Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tror jag saknar jordfelsbrytare till värmen, mysko.  (läst 5077 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
Vaknade i morse utan ström i huset, jordfelsbrytaren hade löst ut vilket aldrig har hänt förut. Slog av alla säkringar utom värme pumpens tre, jag såg ju att den funkade så jag slog av alla andra utom dom tre. Resettade jordfelsbrytaren och slog på alla säkringar en efter en, allt fungerade och kunde få mitt försenade morgon kaffe.

Men värmen funkade ju utanför jordfelsbrytare, helt säker eftersom den gjorde varmvatten när jag tittade på CL300 panelen med en ficklampa och hörde de tre cirkulations pumparna som lät som vanligt. Tillsats värmens lilla lampa lyste oxå som vanligt, lätt att se dessa små lampor i ett kolsvart rum.

Borde inte värme anläggningen vara kopplad via en jordfelsbrytare oxå? Eller kanske den har någon separat som inte sitter i el skåpet men vart?
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Tror jag saknar jordfelsbrytare till värmen, mysko.
« Svar #1 skrivet: 27 november 2011, 12:30:38 »
Det är inte helt ovanligt att man låter värmen vara utan eller på en separat jordfelsbrytare just för att det inte ska bli kallt inne om den löser ut av nån anledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tror jag saknar jordfelsbrytare till värmen, mysko.
« Svar #2 skrivet: 27 november 2011, 12:37:08 »
Man kan lägga den fast anslutna värmen utanför JFB eller på en egen JFB. Det gör man för att om man är borta och JFB löser ut ska inte hela huset frysa ner. Vill man ha JFB på en värmeanläggning tycker jag att man kan sätta en 500 mA JFB för brandskydd (och inte en 30 mA som man använder för personskydd). Att sätta JFB på en fast ansluten VP ökar personsäkerheten bara ytterst marginellt, däremot ökar brandskyddet markant med en JFB. DOCK är även risken för brand i en VP ytterst liten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Tror jag saknar jordfelsbrytare till värmen, mysko.
« Svar #3 skrivet: 27 november 2011, 12:45:31 »
tack för infon, jag har varit med om 15grader i huset på morgonen pga man har labbat med inställningar för värmen och då muttras det, men om varmvatten saknas till sambons morgon dusch då får man veta att man lever

ok då är det ju bra som det är
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Tror jag saknar jordfelsbrytare till värmen, mysko.
« Svar #4 skrivet: 27 november 2011, 20:57:48 »
Man kan lägga den fast anslutna värmen utanför JFB eller på en egen JFB. Det gör man för att om man är borta och JFB löser ut ska inte hela huset frysa ner. Vill man ha JFB på en värmeanläggning tycker jag att man kan sätta en 500 mA JFB för brandskydd (och inte en 30 mA som man använder för personskydd). Att sätta JFB på en fast ansluten VP ökar personsäkerheten bara ytterst marginellt, däremot ökar brandskyddet markant med en JFB. DOCK är även risken för brand i en VP ytterst liten.

Inte ha personskydd på den enda apparatus som finns i varenda rum i hela huset?
Ser hellre att huset fryser i småbitar, än att mina element blir strömförande. Ok, risken är väl in i absurdum liten, men jag ser faktiskt inte ett enda vettigt argument för att minska personsäkerheten på just värmeanläggningen. Men att ha ett system i huset med flera jfb är ju vettigt.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror jag saknar jordfelsbrytare till värmen, mysko.
« Svar #5 skrivet: 27 november 2011, 21:02:26 »
Inte ha personskydd på den enda apparatus som finns i varenda rum i hela huset?
Ser hellre att huset fryser i småbitar, än att mina element blir strömförande. Ok, risken är väl in i absurdum liten, men jag ser faktiskt inte ett enda vettigt argument för att minska personsäkerheten på just värmeanläggningen. Men att ha ett system i huset med flera jfb är ju vettigt.
Element och vattenledningar blir inte strömförande eftersom de är och bör vara jordade.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tror jag saknar jordfelsbrytare till värmen, mysko.
« Svar #6 skrivet: 27 november 2011, 21:19:59 »
Stripp, vissa VP brukar lösa JFB pga det inre ström läckaget på dom kan man inte sätta nått anat än en 500 mA JFB där rekommenderar tillverkaren att man INTE sätter en JFB för personskydd. Så att använda JFB på en sådan pump är helt felaktigt, tillverkarens anvisningar gäller i första hand.
Att ha flera JFB i ett hus är väl det "normala" i alla fall i nya hus.
 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Tror jag saknar jordfelsbrytare till värmen, mysko.
« Svar #7 skrivet: 27 november 2011, 21:40:19 »
Element och vattenledningar blir inte strömförande eftersom de är och bör vara jordade.

