Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?  (läst 6520 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #15 skrivet: 19 februari 2021, 17:39:32 »
För varvtalsstyrda GEO står det i beräkningen borrhål bör vara 227 m och minst 2 st eller har jag missförstått det?
Betyder detta i praktiken att jag inte får ut maximal effekt med mitt 174 m borrhål men ändå fullt tillräckligt med effekt för att leverera bättre än min  gamla Thermia och samtidigt spara på elförbrukningen?
« Senast ändrad: 19 februari 2021, 17:41:40 av Permo »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #16 skrivet: 19 februari 2021, 19:24:56 »
Kompressorn ger ca 5 kw och resten upp till 12 ke är EL-patron. Dom säger att en VP ger 12 Kw men det är totalen som markerar typen, inklusive kompressor och EL-patron, i mitt tycke fusk. Så med 127 meters hål och ca 5 kw kompressor så hamnar du på ca 28 w per meter hål och det är inom nominella värdet och inte för  högt. Aldrig gå över  35 w per metern hål . då är det många minusgrader på KB och verkningsgraden sjunker radikalt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #17 skrivet: 19 februari 2021, 20:10:12 »
Det går förmodligen inte att få pumpen att leverera maximala effekt som 516 kan ge med nuvarande borrhål. Högt effektuttag gör att borrhålet blir kallt och det sänker pumpens maximala effekt. Men det blir inte sämre än med nuvarande pump. På inverterpumparna kan man ställa in en lägsta tillåten köldbärartemperatur. Pumpen reglerar effekten så att den temperaturen inte underskrids. 

Vad är det för köldbärartemperaturer nu när pumpen går och har gått ett tag? Det finns borrhål med strömmande grundvatten i berget och de kan belastas hårdare.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #18 skrivet: 19 februari 2021, 20:42:57 »
Med kort borrhål så får du gå ner några kw i toppeffekt på kompressorn för att inte frysa hålet. MEN du kommer ändå få bättre totalförbrukning totalt under året eftersom en modern värmepump har bättre cop. Med en mindre värmepump så får du spetsa med några kw elpatron när det är som kallast så varmt i huset får du ändå. Det är så verkligheten ser ut för dig eftersom du inte vill borra ett till hål.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #19 skrivet: 19 februari 2021, 21:37:00 »
Tack för att ni tar er tid att svara, fredag och allt

Roland - Kb fr -6 och Kb till -2 och det har sett ut ungefär så under flera år.

Övriga - som jag skrev tidigare är säljargumentet just att jag kan borra djupare när och om elpriset skenar och då utnyttja GEO’ns fulla effekt. Detta är givetvis inte gratis och varvtalsstyrt kostar bra mycket mer än start/stopp. Någonstans i allt detta måste jag hitta en ekonomiskt försvarbar lösning utslaget på 10 år, sedan flyttar jag.

Varvtalsstyrt är onekligen lockande men om befintligt borrhål om 174 m ska nyttjas så är t ex IVT Greenline HE på 10,3 kw betydligt effektivare än gamla Thermian och jag riskerar inte att borrhålet kyls ned och ger uselt delta t, eller?
Elpatron kommer ju stötta i bägge förslagen, men jag är glad om en start/stopp i vart fall klarar ner till -6 utetemp innan aktivering.

Roland du menar GEO ändå är bäst val genom att reglera inverterpumparna?


« Senast ändrad: 19 februari 2021, 22:01:55 av Permo »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #20 skrivet: 20 februari 2021, 16:00:23 »
Är tidshorisonten 10 år bör en on/off-pump ge billigast uppvärmning under den tiden. Enligt kalkylen ska det gå åt ca 2500 kWh tillsatsel per år. Räknar man med COP=3 skulle det gå att spara ca 1600 kWh/år med en pump som inte behöver tillsatsel, alltså 16000 kWh på 10 år. 

Effektuppgiften på 10,3 kW för Greenline HE, vilka förhållanden avser den? Ingående köldbärare är nu -2 grader, det betyder att pumpen ger 8-10% lägre effekt än vid noll grader in. I och för sig gäller samma sak den nuvarande Thermiapumpen men man försäkra sig om att leverantörens kalkyler är relevanta. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #21 skrivet: 20 februari 2021, 20:48:07 »
Roland - är det bifogad kalkyl du frågar efter?
Säljare menar på att Greenline på 10,3Kw är precis vad mitt borrhål klarar av och jag vet inte om det betyder borrhålet riskerar frysa för att pumpens effekt är för hög?
Kan man på något sätt ” strypa” effektuttaget  t ex sänka varvtalet på brinepumpen, om nu frysrisk är en faktor med denna effekt?
Finns annars en mindre variant om 8,8 kw och med tidigare resonemang skulle den motsvara min nuvarande Thermia om 10,5 Kw, eller blir den underdimensionerad?

« Senast ändrad: 20 februari 2021, 20:59:01 av Permo »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #22 skrivet: 21 februari 2021, 09:23:38 »
Jag har lite svårt att förstå oron för att det ska frysa i borrhålet. Det är i de flesta fall inget problem. Det kan bli problem om berget är tätt utan sprickor och borrhålet går en sträcka genom jord under grundvattenytan. Det kan då bildas en ispropp längst upp då jorden leder värme sämre än berget vilket kan leda till att slangarna kläms ihop då vattnet inte har någonstans att ta vägen när det fryser ytterligare. I det här fallet är det -2 in och -6 ut. Det är säkert rejält med is i borrhålet för närvarande, uppenbarligen utan problem.

