och att jag ser att det börjar bli för kallt inne.

Har nämligen en Wifi temperatursensor i köket (som är den kallaste delen i huset när jag kör Gree:n). Samt en wifi temperatursensor i källaren. De får ett nytt värde med bara några få minuters mellanrum så jag kan alltid se färsk data på vad den faktiska temperaturen i huset är.

Det enda jag kan se är vad de temperatursensorerna visar för värden, samt vad Gree:n drar i ström med hjälp av min Tibber pulse. Men kan inte se hur varmt det är t.ex. i vardagsrummet eller i rummet Gree:n sitter i. Det har jag ingen aning om just nu. Så kan inte säga så mycket innan jag kommer hem igen och kan se mer hur den verkligen fungerar.

Var -15 grader ute några dagar där jag bor, och har inte sett några uppenbara problem. Om jag kollat på förbrukningen i Tibber så har jag sett att den stannat för att avfrosta en liten stund varje timme typ. Så jag kan bara anta att avfrostningen fungerade men vet inte mer än så.
Däremot, så även om jag haft börvärdet inställt på +18 via appen så var det då typ endast +10 grader i varmt i köket. Det är ju vääldigt lite. Förmodligen för att det är så dålig värmespridning in i köket. Kunde ju inte veta vad tempen i vardagsrummet och rummet där värmepumpen sitter i just då. Där kanske det var många grader varmare. Som sagt, återstår att se när jag är hemma och kan se hur mycket värme den ger.

Däremot , en oroande grej är att i min källare har det som lägst varit så lite som +3.8 grader C. Bör jag vara orolig att det kan orsaka att vattenledningar fryser nere i källaren?
Jag har en värmefläkt som jag skulle kunna starta mha en SmartPlug i källaren, men vill inte starta den om det inte absolut är nödvändigt då elpriset just nu är svindyrt.
Vart går gränsen då jag verkligen måste starta värmefläkten i källaren? Om det inte går lägre än +3.5 grader, då borde väl inte vattnet frysa väl? Däremot om det skulle nå så lågt som 3 grader borde jag nog starta värmefläkten i källaren för att undvika risken med att vattenledningar kan frysa  ???

Uppdatering: För att tydliggöra, när jag hade börväde instället på +18 och det bara var 10 grader i köket som resultat, var när det var -15 ute.

Idag kan jag se att det är -6 grader ute vid mitt hus, börvärdet på Gree:n inställd till 16 C, och det är 11 grader i köket just nu. Samt att värmepumpen dragit i snitt 1240 watt med den inställningen sedan kl. 00:00. Det enda jag vet är att det måste vara varmare än 11 grader i rummet där innedelen sitter, vardagsrummet samt övervåningen. Men vet inte hur mycket varmare än de 11 graderna i köket.
« Senast ändrad: 12 december 2022, 13:26:50 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #94 skrivet: 12 december 2022, 13:30:07 »
Jag får återkomma när det gäller strömförbrukning på min Qlima. Har beställt en tångamperemeter som jag tänkte ta och mäta upp den med. Nej, jag tror den börjar knäa runt -10c men det visar strömförbrukningen sen vad COP kan tänkas bli.

När det gäller din källare så skulle jag hålla den över 15c samt ha koll på fuktigheten. Jag har en wifi temp/fuktighetsmätare i källaren. Nu på vintern brukar det dock vara torr luft och min fuktighetsnivå ligger på runt 25% till skillnad mot sommartid runt 60%. Har läst om omvänd fuktvandring från golvet om man inte värmer upp utrymmet? Du bör ju definitivt inte ha frysgrader där i alla fall.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #95 skrivet: 13 december 2022, 09:14:21 »
Min bekant och jag installerade var sin pump i fredags, heter Gree Pular men ser väldigt lika ut mot Fairy.
Han kör sin i ifeel läget, har väldigt konstant temperatur hela tiden, 15C vid dosan, 16C vid maskinen
Jag kör utan och har 17C mot ställda 16C. Min går onoff,  hur hans går vet jag ej.
Båda förbrukar också liknande, ca 0,08-0,09kWh/m2 & dygn, vid ute 8-9C.
Initialt är vi nöjda ☺️,  kan ju ändras snart om man läser denna tråd...

