Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass  (läst 151359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #480 skrivet: 27 november 2023, 13:39:51 »
Oj, 22mm på en 16 kW maskin, hur tänkte de?
Rickards lathund anger 35 mm stammar.
Men hur ser ditt övriga system ut? Är det ett "modernt" värmesystem med en stam och avstick till varje radiator eller har du (som jag) ett gammalt systemem som grenar av sig i flera omgångar?
Jag har 35 mm i pannrummet på stigare och retur, dimensionerna krymper lite vid varje förgrening så att till radiatorerna är det 22 mm.

Man kan säga att jag har 4 stammar som utgår från pannrummet.

En 22:a som går till en serie med radiatorer som grenar av sig med 15mm till varje radiator och 22:an går hela vägen till ett garage med 50m2 golvvärme.
En 22:a som går direkt till golvvärme på 50m2
En 28:a som går till övre plan som sedan krymper i två omgångar från 22 till 15 till radiatorer och golvvärme (5m2).
En 15 som betjänar två radiatorer och golvvärme 25m2.

(Och så av ngn outgrundlig anledning drog de en 22:a (i princip) till min lilla radiator i pannrummet... (den är hårt strypt kan jag säga...)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #481 skrivet: 27 november 2023, 14:14:49 »
Då är väl åtgärden att mellan värmepump och stammarna så måste installatören öka på rördimensionen?
Det är väl enklare och billigare än att stoppa in en arbetstank?
De befintliga rören verkar ju korrekt dimensionerade enligt din beskrivning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #482 skrivet: 27 november 2023, 14:44:31 »
Då är väl åtgärden att mellan värmepump och stammarna så måste installatören öka på rördimensionen?
Det är väl enklare och billigare än att stoppa in en arbetstank?
De befintliga rören verkar ju korrekt dimensionerade enligt din beskrivning.

Ja, fast från pump till stammar är det ju bara en meter eller två, även om de passat på att kanske lägga till 3-4 onödiga 90 gradare (och då 90-gradare i dess rätta bemärkelse, inte en jämn böj). Det hade säkert hjälpt, men frågan är om det gör så stor skillnad?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #483 skrivet: 27 november 2023, 21:20:50 »
Ja, fast från pump till stammar är det ju bara en meter eller två, även om de passat på att kanske lägga till 3-4 onödiga 90 gradare (och då 90-gradare i dess rätta bemärkelse, inte en jämn böj). Det hade säkert hjälpt, men frågan är om det gör så stor skillnad?

Vet ärligt inte, det är lite knepigt att CTC satt dit 22 mm anslutningar pÃ¥ sin 616 modell.  Sc:,h
Vet att Nibe har 28 mm på sin motsvarande.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Belaial

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #484 skrivet: 17 januari 2024, 07:45:21 »
Hej, helt ny på forumet så ber om ursäkt i förväg om jag ställer uppenbart dumma frågor, läst en hel del här dom senaste veckorna men jag kunde inte riktigt hitta att någon ställt samma fråga som jag nu är ute efter svar på.

Är det något speciellt man måste tänka på om man skulle vilja installera en arbetstank på 500 liter (3 eller 4 rörs) mot en CTC Ecoheat 410? Orsaken att jag skulle vilja göra det är som många andra jag läst om på forumet som har många starter och korta gångtider, själv hade jag upp emot 60 starter med bara få minusgrader ute, en annan fördel jag skulle vilja åt är att använda termostater igen då jag har en källare på ca 80m2 jag inte skulle behöva ha annat än lite grundvärme i.

Jag rådfrågade min installatör angående arbetstank och fick förvarningen om att varmvattnet inte skulle fungera tillfredsställande om jag installerade en arbetstank mot min CTC, jag antar att det har något att göra med deras shuntsystem för varmvatten? Volymtank skulle dock inte medföra samma problem sade dom.

