Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Drar en luft/luft värmepump extra mycket ström vid uppstarten?  (läst 1848 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beeo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Drar en luft/luft värmepump extra mycket ström vid uppstarten? Jag menar, lönar det sig att stänga pumpen i 4-5 timmar med fjärrkontrollen under dagen? Kaminen har varit pÃ¥ men slocknat sÃ¥ innetemperaturen är ca 20 grader när den sätts pÃ¥ igen. Dessutom tycker jag mig märka att pumpen drar in svalare luft utifrÃ¥n när den är pÃ¥ samtidigt med kaminen även om den stÃ¥r pÃ¥ HEAT och inte AUTO? 

Fjärrkontrollen står på 22 grader och jag undrar ibland om den är korrekt synkad med värmepumpen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Har du en modern värmepump med inverter så startar dom som regel på nästan mineffekt, drar inte mycket alls, men den gasar förstås på om det är flera grader kallare inne än vad börvärdet är ställt på.
Att du upplever att den blåser kallt kan bero på två saker:

1. Om fläkten blåser utan att kompressorn producerar värme så upplevs luften ofta som kall, som ett kalldrag, det är draget i sig som kör att det känns "kallt".
2. Om du eldar med ved så uppstår som regel ett undertryck i huset (Lite beroende på hur ni löst det med förbränningsluft till kaminen) och om installatören inte tätat vägg-genomföringen mellan innedel och utedel ordentligt så kan de komma in rätt mycket kall luft där.
Hålet behöver tätas både in och utvändigt, för även om det är tätt utvändigt så kan kall luft dras in genom isoleringen/luftspalten i väggen.

Egentligen skall du ju inte behöva bry dig om det där, blir det varmare inne än vad du ställt in på fjärren skall ju kompressorn stanna och fläkten gå ned på minvarv, bara så pass att den känner av när det behövs värme igen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Om det finns en tempgivare i fjärrkontrollen och du har ställt in för att använda den (olika tillverkare har olika namn på den funktionen, kan t ex kallas "i feel" eller "follow me" ) , så är det viktigt att ha fjärrkontrollen liggande så att värmepumpens inomhusdel alltid "ser" den, för att temperaturregleringen ska fungera som den ska.

En luftvärmepump drar inte in någon luft utifrån, den cirkulerar den luft som finns i rummet.

Räkna med att effektförbrukningen första stunden efter start är lägre än vanligt. En modern inverterstyrd värmepump startar sakta och försiktigt som Rickard redan har beskrivit. En gammal on/off-styrd startar kompressorn för fullt, men effektförbrukningen blir lägre de första minuterna efter start innan tryck och temperaturer har stabiliserat sig på kylmediet. Den beter sig precis som ett vanligt kylskåp på den punkten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Beeo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för snabba svar! Nu undrar jag om det gÃ¥r att beräkna/se hur mycket watt den använder utifrÃ¥n dessa siffor.  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
På ett ungefär 1.4 kW som mest.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
varför klydda med att stänga av pumpen i tid och otid?
låt den göra sin grej men kör den inte på auto utan värme om du samtidigt eldar på annat vis

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja låt den stå på i värmeläge på den temperatur som du känner är bekvämt inne.
Pumpen får jobba mer när du drar igång den om du stänger av den när du eldar och låter det svalna av inne.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!