Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 januari 2019, 08:27:04 »Har räknat lite på det här med avfrostningarna för att komma fram till om det har någon nämnvärd betydelse om värmepumparna avfrostar "onödigt" ofta eller ej när det är runt 0 grader ute.
För att kunna få fram adekvata mätvärden och beräkningar har jag blockerat förångaren på min egen värmepump efter 40 min drift (ca 300 W medeldriveffekt) för att tvinga fram en avfrostning.
När jag täckte för förångaren efter ca 40 minuter så fanns lite frost, knappt märkbart, men ändå - på förångaren.
Så snart maskinen stannade så tog jag bort "täckpappen" som jag hindrat luftflödet genom förångaren med.
Maskinen avfrostade i strax under 3 minuter (kompressor värmer utedel) innan den nått triggernivån för slutförd avfrostning. (Vad den nu är, kanske +15 grader på köldmedieledningen efter förångare?).
Motsvarande tid vid en normal behovsstyrd avfrostning då förångaren är rejält påfrostad tar vid samma utetemp ca 7 minuter.
Snitt-driveffekten effekten i första fallet låg på ca 700 W vilket blir 0.7 kWh om den avfrostat i en hel timme.
3 minuter av en timme är 5% av tiden, och 5% av 0.7 kW blir 0,035 kWh eller ca 3.5 öre i kostnad för en avfrostning.
Den behovsstyrda avfrostningen tog ungefär dubbelt så länge med något högre medel-driveffekt, ca 850 W, så kostnaden för en adekvat behovsstyrd avfrostning blir ca 0,099 kWh eller ca 10 öre.
Kostnaden för täta avfrostningar vid ca 0 till -5°C är alltså extremt små, mycket mindre än jag någonsin kunnat drömma om, och därför är väl denna fråga i princip en ickefråga rent ekonomiskt.
Möjligen i så fall om det sliter på prylarna att det skulle kunna vara ett problem.
Det som är mycket viktigare är att maskinerna avfrostar på ett riktigt bra sätt när det är kallt ute, dels för att avfrostningarna tar längre tid, men även för att man riskerar att värmepumpen helt enkelt inte orkar värma huset om för stor del av tiden åsidosätts för "onödiga" avfrostningar p.g.a. dålig avfrostningslogik.
Så snart man ersätter värme från värmepumpen med värme från direktverkande el så stiger kostnaderna rejält.
Då det dessutom är svårt att bara tillföra så mycket extern värme att det bara precis hjälper värmepumpen att hålla varmt så finns det en överhängande risk att man brassar på med så mycket "annan värme" att man helt enkelt avlastar värmepumpen mer än nödvändigt vilket medför ytterligare onödiga kostnader.
Baserat på ovanstående test, och beräkning och utifrån ett kostnadsperspektiv kommer jag inte längre att oroa mig, eller försöka få det att framstå som någon nämnvärd brist - även om värmepumparna avfrostar oftare än man skulle kunna tycka vore relevant så länge temperaturen håller sig runt 0 grader.
Enda gången det egentligen är riktigt viktigt är när det är så kallt ute att värmepumpen får gå med full effekt, DÅ vill man inte förlora onödig drifttid p.g.a. "onödiga" avfrostningar.
Märk väl att en avfrostning inte bara är den tid värmepumpen värmer utedelen, i en avfrostningscykel finns ett antal olika moment:
1. Nedvarvning och stopp av kompressor
2. Stilleståndstid på 1-3 minuter (varierar rätt mycket mellan olika fabrikat) för att trycket i kylkretsen skall utjämna sig innan man låter växelventilen växla.
3. Avfrostning med kompressorn i drift.
4. Stilleståndstid för tryckutjämning.
5. Uppvarvningsfas innan kompressorn når den effekt som vid tillfället behövs för att hålla huset varmt.
Så länge värmepumpen kan hålla huset varmt spelar denna avfrostnings-cykel inte så stor roll, det är i princip bara när värmepumpens maximala effekt krävs för att hålla huset varmt som det är riktigt viktigt att maskinerna avfrostar så sällan som möjligt, men ändå så pass ofta att man säkerställer en problemfri drift.
Har gjort en skärmdump på en avfrostning som sker vid -16 grader för att visa på hur avfrostningen påverkar tiden värmepumpen kan värma effektivt.
Grönt parti i början är innan avfrostning triggas.
Rött parti är själva avfrostningssekvensen.
Gult parti är den del av startfasen som inte ger "tillräcklig effekt" under uppvarvning av kompressorfrekvens.
Grönt parti i slutet är "normal drift med tillräcklig effekt för att hålla önskad temp.
Som ni ser så tar själva avfrostningen inte så lång tid, men totalt sett påverkas driften negativt i nästan 15 minuter.
När det är så kallt ute att man behöver all effekt så är det viktigt att det är så lång tid som möjligt mellan dessa avfrostningar för att man skall maximera tiden i effektiv värmedrift.