Lite nyfiken, hur går det med din GREE Pular nu när det är kallare ute? Värmer den bra? Drar den mycket ström? Klarar den att avfrosta utan problem osv?
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #96 skrivet: 20 januari 2023, 20:29:12 »
Från varit borta på semester i 6 veckor kom jag hem för 5 dagar sedan. Hela tiden sedan dess har det varit cirka 0 till -1 grader ute, så inte jättekallt.

Under ett dygn (24h) för 2 dagar sedan, när det var i snitt 0 grader ute hela tiden under dygnet, så provade jag att köra med exakt 2800 watt i direktel med hjälp av 2 värmefläktar.
Jag placerade de båda på stolar (så de skulle komma upp lite) precis under där Gree-värmepumpens innedel sitter, för att typ "simulera" att värmen hade kommit från Gree:s innedel.
Jag körde de som sagt konstant i 24h utan någon termostat eller så, ena fläkten på 2000w och andra på 800w, och såg i Tibber att det är vad de drog.

Som resultat efter de 24h så var det följande temperaturer i mitt hus:
I rummet där innedelen till värmepumpen finns: 23.8 grader
I vardagsrummet bredvid: 19.8 grader
I köket: 16.8 grader
På övervåningen: 17 grader

Om jag skulle påstå att det uppfyller mitt hus värmebehov vid +0 grader, så skulle jag kunna räkna ut hur många W/m2 i värmebehov mitt gamla hus verkar ha.
Där jag bor är DVUT -20 grader, och ett hus börjar få ett värmebehov vid +17 grader och nedåt. Skillnaden mellan de temperaturerna är 37 grader.

Vid +0 verkar det som värmebehovet är 2800w (men jag kan avrunda det uppåt till 3000w). Mitt hus är på 82 kvadratmeter. Så min beräkning för W/m2 i värmebehov är:
(3000/82)/17 = 2,152
2,152 * 37 = 79,624 vilket kan avrundas till 80

Alltså verkar det som mitt hus har ett värmebehov på 80 W / m2. Kan det vara rimligt för ett hus från mitten av 40-talet som inte är tilläggsisolerat och har kvar sina 2-glasfönster från när huset byggdes? Någon som vet om det låter rimligt?

Det skulle i så fall betyda att vid -15 grader ute så skulle det krävas ca 5673 watt i värme för att värma upp mitt hus på 82 kvadrat till samma innetemperaturer? Är det korrekt att tänka så?



Igår när jag körde min Gree Fairy 25 inställt börvärde 20 grader, och fläkt på auto, så drog den i snitt 810 watt under 24h. Ute var det 0 grader C i snitt.
Som resultat blev det följande temperaturer inne:
I rummet där innedelen till värmepumpen finns: 19.7 grader
I vardagsrummet bredvid: 18.5 grader
I köket: 16.8 grader
På övervåningen: 15.3 grader

Det är ju lite kallt, och ändå drog den 810 watt i snitt. Antar jag får ställa upp börvärdet lite på den.



Uppdatering:

Idag är det 0 grader ute med. Med börvärdet fortsatt inställt på 20 på Gree:n, ändrade jag fläkthastigheten till Max och ca 20 min efter den var klar med en avfrostning så gjorde jag en mätning på intemp/uttemp samt elförbrukning (mha Tibber Pulse och alla andra elförbrukare i huset avstängda för att få en pålitlig siffra) med avsikt att få ut en COP-siffra.