Jag vänder mig lite mot försäljarens resonemang. Det är snarare frågan om pumpens begränsningar än borrhålets. Ju större temperaturskillnaden köldbärare-berg är, desto högre effekt kan man ta ut från borrhålet. Men pumpens effekt och COP sjunker när köldbärartemperaturen sjunker, därför vill man inte arbeta med alltför låg köldbärartemperatur.

Att en ny pump är effektivare spelar inte så stor roll. Värmeuttaget från borrhålet ändras inte så mycket. En pump med COP=4 tar för att producera 100 kWh värme 75 kWh från berget och 25 kWh från elnätet. För COP=5 blir siffrorna 80 kWh från berget och 20 kWh från elnätet. COP är 25% högre men värmeuttaget från berget ökar bara från 75 till 80 kWh, dvs med 6,7%. Mitt råd är att glömma varianten med 8,8 kW.

Sänkt varvtal på köldbärarpumpen hjälper inte.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #23 skrivet: 21 februari 2021, 09:50:43 »
Roland tack för ditt engagemang.
Förhoppningsvis har expansionskärlet på brinesidan motverkat de infarkter du nämner, har inte haft de problemen i vart fall sedan installation.
Om jag nu fortsätter med start/stopp förstår jag det som att effekten är avgörande och skulle deras 10,3 kw fungera tillfredsställande eller bör jag välja värmepump med något lägre effekt om nu 8,8 kw är för lite?
Säljaren menar på att 10,3 kw blir för kraftig med nuvarande borrhål.

Nu är vi IVT tråden men det finns säkert andra alternativ men IVT’s 10 års garanti tilltalar mig.
« Senast ändrad: 21 februari 2021, 21:11:38 av Permo »

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #24 skrivet: 23 februari 2021, 15:13:59 »
Uppenbarligen är mina 174 meter borrhål en begränsning så rak fråga, om jag borrar ett till hål på säg 150-170 m skulle det vara lösningen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #25 skrivet: 26 februari 2021, 14:44:18 »
Om Thermia 105 ska ersättas med IVT:s pump på 10,3 kW skulle jag installera den och köra åtminstone en vinter och se efter vad det blir för köldbärartemperaturer. Därefter skulle jag fundera på om ett borrhål till behövs.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #26 skrivet: 28 februari 2021, 18:33:36 »
Roland uppskattar du fortsatt engagerar dig. Min säljare vill nu inte installera föreslagen Greenline om 10,3 kw för att den skulle suga musten ur mitt borrhål. Dom menar på att det inte finns någon marginal. Intressant tycker jag för kalkylen har räknat på 174 m men det betyder då att man ändå ska borra djupare för att värmepumpen ska fungera optimalt. I så fall får beställaren alltid betala för några meter extra borrning vid nyinstallation, kan det verkligen stämma?

Det blir för stora kostnader för mig om jag först ska installera värmepump och sedan tvingas borra djupare efteråt.
Varför finns det inga vämepumpar start/stopp på runt 9 - 9,5 kw som förefaller vara lämpligare effekt om 8 kw är för lite och 10 kw för mycket?

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #27 skrivet: 01 mars 2021, 11:22:51 »
Jag beställde kompressorbyte 2014 på min Thermia och det blir nog så att jag kör ett år till med Thermian och efter det byter jag till GEO 516. Helt optimalt blir det ju aldrig om jag ska undvika borra nytt hål och komplettera med massa andra energilösningar, men GEO’n förefaller göra det bäst möjliga av det som finns.
« Senast ändrad: 01 mars 2021, 16:32:32 av Permo »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #28 skrivet: 02 mars 2021, 08:26:04 »
Intressant tycker jag för kalkylen har räknat på 174 m men det betyder då att man ändå ska borra djupare för att värmepumpen ska fungera optimalt. I så fall får beställaren alltid betala för några meter extra borrning vid nyinstallation, kan det verkligen stämma?


Ser man investeringen på lång sikt bör man borra djupare än leverantörernas kalkyler. Enligt min mening är borrhålsdjupen lite anpassade för att det ska bli en aptitlig slutsumma på offerten. Borrhål som är mer än 20 år gamla är ofta för grunda sett utifrån dagens relation mellan elpris och kostnad för borrhål.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #29 skrivet: 02 mars 2021, 09:39:11 »
Jag skulle nog satt in en 10.3 kW värmepump om jag bara skulle bo i 10 år till.
Å andra sidan kan det ju vara mer "tryggt" för kommande ägare att det går borra extra om elpriserna stiger.
Det kanske avspeglar sig på försäljningspriset på huset.
Sen är det väl så att Roland har rätt i att det i de flesta fall inte blir några problem med "frusna borrhål", och den effekt man tappar av att borran är någon grad kallare är ju försumbar jämfört med om du skall ersätta bergvärme-värmen med elpatron.

Daikin har i vart fall tidigare haft bra priser på sina invertervärmepumpar, med samma möjligheter att begränsa uteffekten om det skulle behövas, det kunde ju också vara ett alternativ.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 620
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!