Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför köpa en Panasonic?  (läst 14953 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
Varför köpa en Panasonic?
« skrivet: 26 januari 2010, 18:22:32 »
Tidigare om åren uppfattades väl Panasonic som lite top of the line. Funderar om dom har några vettiga maskiner som kan jämföras med Fujitsu nocria, Toshibas RAS-serie eller ME som verkar bra med VBAH 25/35 :o

Verkar mest som att dom är populära men är dom bra knUp
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Varför köpa en Panasonic?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2010, 18:29:58 »
Tidigare om åren uppfattades väl Panasonic som lite top of the line. Funderar om dom har några vettiga maskiner som kan jämföras med Fujitsu nocria, Toshibas RAS-serie eller ME som verkar bra med VBAH 25/35 :o
Verkar mest som att dom är populära men är dom bra knUp

Jag har exakt samma funderingar. Efter att ha läst drösvis med inlägg om alla möjliga fel/problem för deras stora flora av modeller undrar jag vad det är de har som drar. T om de som är insatta i det hela verkar inte backa för att fortsätta "investera" i skräpet. Verkar lite mysko faktiskt. OK, de är ju ofta 1-2 tusenlappar billigare för samma effekt men priset är ju inte allt, och speciellt inte när det är kallt.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Varför köpa en Panasonic?
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2010, 18:38:51 »
Tidigare om åren uppfattades väl Panasonic som lite top of the line. Funderar om dom har några vettiga maskiner som kan jämföras med Fujitsu nocria, Toshibas RAS-serie eller ME som verkar bra med VBAH 25/35 :o
Verkar mest som att dom är populära men är dom bra knUp

Jag har exakt samma funderingar. Efter att ha läst drösvis med inlägg om alla möjliga fel/problem för deras stora flora av modeller undrar jag vad det är de har som drar. T om de som är insatta i det hela verkar inte backa för att fortsätta "investera" i skräpet. Verkar lite mysko faktiskt. OK, de är ju ofta 1-2 tusenlappar billigare för samma effekt men priset är ju inte allt, och speciellt inte när det är kallt.

Säkert bra pumpar men var ligger mervärdet :o

Nästa pump är nog inte en Panasonic om inte nÃ¥gon "PanasonicRaffen" övertygar mig om deras förträfflighet förstÃ¥s.  ;D
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Varför köpa en Panasonic?
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2010, 18:46:58 »
Nästa pump är nog inte en Panasonic om inte nÃ¥gon "PanasonicRaffen" övertygar mig om deras förträfflighet förstÃ¥s.  ;D

Han var visst det innan han bytte till Toshiba. Går nog att söka för den som vill. tomte::
Jag vet inte vad du menar med "mervärdet"? Förstår möjligtvis om du hade skrivit "flervärdet", fast jag tycker nog ändå att en (levande) fågel i handen är bättre än 10 (döda) i (VP-)skogen.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Varför köpa en Panasonic?
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2010, 19:02:56 »
Nästa pump är nog inte en Panasonic om inte nÃ¥gon "PanasonicRaffen" övertygar mig om deras förträfflighet förstÃ¥s.  ;D

Han var visst det innan han bytte till Toshiba. Går nog att söka för den som vill. tomte::
Jag vet inte vad du menar med "mervärdet"? Förstår möjligtvis om du hade skrivit "flervärdet", fast jag tycker nog ändå att en (levande) fågel i handen är bättre än 10 (döda) i (VP-)skogen.

Förvisso har undertecknad bara "Fulpumpar" på resumén men vill investera i en "dyrpump" som omväxling >:D
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Varför köpa en Panasonic?
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2010, 19:11:37 »
Förvisso har undertecknad bara "Fulpumpar" på resumén men vill investera i en "dyrpump" som omväxling >:D

I så fall föreslår jag att du byter forumdel, finns många bra alternativ under "Märkesspecifikt".
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Varför köpa en Panasonic?
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2010, 19:15:19 »
Om det hade sÃ¥lts lika mÃ¥nga Toshibor eller Mitsubishi Electric av tex FA eller KA sÃ¥ hade det drällt av inlägg pÃ¥ dom ocksÃ¥ angÃ¥ende fläktmotorer pÃ¥ dom lite äldre modellerna  ;)

Sorgebarnet som dom är ensamma om är dessa förbannade H16 , E9DKE och E12DKE sÃ¥ldes i hur mÃ¥nga exemplar som helst  knUp

Panasonic har väl ingen maskin som är lika kraftig som Nocria till konkurenskraftigt pris.