Vanligtvis när man använder denna formula för att räkna ut en luftvärmepumps uteffekt så har jag läst att man kan använda 1.293 kg/m3 som värde på luftens densitet. Men, ofta tyckt jag fått lite "för hög" siffra på uteffekten mot vad jag tycker verkar rimligt.
När man tänker efter borde väl siffran för luftens densitet som man stoppar in i formeln vara vad luftens densitet är vid temperaturen som utblåsluften faktiskt är?
Jag googlade mig till att luft vid 40 grader C har densiteten 1.127 kg/m3. För att "underdriva" så använde jag siffran 1.1 som luftens densitet i formeln.

Som resultat blev det att COP vid +0 grader ute är 3.0. Inte jätteimponerad över den siffran men kanske är normalt.. Detta är utan några avfrostningar inräknade.
Sedan gjorde jag exakt samma test med min IVT 12PR-N (samma börvärde 20, fläkt max) och fick då siffran 2.52 i COP vid +0 grader ute.

(Om jag kollar i en broschyr för IVT:n så står det att den ska ha COP 3,1 vid +2 grader ute och COP 2,6 vid -7 grader ute, vid +20 innetemp, så det stämmer ju ganska bra överens med mina framräknade siffror)

Så okej, Gree:n fick i alla fall lite högre COP-siffra vid samma typ av beräkning och formel, än min IVT från 2018.  Sc:,h

Däremot tycker jag inte det går ihop riktigt, att Gree:n skulle ge 2638 watt värme i uteffekt just nu, då det blir kallare i rummen jämfört när jag körde 2800 watt i direktel-värme vid samma utetemp.  dontknow

Utöver den mediokra COP-siffran är jag nöjd med Gree:n, med fläkten på auto så går den väldigt tyst och behagligt i mina öron och har aldrig hört något klickande ljud vid avfrostning eller andra konstiga ljud, endast ett pysljud en gång hör jag när den avfrostar.
« Senast ändrad: 20 januari 2023, 20:53:42 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #97 skrivet: 22 januari 2023, 21:30:53 »
Igår var det -6 till -7 grader ute hela dygnet.

Min Gree Fairy 25 hade i snitt dragit 2020 watt i strömförbrukning det dygnet.

Hade börvärdet ställt till 26 grader och fläkten på max.

Som resultat blev det följande temperaturer inne:
I köket: 18.1 C
I vardagsrummet: 18.2 C
I rummet innedelen sitter: 21.3 C
På övervåningen: 15.2 C

Genomsnittlig innetemp: 18,2 C

Upplever inga problem med avfrostningar, men den frostar av en snabbis varje timme typ. Men har inte sett någon build-up av is på utedelen så den verkar klara av att avfrosta bort all is som bildas vid -6 grader.



Jag hittade denna formeln i en annan tråd på forumet för att räkna ut effektbehovet vid en viss utetemp (hittades här https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37978.0):

Effektbehov=(innetemp-utetemp)/(innetemp-DUT)xMax effekt

Om jag räknar med att mitt hus skulle ha ett värmebehov på 80W/m2 (en trolig gissning men vet inte helt hundra än) så skulle mitt hus ha ett max effektbehov på 6,56 kW vid DUT (vilket är -20 där jag bor).

Så, t.ex. vid -6 grader ute och +18,2 inne och DUT på -20 vid 6.56 kW max effektbehov:
(18.2-(-6))/(18.2-(-20))x6.56 = ca 4.1558 kW i värmebehov vid -6 för att värma mitt hus till 18,2 grader (om formeln stämmer).

Luftvärmepumpen hade dragit i snitt 2.020 kW det dygnet.

En ungefärlig räkning på COP (inklusive avfrostningar) hade då blivit (4.1558 / 2.020) = ca 2.0 i COP vid -6 grader ute. Inte så imponerande. :'( Men i alla fall dubbelt bättre än direktel.. dontknow



Vad som är mer imponerande var uteffekten den kunde leverera vid -6 grader. Jag provade ställa börvärdet på 30 och max fläkt.