Nu tror jag inte det spelar någon roll för min fråga men kan lägga med info om huset i alla fall

(Huset byggt 1991-1992, inga renoveringar utförda så all isolering / värmesystem är från den tidsperioden, bortsett från den nya bergvärmepumpen från CTC då)
Källare - ca 70m2 uppvärmt av 5 radiatorer
Våning 1 - ca 110m2 uppvärmt av vattenburen golvvärme
Våning 2 - ca 100m2 uppvärmt av 8 radiatorer (3 av dessa är i skrubbar som inte skulle behöva ha max värme, varpå termostater skulle vara trevligt)

Jag har inte så mycket data angående förbrukning ännu då installationen togs i bruk november 2023.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #485 skrivet: 17 januari 2024, 08:58:05 »
Med en så stor arbetstank får du långa gångtider på kompressorn, och eftersom (om det nu är samma som tidigare) CTC bara toppar upp tempen på tappvarmvattnet var tredje kompressorstart så kan det bli ett "problem", att övre delen av tanken bara värms rejält med rätt långa tidsintervall.
I övrigt har jag svårt att se vad som skulle kunna orsaka installatörens varning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Belaial

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #486 skrivet: 17 januari 2024, 09:25:08 »
Med en så stor arbetstank får du långa gångtider på kompressorn, och eftersom (om det nu är samma som tidigare) CTC bara toppar upp tempen på tappvarmvattnet var tredje kompressorstart så kan det bli ett "problem", att övre delen av tanken bara värms rejält med rätt långa tidsintervall.
I övrigt har jag svårt att se vad som skulle kunna orsaka installatörens varning.

Tack för svaret! Som novis lekman inom området vet jag tyvärr inte hur CTC bestämmer när tappvarmvattnet skall toppas upp, jag tror det endast sker på temperatur, det finns i min modell 3 lägen enligt manualen

Ekonomi
Vid litet varmvattenbehov.
(Fabriksvärde stopptemperatur VV-tank: 50 °C)

Normal
Normalt varmvattenbehov.
(Fabriksvärde stopptemperatur VV-tank: 55 °C)

Komfort
Vid större varmvattenbehov.
(Fabriksvärde stopptemperatur VV-tank: 58 °C)


Vad jag sett verkar den värma tappvarmvattnet baserat på temperaturen, inte vid var tredje start eller liknande, med det sagt har jag inte monitorerat läget så noga att jag kan svara med säkerhet men jag tror det sker när när temperaturen går under ett visst värde.
Det ger kanske inte mycket med programvaran i min pump är "20230301", jag antar att dom genom åren kan ha ändrat på när / hur tappvarmvattnet skall värmas upp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #487 skrivet: 17 januari 2024, 09:31:17 »
Om de ändrat på detta så kanske det är därför den har så många start och stopp, tempen faller väl under den gränsen så snart ni tappar några liter tappvarmvatten?
I så fall kanske inte tanken gör så stor skillnad?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #488 skrivet: 17 januari 2024, 09:38:25 »
Numera har väl även CTC växelventil och en tank där dom lagrar varmt vatten det som skiljer är väl att dom värmer dusch vattnet med en växlare från tanken så hänger inte med på hur en arbetstank skulle påverka vv delen men har å andra sidan lite halvdålig koll på CTC.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Belaial

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #489 skrivet: 17 januari 2024, 09:48:14 »
Om de ändrat på detta så kanske det är därför den har så många start och stopp, tempen faller väl under den gränsen så snart ni tappar några liter tappvarmvatten?
I så fall kanske inte tanken gör så stor skillnad?

Jag monitorerar driften via modbus TCP och Home Assistant så har bra koll på hur ofta den värmer tappvarmvatten (där av ganska säker att det sker på temperatur och inte antal starter), det är inte därför den startar så ofta, den startar för att värma huset (osäker på vad man nu kallar det). Jag räknade lite på hur mycket vatten det finns i husets värmesystem och kom fram till att det är någonstans kring ~170-190 liter vatten så jag antar att antalet starter beror på att den värmer upp det väldigt fort med sin effekt och sen "slukar" huset det väldigt snabbt, varpå det är dags att starta igen kort efter slutförd uppvärmning.

*EDIT*

Glömde tillägga att driften beter sig likadant även under dom timmarna vi inte är hemma och förbrukar varmvatten.
« Senast ändrad: 17 januari 2024, 09:53:30 av Belaial »

Utloggad Belaial

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #490 skrivet: 17 januari 2024, 09:50:32 »
Numera har väl även CTC växelventil och en tank där dom lagrar varmt vatten det som skiljer är väl att dom värmer dusch vattnet med en växlare från tanken så hänger inte med på hur en arbetstank skulle påverka vv delen men har å andra sidan lite halvdålig koll på CTC.

