Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enrörssystem, nÃ¥gra frÃ¥gor. Radiatorer som inte blir varma mm...  (läst 12259 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tottoman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sitter här i ett Älvsbyhus från -83. Uppvärmning idag vedpanna, men har åtminstone börjat planera så smått för en bergvärmekonvertering. Radiatorsystemet är givetvis enrörs och högtemp, så det finns en del att fundera på...

Nåväl, de funderingar jag har nu handlar snarare om att en del radiatorer inte vill bli riktigt varma. Jag har demonterat termostaterna och kontrollerat att "piggen" i ventilen rör sig som den ska. Jag har även konstaterat att termostaterna verkar sitta på returen. Finns det någon särskild anledning till att man gjort så?

Det som jag tycker är konstigast är att på de radiatorer som inte blir varma så är framledningen riktigt het, och man hör hur det strömmar vatten genom dem, lik förbannat så blir de i bästa fall ljumma och returen ligger kanske på 20-30 grader lägre temp än framledningen (mätt med ir-termometer).

Så här ser det ut på de radiatorer det gäller, framledningen som är riktigt varm är alltså den som returventilen sitter på:


Jag har thermomatic cbj shuntautomatik och kör jag ut t ex 60-gradigt vatten så verkar det vara ungefär den tempen på framledningen, dock är den termostatförsedda returen i princip kall...

Tillägg: Jag kör utan eller med helt öppna termostater och låter thermomaticen sköta regleringen...


Tillägg 2: Jag upplever att detta blev värre sedan jag för några dagar sedan bytte cirkulationspump till en något klenare modell, körde tidigare med en DAB 55-130 på hastighet 2, idag sitter det en begagnad Grundfos ups 15-35x18 som körs på hastighet 3. Detta är en temporär lösning i väntan på en ny pump....





« Senast ändrad: 16 mars 2015, 10:48:17 av Tottoman »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror att inuti de där radiatorerna sitter det ett rör upp till toppen på ena anslutningen.
Min gissning är att det är felkopplat och returen är kopplat på detta röret.

Du kanske kan mäta på olika punkter på radiatorn och se om det är nån större skillnad?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tottoman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Alla radiatorer, även de som fungerar är kopplade på exakt samma vis som den på bilden, förutom ett par stycken som är sidokopplade.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ett alternativ är att flödet är för klent, går det ställa upp farten på cirkpumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tottoman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kör pumpen på läge 3, den gamla pumpen klarade sig på läge 1...

Har beställt en ny pump som kommer i dagarna, ska skruva dit den och testa.

Det jag dock inte kan förstå är varför man verkar ha satt returventilen på framledningen och termostaten på returen. Finns det någon anledning att göra så, eller har man helt enkelt gjort fel för 30 år sedan när kåken byggdes?

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
För en lekman ser det ut som ett tvårörssystem.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Är den nya cirkpumpen vänd åt rätt håll?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Tottoman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, pumpen är rättvänd...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Älvsbyhus -83 är nog rätt troligt ettrörsystem, rören sitter ihop i golvet under radiatorn.
På ett sånt system krävs ett visst flöde för att det ska funka.
Sen spelar det nog mindre betydelse om termostaten sitter på framledning eller returen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Vore det ett enrörssystem skulle hela slingan stanna när termostaten stänger och den tabben kan dom väl knappast gjort. Även jag tror att det är ett tvårörssystem, med enrörssystem skulle det suttit en bypass före termostaten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ta en bild på radiatorn som är sidokopplad, får vi se om det är ett eller tvårörssystem.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Vore det ett enrörssystem skulle hela slingan stanna när termostaten stänger och den tabben kan dom väl knappast gjort. Även jag tror att det är ett tvårörssystem, med enrörssystem skulle det suttit en bypass före termostaten.

Bypassen ligger nog i golvet.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Tottoman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bypassen ligger i golvet har vi kommit fram till i en tråd på ett annat forum.

http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/253034-enrorssystem-nagra-fragor-radiatorer-som-inte-blir-varma-mm-2.html

Dålig bild på den sidokopplade, svårt att se något kanske...


Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Svårt att säga, kan vara tvårörs, hur ser det ut i pannrummet finns det fördelningsrör eller går det bara ut tillopp och retur?

Utloggad Tottoman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kåken var bestyckad med elpanna från början, vedpannan har tillkommit i efterhand. Det går ut en framledning och en retur bara från tvättstugan där elpannan tidigare stod, där man sedermera kopplat på från vedpannan, sedan försvinner dessa ner i trossbotten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!