Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: MGKea
« skrivet: 15 september 2009, 19:30:00 »

Varför inte placera fläkten efter värmeväxlaren. Enligt något inlägg skulle temperaturen sjukigt en massa grader vid det stadiet... ?

/Regards Magnus
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 15 september 2009, 10:01:45 »

Jag vill varna för plastfläktar/datafläktar i rör eller i system med varm luft.

Följande händer när temp går över 25-30 ºC beroende på typen av plastfabrikat. Den spole som sitter i fläkten blir efter ett tag varm, beroende på konstruktion och hur fläkten får jobba samt dito nedsmutsning fortplantar sig värmen sen till metallhållaren som i sin tur kan bli så varm att skruvarna som går in i plastchassiet leder värmen mot plasten, vilken då kan bli mjuk, då "sätter" sig denna metallhållare beroende på hastigheten/centrifugalkraften och fläkten slår slutligen i i röret/väggen med oljud som följd och därefter nyper den helt och då bränns spolen sönder pga överhettning.

Jag rekommenderar att ev plastfläktar då får trycka in luften i solfångaren alt att man väljer metallfläkt som är specificerad att klara höga temperaturer. Plastfläktar kommer alltså att funka ett tag, det beror helt på omständigheterna hur länge dom håller när dom används att suga in varm luft från en luftsolfångares varma utlopp.



Jo, på dom systemen som diskuteras här lär det inte vara så aktuellt med små plastfläktar utan här gäller det stora doningar...  När det gäller små plastfläktar kan jag delvis hålla med Art Deco, men ser man till att man köper fläktar som är specade till tex 70grader så hänger dom med ett tag, självklart slits dom hårt, men samtidigt kostar dom inte så mycket! Och vissa fabrikat tål allt en del "stryk" utan att direkt haverera! Jag har själv kört med temp runt 90 grader någon timme utan bekymmer!

Mvh. Johan   
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 15 september 2009, 09:18:46 »

Jag vill varna för plastfläktar/datafläktar i rör eller i system med varm luft.

Följande händer när temp går över 25-30 ºC beroende på typen av plastfabrikat. Den spole som sitter i fläkten blir efter ett tag varm, beroende på konstruktion och hur fläkten får jobba samt dito nedsmutsning fortplantar sig värmen sen till metallhållaren som i sin tur kan bli så varm att skruvarna som går in i plastchassiet leder värmen mot plasten, vilken då kan bli mjuk, då "sätter" sig denna metallhållare beroende på hastigheten/centrifugalkraften och fläkten slår slutligen i i röret/väggen med oljud som följd och därefter nyper den helt och då bränns spolen sönder pga överhettning.

Jag rekommenderar att ev plastfläktar då får trycka in luften i solfångaren alt att man väljer metallfläkt som är specificerad att klara höga temperaturer. Plastfläktar kommer alltså att funka ett tag, det beror helt på omständigheterna hur länge dom håller när dom används att suga in varm luft från en luftsolfångares varma utlopp.

Skrivet av: Linnar
« skrivet: 14 september 2009, 23:22:35 »

Hejsan igen!

Ang, fläktar så skulle du nog kunna klara dig med 3 st 160-fläktar http://www.soliduct.com/flaktar/kanalflakt.htm om du inte får för mycket tryckfall... Om du sen skulle dra ner flödet till 1000m3 på 30kvm luftsolfångare skulle nog tempen hamna på runt 80grader istället för 50... Självklart beroende på din konstruktion av luftsolfångaren! Kommer den bli glasad och isolerad?

Hur har du det med din uppkoppling mot nätet? Ett sånt här forum "suger" en del bandbredd, samma om man har dåligt med minne eller kör Vista...

Mvh. Johan
Jag börjar med det sista först, jag kör med 24mb bredband och har inga som helst problem på andra forum.
Detta är det första forumet som jag har varit med om att det suger kraft.
Markören står och blinkar med hög hastighet hela tiden, det har jag aldrig heller sett tidigare. Jag kör XP på
en 1,6ghz dator med 500mb minne.

Jag kommer att bygga 3 m2 av solfångaren där jag kommer att testa luftflöden, värmenivåer och mycket
annat. Resultatet av detta avgör sedan hur mycket luft jag behöver suga igenom.
solfångaren ligger alltså nästan plant dvs 5 graders lutning mot väst. taket består av spontade bräder klädd med
limmat asfalts papper. Ovanpå det ligger reglar 45x45 ooch mellan reglarna finns 45mm mineralull.
Ovanpå reglaren och på mineralullen ligger svart räfflad takplåt, på takplåten kommer 22 mm lister placeras på
var sjätte "rygg". Ovanpå dessa lister ligger sedan glas. Bredden på en sådan sektion blir ca 50cm och längden 3m.
Två sådana sektioner blir 3 m2. Luften tas in längst ner genom ett filter.  Det är detta som skall utgöra "testbädden".
Efter testet kanske jag beslutar mig för att bygga mindre än 30 m2 fast målet är ändå att nå 30m2 även om det kan ta
lite tid. Jag bygger i moduler så att det räcker med att ta bort en gavellist högst upp för att bygga på med nästa.

Tack för fläktlänkten. Jag har läst om ett antal olika fläktar men flera av dem är tokdyra. Precis som du skrev i något
inlägg är lågt pris en del av det intressanta av miljöbyggen. Det gäller alltså att få ekonomi i det direkt och inte
ligga fast med lån och annat elände.

Skrivet av: Linnar
« skrivet: 14 september 2009, 23:00:39 »

Om luften som kommer i i anläggningen och är 25 grader och har en relativ luftfuktighet av lite under 100% måste den kylas ner till UNDER 25 grader för att fukten ska fällas ut, kyler du ner den till 10 grader kommer rätt mycket fukt att avges men du får då en luft som har en temperatur på ca 10 grader. Om du värmer den luften får du en torrare luft. Värmer du den inte får du bara en kall luft med en hög relativ fuktighet. Och tyvärr finns det ingen chockverkan när det gäller att torka luft.
Jag trodde att den målande beskrivningen "chockverkan" inte skulle tolkas som en fakterm.

Men svenske kocken jag är fullständigt medveten om att du förstår vad jag menar. Fast ibland kan det
vara kul att diskutera små små detaljer och det håller jag med om.
När jag säger att luften kommer att kylas ner till 25grader så är det ett grovt antagande. jag har inte räknat
på det exakt ännu än mindre bestämt mig för hur mycket värme jag skall plocka ur luften eller om det skall
vara olika mängd beroende på temperatur ute, i solfångaren, i vattentanken eller en kombination av de alla.

Vad det gäller elativ fuktighet och mängd vatten i luften så är det två helt olika saker. Om jag låter 1000m3
luft passera krypgrunden per timma och med den följer 50 liter vatten om jag låter luften gå ner där utan att
passera värmeväxlaren. Om jag låter den passera värmeväxlaren så kommer samma mängd luft att föra
med sig kanske 5 liter vatten.

