Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Demontera Oljetank  (läst 29374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Demontera Oljetank
« skrivet: 03 februari 2006, 12:13:12 »
Hej
Skulle gärna få tips om vad som är bästa metoden för att demontara tanken, dvs skära sönnder den för utransport genom dörren.
-TigersÃ¥g? -Flex?  Annan metod?

Hur har ni burit er Ã¥t?   Hur gör proffsfirmorna?

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Demontera Oljetank
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2006, 12:29:29 »
Hej
Skulle gärna få tips om vad som är bästa metoden för att demontara tanken, dvs skära sönnder den för utransport genom dörren.
-Tigersåg? -Flex?  Annan metod?

Hur har ni burit er åt?   Hur gör proffsfirmorna?

Mvh AndersA

Halloj !!

Min tank stod inne i typ en stall byggnad med allt vad lätt antänldigt det innebär, å så klart litta olja kvar på botten.
Så kap-maskin å skär-brännare var liasom uteslutet.
SÃ¥ grabbarna mätte upp dörrhÃ¥let, gjorde märke pÃ¥ tanken, borrade ett par hÃ¥l, sen in med tigersÃ¥gen  :)
Lagom stora bitar ut genom dörrhÃ¥llet, gick smidigt som bara den  :)
Nu var min tank en stÃ¥ende rund 3 kubikare, den stod som man tänker sig en toa rulle pÃ¥ högkant  ;D
Var litta drygt 1700 hög med fötterna, så dom delade den på mitten ca: 800 från golvet, ett varv runt hela, av med fötterna, sen rullade dom ut två halvor.
Blir så klart mycket besvärligare om man har den i typ källaren.
Kollegan hade sin i källaren, men det var tigersåg som gällde även där, litta fler å mindre bitar bara, gick även det smidigt !!

Om det var en proffsfirma eller inte här hos mig, det vet jag inte, det gick genom installatören, både demontering, bort transport å skrotning.
Men det flöt smidigt som bara den, sÃ¥ litta profsiga var dom nog allt  ;)

//--  Ramsmark  --

IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Demontera Oljetank
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2006, 12:29:31 »
Jag kapade ner min med tigersåg. Gick väl åt 5-8 blad ungefär. Tigersågar finns ju för några hundralappar på Jula eller Clasolson.

Först kapade jag ena långsidan, men lämnade ca 7cm längst ner mot botten så resterande olja inte rann ut. Sen strödde jag sågspån på den olja som blev kvar efter jag öst upp det mesta (det brann fint i pannan).

Hörselskydd är att rekommendera!

En del proffs har nibbler. Sågar ett hål med hålsågen först sedan dit med nibblern. Det går snabbt som bara den.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Demontera Oljetank
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2006, 12:48:45 »
Tigersåg med bra blad. Köp billig såg men märkesblad.

Strö hellre Absol för att suga upp oljan än sÃ¥gspÃ¥n, för när det blir varmt sÃ¥ är risken stor att varma metallspÃ¥n faller i spÃ¥nen. Röken därifrÃ¥n är inte särkilt trevlig. Sedan är det ju den lilla petitessen att det kan börja brinna...   :(

Nibbler är bra men de flesta tankar är av rätt tjock plåt så då räcker inte hobbyvarianterna.

Gasskärare/ plasma = deathwish??

Bra hörsel kåpor rekommenderas! En kolfiltermask kan vara bra om man inte kan ventilera ordentligt.

Är oljan någorlunda bortsanerad från tanken tar tippen mot den som metallskrot.
140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Demontera Oljetank
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2006, 13:10:12 »
Jag som annars gör allt själv lejer bort detta skitjobb. Har tagit ut ett par tankar.

Proffsen gör så här..

- Frågar dig om det är en typgodkänd tank och om den står lätt åtkomlig från ett par sidor. Dom vill inte ha hemmabyggen "insprängda i berget" och svetsade i fartygsplåt. Sen vill dom veta hur mycket olja som är kvar såklart.

- Sågar upp startpunkt med hålsåg på lättast åtkomliga sida
- Sågar av anslutningsrör med tigersåg.
- Nibblar bort en sida men med marginal nedåt.
- Tiltar tanken en aning
- Tar en pump (vanlig vattenpump funkar om man vill offra en) och pumpar ut all olja som går till oljefat. Är det slutkört räcker ett fat.
- Lagger i sågspån eller absol upprepade gånger och skyfflar ut bottensatsen.
- Hasar ut tanken och tar de övriga tre sidorna och taket.
- Sågar bort "hörnskalet" med tigersåg
- Tar ut botten.

Nyckeln till ett smidigt jobb är en proffsnibblingsmaskin. Den slår tigersågen med hästlängder när det gäller avverkning och är nästan helt fri från värme och gnistbildning. Tigersågen är bäst till mellanstag, skalet och anslutningsrören

Taket och botten är tunga! Manlucka och grövre plåt.

