Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Olle61
« skrivet: 08 februari 2017, 09:17:04 »

OK, Skåne, då kanske det inte är katastrof med tillskott runt nollan. Men om du har onödigt mycket tillskott på grund av att REGO gör fel så får du också onödigt varmt inne.
Att byta REGO verkar lite fel, det är en dyr del och pumpen fungerar ju i alla fall.
Jaha, du har en kamin också. Då kan du ju välja att inaktivera tillskott och elda i stället...
Jag är lite tveksam till nya termostater, det är i huvudsak värmekurvan som skall styra, inte termostaterna.

Annars så finns det ju nya sexiga kraftigare jordvärmepumpar med inverterstyrning.
Skrivet av: Sverra
« skrivet: 07 februari 2017, 13:39:52 »

Antal meter vet jag inte och inte kommunen heller men det hade varit intressant att veta.
Huset ligger I nordöstra skåne.
Luft/luft är installerat I ett rum, ett rum som vi inte använder så mycket idag utan där får elementen göra sitt samt så tycker jag inte luft/luft är så sexigt!

Det är bara det ursprungliga huset och främst vardagsrummet som är oisolerat, köket har golvvärme så det blir att byta golv och komplettera med golvvärme även I vardagsrummet snart. Ska bara få frugan att förstå att comfort går före svenskttenn prylar. Samt I detta rummet eldar jag på ganska bra samt köpt en contura fläkt till contura kaminen för att sprida värmen bättre.
Men jag kan nog sänka värmen på pumpen då I de övriga delarna så är det värmt och när sedan alla ventiler är bytta och nya termostater så kanske de blir ännu bättre.
Kompressorn går nog för fullt då den mer eller mindre är under soffan I vardagsrummet så det är nog inte konstigheter på detta.

Det servicekillen reagerade på var att tillskottet gick in även om timern ej var färdig ned räknad.
Men det kanske blir så lustigt när kompressorn kör för att höja tempen men ändå sjunker och då räknar bort sig?
Han ville prova att byta REGO600 - styrburken???
Han lyckades I alla fall trimma den till att kompresssorn nu är närmre 90grader I stället för 80 samt en deltaT på 3,4 I stället för 2,8 på köldbäraren.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 07 februari 2017, 11:06:12 »

En så liten värmepump till så stort och oisolerat hus ska gå mycket, den mår inte illa av det tvärtom.
Om det är så kallt att tillskott behövs ska kompressorn gå konstant. Om den först kör tillskott och sedan direkt slår av kompressorn är det felinställt. Det är ju kompressorn som gör den billiga värmen.
Var bor du?
Vad har du för total elförbrukning?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 februari 2017, 08:30:33 »

Jag kan dessutom tänka mig att markslingan är kort med tanke på den lilla tomten (Självklart en ren spekulation från min sida), kanske kunde de inte sätta en större värmepump utifrån det heller.
Ett billigt sätt att komplettera om du ändå inte kan köpa en större värmepump nästa gång p.g.a. klen markkollektor skulle kunna vara att komplettera med en luft/luftvärmepump som kan ta över lejonparten av uppvärmningen i de större sammanhängande delarna av huset.
Låt termostater strypa bort all värme på radiatorerna i dessa rum, de skall bara "vridas på" om/när det blir så kallt att du behöver mer värme i de rum som luftvärmepumpen är satt att värma.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 februari 2017, 08:14:35 »

Prova med det. Det viktiga är att hitta en kombination som gör att bypassen har samma temperatur som returen utan att flödet genom den är stort. Högt flöde sänker verkningsgraden något. Helst ska flödet genom bypassen var noll när huset värms.

Jag har plockat bort bypassen på min pump och det fungerar utmärkt. Vet inte varför IVT använder den konstruktionen. En förklaring kan vara att om returgivaren sitter på röret i ett kallt utrymme kan röret kylas av och starta värmning av huset efter en varmvattenkörning utan att det behövs.

Jag menade inte att pumpen är dålig utan att gamla installationer ofta var snålt dimensionerade med kanske 50 % effekttäckning. Då behövs det tillsatsel från några minusgrader i mellersta Sverige. 
Skrivet av: Sverra
« skrivet: 06 februari 2017, 22:14:41 »

Ok för röret, kan man justera det lite själv. Det finns 1-3 på både den interna pumpen och den externa. Sätta interna på 1 och externa på 2?
Ett jäklar ljud i elementen om den externa ska vara på tre.
Kan man inte strypa bypassen lite eller nej?
Tycker den går kontinuerligt pumpen, har den ingen tank för radiatorn?