Alltså, 5 liter vatten per timma eller 50 liter vatten per timma. För mig är det en viktig skillnad vare sig man
kallar det relativ fuktighet eller inte. För den fukt som kommer att dominera under uppvärmningssäsongen är
den fukt som finns på utsidan och med hjälp av en naturlag vill in i krypgrunden för att uppnå jämnvikt.
I och med att det blir ett övertryck i krypgrunden kommer den vandringen inte att kunna ske. det blir alltså
både torrare och varmare i krypgrunden. Vintertid är det alltid varmare i krypgrunden än ute därför kommer
fuktvandringen att gå åt andra hållet, dvs inifrån och ut.

Det var inte min mening att debattera luftfuktigheten, jag ville bara delge mina tankebanor gällande solfångare.
Därför avslutar jag härmed denna fuktiga debatt.
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 14 september 2009, 21:12:46 »

Hejsan igen!

Ang, fläktar så skulle du nog kunna klara dig med 3 st 160-fläktar http://www.soliduct.com/flaktar/kanalflakt.htm om du inte får för mycket tryckfall... Om du sen skulle dra ner flödet till 1000m3 på 30kvm luftsolfångare skulle nog tempen hamna på runt 80grader istället för 50... Självklart beroende på din konstruktion av luftsolfångaren! Kommer den bli glasad och isolerad?

Hur har du det med din uppkoppling mot nätet? Ett sånt här forum "suger" en del bandbredd, samma om man har dåligt med minne eller kör Vista...

Mvh. Johan
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 14 september 2009, 20:36:25 »

Om luften som kommer i i anläggningen och är 25 grader och har en relativ luftfuktighet av lite under 100% måste den kylas ner till UNDER 25 grader för att fukten ska fällas ut, kyler du ner den till 10 grader kommer rätt mycket fukt att avges men du får då en luft som har en temperatur på ca 10 grader. Om du värmer den luften får du en torrare luft. Värmer du den inte får du bara en kall luft med en hög relativ fuktighet. Och tyvärr finns det ingen chockverkan när det gäller att torka luft.
Skrivet av: Linnar
« skrivet: 14 september 2009, 19:43:23 »

För att få fukten i luften att kondensera måste temperaturen sänkas under den initiala, så efter växlaren har du torrare men kallare luft som på nytt måste värmas upp för att få en lägre relativ luftfuktighet. Du kan alltså inte direkt få varm torr luft efter växlaren.
Jo, det kan jag!
Luften värms upp till ca 50 grader i solfångaren och kyls ner till 20-25grader i värmeväxlaren. värmeväxlaren använder
vatten som värmestransportör och den transporteras till en 4m3 stor vattentank och värmer det 6grader kalla vattnet i botten på tanken. Vattnet som sedan går tillbaka till värmeväxlaren håller då ca 8-10grader. Det blir en chokartad nedkylning av luften så att fukten kommer att minska så kraftigt att det i princip kommer att rinna vatten från växlaren konstant under drift.
Skrivet av: Linnar
« skrivet: 14 september 2009, 19:35:36 »

Hej Luftsolvärme!

Tyvärr ser jahg inte vad jag skriver. Är det bara jag som inte ser texten. den växer fram med en bokstav i taget per sekund ungefär.

Nä, det går inte att skriva direkt i detta foru. Denna text skriver jag i notepad. Ovanstående rad tog ca 4 min innan den började växa fram en bokstav i taget.
Alltså sammanlagt 5-6 minuter.

Till saken:
Min luftsolfångare KAN bli 40m2, det är den disponibla ytan. Jag kommer dock att använda ca 1m av ytan närmast huset
som gångyta. Så den rätta ytan blir ca 30m2. jag kommer att bygga ut den med 3m2 åt gången. Efter varje utbyggnad kommer
jag att mäta ingående vad jag får ut av det hela. Den första biten skuggas avhuset fram till 9-10:00 på morgonen. Sedan blir det
sol hela dagen fram till att solen går ner. Eftersom mina solfångare lutar endast 3-5 grader åt väster så får jag inte maximalt
utbyte utbyte under sommaren och inget alls under vintern, tror jag.

Om jag dimensionerar 30m2 solfångare för 50m3 luft i timman så blir det 1500m3 per timma tillsammans. Det blir en kostnad
på 5-6.000kr för fläktarna. Här gäller det att vara aktiv på Blocket.....
Jag inser att två fläktar inte räcker. Jag har också tänkt att köra så som du beskriver fast en fläkt kommer att styras med
en 5 stegs transformator resten kopplar jag in en och en med full kräm när värmen så kräver. Jag hade tänkt ta ut ca 50 grader
värme. Då tror jag också att man kan minska fläktkapaciteten till kanske 1000m3 luft i timman, det blir 3-4 normalstora fläktar.
Skall lägga upp en formelsamling hemma så att de blir lätt och snabbt att räkna ut dyligt. Nu har jag formlerna samlade i spridda
skrifter.

Du får för torr luft redan med inblåsning av värmd utesommarluft. Det är inte alls konstigt då den antagligen är RELATIVT torrare
än inneluften. Det betyder att den INNEHÅLLERmer vatten men per luftvolymvärme ser inneluften den luften som torrare och då
vandrar fukten över till den varmare luften. Den varma luften kommer sedan att rusa ut genom ventilationsspringer högre upp
och ta med sig fukten ut.


Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 14 september 2009, 17:15:40 »

För att få fukten i luften att kondensera måste temperaturen sänkas under den initiala, så efter växlaren har du torrare men kallare luft som på nytt måste värmas upp för att få en lägre relativ luftfuktighet. Du kan alltså inte direkt få varm torr luft efter växlaren.
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 14 september 2009, 09:52:15 »

Hejsan Linnar och välkommen till detta forum och denna tråd!

Trevligt att du också är inne på luftsolvärmens fördelar och berättar om dina planer och erfarenheter! Också bra att du fick med Luftsolfångarnas snabbhet vilket verkligen stämmer. Har man ett litet system kan man ju få in värmen bara några sekunder efter solen tittat fram bakom ett moln!

Intressant inlägg om luftsolvärme vs fukt! Jo, varmare luft kan ju bära mer fukt än kall vilket gör luftsolvärmens varma luftomsättning till en perfekt avfuktare! Sen undrar jag lite om en sån värmeväxlare behövs/gör nytta när det gäller "avfuktning" direkt i ett boutrymme.. Men när det gäller din lösning i torpargrunden är det en annan sak.

Hos mig med anläggningen i drift under en hel solig dag för jag nästan för låg fuktighet, alltså under 50% RF. Kan nämna att jag alltid mäter en bra bit ifrån själva varmluftsflödet och på många ställen i huset för att få fram ett ärligt värde!

Intressant tanke med ditt värmelager och funktion! Du frågade lite om rördim och fläktar. Nu vet jag inte din konstruktion av luftsolfångaren, men vill man få ut ok verkningsgrad så bör luftflödet ligga mellan 40-60m3/timme per kvm LSF vilket i ditt fall skulle innebära mellan 1600 - 2400m3/timme.. Oj oj, får du bra verkningsgrad så har du värme till dina grannar också.... Nåja, skulle det varit min 40m2 Luftsolfångare skulle jag delat upp den i 4 sektioner och 4 fläktar och fixat någon form av 4-stegs funktion, alltså att fläktarna styrs av aktuell värme i LSF:en. Ok kostar lite med ett gäng fläktar, men tror det blir mycket lättare att optimera driften så....

