Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Djup pÃ¥ kollektorslang?  (läst 5071 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MJS

  • Gäst
MJS
Djup på kollektorslang?
« skrivet: 18 november 2004, 09:50:31 »
Hej!

Hur djupt bör slangen mellan borrhålet och husväggen gå? Hur påverkas den av kölden och tjälen på vintern?
Bör man isolera ovanför slangen ifall den inte går tillräckligt djupt?

Hoppas ni kan svara på mina frågor. :)


admin

  • Gäst
admin
Re:Djup på kollektorslang?
« Svar #1 skrivet: 18 november 2004, 09:56:52 »
Här får du ett uttömmande svar, du själv avgör vliken "linje" du skall gå på!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=2;action=display;threadid=567;start=msg8286#msg8286

/Rickard

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Djup på kollektorslang?
« Svar #2 skrivet: 18 november 2004, 10:39:49 »
Jag håller på med ett litet test på min anläggning.
Gräsmattan som jag förlagt min jordvärmeslang på lutar från kanterna in mot mitten (om man står med ryggen mot huset) och bort från huset med ett fall på 70 cm längst bort från huset. Detta innebär att slangen ligger på 1 meters djup vid kanterna och 0,3 m i mitten längst bort från huset.
Tanken är att jag ska jämna ut min tomt så att jag får en plan gräsmatta, men jorden har inte kommit ännu.
Jag märker att Brine ändrar sig ganska fort i takt med utetemperaturen (fördel när det inte är så kallt?). Ska bli intressant när det blir några minusgrader och se hur lågt man hamnar. Just nu med 3°C ute så ligger brine på -1°C ut och +2°C in vid slutet av en VP-cykel.
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Djup på kollektorslang?
« Svar #3 skrivet: 20 november 2004, 22:58:13 »
Jag märker att Brine ändrar sig ganska fort i takt med utetemperaturen (fördel när det inte är så kallt?). Ska bli intressant när det blir några minusgrader och se hur lågt man hamnar. Just nu med 3°C ute så ligger brine på -1°C ut och +2°C in vid slutet av en VP-cykel.

Med jordslinga verkar brinetempen till viss del följa utetemperaturen ganska mycket. Jag har märkt att den faller ganska snabbt vid sjunkande utetemperatur ner till ungeför 4-5 grader för att stanna upp där. sedan sjunker den ca 0,5 grad/månad under vintern. Jag har just nu 3,5 grader in. I slutet av förra vintern låg den på 0 grader innan den började stiga igen.

Under alla omständigheter ska slangen läggas på frostrfritt djup. För att utnyttja omvandlingsenergin (vatten till is) så vill vi att värmepumpens energiuttag ska frysa marken och inte kylan utifrån. 80-120 cm beroende på var i landet man bor brukar vara normalvärden på djupet.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!