Beräkningen för att räkna ut effekten är tagen från svar #14 i tråden: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4765.0 vilket är:
P = 1,293 x q x deltaT.”

där 1,293 är luftens densitet och deltaT är skillnaden mellan inblås och utblås-tempen på innedeln av luftvärmepumpen.
Men istället för 1,293 så använder jag 1,1 då utblåstempen var 54,7 C och då är luftens densitet närmare 1,1.
Q är innedelens luftflöde i m3/sekund, på min Fairy 25 är den 680 m3/h på högsta fläktinställning.

Inblåstemp var 27,2 och utblåstemp var 54,7 vilket ger en tempdifferans på 27,5 C.

P = 1,1 * (680 / 60 / 60) * 27,5 = 5.71388888889 kW

Alltså klarade värmepumpen att ge ut ca 5700 watt i värme vid -6 grader, inte så illa för en "25"-modell  Sc:,h

Det stämmer nog för märks att den har högre värmeeffekt än min IVT vid dessa minusgrader. Förra vintern med min IVT 12PR-N kunde jag max få typ 14 grader inne som mest när det var -5 grader ute.
« Senast ändrad: 22 januari 2023, 21:36:55 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #98 skrivet: 23 januari 2023, 08:12:13 »
Ena dagen är COP 2.0 och andra dagen 2.6...
Du måste förstå att dina beräkningar är som att sätta upp ett finger i luften och känna åt vilket håll det blåser.
Att komma fram till en trovärdig COP med den där typen av mätningar är mer eller mindre omöjligt.
Jag tycker du ska vara nöjd om den fungerar bättre än din IVT, och besviken på vad din IVT levererar.

COP på 2.0 är vad de bästa luftvärmepumparna levererar vid -25 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #99 skrivet: 28 januari 2023, 16:05:36 »
Ena dagen är COP 2.0 och andra dagen 2.6...
Du måste förstå att dina beräkningar är som att sätta upp ett finger i luften och känna åt vilket håll det blåser.
Att komma fram till en trovärdig COP med den där typen av mätningar är mer eller mindre omöjligt.
Jag tycker du ska vara nöjd om den fungerar bättre än din IVT, och besviken på vad din IVT levererar.

COP på 2.0 är vad de bästa luftvärmepumparna levererar vid -25 grader.

Okej, jag ser vad du menar och håller med till viss del.
Speciellt om man försöker räkna ut effekten med hjälp av de där formlerna som jag använt. Då är det så många faktorer som kan påverka resultatet och den formeln kanske inte funkar till att börja med. Såg den bara här på forumet någonstans men vet inte vart den kommer ifrån.
Dock är det väl inte så konstigt att det kan vara 2.0 i COP ena dagen och 2.6 den andra om det är olika utetemperaturer.
Dock tror jag att riktiga COP är högre, då jag tror att mitt hus kanske har ett ännu högre värmebehov än jag tidigare antagit.

Men om jag skulle veta exakt vad många watt värmebehov mitt hus har vid olika utetemperatorer, och skulle veta vad Gree-pumpen drog i snitt under det dygnet, samt vad snitt utetemperatur var under det dygnet, DÅ hade jag kunnat fått fram en pålitlig siffra på COP vid en specifik utetemperatur. Antar du skulle hålla med mig om det.

Problemet är att jag inte vet exakt vad mitt hus värmebehov är.

Finns det något sätt man kan få fram det på något sätt?

Kan man få fram det genom att se hur fort temperaturen sjunker i huset efter man stängt av all form av uppvärmning?
Har aldrig hört talats om att det är något man kan använda, men logiskt sett i mitt huvud, borde inte det gå att få fram husets värmebehov genom att se hur fort temperaturen sjunker i huset efter man stängt av all form av uppvärmningskällor? Borde man inte då kunna få fram någon siffra på hur fort värmen "läcker ut" ur huset och därav kunna få fram en siffra på uppvärmningsbehov vid den utetempen på något sätt??