Sen är ju frågan detta med rördim från taket? Har man ett luftflöde över 2000m3 lär det bli att grovt spiro.. Eller alternativet 4st 200mm spiro ner till en "samlingskammare" innan växlaren. Skulle man dela upp driften stegvis så funkar det inte heller så bra med lågt luftflöde i för grovt rör.

Ja, helt klart intressant projekt du har som garanterat kommer ge dig trevliga funderingar om alla lösningar!

Mvh. Johan     
   
Skrivet av: Linnar
« skrivet: 13 september 2009, 18:55:39 »

Hej alla roliga!

Jag har sträckläst hela tråden.
Mycket intressanta inlägg. Tycker dock inte om när folk kör med pekfingrar, som någon gör här.

Det snackas en del om re-cirkulation av använd luft. Enligt boverket är det inga problem om den re-cirkuleras
inom samma boutrymme. Det finns flera apparater som gör så även idag. Bara att röra sig i en bostad skapar
en form av sådan cirkulation. Huvudsaken är att luften byts ut varannan timma (kan bero på hur många som är
i bostaden osv). Allt annat pekfingersnack är fel, inte bara för att det är tillåtet utan därför att var och en gör
det han/hon finner det rätta.

Sedan har vi snacket om att blåsa in soluppvärmd luft i en bostad. Om man blåser in en sådär 300m3 luft i
en mordern mekaniskt luftstyrd  bostad KAN det bli problem men det är inget som säger att det verkligen blir
problem. Blåsande luft som känns avgör de som bor där och ingen annan (som jag sett i tråden någon gör).
Man kan på ett trevligt sätt påpeka konsekvenserna osv men inte använda pekfingret, tycker jag.

Om man blåser in solfångarvärmd sommarluft så innehåller den en hel del fukt. Mätmässigt kan det vara så
att det inte är så mycket fukt men eftersom den är så varm så blir det betydande mängder. Den fukten är det
dock oerhört lätt att få bort genom just luftsolfångare. Man låter helt enkelt luften passera en värmeväxlare
där man värmer vatten. Fukten kondenseras genast och rinner ner i avloppet. Jag har testat detta och det
bokstavligen rinner vatten ur värmeväxlaren. Luften efter värmeväxlaren är avsevärt torrare än normal inneluft.
Om man sedan mäter fukthalten i inneluften med ett sådant system kommer man att upptäcka att inneluften bara
är något torrare än utan solfångarluften. Varför? Jag har frågat en expert på området och han säger att
den torra uppvärmda luften från värmeväxlaren skapar en nerförbacke för den fuktiga luften som ev. finns
i väggar och material. Den fuktiga luften vill alltså hemskt gärna flytta sig genom denna nerförsbacke till den
torra luften tills jämvikt uppnåts.
Alltså, om man blåser in soluppvärmd varmluft på upp mot 80grader och låter den passera en värmeväxlare
så kommer luften att hålla mellan 25 och 35grader efter värmeväxlaren. Denna torra luft kommer att "suga" ut
fukten ur väggarna så att dessa faktiskt blir torrare än tidigare. Dvs man kan torka ut ett fuktigt hus med hjälp
av luftsolfångare där luften passerat en värmeväxlare. Luften är såpass torr att huset under denna tid tål
övertryck utan problem. Men man bör vara mycket insatt i vad man gör. Det är inget för medelsvenson som
inte är intresserad.
En annan sak som jag läste om i tråden var varför man väljer att bygga luftsolfångare. Svaret på frågan finns
också i tråden.
Jag tänker dock ge min uppfattning här:
Jag är på gång att bygga en solfångare. På gång har jag varit några år så jag har hunnit läsa in en del kunskaper.
Jag har lagt om taket på garaget och passade på att bygga grunden till en solfångare. Taket är 40m2 och jag
isolerade hela taket med 45mm mineralull och lade på korrugerad svart takplåt. Sedan skall jag fortsätta med
det andra. Problemet uppstog sedan jag räknade på att använda kopparrör. Rören bara i solfångarna skulle
gå på ca 10.000kr. Glas skulle jag få köpa för 3000-6000 till hela taket om det får ta lite tid. Resten till det vatten-
burna systemet skulle gå på 4-5000kr till.
Eftersom jag ser detta som en rolig hobby tycker jag att 15.000 skulle vara för dyrt.
Därför började jag läsa om jag kan använda bara luft i solfångarna. Det visade sig faktiskt vara en bättre
lösning då man kan ta tillvara på även korta soltider. Ex.vis om solen tittar fram bakom molnen i 5-10 minuter
så kan man genast ta tillvara på den värmen. Alltså luft reagerar mycket snabbare på uppvärmning än vatten.
Därför skall man inte ha för mycket värmetunga prylar i solfångaren för då minskar man ner snabbheten.
Solfångarens värmereaktionstid kan ta tillvara på upp mot 30% mer värme än en vattenburen solfångare.

Min idé bygger också på att värmen sedan skall transporteras till en värmeväxlare nere i torpargrunden.
Där överförs värmen till vatten som värmer upp en 4m3 stor tank (= 100lit per m2 solfångare).
Efter värmeväxlaren kommer det ut 25-30 grader varm luft. Den luften kommer jag att släppa rakt ut i
torpargrunden så att den hålls torr ( ni kommer väl ihåg att värmeväxlaren suger ut fukten ur luften?).
Dessutom kommer torpargrunden att värmas upp. Tester jag gjort med 1 m2 stor solfångare visar att det
kommer att bli runt 20-25grader varmt där nere hela sommaren. Den värmen sprider sig in i hjärtväggen
av betong och ner i marken så att jag på så sätt kommer att få ett lager som lagrar värmen i någon månad.
Eftersom jag kommer att ta in friskluften genom en ohålad dräneringsslang som kommer att ligga i krypgrunden
tar jag vara på en del av värmen på så sätt. Ett annat sätt är att vattentanken kommer att stå i ett uppvärmt
utrymme och på så sätt bidraga till att den håller kvar värmen i tanken längre tid. Till sist kommer värmen i krypgrunden
att hålla hela huset varmare eftersom huset står på denna värmekudde.
För att vattentanken kommer att kunna dra nytta av överskottsvärmen kommer denna luft att först och främst värma
upp området runt tanken.

Lite data:
- Huset är på ca 160m2
- Använder egenbyggd frånluftvärmeväxlare där den värmeväxlande ytan är på 60m2. Dvs ca 10ggr större än köpeväxlare.
- Torpargrunden har en takhöjd på ca 1,50 på halva ytan och ca 1m på den andra halvan.
- Solfångaren kommer att ligga nästan plant och vara på 40m2.
- 2 fläktar kommer att suga luften igenom en värmeväxlare. Luften som passerar fläktarna kommer att ligga på ca 20-30grader.
- Använder 2 fläktar ifall en går sönder. Fläktarnas dimension är jag inte klar med ännu, men det får inte bli för dyrt.

Det är viktigt att man hela tiden blåser luft igenom solfångarna när solen lyser. Vid ett test med stillastående luft i en
solfångare blev det 150grader varmt. Varmare än så blev det inte eftersom glaset sprack sönder.

