Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kraftigt missljud utedel  (läst 1123 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PetraG

  • Gäst
PetraG
Kraftigt missljud utedel
« skrivet: 12 december 2019, 08:36:31 »
Hej! Jag upptäckte i morse att min utedel på min IVT Nordic Inverter JHR-N ger mycket missljud ifrån sig, det låter som att det kommer från fläkten. Jag vet inte hur länge den gjort det, men hörde inget igår kväll. Jag hör inte något nämnvärt inne i huset. Jag har varit i kontakt med reparatör och väntar på återkoppling, men är lite orolig att den kan orsaka mer skada om den får fortsätta vara igång. Den är min primära uppvärmning, har kamin och elelement också men pumpen står för större delen av uppvärmningen. Bör jag stänga av den i väntan på reparatör eller kan jag våga låta den vara igång? :) Mvh Petra

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kraftigt missljud utedel
« Svar #1 skrivet: 12 december 2019, 09:35:35 »
Om det bildas mycket is och fläkten skrapar i densamma så skulle jag genast stänga av aggregatet. Man kan få bort isen t.ex. med varmvatten men isen återkommer snart om det är fel på avfrostningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Stadda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kraftigt missljud utedel
« Svar #2 skrivet: 11 december 2020, 20:14:52 »
Hur låter missljudet?

Hör du något från inne delen eller från rören i väggen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!