Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybyggt garage  (läst 6185 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hamilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Nybyggt garage
« skrivet: 17 november 2006, 18:56:44 »
Tjena!

Ny på forumet och därmed mitt första inlägg.
Bor i ett relativt nybyggt hus där en IVT värmeväxlare förser oss med värme. I första hand med luft/frånluftsvärme i alla rum. I andra hand med varmvatten till radiatorerna vilket fungerar riktigt bra.
Det är först vid minusgrader radiatorerna får varmvatten. Förbrukar ca 15 tkwh / år på 170m2 vilket jag tycker är helt acceptabelt med det systenet.

Nu till min fundering, är mitt i ett garagebygge, platta 60m2, 38 graders taklutning....
Övervåningen får ett gästrum samt bastu, dusch och toalett.
I plattan har jag lagt golvvärme, vattenburen. Resten är ej klart vad jag ska välja...
Min första tanke var att sötta en enklare panna för govvärmen, en lös varmvattenberedare samt en enklare luftvärmepump på övervåningen.

Är jag helt ute och cyklar? Ska jag välja en annan lösning?

Tacksam för hjälp.

/Hamilton

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybyggt garage
« Svar #1 skrivet: 18 november 2006, 00:21:22 »
Det beror på hur mycket du tänker utnyttja utrymmet. Ska det vara uppvärmt året om och bastas ett par gånger i veckan så skulle jag valt en enhetslösning för rubbet, det blir inte mycket dyrare i installation och bättre driftkostnad.

Vattenburen värme på övervåningen och en LVVP.

Fast tänker du inte använda övervåningen särskillt ofta och kanske ha lite lägre temp där så gör som du tänkt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hamilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Nybyggt garage
« Svar #2 skrivet: 28 december 2006, 17:07:33 »
Ok, tack för svar. Nu börjar det brännas lite, det är dags att beställa....
Jag har fått tips av rörmokaren att sätta in en kompaktelpanna, Nibe EVC13 samt en lös 200 liters varmvattenberedare.

En lösning som kommer att kosta ca 20.000:- ex installation.

Någon som har tips om en bättre/enegisnålare lösning i den prisklassen?



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybyggt garage
« Svar #3 skrivet: 28 december 2006, 18:49:56 »
Ok, tack för svar. Nu börjar det brännas lite, det är dags att beställa....
Jag har fått tips av rörmokaren att sätta in en kompaktelpanna, Nibe EVC13 samt en lös 200 liters varmvattenberedare.

En lösning som kommer att kosta ca 20.000:- ex installation.

Någon som har tips om en bättre/enegisnålare lösning i den prisklassen?

Har du gett upp tanken på värmepump till garaget?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hamilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Nybyggt garage
« Svar #4 skrivet: 28 december 2006, 19:19:38 »
Näe inte gett upp, jag saknar bara argument och kunskap...
När rörkrökaren säger att elpanna är det bästa har jag inget svar :-(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybyggt garage
« Svar #5 skrivet: 28 december 2006, 19:40:17 »
Jag skulle ALDRIG bygga fast mig med elpanna idag, aldrig!

Köp i så fall en systemtank förberedd med tappvarmvattenslinga och solslinga och värm den med elpatron till vidare, låt en shuntstyrning styra värmen tills vidare, och sätt eventuellt på sikt in en liten jordvärmepump eller en luft/vattenvärmepump när du anser dig ha råd.
Vem vet, kanske får du läge att köpa nåt beggat, billigt, rätt vad det är.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybyggt garage
« Svar #6 skrivet: 28 december 2006, 19:40:57 »
En fläktradiator skulle kunna fixa all värme på övervåningen.