Någar åsikter?
Ex.vis rördimensioner, fläktstorlek osv.


PS
Är det bara jag som inte kan skriva direkt i forumets skrivruta?
det går så olidligt låmngsamt att jag var tvungen att skriva i notepad först
och sedan klistra in det här  fiR: ?!
När jag nrättade lite fel så går det så sakta så man blir vansinnig. Efter varje rättning hoppar markören till början igen och man får leta efter var man var någonstans. Denna text vet jag inte hur den blir eftersom jag inte ser vad jag skriver. Det tar ca 2 minuter för texten jag skriver att skrivas ut.
DS
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 10 september 2009, 19:04:25 »

Luftsolvärme - Världens bästa avfuktare.... Ja, nu kanske jag sticker ut näsan lite, men efter en solig dags drift mätte jag upp en luftfuktighet på under 48% RF i samtliga öppna utrymmen i huset vid 16-tiden. Och det innebär i praktiken totalt ca 135kvm, alltså inget litet rum på 10kvm.

Mvh. Johan
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 01 september 2009, 21:09:06 »

Hejsan! Varit lite dött senaste tiden här under denna "solkategori".... Nåja, ville bara rapportera att min anläggning har kommit i gång med trevligt resultat trots att allt inte riktigt är klart, så allt kan liksom bara bli bättre! http://www.solenergiutveckling.se/husprojekt4.html

Mvh en nöjd Johan   
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 17 augusti 2009, 09:31:53 »

Hejsan! Bara en liten projektrapport...

Få din fru bli nöjd! - Skaffa Luftsolvärme! Jodå, frugan hemma är redan nöjd trots att min anläggning inte är klar! Jo, jag har satt dit en hjälpfläkt som låter anläggning ventilera med lite varmluft när det inte är något värmebehov och det har direkt blivit bättre inomhusklimat vilket frugan nöjt nämnt! Står mer om "hjälpfläkten" här: http://www.solenergiutveckling.se/husprojekt3.html

Idag var det lite ruggigt inne och bara 14 grader ute, så vid 9 fick anläggningen starta i "värmeläge". Trots "fel" solvinkel, ca 80% molnighet gav anläggning direkt minst 22 grader in, alltså "plustemp" Ang, "solvinkeln" så har min panel hittills tagit vara på solen, både direkt och diffus i ca 180grader.   

Japp. Luftsolvärme funkar bevisligen i större skala!

Mvh. Johan         
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 12 augusti 2009, 11:02:44 »

Vågar du ha kanalfläkten på varma sidan av solvärmaren? jag har bränt 2 st på det sättet.De brukar inte tåla mer än 60 grader under längre tid så det gäller att ha ordentligt flöde. Självcirkulationen blev i stort sett försumbar i mitt fall då jag precis som i ditt fall har hålen på samma höjd.

Hejsan Claese! Har själv funderat lite på livslängden av fläkten.. Jag kör med en CK160 som är specad till max 65grader och hur mycket övertemp den tål i praktiken under längre tid får vi se... Den har ju överlevt 80 grader under några timmar... Nåja, största delen av driftstiden kommer ju ändå ligga under 65grader!

Ang, självcirkulationen så misstänker jag också att den är försumbar, men jag ska testa! Sen har jag redan konstaterat att jag nog behöver montera en liten hjälpfläkt på systemet som "konstant" under dagtid som håller igång luftflödet genom LSF?! Jo, är det för lite luftflöde genom LSF så blir det "bakvänt" och panelen kyler... Alltså lägre temp på utlopp än inlopp vilket gör att fläkten inte vill starta pga av termostatens placering vid utloppet, samtidigt bör termostaten sitta där för att "indikera" att LSF inte ger önskad temp in till huset, typ minst 20grader!

Mvh. Johan    
Skrivet av: claese
« skrivet: 11 augusti 2009, 20:59:18 »

Vågar du ha kanalfläkten på varma sidan av solvärmaren? jag har bränt 2 st på det sättet.De brukar inte tåla mer än 60 grader under längre tid så det gäller att ha ordentligt flöde. Självcirkulationen blev i stort sett försumbar i mitt fall då jag precis som i ditt fall har hålen på samma höjd.
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 11 augusti 2009, 20:36:37 »

Hejsan alla!

Ja, då var min anläggning igång lite provisoriskt http://www.solenergiutveckling.se/husprojekt3.html och nu börjar liksom allt det roliga!!

Men jag har en liten fundering och fråga till församlingen här om passiv funktion av en LSF! Jo, en LSF har ju förmågan att höja tempen mer eller mindre dagtid oavsett väder så länge det finns luftflöde genom LSF!! Kör man uteluft så kan man ju få flöde genom LSF av husets ventilation/undertryck. Men om man kör med återcirkulation genom LSF, alltså husets returluft genom LSF. Kan man då få någon form av "termisk verkan" som skapar självcirkulation av luften genom LSF?? Nu kommer jag kunna prova detta i praktiken framöver, men är redan nu nyfiken på frågan!

Mvh. Johan     
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 10 augusti 2009, 16:37:33 »


Man kan kanske ta vanlig korrigeradplåt och göra något med som man kan köra vätska igenom på undersidan och låsa inne solen på andra...
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 10 augusti 2009, 14:29:32 »

Kul att du är intresserad av mitt projekt MGKea!! Jo. det här med olika absorbatorer, den här typen kör tyska Gremmer med: http://www.afs-solar.com/assets/images/twin_solar_konzept_mit_beschriftung.jpg Alltså aluprofil som på sätt o vis liknar "alukylare"! Ok, liknande aluprofiler borde inte vara så jätte dyra, men i sista änden blir nog "hederlig" plåt billigaste...

Ang, din fråga om "trälådan" så den sidan med 2 hål inkommande och utgående retur från L/V-växlaren, och den sidan med 1 hål blir tilluft till huset.

Mvh. Johan   
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 10 augusti 2009, 13:21:55 »

Plexiglas eller Lexan fixar värmen, plexi brukar åldras efter c:a 10 år och bli vit och grumlig, medans lexan som nästan kostar dubbelt så mycket ska klara dubbla tiden. Kanalplast riskerar nog att bli skev/bucklig om temp blir hög under längre tid.

Tänkte kolla en sak med herr luftsolfångare:
Eftersom du använder vanlig svart plåt eller takplåt som absorbator betyder väl detta att den kommer att svänga snabbt i temperaturer om t.ex solen går i moln, har du provat med tjockare material för att kolla "trögheten" i ditt system.

Vad skulle hända om man provar att topptrimma typ att skippa plåten och i stället sätta in aluminium-kylare som man använder inom elektronikkylning, där man då har platta sidan mot solen och kylbafflarna inåt, dels borde trögheten göra att den borde ge jämnare värme och förmodligen får man ut mer värme med denna kylare än vanlig svartplåt.

Bifogar bild + data på en typ av aluminium-kylare:


Intressant! Tror att vätska skulle passa fint. Däremot är kylelement profiler enormt dyra om man köper dessa på Elfa. Går det att få tag i till ett bättre pris så skulle det vara ku all prova.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 10 augusti 2009, 13:13:53 »


Är mycket intresserad av projektet. På en av bilderna kan man se en trälåda med en luft/vatten värmeväxlare. Är jag med om den del som bara har en öppning är inkommande och övriga är utgående?
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 10 augusti 2009, 07:47:10 »

Hejsan!