Tyvärr inte tillräckligt insatt för att kunna ge ett mera detaljerat svar, modellen jag har är en Ecoheat 410 om det hjälper något.

https://ctc.se/produkter/bergvarmepumpar/ctc-ecoheat-400

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #491 skrivet: 17 januari 2024, 10:11:53 »
Ok då är jag ute och cyklar den modellen värmer vv med en slinga på traditionellt CTC maner men har växelventil som laddar vv till övre delen av tanken. Jag tror inte en volymtank kommer göra nån större skillnad eftersom din vp shuntar ut rätt temp till radiatorerna hela tiden en (vanlig vp) kör ut endera övertemp eller undertemp och drar då nytta av en volymtank. Möjligt det går att ansluta nån tank mot anslutningarna för extern värme källa ? Nu har jag dålig koll på CTC så ta det här med en nypa salt jag skulle råda dig starta en egen tråd under CTC så finns det kanske nån som verkligen har koll på CTC.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Belaial

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #492 skrivet: 17 januari 2024, 10:59:52 »
Ok då är jag ute och cyklar den modellen värmer vv med en slinga på traditionellt CTC maner men har växelventil som laddar vv till övre delen av tanken. Jag tror inte en volymtank kommer göra nån större skillnad eftersom din vp shuntar ut rätt temp till radiatorerna hela tiden en (vanlig vp) kör ut endera övertemp eller undertemp och drar då nytta av en volymtank. Möjligt det går att ansluta nån tank mot anslutningarna för extern värme källa ? Nu har jag dålig koll på CTC så ta det här med en nypa salt jag skulle råda dig starta en egen tråd under CTC så finns det kanske nån som verkligen har koll på CTC.

Jag kanske tänker fel nu men frÃ¥gar ändÃ¥  ::) du skriver "volymtank", skulle det vara nÃ¥gon skillnad tror du om den installeras som arbetstank? (enligt beskrivningen i början pÃ¥ denna trÃ¥d) Ett av mina önskemÃ¥l är att kunna använda termostater igen pÃ¥ vissa element i de utrymmen jag bara behöver lite grundvärme.

Angående din tanke med anslutningarna för extern värmekälla, där har jag idag redan anslutit en ackumulatortank som eldas upp med ved vid behov, höga elpriser eller liknande, så den anslutningen är redan upptagen, valde att integrera detta då det färdigt fanns i huset, såg ingen mening med att kasta ut ett fungerande ved-system, så eldar jag upp ackumulatortanken går kompressorn i vila och en extern pump startar då istället vid behov och tar värme den vägen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #493 skrivet: 17 januari 2024, 12:17:07 »
Om jag inte är helt fel ute så kan du använda termostaterna redan nu om du vill dom kommer inte påverka flödet över kompressorn och kommer nog inte påverka antal start stop särskilt mycket heller eftersom du har shuntad framledning. Eftersom du redan har tank på sidan kan ju en lösning för mindre start stop vara att köra cirkpumpen till den hela tiden och på så sätt få större volym för vp att jobba mot men då gäller det att inte vedpannan värms för då får du stora förluster där och sen beror det på vart inkopplingen för extern värme sker men gissar att det sker mot nedre delen av tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Belaial

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #494 skrivet: 17 januari 2024, 12:55:57 »
Om jag inte är helt fel ute så kan du använda termostaterna redan nu om du vill dom kommer inte påverka flödet över kompressorn och kommer nog inte påverka antal start stop särskilt mycket heller eftersom du har shuntad framledning. Eftersom du redan har tank på sidan kan ju en lösning för mindre start stop vara att köra cirkpumpen till den hela tiden och på så sätt få större volym för vp att jobba mot men då gäller det att inte vedpannan värms för då får du stora förluster där och sen beror det på vart inkopplingen för extern värme sker men gissar att det sker mot nedre delen av tanken.

Skall fundera på det, ingen risk att vedpannan värms, den är "separat" just nu, inget cirkulerar där så länge inte ackumulatortanken ökar i värme och det gör den inte utan att jag eldar i pannan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!