10 i skalan till vänster = 1000W effektförbrukning
För att kunna få fram adekvata mätvärden och beräkningar har jag blockerat förångaren på min egen värmepump efter 40 min drift (ca 300 W medeldriveffekt) för att tvinga fram en avfrostning.
När jag täckte för förångaren efter ca 40 minuter så fanns lite frost, knappt märkbart, men ändå - på förångaren.
Så snart maskinen stannade så tog jag bort "täckpappen" som jag hindrat luftflödet genom förångaren med.
Maskinen avfrostade i strax under 3 minuter (kompressor värmer utedel) innan den nått triggernivån för slutförd avfrostning. (Vad den nu är, kanske +15 grader på köldmedieledningen efter förångare?).
Motsvarande tid vid en normal behovsstyrd avfrostning då förångaren är rejält påfrostad tar vid samma utetemp ca 7 minuter.
Snitt-driveffekten effekten i första fallet låg på ca 700 W vilket blir 0.7 kWh om den avfrostat i en hel timme.
3 minuter av en timme är 5% av tiden, och 5% av 0.7 kW blir 0,035 kWh eller ca 3.5 öre i kostnad för en avfrostning.
Den behovsstyrda avfrostningen tog ungefär dubbelt så länge med något högre medel-driveffekt, ca 850 W, så kostnaden för en adekvat behovsstyrd avfrostning blir ca 0,099 kWh eller ca 10 öre.
Kostnaden för täta avfrostningar vid ca 0 till -5°C är alltså extremt små, mycket mindre än jag någonsin kunnat drömma om, och därför är väl denna fråga i princip en ickefråga rent ekonomiskt.
Möjligen i så fall om det sliter på prylarna att det skulle kunna vara ett problem.
Det som är mycket viktigare är att maskinerna avfrostar på ett riktigt bra sätt när det är kallt ute, dels för att avfrostningarna tar längre tid, men även för att man riskerar att värmepumpen helt enkelt inte orkar värma huset om för stor del av tiden åsidosätts för "onödiga" avfrostningar p.g.a. dålig avfrostningslogik.
Så snart man ersätter värme från värmepumpen med värme från direktverkande el så stiger kostnaderna rejält.
Då det dessutom är svårt att bara tillföra så mycket extern värme att det bara precis hjälper värmepumpen att hålla varmt så finns det en överhängande risk att man brassar på med så mycket "annan värme" att man helt enkelt avlastar värmepumpen mer än nödvändigt vilket medför ytterligare onödiga kostnader.
Baserat på ovanstående test, och beräkning och utifrån ett kostnadsperspektiv kommer jag inte längre att oroa mig, eller försöka få det att framstå som någon nämnvärd brist - även om värmepumparna avfrostar oftare än man skulle kunna tycka vore relevant så länge temperaturen håller sig runt 0 grader.
Enda gången det egentligen är riktigt viktigt är när det är så kallt ute att värmepumpen får gå med full effekt, DÅ vill man inte förlora onödig drifttid p.g.a. "onödiga" avfrostningar.
Märk väl att en avfrostning inte bara är den tid värmepumpen värmer utedelen, i en avfrostningscykel finns ett antal olika moment:
1. Nedvarvning och stopp av kompressor
2. Stilleståndstid på 1-3 minuter (varierar rätt mycket mellan olika fabrikat) för att trycket i kylkretsen skall utjämna sig innan man låter växelventilen växla.
3. Avfrostning med kompressorn i drift.
4. Stilleståndstid för tryckutjämning.
5. Uppvarvningsfas innan kompressorn når den effekt som vid tillfället behövs för att hålla huset varmt.
Så länge värmepumpen kan hålla huset varmt spelar denna avfrostnings-cykel inte så stor roll, det är i princip bara när värmepumpens maximala effekt krävs för att hålla huset varmt som det är riktigt viktigt att maskinerna avfrostar så sällan som möjligt, men ändå så pass ofta att man säkerställer en problemfri drift.
Har gjort en skärmdump på en avfrostning som sker vid -16 grader för att visa på hur avfrostningen påverkar tiden värmepumpen kan värma effektivt.
Grönt parti i början är innan avfrostning triggas.
Rött parti är själva avfrostningssekvensen.
Gult parti är den del av startfasen som inte ger "tillräcklig effekt" under uppvarvning av kompressorfrekvens.
Grönt parti i slutet är "normal drift med tillräcklig effekt för att hålla önskad temp.
Som ni ser så tar själva avfrostningen inte så lång tid, men totalt sett påverkas driften negativt i nästan 15 minuter.
När det är så kallt ute att man behöver all effekt så är det viktigt att det är så lång tid som möjligt mellan dessa avfrostningar för att man skall maximera tiden i effektiv värmedrift.
10 i skalan till vänster = 1000W effektförbrukning