Eh? Nån sorts skämt?

Stripp, vissa VP brukar lösa JFB pga det inre ström läckaget på dom kan man inte sätta nått anat än en 500 mA JFB där rekommenderar tillverkaren att man INTE sätter en JFB för personskydd. Så att använda JFB på en sådan pump är helt felaktigt, tillverkarens anvisningar gäller i första hand.
Att ha flera JFB i ett hus är väl det "normala" i alla fall i nya hus.

Det är sant att en del maskiner har ett läckage större än 30mA, men det är inte nödvändigtvis alltid så. De flesta hjälpligt välkonstruerade apparater klarar sig långt under de 30 mA vi talar om här. Har man dessutom möjlighet att sätta en separat jfb på VP, så kan den ju utnyttja alla 30mA. Min 1245:a har exempelvis klarat sig på en 30mA jfb i ganska exakt två år. Med det facit i handen, tycker du då inte att det är idiotiskt rekommendera ett sämre skydd?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tror jag saknar jordfelsbrytare till värmen, mysko.
« Svar #8 skrivet: 27 november 2011, 21:52:07 »
Det är inte upp till mig att avgöra om det ska vara en JFB eller ej det är upp till fabrikant eller importör. Deras anvisningar SKA följas. Sedan kan vi diskutera hur mycket säkrare en korrekt fast ansluten "apparat" blir med en JFB.
Alla vattenledningar och element är anslutna till jord utom vattenledningar av pex dom leder ju inte ström, och vatten leder normalt inte ström utom när det är "förorenat" av salter, men leder vattnet i ledningen ström leder det ju även strömmen till den jord som VP är ansluten till
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Tror jag saknar jordfelsbrytare till värmen, mysko.
« Svar #9 skrivet: 27 november 2011, 21:56:16 »
Hade aldrig satt min värmeanläggning på JFB, ska all värme slockna för att en elpatron börjar bli lite trött när du är på skidsemester ?

JFB har man i duschrum o tvättstuga eller uttag till garage osv.

Folk har övertro till JFB ;)

När hörde du senast en olycka med en strömförande värmeanläggning ? Korrekt installerad givetvis.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tror jag saknar jordfelsbrytare till värmen, mysko.
« Svar #10 skrivet: 27 november 2011, 22:19:00 »
Jag håller fullständig med om att folk har övertro på JFB, vist är dom bra men ännu många gånger bättre är en väl underhållen anläggning, hela och rena apparater och skarvsladdar. Har man bra "ordning" på grejerna uppstår aldrig faran och det måste väl vara den bästa lösningen.
Även JFB är en "apparat" med mekanik som då och då går sönder, oftast slutar det med att den inte släpper igenom nån ström men ibland händer det att den tex släpper igenom fas(erna) men inte nollan och det kan sluta med rätt allvarliga tillbud
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Tror jag saknar jordfelsbrytare till värmen, mysko.
« Svar #11 skrivet: 28 november 2011, 15:53:30 »
Tackar vet jag hederliga skruvsäkringar i porslin, eller knivsäkringar.

Fast man ska dra åt dem rejält :)
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tror jag saknar jordfelsbrytare till värmen, mysko.
« Svar #12 skrivet: 28 november 2011, 16:02:59 »
Jag har ingen JFB till värmen, och jag har aldrig saknat nån ^-^ Om jag skulle få för mig att sätta in en så skulle det bli en brandskyddsbrytare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tror jag saknar jordfelsbrytare till värmen, mysko.
« Svar #13 skrivet: 28 november 2011, 16:07:29 »
Jag chansade när vi kopplade in jordfelsbrytare i huset att sätta den på inkommande direkt efter huvudbrytaren. elektrikern sa till mig att vi får testa och se men det är inte lämpligt att ha värmepumpen på samma. Nu har jag upptäckt att även vår bastu har en tendens att lösa ur JFB. Så det blir ombyggning nu. Värmepump, bastu och garage ska ligga utanför.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror jag saknar jordfelsbrytare till värmen, mysko.
« Svar #14 skrivet: 28 november 2011, 17:59:23 »
Nyare hus betydligt sämre med jord, gamla hus har gjutjärnavloppsrör samt järnrör med inkommande vatten, nya är det pexslang in och plastavlopp.

Tex fel i inkommande servis på nollan, så många roliga fenomen, och ofast saker som går sönder, nollan vill hem som alla andra, i gamla hus inga problem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!