Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490- Inställningar och ett rum som är kallt  (läst 12120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigDaddy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
IVT 490- Inställningar och ett rum som är kallt
« skrivet: 13 oktober 2010, 20:17:56 »
Hej!

Nyss köpt vårt första hus och i det huset sitter det en IVT 490. Instruktionen som medföljde gav inte så mycket information om hur man skall optimera systemet så jag surfade loss lite på nätet och hittade detta forum som verkar vara precis vad jag behöver.
Jag har läst en hel del trådar här på forumet om inställningar och finjusteringar så tror mig ha hyffsad koll på det.

Dock är det en del som jag undrar över och vill även få konfirmerat att jag uppfattat det rätt.

Först lite data om hus och system:

Boende: 2 plans villa.
Yta: 135 kvm.
Uppvärmning Bottenplan:  Wirsbo Push 22N Electronic Golvvärme. Wirsbo CoSy Radio - elektronisk rumsreglering med 5st Wirsbo Rumstermostater utplacerade.
Uppvärmning Övervåning: Radiatorer Purmo Compact med Danfoss RA 2990 VILLA termostat.
Värmepump: IVT 490 med utegivare placerad på norrsidan av huset.
Styrutrustning: Rego 401.
Tilluft Bottenvåning: FRESH 90. 3st på bottenvåningen; 1 i söderläge, 2 i österläge varav 1 mynnar ut i det inglasade uterummet.
Tilluft Övervåning: Har inte kollat vad som finns där uppe men enligt bostadspärmen skall det vara PURMO AIR typ 11 och 21, antar att dom sitter under radiatorerna. Möjligt att det även här sitter någon eller några FRESH 90, som sagt inte kollat.

Nu tillfrågorna:
1. Jag har satt alla termostater på Max (golvvärme och radiatorer). Rätt?
2. Jag har öppnat de två tilluftsöppningarna på bottenvåningen som går utomhus till Max. Rätt?
3. Skall även tilluftsöppningen till uterummet vara öppen till Max? (Sommarhalvåret är det VÄLDIGT varm här)
3. Det är SVINkallt i badrummet på bottenplanet, hur åtgärdar man det? Det sitter en Wirsbo rumstermostat där som är satt på Max.
4. Kan man sätta högre golvvärme i ett rum, tex badrummet (flickvännen undrar)?

Puh, det var inte lite det.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490- Inställningar och ett rum som är kallt
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2010, 21:07:38 »
Du kan sätta termostaterna på max om du vill, men det är inte nödvändigt på din maskin som jobbar med flytande kondensering, har du hittat en värmekurva som ger lagom innetemp så kan du ställa ner termostaterna i några rum om du vill ha svalare där.

Är golvet kallt i badrummet så är det kanske nått fel på termostaten?
Är det ljummet så har du kanske dåligt flöde?
Leta reda på golvvärmefördelaren och kontrollera att alla returer är varma, är nån kall så ta bort själva styrdonet på denna och se om det blir bättre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490- Inställningar och ett rum som är kallt
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2010, 07:36:19 »
Är det inte fel på termostatventilen i badrummet så kanske systemet är underdimensionerat där, jag undrar om badrummet ligger med två ytterväggar och kanske en ute-altan ovanpå?

Är golvet ljummet behöver man inte oroa sig för flödet.. Har du golvvärme där eller radiator?
(jfr värmeavgivning från en resistor, är den varm så kan det absolut inte bero på för lite ström, strömmen motsvarar flödet på vatten)

Det hela kan ju också bero på att det dras för mycket luft från badrummet, ifall ni har en kall hall utanför där luften tas in till badrummet eller en tilluft i ytterväggen (Ska man väl inte ha vid FLVP) är inte frånluftventilen strypbar så kan man ju testa att tejpa lite över den och ev skaffa en ställbar?
« Senast ändrad: 14 oktober 2010, 07:46:22 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad BigDaddy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490- Inställningar och ett rum som är kallt
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2010, 19:27:40 »
Det är bara en yttervägg till badrummet och det ligger på bottenvåningen, alltså med golvvärma. Golvet är iskallt. Jag har testat att byta rumsgivaren med en från ett annat rum men det gjorde ingen skillnad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490- Inställningar och ett rum som är kallt
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2010, 20:29:06 »
Om golvet är iskallt har du inget flöde där, kan det vara luft?
Prova att stänga alla andra slingor och testa om golvet blir varmt då?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigDaddy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490- Inställningar och ett rum som är kallt
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2010, 21:05:46 »
Hmm, ingen aning var jag hittar alla prylarna. Vet bara var pannan är, får nog leta runt lite efter resten :)

