Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pem-slang istället för plansolfÃ¥ngare?  (läst 10286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
Har lite funderingar.....Jag har en tekniktank, 500 liter med solslinga o styrning o funderar på solfångare, skulle det va praktiskt möjligt att ersätta en plan solfångare med t.ex. 32millimeters pem-slang? En solfångare har c:a 25 meter kopparrör, hur många meter pem-slang skulle jag behöva för att få motsvarande effekt?
Hur hög kan tempen bli i en pem-slang en solig sommardag? Skulle man kunna ersätta pumpgruppen med en vanlig cirkulationspump för radiatorkrets som jag har liggande skulle jag få ner kostnaden rejält.
Tänker mig inga stora besparingar, bara få lite stöttning till varmvatten på sommaren, ett lite kul projekt med grejor som man ändå har liggande.
Skulle va kul att höra om nån på forumet har provat!
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2017, 20:43:14 »
En klassiker för att få duschvatten i sommarstugan är ju att lägga trädgårdsslangen i slingor på takets solsida, så visst skulle det fungera som stöttning...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4714
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2017, 20:50:39 »
Ja du inte blir det diskvatten precis , men duscha kan du göra , har en form av solfångare PEM 40 under plåten på ladan 200m
värmer en pool med det som finns fungerar faktiskt , däremot fanns det kille som gjorde en fÃ¥ngare  200m som han lindade upp
pÃ¥ virke  , vet inte om du vet vad en bobin är ,  ( sÃ¥n som man har i samband med vävstol ) med lite större diameter och jackade ur för slangen ,den blev rätt stor  men han fick +40C i en plastpool  9m3  , har själv provat gamla platta radiatorer kopplade med PEM och liten pump till en pool , men som du vet man lär sig nÃ¥got nytt varje dag , det var inte bra , klorvatten och vatten tär bra pÃ¥ järn , och en massa skit i dom , efter 2 dagar sÃ¥g poolen ut som svartsoppa , men det blev varmt . Hemsk erfarenhet men nu vet jag
bopakoster svarade lite före : klart bra men pass upp det kan bli + 70C

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2017, 07:35:48 »
Fördelenmed en riktig solfångare är att de är isolerade bakåt, och att de är vindskyddade, en frilagd PEM kyls av sin baksida, och av vinden.
Plastar eller glasar du in slangen så får du en mycket effektivare fångare, men skulle cirkulationen stanna så kan slangen smälta av värmen.
Det har jag sett med egna ögon i en polares poolsolfångare...
Slangen var mjuk som lakrits, och när han startade cirkpumpen så sprack den upp på flera ställen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #4 skrivet: 03 maj 2017, 16:34:23 »
De låter på er som de skulle funka alltså. Vad är en lämplig diameter på slang tror ni? Och hur lång bör den då vara, eller hur många liter vatten i systemet kan vara lagom för att klara varmvatten för 2 personer eller i alla fall stötta under sommaren?
Vattenvolymen ökar nog med nån liter när vattnet värms från 20-65°, blir expansionskärl ett måste eller finns de någon enklare fiffig lösning, kan en armerad gummislang på 10-15 meter tillåta viss expansion?
Eller skulle man kunna fylla systemet med hett vatten, vad händer då när vattnet svalnar, blir de luft i systemet?
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4714
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2017, 16:40:55 »
Tror inte att du ska ha nÃ¥gon trädgÃ¥rdslang  den hÃ¥ller inte för värme och tryck samtidigt  kan vara brännskaderisk
om den spricker  annars läs vad jag skrev tidigare  om exempel , kanske 50m 32-40 slang men tar rätt bra med plats
du kommer inte att fÃ¥ fullt med  VV  men som tillskott , kanske en dusch snÃ¥lspolande

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #6 skrivet: 03 maj 2017, 17:41:38 »
Tänker du cirkulera vattnet i en slinga i tanken?
I så fall behövs expansionskärl troligen (även om slangen kanske kan ta upp en del expansion)
Bästa sättet att veta hur mycket slang du behöver är att räkna på det.
Solen ger som mest runt 1000 W/m2 om alla förutsättningar är optimala, i ditt fall blir det mindre och mindre i dessa fall:

1. Ju mer det blåser
2. Ju varmare vattnet blir i slangen

Men om du räknar hur många löpmeter DN40 slang som krävs för att få 1 m2 som belyses av solen så vet du i alla fall den teoretiska maxeffekten.
Om jag räknar rätt blir det 25 meter slang/m2 solbelyst yta om du har 40 mm slang.

