Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 495 Twin - Hög kompressortemperatur  (läst 2082 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mag1c

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
IVT 495 Twin - Hög kompressortemperatur
« skrivet: 11 januari 2021, 13:33:06 »
Hej!

Vi har en IVT 495 Twin från 2005 som under snart 10 år larmat för "Kompressortemp hög", framförallt vintertid. Larmen kommer så gott som dagligen vid minusgrader utomhus.

Servicetekniker har vid ett antal tillfällen (typ vartannat år) bytt kompressorgivare och/eller expansionsventil men larmen återkommer ganska omgående (senast nästa vinter). Vid senaste besöket 2018 sa teknikern att kompressorn troligen behöver bytas, vilket isåfall skulle vara ett ganska kostsamt jobb. Bortsett från larmen har pumpen varit problemfri.

Min fråga är om det är meningsfullt att byta kompressorn på en 15 år gammal pump?



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Twin - Hög kompressortemperatur
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2021, 13:44:34 »
Det är en speciell modell 495 Twin. Har den fungerat bra för övrigt och ni är nöjda med er elförbrukning så skulle jag inte tveka att byta kompressor så länge det finns reservdelar till den. Annars måste man jämföra med dagens frånluftsvärmepumpar såsom IVT 840/860 och liknande eller förmodligen borra ett nytt djupare borrhål och välja t.ex. NIBE S1255-6 med frånluftsmodul. Luftvattenvärmepump kan vara ett tredje alternativ om man tycker utedelen är ok.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mag1c

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Hög kompressortemperatur
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2021, 14:57:38 »
Tack för svar!

Ja vi är nöjda med elförbrukningen och har ett behagligt inomhusklimat med golvvärme på två plan. Vill minnas att det krävdes ett 50-meters borrhål vid installationen, men att vi redan hade en äldre 80-meters vattenbrunn på tomten som gick att använda. Idag är det väl betydligt djupare borrhål som krävs?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Twin - Hög kompressortemperatur
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2021, 16:14:52 »
Ja idag vill man nog borra runt 120-140 m om man skaffar en 6 kW bergvärmepump men det beror också på var i landet, geologi och grundvattennivå etc. Frånluftsmodulen brukar man säga motsvarar ca 30 m djupare borrhål.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mag1c

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Hög kompressortemperatur
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2021, 14:10:43 »
Fick svar frÃ¥n lokala Värmepumpsfirman, de avrÃ¥der frÃ¥n att byta kompressor "pÃ¥ en sÃ¥ gammal pump" eftersom den troligen inte kommer att hÃ¥lla mer än nÃ¥got Ã¥r till.  ???

Hur ska jag resonera..?   dontknow

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Twin - Hög kompressortemperatur
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2021, 15:16:25 »
Så länge det finns reservdelar till värmepumpen skulle jag inte vara bekymrad. Klart firman helst vill sälja en ny värmepump men frågan är vad ni vill och tycker är ekonomiskt? Ring runt till fler kylfirmor och fråga och kanske tjata en aning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mag1c

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Hög kompressortemperatur
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2021, 19:12:56 »
Tack för svar! Att byta kompressorn skulle gå på 25-30 kSEK. Om pumpen tuffar på några år till så tycker vi det är försvarbart att göra kompressorbytet. Vi har mailat två till värmepumpservice-firmor och avvaktar svar från dem. :-)

Utloggad Mag1c

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Hög kompressortemperatur
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2021, 15:15:17 »
Återkoppling, hade besök av servicetekniker idag. Det var inte bara kompressorn som gjort sitt utan det var även ett läckage som gjorde att det kontinuerligt sipprar ut vatten till avloppet. Nu blir det till att ge sig ut på värmepumpsmarknaden, antar att det hänt en del på 15 år.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Hög kompressortemperatur
« Svar #8 skrivet: 10 mars 2021, 22:26:12 »
Hur gick det med letandet ?

Har själv en 15år gammal 495 Twin och är rädd för att den ska kasta in handduken för eller senare.

Utloggad Mag1c

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Hög kompressortemperatur
« Svar #9 skrivet: 10 mars 2021, 23:15:48 »
Hur gick det med letandet ?

Har själv en 15år gammal 495 Twin och är rädd för att den ska kasta in handduken för eller senare.
PM

Utloggad NiklasES

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 495 Twin - Hög kompressortemperatur
« Svar #10 skrivet: 04 april 2021, 07:17:54 »
Hej!

Vi har en IVT 495 Twin från 2005 som under snart 10 år larmat för "Kompressortemp hög", framförallt vintertid. Larmen kommer så gott som dagligen vid minusgrader utomhus.

Servicetekniker har vid ett antal tillfällen (typ vartannat år) bytt kompressorgivare och/eller expansionsventil men larmen återkommer ganska omgående (senast nästa vinter). Vid senaste besöket 2018 sa teknikern att kompressorn troligen behöver bytas, vilket isåfall skulle vara ett ganska kostsamt jobb. Bortsett från larmen har pumpen varit problemfri.

Min fråga är om det är meningsfullt att byta kompressorn på en 15 år gammal pump?


Hej, besitter en lika pump som börjat larma för samma.
Hade varit intressant och veta vilken ersättare du valde, samt vad kostade ca för byte av ventil och givare.
Tack /Niklas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 479
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!