Klart!
« Senast ändrad: 03 februari 2006, 13:12:33 av maha6305 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Demontera Oljetank
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2006, 17:39:58 »
höj tanken i motsatt ända mot bottenventilen...
Stäng av oljebrännarna några timmar, starta sen då kör man ur nästan all olja.. bara "gröten" kvar!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Demontera Oljetank
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2006, 19:52:54 »
Frågan jag ställer mig är följande, är det värt allt jobb?
Jag betalade 1500 sek för demontering av min tank, då kom det 2 killar och sanerade och klippte ner min tank
på 1 (en) timme. Då räknar jag tiden ifrån dom kom tills dom åkte. På den tiden tog dom även med sig den gamla pannan för ytterligare
1500 sek.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Demontera Oljetank
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2006, 20:00:00 »
Tack för alla fina tips.
Tigersåg låter som en bra kompromiss för en amatör.
Bara att sätta igång. det skall bli en fin anläggning åt en släkting till mig.
Vp med tank på framledningen innehållande dubbla vv slingor och solvärme.
Det skall bli fint att se hur solvärmen får vp att stoppa i vårsolen.Jag skall föröka ta lite kort under projektets gång och återkomma.Borrningen gjordes igår 190m.

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Demontera Oljetank
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2006, 20:56:43 »
Jag hade min gamla oljepanna kvar när tanken skulle monteras ner så jag pallade upp tanken så all olja hamnade i ett hörn. Borrade ett par hål en decimeter från tankens botten i detta hörn. Förde ner ett par slangar som kopplades till oljebrännaren. På så sätt kunde jag "elda" upp varendra droppe olja som fanns kvar. (Förutom 5mm gegga i botten) Oljebrännaren hostade en del i slutet men det gick ändå bra.
Sedan kapade jag ner den med tigersåg och förde bort den.

Men för 1500kr så hade jag nog gärna sluppit detta arbete...

/Peter
Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

Utloggad BryggareBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Demontera Oljetank
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2006, 10:46:52 »
Frågan jag ställer mig är följande, är det värt allt jobb?
Jag betalade 1500 sek för demontering av min tank, då kom det 2 killar och sanerade och klippte ner min tank
på 1 (en) timme. Då räknar jag tiden ifrån dom kom tills dom åkte. På den tiden tog dom även med sig den gamla pannan för ytterligare
1500 sek.

Vem var villig att göra det för 1500:- ?
De priser jag fått är i storleksordningen 4x högre!
Jag tar tacksamt emot tips.

M.v.h.

B.B.
Jag HAR installerat själv! :-D
Nibe 1130, VPA 200/70,VST,ETS.
150 meter aktivt

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Demontera Oljetank
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2006, 16:02:11 »
En liten varning innan ni börjar på...om ni får ned för mycket olja i avlopp, eller går lös med skärbrännare så ni får lite rökigt inne, då får ni ett helvete att bli av med lukten, så se till att ni kan ventilera och ut med skiten så fort som möjligt.
När jag skar ned min så började jag med tigern, sedan tog bladen slut, då tog jag bamse vinkelslip och fick genast ett leende på läpparna, inga större bränder uppkom, hade kompisen med kolsyresläckare som han körde lite sporadiskt ..
Så här i efterhand kan jag bara konstatera att jag hade lejt iväg jobbet, eftersom det var grisigt och man luktade olja en vecka efter.men det var ju det där med själv är bäste dräng :)
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Demontera Oljetank
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2006, 20:58:35 »
Frågan jag ställer mig är följande, är det värt allt jobb?
Jag betalade 1500 sek för demontering av min tank, då kom det 2 killar och sanerade och klippte ner min tank
på 1 (en) timme. Då räknar jag tiden ifrån dom kom tills dom åkte. På den tiden tog dom även med sig den gamla pannan för ytterligare
1500 sek.

Vem var villig att göra det för 1500:- ?
De priser jag fått är i storleksordningen 4x högre!
Jag tar tacksamt emot tips.

M.v.h.

B.B.


Hmm firmanamnet kommer jag inte ihåg, men dom finns på Triangelgatan i Örebro.
Funkade smidigt för mig när dom tog ut min gamla panna, RECI saneringsbilen var på
plats 15 min efter att dom kom, dom han precis såga upp hålet så det gick att sanera tanken :)
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Demontera Oljetank
« Svar #12 skrivet: 28 mars 2006, 19:48:14 »
StÃ¥r inte tanken ivägen, sÃ¥ i med en värmeväxlare Ã¥ en massa täljsten. Isolera Ã¥ Du har "världens" acktank  ^-^ Thumbsup

mvh humlan.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Demontera Oljetank
« Svar #13 skrivet: 29 mars 2006, 08:54:17 »
Eller som en del gör... sanera den, fyll den till 2/3 med vatten (för expansionsmöjlighet) och ha den som ack på det sättet. Helst via värmeväxlare.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Demontera Oljetank
« Svar #14 skrivet: 29 mars 2006, 12:58:29 »
Frågan jag ställer mig är följande, är det värt allt jobb?
Jag betalade 1500 sek för demontering av min tank, då kom det 2 killar och sanerade och klippte ner min tank
på 1 (en) timme. Då räknar jag tiden ifrån dom kom tills dom åkte. På den tiden tog dom även med sig den gamla pannan för ytterligare
1500 sek.

Hmm, jag har precis beställt en sanering av min tank för ca 2500 kr. Då får jag klippa sönder den själv ocg forsla bort skrotet. De skulle ha ytterligare ett par tusen för det jobbet.
Låter som om du fick en mycket bättre deal.
Efter att ha läst tipsen här känns det ju frestande att även skippa saneringen och ta det själv också.
Vad är riskerna och hur stora är dem. Tanken har stått i princip tom o oanvänd i 8 år. Är det bara att börja såga och sen hälla i någon absorbent?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!