Ja, man kanske skulle ta och "forska" lite i detta med olika glastyper...

Mvh. Johan
Skrivet av: Gano
« skrivet: 09 augusti 2009, 20:00:34 »

Såg ett examensarbete som gällde solfångare med lågenergiglas. Tyvärr minns jag inte var, men man fick ut mer energi under vintern och mindre under sommaren. Inte helt galet med andra ord. Frågan är bara hur man väger extrakostnaden mot fördelarna...

MVH/Gano
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 09 augusti 2009, 17:29:46 »

Stämmer om du kör Pilkingtons 4mm E-glas, men det finns andra e-glas modeller som bara är några % lägre, sen är det frågan om procentuell reduktion av synligt ljus, vad avser UV och infraröda bandet är det ganska små skillnader och det är här som värme är intressant.
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 09 augusti 2009, 14:49:57 »

Tesen att värmen inuti luftsolfångaren strålar ut igen till nackdel för dess konstruktion borde kunna avhjälpas enkelt.

Sätter man i e-glas med oxidskitet inåt "fastnar" värmen inne i luftsolfångaren ( den håller tillbaka all infra-värme).
Finns även olika typer av solskyddsfilm som gör exakt samma sak- att hålla tillbaka värmen, däremot finns risken att det blir så varmt inuti att filmen helt enkelt lossnar från plexi eller vanligt glas.

Det handlar då alltså om att UV in omvandlas till värme-värme ligger i lägre frekvensbandet, UV ligger i det högre, därav får man då en "värmefälla" beroende på hur oxidskiktet är gjort. Man skulle också kunna göra så att man har dubbelglas, glaset närmast absorbatorn är av e-typ med oxidskikt inåt och sen vanlig plexi eller tunt fönsterglas ytterst utåt och med en luftspalt på c:a 2-4 cm, sen låter man uteluften först gå emellan yttre och inre glas för att kyla ned e-glaset lite (vilket då förvärmer luften lite utan att påverka alu-profilen bakom e-glaset) innan luften sen går bakom absorbatorn och värms upp helt.

Men för att kunna kolla detta krävs en värmekamera, det går nog att trimma detta rejält, grejen är att kunna maxa ut under mindre dis/molnighet då just IR-värmen ger mest och UV ger minst, därav mitt tänk på oxid typ E-glas.

Har faktiskt diskuterat just E-glas med oxidskikt med min glasmästare och han sa att just dom glasen har mycket sämre ljusgenomsläpp så summan lär blir den samma!?

Mvh. Johan
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 09 augusti 2009, 11:09:32 »

Tesen att värmen inuti luftsolfångaren strålar ut igen till nackdel för dess konstruktion borde kunna avhjälpas enkelt.

Sätter man i e-glas med oxidskitet inåt "fastnar" värmen inne i luftsolfångaren ( den håller tillbaka all infra-värme).
Finns även olika typer av solskyddsfilm som gör exakt samma sak- att hålla tillbaka värmen, däremot finns risken att det blir så varmt inuti att filmen helt enkelt lossnar från plexi eller vanligt glas.

Det handlar då alltså om att UV in omvandlas till värme-värme ligger i lägre frekvensbandet, UV ligger i det högre, därav får man då en "värmefälla" beroende på hur oxidskiktet är gjort. Man skulle också kunna göra så att man har dubbelglas, glaset närmast absorbatorn är av e-typ med oxidskikt inåt och sen vanlig plexi eller tunt fönsterglas ytterst utåt och med en luftspalt på c:a 2-4 cm, sen låter man uteluften först gå emellan yttre och inre glas för att kyla ned e-glaset lite (vilket då förvärmer luften lite utan att påverka alu-profilen bakom e-glaset) innan luften sen går bakom absorbatorn och värms upp helt.

Men för att kunna kolla detta krävs en värmekamera, det går nog att trimma detta rejält, grejen är att kunna maxa ut under mindre dis/molnighet då just IR-värmen ger mest och UV ger minst, därav mitt tänk på oxid typ E-glas.
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 09 augusti 2009, 09:55:32 »

Hejsan! Trevligt med lite olika funderingar och ideer ang LSF! Ja, när det gäller "Aluminiumkylarna" så stämmer det att dom "lagrar" energin bättre, men funderar på om inte värmeförlusterna äter upp vinsten?? Jo, är det kallt och solen går i moln så borde väl den tjocka Aluminiumen släppa värmen utåt också?? Sen borde den kräva mer solenergi att få upp värmen också.. En tunn plåt är ju snabbare att få upp värmen, samt när solen går i moln så hinner ju fläkten snabbt "suga åt" sig all värme in till huset!

När det gäller att ev öka verkningsgraden på absorbatorn finns det ju många alternativ! Själv så kör jag jämt med ganska tunna luftkanaler, alltså luften nära absorbatorn, samt låter luften "färdas" så lång väg som möjligt i LSF:en!

Mvh. Johan     
Skrivet av: A80TD
« skrivet: 09 augusti 2009, 00:56:41 »

Hej och tack för svaren ang. kanalplast till luftsolfångare.
Jag ska kolla på priser för resp. material och så får vi se vad det blir.

MGKea: Jag kan tänka mig att vätska är effektivare. Vill man mellanlagra energin är det nog ett måste. Luftmodellen är dock billigare och enklare att bygga. Jag vill ventilera och hålla nere luftfuktigheten i ett oisolerat uthus/garage och där borde det passa med en luftsolfångare.

Art Deco: Aluminiumkylarna skulle nog bli utmärkta absorbatorer, just av de skäl du nämner. Frågan är vad kvadratmeterpriset blir. Det är bra att få en stor yta som överför värmen till luften. En takplåt blir brännhet och en del av den energin strålar tillbaka ut genom glaset samtidigt som mycket av luften som passerar igenom inte får närkontakt med plåten.

Jag har funderat på att försöka förbättra takplåtsvarianten genom att fästa remsor av aluminiumplåt bockade till L-profil på baksidan. Utöver det skulle man kunna tänka sig att ta upp mängder av små hål i plåten och på så vis tvinga luften att flöda tätt över plåtens yta. Samma princip som kyler brännkammare m.m. i jetmotorer.

Solarventis variant med filtabsorbator är ochså intressant. Där sugs luften igenom absorbatorn över hela ytan.

Man får göra en avvägning, förstås. Hur mycket pengar och arbete ska man lägga ner per kvadratmeter, jämfört med att öka ytan i stället. Det kan hänga på hur mycket utrymme man har.


Mvh/ Göran


Skrivet av: boek
« skrivet: 08 augusti 2009, 23:41:17 »

Säkert blir det både jämnare värme och några procents högre verkningsgrad på luftsolfångaren, men till vilket pris?

Min åsikt är att bygga så enkelt och billigt som möjligt. Vill man ha en jämnare temperatur så är det enklaste och billigaste sättet att göra solfångaren större.