Annars så rullar pumpen på bra, senaste dagarna kört med både med IVT och Gree:n då elen inte varit så dyr och är bekvämt med väldigt jämn värme i huset, vilket det blir.
Men, om elpriset skulle bli dyrt så skulle jag köra med endast Gree:n, då jag inte märkt något scenario där det dragit mindre ström att köra båda (som jag hade hoppats när jag köpte värmepumpen), tråkigt nog  :-\ Men åtminstone blir det väldigt jämn och trevlig värme med båda igång de de båda fyller det "tomrum" där den andra inte lyckas värma bra (eller blir några grader mindre än det varmaste rummet).

Inga problem med avfrostningen. Var -6C och det var inga problem med avfrostningen och innedelen gör inte en massa ljud ifrån sig, bara ett pysande ljud en gång per avfrostning. Inga knäppande ljud som man sett folk haft med Gree Amber. Inte hört ett enda knäppande ljud från innedelen och då sitter jag och jobbar hemifrån oftast.

Frostbildningen ser hyfsat bra ut på både IVT och Gree:n.

Däremot, så blir det nästan ingen hög med is under utedelen (?) Ser inte ens någon isbildning under utedelen.  ??? Betyder det att pumpen inte jobbar effektivt då man hört att ju mer vatten/is det blir desto mer effektiv är pumpen?
« Senast ändrad: 28 januari 2023, 16:09:01 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #100 skrivet: 30 januari 2023, 22:17:19 »
Har nu under 24h test med direktel konvektorelement med digitala termostater testat att se vad mitt hus värmebehov är vid -1 grader i genomsnitt utomhus.

Hade en termometer i varje rum och höll koll ofta att temperaturen åtminstone låg mellan 19.5-20.5 C i alla rum hela tiden.

Resultatet blev att mitt hus byggt 1945 på 82 kvm har ett effektbehov på hela 3935 watt vid -1 grader utomhus för att hålla 20C i alla rum  :o

Blir ju typ 100 watt per m2 vid DUT.  :'( Helt enkelt läcker huste en hel del värme. Kanske bör se över isoleringen på vinden till nästa vinter eller något..



Just nu är det 2 grader ute, och jag kör med min Gree värmepump. Har fläkten på max och börvärdet inställt på 22 C.

Tycker det blir så ojämn värme i huset.

I rummet där värmepumpen sitter är det 26,5 grader. I rummet brevid (där värmepumpen är direkt riktad emot med en öppning utan dörr in till det rummet) så är det 19.5 grader
Hela 7 graders skillnad när det bara är typ 4 meter till nästa rum och värmepumpen sitter så den sitter rakt framför dörröppningen till nästa rum (som inte har någon dörr).
I köket längre bort och på övervåningen är det ca 17 eller 18 grader.

Men håller på att svettas i rummet där värmepumpen sitter där det är 26,5 grader, men måste ha det så varmt för att få acceptabel temperatur i de andra rummen!!?
Känns som det är lite slöseri på energi med.

Hur kan det vara sån stor skillnad? Antar det inte har med luftvärmepumpen att göra, den blåser ju varm luft som den ska och jag har luftriktaren rakt framåt för att så mycket varm luft som möjligt ska kunna nå nästa rum, och värmepumpen blåser på varm luft som den ska och i hög takt då jag har luftflödet på max.