Ska byta alla ventiler + termostater i huset då de är gamla. Det är enbart i ett rum det är kalt. Förvisso är det i vardagsrummet men där är drag ifrån väggarna och den operativa temperaturen är annars bra.

Är pumpen för dålig menar du? Men annars diff en på 3,5 in och ut är väl bra. Är ifrån 2002 så det är kanske dax att budgetera en ny om något år?!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 februari 2017, 22:03:26 »

Kortslutningen är en bypassledning som ska finnas där. Det är en egenhet för IVT-pumpar. Den finns där för att det ska vara möjlighet för radiatorvattnet att cirkulera när pumpen gör varmvatten. Bypassröret ska ha samma temperatur som returledningen, dvs flödet genom radiatorkretsen ska vara något högre än pumpens interna flöde. Är interna flödet för högt, dvs bypassen har samma temperatur som utgående rör till radiatorerna är det inte bra. Då blir det kortslutning.

En pump på 5 kW till ett hus på 166 m2 som delvis är dåligt isolerat, det verkar inte konstigt om det behövs tillsatsvärme runt noll grader ute. 
Skrivet av: Sverra
« skrivet: 06 februari 2017, 21:15:34 »

Så här ser rören ut och i min värld är detta kortslutning.
Pumpen är på framledningen, en ventil med blå ratt och någon iställningsmöjlighet på returen.
Varmvattnet lägger man i en gammal varmvattenberedartank sidan om värmepumpen. Men varmvatten givaren är bara nedstucken i ett hål där det ser ut att ha varit ett rör innan, gick att lyfta i kabeln och bara dra upp, ingen förskruvning eller dylikt.
Skrivet av: Sverra
« skrivet: 06 februari 2017, 20:20:06 »

Det är en ivt greenline E5, om det säger något.
Huset är byggt i början av 1900-talet och enbart med genomgående sten väggar och ingen isolering på insidan, kallt ute = elda inne.
1980 byggdes det till med isolering i tillbyggnadens väggar. Totalt 166kvm, tomten är på ca 630 kvm.
Har plockat bort växelventilen och tryggt lite på ventilen och den känns bra och reagerar på rören när man trycker in den.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 februari 2017, 18:35:05 »

Att tillskottet slår till tidigt kan bero på att tiden för inkoppling av tillskott är fel inställd. Ungefär hur gammal är pumpen och vilken effekt har den? På pumpens ovansida till vänster finns det förmodligen en etikett med alla data.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 februari 2017, 18:07:31 »

Du skulle kunna prova tvångsköra cirkpumpen för kalla sidan med kompressorn avställd.
Om då båda tempgivarna visas samma värde så kan man lita på de värdena, annars inte.
Det blir rätt ofta fel på tempgivarna.
Borde stå i manualen hur du gör för att kolla det.

Just nu är det ju varmt ute, så det låter ju nästan konstigt om den skulle vara så klent dimensionerad att den inte håller värmen ens vid denna utetemp.
Om det inte är en sån där liten värmepump på 4 kW (stor som en liten vinkyl ungefär).
Då skulle det ju kunna vara möjligt att den inte mäktar med om effektbehovet är stort (om huset är stort).
För 15-20 år sedan var det inte sååå ovanligt att man sätta in väldigt små värmepumpar som behövde eltillskott redan från någon enstaka minusgrad.
Med lite engagemang från din sida borde du i alla fall kunna se vilken modell av värmepump du har?

Hur stort hus?
Antal våningar?
Var i landet?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 06 februari 2017, 18:01:17 »

Kolla i manualen om inkoppling av tillskottet , kan ändras i tidstillslag och prova
Skrivet av: Sverra
« skrivet: 06 februari 2017, 15:01:51 »

Hej,
Är ny hus ägare och samtidigt ny värmepumpsägare.
En IVT jordvärme, ingen koll på storleken på pumpen och tyvärr ingen koll på antal meter slang.

Men tycker att värmepumpen aldrig når börvärdet utan el-tillskottets hjälp. Om man kollar på temperaturerna så är det ca 3,3 graders delta på in och ut i jorden vilket jag uppfattar som ok??
Hade en service kille ute och han hittade inget direkt fel utom att han tyckte att tillskottet slog till förtidigt.
Kollar man till den lite då och då så när kompressorn går och ska försöka nå sitt börvärde kan det i stället hända att den tappar 1grad och tillslut kickar in tillskottet mycket tidigare än vad den sager på nedräkningstimern.

Skulle vara tacksam för hjälp så servicefirman tappat sin serviceförmåga.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!