Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NybörjarfrÃ¥ga angÃ¥ende Bosch CC 160  (läst 2294 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad vijo82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nybörjarfråga angående Bosch CC 160
« skrivet: 13 februari 2018, 21:22:53 »
Vi har en Bosch värmepump EHP 6-10 Aw med innedelen CC160 som är ca 6 år gammal. Vi köpte huset för ca 4 år sedan och förra ägaren reglerade temperaturen i huset med hjälp av termostaterna på elementen. Men nu har jag läst mig till att man ska reglera temperaturen på pannan och låta termostaterna stå på max. Detta gjorde att det blev väldigt varmt i huset, ca 25 grader. Därför sänkte jag värmekurvan. Men värmen sjunker ändå inte i huset. Enligt kurvan ska framledningstemperaturen till elementen vara 38 grader men ligger istället på 49. Vad gör jag för fel? Hur bär jag mig åt för att sänka värmen på vattnet som går till elementen?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybörjarfråga angående Bosch CC 160
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2018, 06:39:02 »
Det låter som ett klassiskt växelventilfel. Då 'läcker' det över varmt vatten från varmvattenberedarens mantel till värmesystemet och det blir för varmt inne.
Sök på 'motionera växelventil' så hittar du massor av trådar i ämnet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfråga angående Bosch CC 160
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2018, 08:22:55 »
Det kan också vara shunten för tillskott som antingen är i manuellt läge öppen eller så har shuntstyrningen lagt av.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!