Med det lilla energibehov du skulle ha där kanske du skulle satsa på en Sirius eller Zirius direktkondeserande VP med systemtank?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hamilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Nybyggt garage
« Svar #7 skrivet: 28 december 2006, 20:55:42 »
Ok, Zirius har några varianter. Innebär alla dessa att jag måste gräva eller borra?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybyggt garage
« Svar #8 skrivet: 28 december 2006, 20:57:22 »
Tror det, har inte satt mig in så mycket i deras produkter, men har man utrymmesbrist och ett lågt energibehov så bör de kunna fungera bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hamilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Nybyggt garage
« Svar #9 skrivet: 28 december 2006, 21:03:21 »
Jag har inte tänkt borra eller gräva än på ett tag. Det ska vara om jag behöver göra något drastiskt i huset när min CTC Master 109L går ned....
Men hur som helst är inte tanken att blanda in garage i den biten.
Kanske ska satsa på en enkel elpanna till golvvärmen och en luftvärmepump till övervången...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybyggt garage
« Svar #10 skrivet: 28 december 2006, 21:08:28 »
Varör i sÃ¥ fall inte tvÃ¥ riktigt billiga luftvärmepumpar (men inte E9DKE3  ???), en pÃ¥ varje vÃ¥ning, en elberedare för tappvarmvattnet och tvÃ¥ billiga elektriska fläktradiatorer som backup de fÃ¥ dagar när luftvärmepumparna inte fixar uppvämningen.

En luftvärmepump med utblåset riktad mot golvet kommer att torka upp utrymmet lika fort som golvvärmen, men mycket billigare.

Har du öppet mellan nedre och övre våningen skulle en luftvärmepump kunna räcka för hela uppvärmningen, men jag gissar att du vill ha slutna skott mellan garaget och relaxavdelningen.

Var i landet befinner du dig?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hamilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Nybyggt garage
« Svar #11 skrivet: 28 december 2006, 21:16:58 »
Uppsala.
Jag har ju redan gjutit golvvärmen i plattan så det känns dumt att ens tänka tanken att inte använda den då.
Men då kan jag ju köra en liten elpanna med låg effekt på gplvvärmen för att uppnå en 12-15 grader i garaget.
Ingången till övervåningen är från utsidan så det är helt skilda från varandra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybyggt garage
« Svar #12 skrivet: 28 december 2006, 21:21:05 »
Golvvärme i ett garage är enligt vad jag hört inte så ekonomiskt.
Jag skulle svälja förtreten och värme med nåt annat än direktverkande el.

Eller sätta in en liten direktkondenserande värmepump (1 X 30 meter kopparkollektor i mark) direkt på golvvärmslingan och styra till/frånslaget med en enkel rumsgivare.
Det borde inte kosta mer än max 30 000 kr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybyggt garage
« Svar #13 skrivet: 29 december 2006, 16:46:47 »
Jag är nog mer inne på en enhetslösning, en fläktkonvektor uppe är en bra idé och en luft/vatten VP typ Airwell eller nått + en VVB för att värma byggnaden + varmvatten. Det kostar säkert mer än en elpanna men blir betydligt billigare i drift.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Nybyggt garage
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2007, 19:24:24 »
Hej!

Håller med Rickard, aldrig satsa på enbart elpanna.
Har själv ett tillbyggt garage med golvvärme på 38 kv ingen övervåning.
Detta värms liksom resten av fastigheten med vattenburen vp värme.
Mina erfarenheter är att det är lite klurigt att kunna ha en låg temp där och en normal i resten av golvvärmesystemet, men med lite gjusterande går det!

Har en 2 plans Nockeby villa bygd 1931 på 82+14 i nedre plan, 72 i övre inredd vind 2/3, källare på 72 plus nämda garage.

Värmesystemet är ett 1931 års radiatorsystem kompleterat med golvärme i kök 20 kv, badrum 6 kv 1988, inglasad veranda 14 kv 2005, garage 2003.
Källare och vind radiatorsystem blandat gamla och nya radiatorer.

Det som funkar dåligt är vinden, den var lite underdimensionerad vid oljedrift och blir inte tillräkligt varm nu. Skall byta till en mycket större radiator.

Vp instalerad nov 2006.

Mvh Mikael H

Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!