Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondensering av Ã¥nga  (läst 1653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Kondensering av ånga
« skrivet: 19 augusti 2019, 10:11:41 »
Har en lätt galen idé/fundering. Jag skulle vilja återvinna en del av energin i ångan som blir i ölbryggeriet när vi kokar vörten och även kondensera ångan. Jag har en enorm plattvärmeväxlare med DN100-flänsar där jag tänkte ansluta 125mm spiro istället och sedan koppla in förångaren på en gammal bergvärmepump mot andra sidan av värmeväxlaren.

Värmepumpen är en gammal IVT Focus 08. Jag har absolut ingen aning om vad man kan förvänta sig för luftflöde genom värmeväxlaren. Jag antar att största risken är att man ganska omgående fryser ångan till is. Tips mottages tacksamt. Ska man testa och se vad som händer eller ska man tänka om helt och hållet?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kondensering av ånga
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2019, 10:25:39 »
Om ni inte stormkokar vörten så blir det nog inte så mycket energi som kan återvinnas.
Men om du trots allt vill prova så måste du sätta inkommande brine som vätskeflöde, det är ju varmare än utgående brine.
Så länge du kan se att inkommande brine är över 0 grader borde det inte vara ett problem.
Sen är ju förstås nästa utmaning att kompressorn skall gå när du kokar vörten, under stora delar av året står ju kompressorn still för att värmebehovet är litet eller obefintligt.
Känns som att du skulle kunna få betydligt mer avkastning på ditt arbete om du gjorde nåt annat istället?

Kalkylen hänger ju annars rätt mycket på hur ofta du kokar, är det bara några timmar/år eller jobbar du heltid med det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Kondensering av ånga
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2019, 10:38:02 »
Ja så länge brinen ut från plattvärmeväxlaren är över nollan så borde det fungera tycker jag.

Det bryggs i snitt ca två batcher per dag 5 dagar per vecka. Skulle uppskatta koktiden för varje batch till ca 90 minuter och avkoket på nuvarande utrustning till ca 10 liter per batch. Det känns synd att bara skicka ut ångan utomhus utan att ta hand om energin, men det kanske inte är ekonomiskt försvarbart?

Ett annat alternativ skulle kunna vara att skippa värmepumpen och koppla kylsidan på plattvärmeväxlaren mot kollektorslangen vi har för frikylan. Vi får inte tillbaka någon direkt energi på det, men borde kunna kondensera stor mängd ånga ändå för lite trevligare luft att jobba i.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kondensering av ånga
« Svar #3 skrivet: 19 augusti 2019, 11:36:10 »
Du kan återvinna runt 15 kWh/dygn.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kondensering av ånga
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2019, 11:40:21 »
Du var före mig Lexus.  ;)
Men här är beräkningen.

Förångnigsvärme = 2260 kJ/kg ånga.
10 liter blir dÃ¥ 22600 kJ  eller ca 6,3 kWh
Att kyla 10 vatten på 100 C till 0 C ger ca 4100 kJ eller 1,1 kWh

Med 2 kok kan du få ut ca 14,8 kWh per dag.
Sen är jag osäker på hur värmepumpen kommer funka om du lyckas värma förångaren till högre temperaturer än ca 10-15 C, tror att kompressorn inte fixar detta.
Det kräver nån form av bra styrning så att förångaren inte blir för varm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Kondensering av ånga
« Svar #5 skrivet: 19 augusti 2019, 13:14:42 »
Guld-info! Tack sÃ¥ mycket för kanonbra svar. LÃ¥ter som att det kostar mer än det smakar att koppla in värmepumpen men det kan nog ändÃ¥ vara idé att kondensera Ã¥ngan.  tummenupp

(Att justera flödet för att inte få för varm brine ut från värmeväxlaren hade nog gått att lösa hyffsat smidigt men det ser inte ut som att jag lägger jättemycket mer energi på den idén.)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kondensering av ånga
« Svar #6 skrivet: 19 augusti 2019, 13:26:23 »
OK, ni kokade mer än jag trodde, 15 kWh/dag kan väl vara helt OK ändå om du kan koppla in det relativt billigt.
Vintertid skall ju dock anslutningen kunna fungera bra, och jag tänkte lite fel när jag skrev om det där med att kompressorn måste vara i drift, det behöver den inte, du behöver bara kunna styra så att cirkpumpen för Brine startar när temperaturen på "spiroröret" går över en viss gräns.
Sommartid ger det dock en nackdel, har ni frikyla så vill du väl knappast under den varma tiden av året värma brine heller, för då förlorar du ju funktionen på frikylan?