Men det är klart har man ett gäng alukylare som ligger och skräpar so, why not?
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 08 augusti 2009, 21:57:39 »

Plexiglas eller Lexan fixar värmen, plexi brukar åldras efter c:a 10 år och bli vit och grumlig, medans lexan som nästan kostar dubbelt så mycket ska klara dubbla tiden. Kanalplast riskerar nog att bli skev/bucklig om temp blir hög under längre tid.

Tänkte kolla en sak med herr luftsolfångare:
Eftersom du använder vanlig svart plåt eller takplåt som absorbator betyder väl detta att den kommer att svänga snabbt i temperaturer om t.ex solen går i moln, har du provat med tjockare material för att kolla "trögheten" i ditt system.

Vad skulle hända om man provar att topptrimma typ att skippa plåten och i stället sätta in aluminium-kylare som man använder inom elektronikkylning, där man då har platta sidan mot solen och kylbafflarna inåt, dels borde trögheten göra att den borde ge jämnare värme och förmodligen får man ut mer värme med denna kylare än vanlig svartplåt.

Bifogar bild + data på en typ av aluminium-kylare:
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 07 augusti 2009, 17:06:10 »

Hej Johan!

Det är intressant att få följa ditt projekts utveckling. Tack för att du delar med dig. Det skulle vara kul att bygga en stor solfångare, så jag överväger att bygga en i liknande storlek som din för att torka och ventilera vårt uthus. Frågan är om jag ska använda kanalplast (4 el. 6 mm) i stället för vanligt fönsterglas. Har du någon erfarenhet av kanalplast i luftsolfångare? Mina farhågor är att kanalplasten är sämre på att släppa igenom ljus och att den försämras av uv-strålningen med tiden.

Tacksam för tips. / Göran

Kanalplast borde fungera om luftflödet är rätt. En varm dag och inget luftflöde då ligger nog kanalplasten rätt illa till.

Men hur som hellst vad är bäst att transportera bort värmen? Västska av något slag eller luft?


Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 07 augusti 2009, 16:33:58 »

Hej Johan!

Det är intressant att få följa ditt projekts utveckling. Tack för att du delar med dig. Det skulle vara kul att bygga en stor solfångare, så jag överväger att bygga en i liknande storlek som din för att torka och ventilera vårt uthus. Frågan är om jag ska använda kanalplast (4 el. 6 mm) i stället för vanligt fönsterglas. Har du någon erfarenhet av kanalplast i luftsolfångare? Mina farhågor är att kanalplasten är sämre på att släppa igenom ljus och att den försämras av uv-strålningen med tiden.

Tacksam för tips. / Göran



Hej Göran! Trevligt att du följer mitt lilla projekt!!

Kul att du tänker bygga någon liknande LSF-anläggning! Ang, "glasen" så tror jag att du kan använda den typ som passar dig bäst! Kanalplast används ju faktiskt redan av en del LSF-tillverkare. Sen beror också åldrandet av plasten mycket på vilken temp LSF:en jobbar i!! Vet man att ens LSF kanske ligger runt 120 grader vid optimal solsken och utan kylning så ligger man ju nära maxtempen för plasten vilket på skyndar åldrandet! Ja, vanligt glas funkar ju i alla lägen, men betydligt tungare och i vissa lägen krångligare att handskas med - Jag vet...

Ang, ljusgenomsläpp så kan ju kanalplast/ alt, enkelplast faktiskt vara aningen bättre på ljusgenomsläpp när dom är nya så summan kan nog bli den samma dom första åren, men efter 5-10 år är svårt att säga..

Lycka till med ditt kommande projekt!

Mvh. Johan     
Skrivet av: A80TD
« skrivet: 06 augusti 2009, 22:18:43 »

Hej Johan!

Det är intressant att få följa ditt projekts utveckling. Tack för att du delar med dig. Det skulle vara kul att bygga en stor solfångare, så jag överväger att bygga en i liknande storlek som din för att torka och ventilera vårt uthus. Frågan är om jag ska använda kanalplast (4 el. 6 mm) i stället för vanligt fönsterglas. Har du någon erfarenhet av kanalplast i luftsolfångare? Mina farhågor är att kanalplasten är sämre på att släppa igenom ljus och att den försämras av uv-strålningen med tiden.

Tacksam för tips. / Göran


Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 03 augusti 2009, 12:16:36 »

Hejsan på er!

Ja, en del av er har säkert sett att mitt lilla projekt sakta men säkert går framåt.. http://www.solenergiutveckling.se/husprojekt.html
Hur som helst så skulle jag vilja fortsätta "debatten" om övertryck vs undertryck, nä jag tänker inte förespråka övertryck alls...

Jo, jag mätte upp frånluftsflödet hemma häromdagen! Jag bor ju i ett gammalt trähus på ca 160kvm, 2våningar, torpargrund och självdrag. Frånluftventiler i kök, bad och toa. Vid mätdagen var det ca 6 grader kallare ute än inne och blåsten var ca 4m/s. Alltså inga "optimala" förhållanden för bra självdrag jämfört med kalla vår, höst och vinterdagar! Ändå mätte jag upp totalt runt 150m3/timme i frånluft! Nu är ju huset förhållandevis dragit, så luft in är ju bevisligen inga bekymmer! Nu visar ju denna mätning att frånluften/självdraget ökar betydligt under värmesäsongen! Kan också nämna att i köket sitter en "antik" väggmonterad köksfläkt på frånluftskanalen och under +10 börjar den snurra på av självdraget!

Nåja, flyttade in i huset mars 09 så jag har inte hunnit mäta någon frånluft när det är kallt än, men får jag bara in tillräckligt med luft så borde säkert frånluften hamna på det dubbla, alltså bortåt 300m3/timme?? Ja, så i mitt hus lär jag kunna köra in en hel del Luftsolvärme utan att skapa något övertryck, sen ökar ju självdraget vid större tempdiff mellan inne/utetemp och tycker man det är Ok med lite övertemp skapat av en LSF får man ju lite extra "själdragsbonus"

Japp, några rader från mig när det ändå bara regnar ute...

Mvh. Johan       
Skrivet av: sobris
« skrivet: 12 juli 2009, 22:50:45 »

Johan: I slutet av ditt inlägg blev du ju nästan lite konstruktiv  ;)

Låt andra "alternativa uppvärmningsmetoder" ta hand om sina problem
och koncentrera dig på dina egna. Du kan vara helt övertygad om att jag
beivrar alla försök att sprida underliga uppfattningar t.ex. om hur naturlagarna
fungerar och det gäller i alla sammanhang där jag bestämmer mig för att vara
aktiv.

Om du har missat det så har jag talat om tidigare att jag själv redan har en
passiv luftsolfångare och tillika huvudluftintag till huset. Dessutom planerar
jag aktiva luftsolfångare som skall värma grunden under garage/hobbyrum.

Låt oss nu få se konstruktiva inlägg som visar att du tagit lärdom av vad som
serverats av flera deltagare i denna tråd.