Utloggad BigDaddy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490- Inställningar och ett rum som är kallt
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2010, 21:16:23 »
Hittade skåpet med alla rör och styrningar bakom torktumlaren idag. Där är 6 rör som går ut till lika många rum. Alla rören känns som om de är lika varma, både in och ut, lite konstigt eftersom badrumsgolvet är iskallt och alla andra golv ljummiga.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490- Inställningar och ett rum som är kallt
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2010, 21:39:03 »
Hittade skåpet med alla rör och styrningar bakom torktumlaren idag. Där är 6 rör som går ut till lika många rum. Alla rören känns som om de är lika varma, både in och ut, lite konstigt eftersom badrumsgolvet är iskallt och alla andra golv ljummiga.

Har du verkligen vattenburen värme i badrummet?
Kan det vara elvärmegolv där?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigDaddy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490- Inställningar och ett rum som är kallt
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2010, 13:44:53 »
Enligt ritningarna skall det vara vattenburet, precis som på resten av nedervåningen.

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: IVT 490- Inställningar och ett rum som är kallt
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2010, 17:31:02 »
Jag hade oxå problem med ett rum, grovköket var kallt. Enligt golvvärmeberäkningen skulle injusteringen vara 1½ varv, jag öppnade den helt och fick varmt. Du har tydligen hittat golvvärmefördelaren. Leta rätt på vilken slinga som går till badrummet. Skall finnas en märklapp o/e framgår av ritning som jag hoppas du har. Ta av termostathuven och plocka fram sexkantsnyckeln som förhoppningsvis hänger där och skruva upp justeringsnippeln helt. Om du saknar ritning och golvvärmeberäkning så får du kontakta Wirsbo och be om en ny uppsättning. Det finns även en luftningsnippel på golvvärmefördelaren, öppna försiktigt och se om det pyser luft. Är du förste ägare eller har du köpt i andra hand.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 490- Inställningar och ett rum som är kallt
« Svar #10 skrivet: 19 oktober 2010, 21:48:22 »
Jag hade oxå problem med ett rum, grovköket var kallt. Enligt golvvärmeberäkningen skulle injusteringen vara 1½ varv, jag öppnade den helt och fick varmt. Du har tydligen hittat golvvärmefördelaren. Leta rätt på vilken slinga som går till badrummet. Skall finnas en märklapp o/e framgår av ritning som jag hoppas du har. Ta av termostathuven och plocka fram sexkantsnyckeln som förhoppningsvis hänger där och skruva upp justeringsnippeln helt. Om du saknar ritning och golvvärmeberäkning så får du kontakta Wirsbo och be om en ny uppsättning. Det finns även en luftningsnippel på golvvärmefördelaren, öppna försiktigt och se om det pyser luft. Är du förste ägare eller har du köpt i andra hand.

Varför öppna injusteringen helt  Sc:,h Är det inte bättre att öppna lite grann i taget tills det blir lagom? Strypningarna sitter ju där för att dom fyller en funktion...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigDaddy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490- Inställningar och ett rum som är kallt
« Svar #11 skrivet: 19 oktober 2010, 22:36:06 »
Är andra ägaren. SKa ta en titt på det imorgon som du föreslår. Dock som näste man säger så får man nog skruva lite åt gången :)

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: IVT 490- Inställningar och ett rum som är kallt
« Svar #12 skrivet: 20 oktober 2010, 11:00:44 »
Fördelen med att öppna helt är att du får svar på om det är där problemet sitter, sedan kan du justera ner varefter. Låt det dröja ett par dagar mellan varje justering, eftersom golvvärme i en betongplatta är trög. Du får väl tala med säljaren om han upplevde samma problem och be honom skaka fram ritningar och golvvärmeberäkningar.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad BigDaddy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490- Inställningar och ett rum som är kallt
« Svar #13 skrivet: 04 november 2010, 18:07:20 »
Hum, hur får man av termostathuvudet? Är det bara påtryckt? Går ju en sladd från den givaren till basstationen.

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: IVT 490- Inställningar och ett rum som är kallt
« Svar #14 skrivet: 04 november 2010, 20:22:19 »
Hum, hur får man av termostathuvudet? Är det bara påtryckt? Går ju en sladd från den givaren till basstationen.
Ja, det är bara att lossa med en lätt knyck. Har du fått ritningen av förre ägaren? Där framgår hur många varv upp som just den fördelaren är tänkt att vara. Vanligtvis stämmer det. Hur var det hade du satt cirkulationspumpen på läge 3. Det behövs vanligtvis på golvvärme.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!