Ser dock inga som helst problem med att rekomendera folk dom nya JKE modellerna från den så kallade Nordiska serien, dock så tappar Panasonic mark med kraftigt höjda priser samt att dom inte släppt någon ny modell till SP för test.
Vet inte om Panasonic har räknat sig som Top of the line men dom var ganska många tusenlappar billigare förut jämfört med andra märken så det är en starkt bidragande faktor att Panasonic fick en väldigt stor procentuellt sett försäljning jämfört med andra märken.

Mitsubishis FD modeller har stor efterfrågan just nu så man får hoppas det inte kommer något elände med dom i framtiden för då kommer det skrivas spaltmeter om det då det är en väldigt stor mängd ute nu hos kunderna.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Varför köpa en Panasonic?
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2010, 19:20:28 »
Om det hade sÃ¥lts lika mÃ¥nga Toshibor eller Mitsubishi Electric av tex FA eller KA sÃ¥ hade det drällt av inlägg pÃ¥ dom ocksÃ¥ angÃ¥ende fläktmotorer pÃ¥ dom lite äldre modellerna  ;)

Toshiba hade (har?) väl fläktmotorer från Panasonic, hade de äldre ME det oxå?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Varför köpa en Panasonic?
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2010, 19:25:45 »
Mitsubishi, Toshiba, Fujitsu och jag har för mig att Sharp och dess kloner också har/hade deras fläktmotorer.
Kan mycket väl vara fler märken.
Du fÃ¥r väl öppna och titta pÃ¥ din fläktmotor Ubbe0  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Varför köpa en Panasonic?
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2010, 19:31:27 »
Du fÃ¥r väl öppna och titta pÃ¥ din fläktmotor Ubbe0  ;)

Nja, jag avvaktar nog ett tag (här i soffan) och ser om det finns någon annan kunnig inom VP-området som ev. kan svara.
« Senast ändrad: 26 januari 2010, 19:37:24 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Varför köpa en Panasonic?
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2010, 19:42:16 »
Problemet i sig var väll inte fläktmotorn (lagrena) utan att den var infäst i ett jordat chassie och det uppstod krypströmmar genom lagren mot lindningarna i motorn, det var väll det man gick runt genom att montera keramiska lager iom att dom isolerar i stället för leder ström.

Med det sagt så kan det funnits modeller som inte havererat med i princip samma motor beroende på infästningskonstruktion på fläktmotorn.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Varför köpa en Panasonic?
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2010, 19:49:21 »
Problemet i sig var väll inte fläktmotorn (lagrena) utan att den var infäst i ett jordat chassie och det uppstod krypströmmar genom lagren mot lindningarna i motorn, det var väll det man gick runt genom att montera keramiska lager iom att dom isolerar i stället för leder ström.

Och i slutänden så är det lagren som ger upp pga krypströmmen, inte själva motorn?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Varför köpa en Panasonic?
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2010, 19:56:57 »
Som sagt vad är vad nu? En Panasonic är en Sanyo som är en klon av Toshiba som borde varit en ME men blev en Fujitsu som premium,. Men oturen blev som följande att Chofu Japan kapade det hela med följd att Japsarna dök under för kvalité som Appliance,Atlas, Zibro la sig i täten för en prisvärd  luft**************/luft eller?
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Varför köpa en Panasonic?
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2010, 20:11:38 »
To be continued...
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Varför köpa en Panasonic?
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2010, 20:56:34 »
Och i slutänden så är det lagren som ger upp pga krypströmmen, inte själva motorn?

Japp lagrena om jag fattade det rätt så var det nån typ av legering på lagerbanorna som släppte på grund av kryp strömen.
Det jag menar är att det är inte lagrena som är det egentliga problemet utan att konstruktionen troligtvis aldrig testades som den såldes, motorn kördes säkert i nån bänk och där höll den åtskilliga timmar (lagrena) men inte i den färdiga produkten.

Åtskilliga kronor (dollar, euro) hade troligtvis sparats på att testa grejorna i den miljö de skulle användas och lagt lite extra stålar på det innan produkten såldes till slutkund.

Jag har sett vissa leverantörer som snackar om test av LLVP i 3 månader och baserar utsagor på kvalité och prestanda på det, är det rimligt?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!