En vanlig cirkpump borde räcka bra för det där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #7 skrivet: 03 maj 2017, 21:19:02 »
Ok, tackar för tipsen, pem-slang o expansionskärl blir bäst.
Räknade på det, om 1/3 av slangen blir solbelyst stämmer det med 25 meter DN40 slang för 1 kvadratmeter solbelyst yta.
4 kvadratmeter plana solfångare tror ja skulle varit lagom i mitt fall, kan jag räkna med halva effekten med min slang skulle jag alltså behöva 50 meter slang*4=200 meter DN40, låter det rimligt eller finns det nåt annat jag borde ta med i beräkningen?
200meter DN40 betyder nog närmare 200 liter vatten i systemet, det låter mycket, klarar en vanlig cirkulationspump för radiatorer av det eller bör jag ha kortare slang? Jag har två stycken cirkulationspumpar liggande, skulle det hjälpa att sätta dom efter varandra om det skulle behövas? Kanske bättre med 2 stycken 100 metersslingor med varsin pump? Eller nöja sig med ett mindre system som blir mindre komplicerat?
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4714
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #8 skrivet: 03 maj 2017, 21:33:17 »
I ett läge som du har spelar det inte någon roll , det ska snurra lite , är inte så där flödesberoende , men de CP
du har är dom för VV eller  värmevatten , dom kan rosta lite invändigt dÃ¥ dom är i gjutgods , syresatt vatten
s.k. färskvara

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #9 skrivet: 03 maj 2017, 22:04:07 »
Hej! Cirkulationspumparna är till radiatorkretsen o har suttit ihop med min gamla oljepanna, kollade o lite rostiga är dom.
2 stycken Grundfos, Den ena har 30, 50, och 75 watt på högsta växeln och den andra 45, 65 och 90 watt. Orkar en sådan driva runt det från källaren o upp på de platta garagetaket? Vilken blir bäst tror du?
Vad tror du om dimensioneringen, 200 meter slang?

Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #10 skrivet: 04 maj 2017, 07:10:48 »
Jag har en undran till....finns det inte en risk för självcirkulation i systemet när det står stilla?
I så fall kommer ju tekniktanken att värma slangen när solen inte visar sig........
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #11 skrivet: 04 maj 2017, 12:04:49 »
Ja, det kan det vara, kanske får du sätta in en backventil.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #12 skrivet: 04 maj 2017, 14:13:54 »
En fråga
Ska du ha tappvarmvatten direkt i slangen.
Ska du inte ha vatten till solslingan i tanken i slangen.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #13 skrivet: 04 maj 2017, 14:42:28 »
Jo, min tanke är att vatten värmes upp i slangen som ligger på garagetaket o pumpas genom solslingan i tekniktanken o värmer upp den.
Vatten till tappvarmvatten går genom en annan slinga i tanken.....
Rickard: Om jag sätter en backventil i en riktning, kan inte vattnet självcirkulera i andra riktningen då eller hur funkar det?
Har läst nånstans att man sätter cp på returen till solfångaren, var bör jag placera backventilen?
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4714
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #14 skrivet: 04 maj 2017, 15:22:43 »
Jo, min tanke är att vatten värmes upp i slangen som ligger på garagetaket o pumpas genom solslingan i tekniktanken o värmer upp den.
Vatten till tappvarmvatten går genom en annan slinga i tanken.....
Rickard: Om jag sätter en backventil i en riktning, kan inte vattnet självcirkulera i andra riktningen då eller hur funkar det?
Har läst nånstans att man sätter cp på returen till solfångaren, var bör jag placera backventilen?
Direkt vid infart till tanken är bäst

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!