Men kan det vara något med ventilationen i mitt hus? Att om den är dålig så står luften still eller nåt?  dontknow

I övrigt så hittade jag denna sidan: https://www.greenbuildingadvisor.com/question/mini-split-fan-speed-any-effect-on-efficiency där det fanns ett test som hade gjort gällande fläkthastighet på en luftvärmepump där de i resultatet tydligt kunde se att högre fläkthastighet betydde lägre energiförbrukning. Har tidigare tyckt att det borde vara så, men nu fick jag det bekräftat. Då kommer jag fortsätta köra Gree:n på högsta fläkthastigheten så länge det inte sker något scenario där jag vill ha tystare ljudnivå.
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #101 skrivet: 31 januari 2023, 07:19:30 »
Nutek testade det där i några olika hus för kanske 15 år sedan, och kom fram till att man fick ca 1 grad kallare i varje rum som avdelades med en dörröppning när man värmde med luftvärmepump.
Dina erfarenheter stämmer dåligt med vad de kom fram till.
Jag undrar om det kan bero på att du nyligen ökat börvärdet så att temperaturen inte hunnit sprida sig till resten av huset.

Att rumstemperaturen är 26.5 grader när du har 22 graders börvärde skulle jag säga är att underprestera vad gäller regleringen.
Det borde vara i vart fall max 2 graders diff mellan börvärde och den faktiska temperaturen i rummet.

På den Gree Amber jag testade fanns det möjlighet att styra mot en givare i fjärrkontrollen, finns den möjligheten även på Fairy, och kan du ha aktiverat den funktionen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #102 skrivet: 31 januari 2023, 12:43:01 »
Nutek testade det där i några olika hus för kanske 15 år sedan, och kom fram till att man fick ca 1 grad kallare i varje rum som avdelades med en dörröppning när man värmde med luftvärmepump.
Dina erfarenheter stämmer dåligt med vad de kom fram till.
Jag undrar om det kan bero på att du nyligen ökat börvärdet så att temperaturen inte hunnit sprida sig till resten av huset.

Att rumstemperaturen är 26.5 grader när du har 22 graders börvärde skulle jag säga är att underprestera vad gäller regleringen.
Det borde vara i vart fall max 2 graders diff mellan börvärde och den faktiska temperaturen i rummet.

På den Gree Amber jag testade fanns det möjlighet att styra mot en givare i fjärrkontrollen, finns den möjligheten även på Fairy, och kan du ha aktiverat den funktionen?

Har fortsatt haft börvärdet på 22 grader hela tiden sedan dess.
Min Fairy har den där  iFeel-funktionen men har den inte påsalgen, har dubbelkollat. Har använt den en gång men tyckte inte det funkade så bra.

Just nu är det -1 grader ute.
Har kört med endast Gree-värmepumpen i över 36h och hela tiden haft max fläkt samt börvärde 22 C.

Följande temperaturer i huset nedan
I rummet där innedelen sitter: 25.9 C
I vardagsrummet brevid: 19.2 C
I köket: 16.6 C
I sovrum 1 på övervåning: 16.2 C
I sovrum 2 på övervåning: 16.3 C

Har bifogat bild från dörröppningen till vardagsrummet så man ser att värmepumpen är precis framför den öppningen och att det inte finns någon dörr där.
Kan ha något med ventilationen att göra kanske? Är ett hus från 45 med självdrag och hus från den tiden är väl lite gjorda för att elda i pannan för att få rätt ventilation eller liknande?
Jag har dålig koll på det. Men känns lite tråkigt att värmen sprider sig så dåligt.
Kan det bero på att huset är dåligt isolerat också? Att värmen läcker ut snabbare i övriga rum än i bättre isolerade hus  Sc:,h
Visst jag skulle kunna köra igång min IVT-värmepump också och då blir det väldigt jämn värme men också en betydande högre elförbrukning.

Förövrigt är jag dock nöjd med Gree:ns elförbrukning igår. Snitt utetemp ute var 2 grader C. I snitt under hela gårdagen hade Gree:n dragit 650 watt (med börvärde 22 och fläkt max). Trots att det blev de 26 graderna i rummet den sitter och att mitt hus är dåligt isolerat.