Jag har startat en ny tråd om lagring av solenergi:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25894.0

Länkar till två läsvärda artiklar finns och början på en önskelista med egenskaper
ett bra lager skall ha.
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 12 juli 2009, 21:50:02 »

Johan: Har du fortfarande inte läst Boverkets byggregler?
Där står ju massor om vad man skall och inte skall göra. Förutom de punkter
som citerats tidigare kan även följande noteras:

- "..ett lägsta uteluftsflöde motsvarande 0,35 l/s per m2 golvarea".
För ett hus på 100 kvm blir det 126 kubikmeter i timman och det är inte vilken luft
som helst som skall bort. Det är luft som i stora drag har rört sig från sov- och vardagsrum
och ut genom kök och våtrum. Om vi inte har pejling på vilken luft som är vilken,
så vet vi inte om vi uppfyller kravet.

-  "...bör lufthastigheten i ett rums vistelsezon inte beräknas överstiga 0,15 m/s under
uppvärmningssäsongen
...".
Vilka lufthastigheter får din lösning?

- "...Om det kritiska fukttillståndet för ett material inte är väl undersökt och dokumenterat
ska en relativ fuktighet (RF) på 75 % användas som kritiskt fukttillstånd
."
Mäter du luftfuktigheten i huset?

Det verkar som om du är helt ointresserad av att ta till dig den kritik som framförs och att
fundera på hur den måste påverka designen av din luftsolfångare... Du hänvisar hela tiden
till helt andra saker som braskaminer och annat ovidkommande.

Visa nu att du är seriös i din satsning och börja läsa, förslagsvis BRR.
Om det är något du inte förstår så kan du ju alltid fråga oss!

Suck.. Suck... Sobris då.. Verkar som ditt kall i livet är att till varje pris ta dö på Luftsolvärme och även alla andra alternativa uppvärmningslösningar som i praktiken inte riktigt följer "reglerna"

Du håller hela tiden på och hänvisar till "detaljer" som tex "lufthastigheten i ett rums vistelsezon" Självklart kan Luftsolvärme ge ökad lufthastighet i ett utrymme! Precis som en L/L-VP, Fläktkonvektor, Ved/Pelletskamin både med "draget" till kaminen och ev värmeflyttare, finns ju faktiskt kaminer med riktigt otäcka fläktar som sprider värmen! Tänk också på den hemska grejen att öppna ett fönster för vädring, oj oj vad det kan dra!

Saken är den att "oseriösa" jag råkar ha en bra  Anemometer så nog fan har jag koll på "luftrörelser" flöden, mm! 0,15m/s är nästan noll i luftrörelse och en brakfis kan överstiga detta värde!!

Jodå, jag har även en bra Hygrometer som används flitigt så nog fan har jag koll även på luftfuktighet och daggpunkt!

Och det där med "uteluftflöde" är ju helt normala regler"på "pappret" för hus! Jodå, har själv deltagit i flera OVK genom mitt förra yrke och vet att generellt har hus/lägenheter bekymmer med att få in tillräckligt med luft i förhållande till "rätt" frånluft vilket tex ger utrymme för luftsolvärme, men självklart ska man mäta upp detta innan! Och om undertrycket är för litet så kan man komplettera med fläktar i våtutrymmen som jag skrev i ett inlägg!! Du Sobris kanske missade detta i din kampanj mot Luftsolvärme??

Sen det där med "ovidkommande"! Jag har bara försökt förklara att dom flesta alternativa uppvärmningsmetoderna kanske inte heller följer "regelboken" men ändå är helt OK och säljs i mängd utan någon kallar företagen oseriösa!!

"Det verkar som om du är helt ointresserad av att ta till dig den kritik som framförs och att
fundera på hur den måste påverka designen av din luftsolfångare...
"

Har du hört av dig till alla andra tillverkare av LSF världen runt också?? Alla tillverkare kör ju med samma grundprincip!! Jag kan fixa en adresslista om du vill! Nåja, jag är inte ointresserad av rätt sorts kritik, men när det handlar om moment22, alltså hur man än gör så är det fel så lyssnar jag inte!! Typ, man ska inte "blåsa" in luft och inte heller återcirkulera luft! Hur i H ska man göra då?? Ta fram storvästen kanske... Eller köpa ett vattenburet system av dig kanske... Eller något vakumrörssystem? Nej, nej! Kan ju vara gjort av någon stackars barnarbetare i Kina.... Finns det överhuvudtaget något som är OK enligt dig Sobris bortsett från stora stenlager under våra hus och människovärme???

/Johan  

Ps. Har kanske ändå tagit åt mig sk "kritik" och börjat skissa på en högtemp-LSF med mindre luftflöde! Men oj, det går ju inte det heller eller...

  
Skrivet av: sobris
« skrivet: 12 juli 2009, 19:23:38 »

Johan: Har du fortfarande inte läst Boverkets byggregler?
Där står ju massor om vad man skall och inte skall göra. Förutom de punkter
som citerats tidigare kan även följande noteras:

- "..ett lägsta uteluftsflöde motsvarande 0,35 l/s per m2 golvarea".
För ett hus på 100 kvm blir det 126 kubikmeter i timman och det är inte vilken luft
som helst som skall bort. Det är luft som i stora drag har rört sig från sov- och vardagsrum
och ut genom kök och våtrum. Om vi inte har pejling på vilken luft som är vilken,
så vet vi inte om vi uppfyller kravet.

-  "...bör lufthastigheten i ett rums vistelsezon inte beräknas överstiga 0,15 m/s under
uppvärmningssäsongen
...".
Vilka lufthastigheter får din lösning?

- "...Om det kritiska fukttillståndet för ett material inte är väl undersökt och dokumenterat
ska en relativ fuktighet (RF) på 75 % användas som kritiskt fukttillstånd
."
Mäter du luftfuktigheten i huset?

Det verkar som om du är helt ointresserad av att ta till dig den kritik som framförs och att
fundera på hur den måste påverka designen av din luftsolfångare... Du hänvisar hela tiden
till helt andra saker som braskaminer och annat ovidkommande.

Visa nu att du är seriös i din satsning och börja läsa, förslagsvis BRR.
Om det är något du inte förstår så kan du ju alltid fråga oss!
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 12 juli 2009, 16:37:39 »

Kan väl tillägga att min luftsolfångare ger varmluft från 8 på morgonen till 8 på kvällen. Den sitter monterad vertikalt på en södervägg. Detta gäller självfallet vid solsken och sommartid. Senare på hösten och på våren så förändras dessa tider naturligtvis eftersom solen får en annan bana på himlen.

Nja, den börjar ge effekt enligt kurva 10-17, före/efter är det mer omgivningsljuset som höjer litegrann, solen når inte in i en rakt södervänd panel före/efter dessa tider med tanke på solens gång, och det är idealvärden runt sommarsolståndet då den står som högst och ger mest inmatat effekt (w per m2). Samma diagram gav effekt bara mellan kl 12-14 under december, sen var det helt noll. (här angavs att det var fel på elevationen, men man får inte speciellt mycket mer under nov-jan)
Ska man maxa en panel får man då fixa motorstyrning så den följer solens bana, inte helt lätt med tanke på anslutningarna.
Prova ochberäkna på följande länk: http://www.susdesign.com/sunangle/
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 12 juli 2009, 16:30:51 »

Ved-kamineldning skapar bra undertryck....det riktigt suger och drar i fönsterspringorna när man eldar.
Jämför gärna med användande av fotogenkamin inomhus. Då blir det bara äckligt varmt . Det har jag provat...inte skönt alls.

