Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera luft/luft till luft/vatten  (läst 5277 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ingselberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konvertera luft/luft till luft/vatten
« skrivet: 22 september 2016, 23:04:13 »
Hej!
Varför måste ett luft/vattensystem kosta det dubbla mot ett luft/luft system?
Är det möjligt att ersätta en luft innerdel på en mellanstor luft/luft pump med en plattvärmeväxlare och få ut ca 40gr vatten vid ca -10gr? Max effektbehov ca 4kwh.
Det verkar som att alla luft vatten är rel. stora samt dimensionerade för att även klara vv på 55gr och därför kostar det dubbla.
Helt novis men kanske att någon har en bra förklaring.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konvertera luft/luft till luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 23 september 2016, 08:01:03 »
Det finns företag som konverterat maskiner, någon i Luleå bland annat, vet inte om de finns kvar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konvertera luft/luft till luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 23 september 2016, 10:12:00 »
Varför måste ett luft/vattensystem kosta det dubbla mot ett luft/luft system?

Största anledningen är väl att luft/vatten är en nischad produkt som säljs i några länder i norden och nordligaste Amerika. luft/luft-värmepumpar säljs i milliontals ex varje år som luftkonditionering.

Citera
Är det möjligt att ersätta en luft innerdel på en mellanstor luft/luft pump med en plattvärmeväxlare och få ut ca 40gr vatten vid ca -10gr? Max effektbehov ca 4kwh.

Rent tekniskt är det inte så svårt. Största problemet är väl att få styrelektroniken att fungera i utedelen när den inte längre kan kommunicera med innedelen. Utan tillgång till tillverkarens specar och mjukvara är man nog tvungen att göra ett eget styrsystem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Malten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kolbäck
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump Q665
SV: Konvertera luft/luft till luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 23 september 2016, 11:39:37 »
Har samma fundering, har dragit vattenburen golvvärme nu, och har 2st fh35 ,då tycker man ju att de borde räcka med en Mitsubishi vattenpanna som innedel, å kunna använda bef utedelen/ar ? Men är de olika elektronik mellan utdelarna åxå ?

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Konvertera luft/luft till luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2016, 21:28:11 »
Har samma ide att bygga om en luft/luft till luft/vatten. Har ett garage med golvvärmeslingor men ingen värme källa ännu.
Men det bör väl inte vara något problem med styrelektroniken om man plockar ut elektroniken från innedelen och placera den i en låda och låter fläkten bli cirkulationspumpen och placerar temperaturgivarna på lämpligt ställe. Då kommer ute delen att uppleva som om innedelen var intakt eller?
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konvertera luft/luft till luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2016, 08:04:53 »
Just fläkten kan vara lurig. Förmodligen sitter det nån övervakning av att den går med rätt varvtal, och det är inte helt enkelt att simulera utan fläkt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konvertera luft/luft till luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2016, 08:11:17 »
Å andra sidan kan ju fläkten få ligga på nån hylla och snurra.
tror det kan vara en större utmaning med tempgivarna, om de inte reagerar som styren anser vara normalt så kan det larma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Konvertera luft/luft till luft/vatten
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2016, 09:23:21 »
Gäller att ta ut signalen för fläkten för köra pumpen med, så kan man alltid manipulera givaren med ett motstånd om det skulle behövas.
Fläkten skall inte behövas.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera luft/luft till luft/vatten
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2016, 23:20:46 »
Ligger på min att göra lista att vattenmantla kondensorn på en l/l. Även att vattenmantla förångaren. Alltså inte bryta köldmediekretsen. På så vis borde väl inte elektroniken behöva påverkas. Med min begränsade kunskap ser jag ingen skillnad på om värmen leds bort av luft eller vatten?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera luft/luft till luft/vatten
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2016, 15:08:55 »
Har haft en nocria 14 i 6 år som jag konverterade som ny till luft/vatten, gått helt utan problem i flera år.
Finns mer skrivet http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=61.0
Har efter det skrevs tagit bort fläktmotorn, sitter en arduino som läser in styrenhetens utspänning som är tänkt att gå till fläktmotorn som varvtalssignal, arduinon genererar en frekvens tillbaka till styrenheten för att den inte ska stoppa på grund av fläktfel.
Om ni ska konvertera, ta den största luft/luft pumpen ni hittar!!
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Konvertera luft/luft till luft/vatten
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2016, 15:19:01 »

Finns mer skrivet http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=61.0


Den länken går inte till en specifik tråd utan bara till forumet
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera luft/luft till luft/vatten
« Svar #11 skrivet: 18 oktober 2016, 20:16:15 »
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera luft/luft till luft/vatten
« Svar #12 skrivet: 19 oktober 2016, 12:53:42 »
Intressant cstek. Lite funderingar. Varför tror du den isar ner sig när det är fuktigt och kör på full effekt, vad är skillnaden mot att köra mot luft? När den avfrostar går det betydligt fortare än en vanlig ll, tänker mig att det finns mer energi att hämta från vattnet för avfrostning? Varför är givaren satt i en tank istället för ett centralt rum i huset? Borde väl vara mer intressant att reglera efter temperaturen inne eller värmer du varmvatten också?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera luft/luft till luft/vatten
« Svar #13 skrivet: 19 oktober 2016, 15:07:21 »
Är inte så stor skillnad mellan att köra i luft/luft utförande mot luft/vatten. Men i mitt fall blir pumpen att gå fullt redan vid en utetemp på 0 °C beroende på att den är för liten. Kör man en luft/luft pump i fuktigt väder på fullt när tempen är runt 0 °C kommer den att isa fast sig lika fort oberoende av märke...De går klart bäst om de får gå på tomgång i den temperaturen och det beror på att de inte suger ner elementets temperatur lika mycket under låglast.
Avfrostningen går fort men det är ändå ett avbrott i värmeproduktionen.

Jag kör mot fast kondensering i tanken där även varmvattnet värms.
Blir nog en utmaning att få till regleringen av värmepumpen att tempen i rummet blir jämn, är ju ganska trögt system än vad reglersystemet är byggt för.
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!