Jag bifogar ett foto på hur luftfiltren ser ut i innedelen utifall någon skulle vara intresserad. Har läst en del om att i billiga maskiner att de kan vara för grovmaskade så de inte fångar upp allt damm. Men i denna Gree:n tycker jag de ser ganska likvärdiga ut mot filtren i min IVT så förhoppningsvis är det inte fallet med denna maskinen. Jag brukar dammsuga de varannan vecka även om de ser helt dammfria ut när jag gör det.
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #103 skrivet: 01 februari 2023, 10:04:06 »
Om du har en eller flera bordsfläktar (låg fot) hemma så kan du ställa en sådan på golvet i varje dörröppning och forcera luftväxlingen i hela huset.
Alltså att den blåser kall luft från där du står när du tar fotot, och in mot rummet som är varmast.
Skickar du in kall luft från intilliggande rum så tvingar du ut den varma luften under tak till det kallare rummet.
Ju fler fläktar i ju fler dörröppningar, desto bättre.
De stora temperaturskillnaderna beror nog på att du har ett dåligt isolerat hus, jag kan i alla fall inte sen några andra skäl.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #104 skrivet: 02 februari 2023, 21:54:15 »
Om du har en eller flera bordsfläktar (låg fot) hemma så kan du ställa en sådan på golvet i varje dörröppning och forcera luftväxlingen i hela huset.
Alltså att den blåser kall luft från där du står när du tar fotot, och in mot rummet som är varmast.
Skickar du in kall luft från intilliggande rum så tvingar du ut den varma luften under tak till det kallare rummet.
Ju fler fläktar i ju fler dörröppningar, desto bättre.
De stora temperaturskillnaderna beror nog på att du har ett dåligt isolerat hus, jag kan i alla fall inte sen några andra skäl.

Tack för ett mycket bra tips. Måste provas!

I övrigt har jag plötsligt blivit mer och mer imponerad över hur bra Gree-värmepumpen fungerar ändå, och speciellt till priset.
Och i och med att jag insett hur dåligt isolerat mitt hus är så inser jag att dens COP förmodligen är ganska bra ändå.

Och det där med att temperaturskillnaderna mellan rummen kan bero på att mitt hus är dåligt isolerat kan nog stämma. Jag bifogar en bild på hur ""tjocka"" ytterväggarna på huset är :o. Sedan är det original 2-glasfönster sedan 1945  :'(

Märks att Fairy 25:an levererar väldigt bra med värme. Idag var det -10 grader ute och den blåste ut väldigt het luft utan problem på högsta fläktinställningen.
Och den avfrostar i -10 grader utan problem hittills (se bildbevis  :P).

I snitt de senaste 24h har det varit -8 grader i snitt där jag bor, och i snitt sedan 00:00 (22h) har värmepumpen dragit 1600 watt ström (blir 38,4 kWh per dygn).
(Dock bör jag tillägga att jag kört med kåpan för luftfiltren öppen för att testa de senaste 2 dygnen. Vet inte om det gör att den drar mindre än vad den hade gjort med kåpan stängd.)
Just nu är det -10 grader. Ändå är det följande temperaturer i huset (börvärde inställt 22 och fläkt max):

I rummet där innedelen sitter: 24.7 C
I vardagsrummet brevid: 18.7 C
I köket: 16.1 C
I sovrum 1 på övervåning: 15.5 C
I sovrum 2 på övervåning: 16.1 C

Ingen annan stödvärme öht.

Jag hade antecknat förra vintern när jag körde endast min IVT 12PR-N värmepump från 2018. När det var -4 grader ute så drog den ca 1500 w i snitt, och det blev bara typ 15 grader i det varmaste rummet i huset.
När det var -5 förra året behövde jag komplettera med att elda pellets för att inte frysa ihjäl när jag körde IVT:n. Nu är det -10 och det går bra med bara Gree:n :)
(IVT:n är ca 5 år gammal och kanske skulle behöva en mer ordentlig rengöring än jag redan gjort för att dens fulla potential ska nås men ändå)
« Senast ändrad: 02 februari 2023, 22:06:08 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!