Tjenare Rocas!  Ja undra på det, en uppvärmd skorstenpipa/rör ger ju vid eldning ett rejält utsug/undertryck i huset, och detta utsug blir då nästan jämförbart med en köksfläkt. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 12 juli 2009, 15:31:46 »

Ved-kamineldning skapar bra undertryck....det riktigt suger och drar i fönsterspringorna när man eldar.

Jämför gärna med användande av fotogenkamin inomhus. Då blir det bara äckligt varmt . Det har jag provat...inte skönt alls.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 juli 2009, 15:20:53 »

Normalt har man ett undertryck i självdragshus, hela huset fungerar som en "skorsten" där den uppvärmda luften vill uppåt och ut. Det fungerar bäst under vinterhalvåret när temperaturskillnaden mellan ute och inne är stor. På sommaren blir det sämre och när ute och inne temperaturen är lika avstannar den i stort sett helt.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 12 juli 2009, 14:56:39 »

Självdragshus kan väl ej vara undertryck? Möjligtvis när köksfläkten går, men beror också på utetemp..
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 12 juli 2009, 14:27:22 »

Kan vara dags att räta ut ett par frågetecken här:

Avseende temp ut från en luftsolfångare så är bästa funktion att temp är något lägre än innetemp, detta har sin naturliga förklaring i att man då får en termik som hjälper till att ny luft trycker ut den gamla fuktiga luften. Skjuter man ut varmare luft än innetemp går värmen/termiken från luftsolfångaren fort upp i taket eller stiger till övre våningen och luftutbytet blir sämre.

Det här med att undvika och värma upp luft för mycket.. Tänk alla kamineldare som först värmer upp något utrymme så det nästan kokar i luften för att sen låta den värmen sprida sig i huset! Låter som även detta uppvärmningssätt är förkastligt?

Börjar undra om det verkligen finns något sätt att värme upp våra hus som är Ok?? Håller med Raffen om storvästen!! 

Mvh. Johan
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 12 juli 2009, 13:00:23 »

Kan väl tillägga att min luftsolfångare ger varmluft från 8 på morgonen till 8 på kvällen. Den sitter monterad vertikalt på en södervägg. Detta gäller självfallet vid solsken och sommartid. Senare på hösten och på våren så förändras dessa tider naturligtvis eftersom solen får en annan bana på himlen.

Ja, stämmer bra! Kolla här: http://www.solenergiutveckling.se/exempel.html

Mvh. Johan
Skrivet av: boek
« skrivet: 12 juli 2009, 12:16:10 »

Kan väl tillägga att min luftsolfångare ger varmluft från 8 på morgonen till 8 på kvällen. Den sitter monterad vertikalt på en södervägg. Detta gäller självfallet vid solsken och sommartid. Senare på hösten och på våren så förändras dessa tider naturligtvis eftersom solen får en annan bana på himlen.
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 12 juli 2009, 11:57:16 »

Kan vara dags att räta ut ett par frågetecken här:

Så gott som Sveriges samtliga hus är av ventilationsprincipen undertryck. (både som självdrag och med fläktar)

I ett "normal"hus är undertrycket högst i källare -medium på bv och lägst undertryck på övre våningen.
Under perioder med starka temp-växlingar inuti huset orsakar termiken då övertryck på övre våningen, och det är detta naturliga övertryck som ställer till med jävelskap avseende fuktskador upp mot t.ex vinden om diffusionspärren inte är 100% tät. Detta "naturliga" övertryck avhjälps som oftast av en liten fläkt typ i badrum på övervåningen som tillser att det alltid finns ett litet undertryck oavsett termik och temperaturer i huset.

En liten luftsolfångare är inga problem då fläkten inte kan generera så stort övertyck att man börjar riskera något, men med större anläggningar får man se upp.

Avseende temp ut från en luftsolfångare så är bästa funktion att temp är något lägre än innetemp, detta har sin naturliga förklaring i att man då får en termik som hjälper till att ny luft trycker ut den gamla fuktiga luften. Skjuter man ut varmare luft än innetemp går värmen/termiken från luftsolfångaren fort upp i taket eller stiger till övre våningen och luftutbytet blir sämre.

Själv anser jag att mindre luftsolfångare är utmärkta i sommarhuset för att få bort unken luft och också bra i källare i mindre hus. I ett året runt hus med uppvärmning funkar det säkert bra i källarna (vilket bo ek kan intyga). Men går man upp i storlek och med detta större effekter på tryck i utblåsande varmluft gäller det att se upp. Den anläggning som visats här kräver stor kunskap om ventilation och skyddsåtgärder för att undvika stora övertryck.

Grejen med luftsolfångare är att dom ska vara små och billiga till sommarhuset eller källaren utan krav på ständig bevakning.
Om jag hade byggt en så stor panel hade jag lagt ner pengar på att kunna spara energin till senare på dagen då en panel rakt i söder ger energi typ mellan kl 10:30-15:30, och de flesta behöver energin mellan 06-09 samt 16-21:00 som är peak i energi, så då känsn det fel att få in energin mitt på dagen då kåken går i nattsänknings-mode när ingen är hemma.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 11 juli 2009, 21:58:50 »

Och Raffen: vi kan inte blåsa runt stora mängder luft i huset utan att detta får inverkan på ventilationen.
Du borde nog läsa hela BRR du också. Bara kloka ord tycker jag.

Tjenare Sobris!  Jaså säger du det, ja man vår väl skippa luftvärmepumparna också då och ta fram storvästen istället till vintern. Det är ju bra för då sparar man ännu mer energi. ;) ;D

Mvh Raffen.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 11 juli 2009, 21:46:39 »

Jodå, där stod allt många relevanta saker, t.ex.

- trycket i en frånluftkanal måste vara lägre än trycket i en tilluftkanal för att undvika
blandning av luftflödena

- "överluft" från ett rum till ett annat får bara ske från rum med högre kvalitetskrav, till
annat rum med samma eller lägre krav.

- man kan tänka sig "återluft" under vissa omständigheter, men den måste gå att stänga av

- "...så att halten av föroreningar i tilluften inte är högre än gällande gränsvärden för uteluft."
Detta blir ju inte lätt att åstadkomma om samma luft skall gå runt, runt

- "Regler om termisk komfort med avseende på drag finns i avsnitt 6:42." borde ju också innehålla
intressant läsning med tanke på att vi blåser runt luft i huset...

Och Raffen: vi kan inte blåsa runt stora mängder luft i huset utan att detta får inverkan på ventilationen.
Du borde nog läsa hela BRR du också. Bara kloka ord tycker jag.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 11 juli 2009, 21:19:15 »

Ja så har då Art Deco utalat sig via Boverkets regelverk ang ventilation i ett inlägg som man knappt orkar att läsa igenom, och trots att jag anstängde mig så hittade jag inte ett dugg om vare sig undertryck eller övertryck i bostadsutrymmen med anledning av ventilation eller ev användning av luftsolfångare kontra ev fukt och mögelskador som vi i huvudsak har diskuterat här. Dessutom så får man väl ändå betrakta en luftsolvärmare som en uppvärmningsanordning och inte som ett ventilationssystem som reklamen ibland framhåller. :)  

Mvh Raffen.  

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!