Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin XR30 vs Mitsubishi Hero LN35 - minst buller/vibraryion?  (läst 1101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

waterlily

  • Gäst
waterlily
Daikin XR30 vs Mitsubishi Hero LN35 - minst buller/vibraryion?
« skrivet: 13 augusti 2020, 16:44:33 »
Hej,

Jag har fått två offerter från olika företag för installation av en värmepump och den ena rekommenderade Daikin XR30 och den andra Mitsubishi Hero LN35 för min lägenhet.
Ytterdelen kommer stå på balkongen och jag har en granne nedanför. Jag undrar vilken av dessa kommer förorsaka mindre störning genom buller och vibration för min granne om man använder stativ och gummi fötter?

Tack på förhand!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Är nog ingen som kan ge ett riktigt bra svar på det.
Står den på en balkong så kan ljudet även studsa runt om det är täckta räcken och förändra ljudbilden.
Är det stomljud du är orolig för så kanske de ska komplettera med stålfjäderdämpare istället för gummidämpare.

Störst problem med placering på balkong brukar vara vart man ska göra av vattnet , lite enklare vid kyldrift men kan vara riktigt krångligt med vatten från avfrostning vintertid.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

waterlily

  • Gäst
waterlily
SV: Daikin XR30 vs Mitsubishi Hero LN35 - minst buller/vibraryion?
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2020, 21:43:47 »
Tack för svaret! Ok, balkong är den enda möjlighet för mig som det ser ut. Vilka sätt att hantera avfrostningsvatten finns det väl? Vilka volym pratar vi om? Finns det behållare att fånga upp?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin XR30 vs Mitsubishi Hero LN35 - minst buller/vibraryion?
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2020, 22:02:42 »
Tror nog att Mitsubishi är tystare, kolla databladen.
Vilket land bor du i?
I Sverige kan man inte ha en värmepump stående på en balkong utan att det blir problem - utom möjligen i Skåne.
Det kan bli hundratals liter med is på ett år under de rätta förutsättningarna.
Dessutom, om du tänkt köra kyla på sommaren så måste du kunna leda bort kondensvattnet som bildas vid kyldrift.

Att montera en värmepump på en balkong kräver lite mer än vanligt, och jag skulle absolut råda dig (oavsett var du bor) att sätta värmepumpen på ett markstativ så den i vart fall kommer upp 40 cm från "golvet".
Det ger dig möjlighet att sätta någon form av uppsamlingskärl under värmepumpen.

Berätta gärna lite mer om var du bor och hur det ser ut.
Kanske en bild?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

waterlily

  • Gäst
waterlily
SV: Daikin XR30 vs Mitsubishi Hero LN35 - minst buller/vibraryion?
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2020, 14:46:31 »
Tror nog att Mitsubishi är tystare, kolla databladen.
Vilket land bor du i?
I Sverige kan man inte ha en värmepump stående på en balkong utan att det blir problem - utom möjligen i Skåne.
Det kan bli hundratals liter med is på ett år under de rätta förutsättningarna.
Dessutom, om du tänkt köra kyla på sommaren så måste du kunna leda bort kondensvattnet som bildas vid kyldrift.

Att montera en värmepump på en balkong kräver lite mer än vanligt, och jag skulle absolut råda dig (oavsett var du bor) att sätta värmepumpen på ett markstativ så den i vart fall kommer upp 40 cm från "golvet".
Det ger dig möjlighet att sätta någon form av uppsamlingskärl under värmepumpen.

Berätta gärna lite mer om var du bor och hur det ser ut.
Kanske en bild?

Jag bor i Stockholms område, alltså inte helt Skåne. ;)
Det ser inte ut som om jag kan bifoga en foto men balkongen har insynsskydd av trä och är 3.4m lång. Ytterdelen ska sitta vid kortändan med baksidan till en trävägg men inte på den och ha därmed lite utrymme att skicka ut luft/ljud innan det studsar. Markstativ tänkte jag ha iaf. Men hur mycket vattnet det kommer ut vore ju intressant att veta. Mer än 10l varje dag?
Jag jämförde databladen men tyvärr skriver ju inte alla företag upp samma data pÃ¥ samma sätt sÃ¥ blev inte helt klok av detta.   

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Då det är en lägenhet kan det knappast röra sig om så stort effektbehov hos dig och därmed mindre vatten från avfrostning, gissar på 1-3 liter per dygn som max men det är gissning då den kanske måste jobba mer än jag tror!!

Sitter den på kortsidan av balkongen så får ni tänka på att det blåser en del på er på balkongen sommartid när ni använder den i kylläge.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

waterlily

  • Gäst
waterlily
SV: Daikin XR30 vs Mitsubishi Hero LN35 - minst buller/vibraryion?
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2020, 16:24:14 »
Ok, 1-3 l per dag är ju hanterbart tycker jag och går att samla med hink t ex.
Jag planerar att ha den mindre för kylning på sommaren men tror att jag sitter inne när jag vill ha det kallt och blåst är då mindre relevant. Om solen skiner på den medan jag vill att den kyla, kommer den jobba ihjäl sig då?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin XR30 vs Mitsubishi Hero LN35 - minst buller/vibraryion?
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2020, 16:29:58 »
Verkningsgraden sjunker en del ju varmare det är ute när man kör kyla men de brukar vara specade att klara upp till ca 43°C ute innan de ger upp.

Man måste vara registrerad medlem och inloggad för att kunna ladda upp bilder här på forumet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!