Kondenseringen kanske du skulle kunna få till genom att köra radiatorvattnet genom värmeväxlaren, det kondenserar ju ändå, även om det inte ligger så nära nollan, men på det sättet återvinner du lite mindre energi istället.
Och, sÃ¥ kan det ju bli lite väl varmt inne om du värmer husets uppvärmningssystem sommartid.  ;)

Ett annat sätt att kondensera gaserna vore väl annars att koppla en fläkt på ena sidan värmeväxlaren och kyla med rumsluften så du kondenserar vörtångan på det sättet, bra om inte annat för arbetsmiljön.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Kondensering av ånga
« Svar #7 skrivet: 19 augusti 2019, 14:16:17 »
Ja det är helt riktigt att jag helst inte vill tillföra värme till frikylan.

Inkopplingen blir ju bara kostnaden för lite rör och kopplingar. Vi fixar allt själva. Bergvärmepumpen hittade vi för en fånigt billig peng. Detsamma gäller den stora värmeväxlaren.

En annan möjlig lösning skulle kunna vara en variant pÃ¥ att köra radiatorvattnet genom värmeväxlaren. Kamflänsslingan som normalt används till tappvarmvatten i EcoEl-pannan (CTC) som gÃ¥r till radiatorerna  är helt oanvänd sÃ¥ det skulle teoretiskt vara möjligt att cirkulera den slingan mot den stora värmeväxlaren, men temperaturskillnaden dÃ¥ blir ju inte enorm.

Det skulle även vara möjligt att använda den som någon form av FTX-aggregat där man blåser ångan på ena sidan och friskluft in på andra sidan. Dock osäker på hur mycket vinst det blir iom att man då blåser ut luften i samma takt som man suger in friskluft vilket är ungefär så vi kör idag.

[edit] För att komma åt värmen från "andra sidan" av värmepumpen var tanken att ansluta kamflänsslingan mot kondensorn på bergvärmepumpen
« Senast ändrad: 19 augusti 2019, 14:21:59 av kamelryttarn »

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Kondensering av ånga
« Svar #8 skrivet: 19 augusti 2019, 14:23:42 »
Ja det är helt riktigt att jag helst inte vill tillföra värme till frikylan.

Inkopplingen blir ju bara kostnaden för lite rör och kopplingar. Vi fixar allt själva. Bergvärmepumpen hittade vi för en fånigt billig peng. Detsamma gäller den stora värmeväxlaren.

En annan möjlig lösning skulle kunna vara en variant pÃ¥ att köra radiatorvattnet genom värmeväxlaren. Kamflänsslingan som normalt används till tappvarmvatten i EcoEl-pannan (CTC) som gÃ¥r till radiatorerna  är helt oanvänd sÃ¥ det skulle teoretiskt vara möjligt att cirkulera den slingan mot den stora värmeväxlaren, men temperaturskillnaden dÃ¥ blir ju inte enorm.

Det skulle även vara möjligt att använda den som någon form av FTX-aggregat där man blåser ångan på ena sidan och friskluft in på andra sidan. Dock osäker på hur mycket vinst det blir iom att man då blåser ut luften i samma takt som man suger in friskluft vilket är ungefär så vi kör idag.

[edit] För att komma åt värmen från "andra sidan" av värmepumpen var tanken att ansluta kamflänsslingan mot kondensorn på bergvärmepumpen. Spontant tycker jag att varken lågtrycks eller högtryckssidan i så fall borde jobba med tryck som ligger alltför långt från tänkta arbetsparametrar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!