Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: pressostat lÃ¥g IVT Greenline HT? Gasbrist eller brinepump?  (läst 3058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JLUN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jaha, svindyrt elpris, dålig värme, kollar räkningen och dyraste dagarna har inte bara kostat 5ggr förra november utan dragit 3ggr så mkt. Går ned och tittar på BVP. Lågtryck pressostat. Bubblar i siktglas och samma felmeddelande återkommer efter kvittering.

Jag tror det är en 9kWh pump från ca 2006.

Jag funderar på, är det ens värt ta hit en reparatör? Menyvredet är kass dessutom. Annars har pumpen presterat perfekt de 7 år vi bott här.
Men tänker att det borde inte långsamt läcka ut gas då det bara är att fylla och vara glad många år till?

Kan siktglaset bubbla (skummar 30 sek, ser sen helt tomt ut när den gått en stund, har inte velat köra mer än nödvändigt länge, tänker att pumpen kan skära?)

Vad tror forumet, är det värt att felsöka en så gammal pump? Är det nåt mer jag kan felsöka själv? Kollade filter i brine som var lite smutsigt, men inte farligt. Cirkpump av brine? Radiatorer är varma på tillskott, har inte kollat mer där.

Tacksam för snabba råd, då det ju kostar som fan att köra direktverkande med dessa elpriser på 5kr kwh.

Edit; kollade siktglaset en gång till, och det kan vara så att det jag trodde var skum och sen "tomt" faktiskt är att det är fullt av vätska.

Hur kollar man om motorer för cirkulation funkar? Jag antar det är brine eftersom vi har varma radiatorer och varmvatten (antar jag från tillskott, men det funkar ju trots allt så då borde det inte ge detta felet?)
« Senast ändrad: 01 december 2021, 23:50:35 av JLUN »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gasbrist IVT Greenline HT?
« Svar #1 skrivet: 01 december 2021, 23:28:16 »
Enklast är att läsa av temperaturerna, allihopa, när kompressorn går och visa upp så kan vi kanske ge en diagnos.
Men det brukar bubbla i början och sen efter 1-2 minuter ska bubblorna försvinna och det bli klart bakom glaset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

johjoh

  • Gäst
johjoh
SV: Gasbrist IVT Greenline HT?
« Svar #2 skrivet: 01 december 2021, 23:36:30 »
OK, jag har tyvärr som sagt en trasslande "menyratt" så det är inte enkelt att jobba sig runt i menyerna, men jag ska försöka.

Jag är inne på att det skulle kunna vara cirkpumpen för brine? Jag har förstått man kan köra den i testläge, när man har pumpen igång är det så mkt som låter så jag kan inte uttyda om den går. Har läst att man kan ta bort centrumlocket och se axeln, men REGO lådan sitter för pumpen och kablarna känns för korta för att lyfta upp den lådan.

Ska göra ett försök att få fram temp avläsningar i kväll.

Utloggad JLUN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasbrist IVT Greenline HT?
« Svar #3 skrivet: 01 december 2021, 23:44:30 »
VP var avstängd en timme, nu slagit på och går sen kanske 20-30 min, har inte "löst ut" än utan kör och säger "enbart VP drift".

retur rad  gt1 frÃ¥n 35.5 nuv 26.7
ute GT2 -6.0
varmvatten börv 51.0 nuv 51.0
kompressor gt6 63.9
värmebärare ut gt8 35,2
värmebärare in gt9 26,7
köldbärare in gt10  5,7
köldbärare ut gt11 1,5

Med försiktig hand (och kanske att jag nu rattat lite på ratten) så gick det faktiskt komma in i menyn...

Kollade igen, 40 minuter senare, går fortfarande på värmepumpsdrift, ungefär samma temperaturer (förutom raddarna som långsamt närmar sig 35, var 29 nu tror jag).

Kollade ocksÃ¥ mina elräkningar, förra vintern hade jag ca 40-50kWh vid +10 och 80kWh vid minus 5...   nu i oktober/november hade jag 100kWh en dag med 10 grader varmt och 179kWh med -5. Det är andra faktorer som pÃ¥verkar, har en PHEV jag kan ladda med 11kWh (hade den förra vintern ocksÃ¥) och har jobbat hemma stora delar (dÃ¥ jag kan ha eldat i kamin och inte använt bilen). Kör även lite elelement pÃ¥ ouppvärmda ställen i huset ibland.

Men helt klart en stor skillnad. Så nånting har funkat kass i två månader, men jag har svårt att tro att jag gått på 100% tillskott i 2 månader, går det att avläsa nånstans? Jag fattar dock inte att jag i 2 månader isåfall missat den röda "larmlampan", men pumpen står så att om man inte kollar på panelen så tänker man inte på det.

Så typiskt dock, att dyraste elpriset någonsin (och jag har timtaxa på tibber) så ska BVP strula... Murphy...

EDIT2:
Pumpen går fortfarande nu på morgonen. Läste av när felkod inträffat. 28/9 (får skämmas att jag inte uppmärksammat det). Men ungefär två veckor innan felkoden tycker jag mig se att elförbrukning hemma kopplat till temp gått upp kraftigt, nästan dubbling tror jag (appen är på telefonen så inte helt lätt att avläsa).

Frågan är nu, kan jag haft skit i systemet, en pump som ibland har svårt att starta, dåligt om gas?

Eftersom den går nu, måste jag väl anta att brinepumpen går?

Hur långt kan jag felsöka själv och hur mycket mer kan en servicetekniker se utan att göra ingående ingrepp med att koppla på sig på gasen och mäta tryck osv?

Är det ide att avvakta nån eller några dagar, hålla koll på förbrukningen och ev felkoder?
« Senast ändrad: 02 december 2021, 07:38:13 av JLUN »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: pressostat låg IVT Greenline HT? Gasbrist eller brinepump?
« Svar #4 skrivet: 02 december 2021, 07:59:01 »
Jag tror du ska prova att rensa smutsfiltret på kalla sidan, det brukar sitta en filterball där eller nått liknande.
Övriga siffror är OK, du kanske kan höja farten på cirkpumpen på varma sidan ett snäpp om det går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JLUN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: pressostat låg IVT Greenline HT? Gasbrist eller brinepump?
« Svar #5 skrivet: 02 december 2021, 08:34:12 »
Det första jag gjorde var att rensa filtret på kalla sidan, jag får skämmas och säga att jag inte gjort det på de år jag bott här, det såg inte jätteskitigt ut dock, men det kanske räcker för att dämpa flödet?

Kalla pumpen stod på som jag tolkar max på hastigheten (om det är vredet på pumpen).

BVP har ju presterat jättebra alla år vi bott här. Så jag tänker att jag inte borde behöva ändra på nåt för att få samma ekonomi som tidigare vintrar...

Men jag ska rensa filtret pÃ¥ varma sidan ocksÃ¥, är lite tveksam var det sitter. BVP har inbyggd VVB sÃ¥ jag tror det ocksÃ¥ sitter pÃ¥ utsidan, men hittar inget som ser lika ut som pÃ¥ kalla sidan...  Kanske blir en kombination om bÃ¥da filter är dÃ¥liga?

Kan det vara att cirkpumpen är lite dålig och har svårt att starta ibland? Vi bytte elmätare tror jag 2-3 veckor innan det ser ut att gått upp. Kan elavbrott göra att felkod löser ut? Eller nåt får svårt att starta om? Kanske borde man göra en kontrollerad nedstängning när de ska göra ett sådant planerat arbete?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Gasbrist IVT Greenline HT?
« Svar #6 skrivet: 02 december 2021, 08:54:08 »
OK, jag har tyvärr som sagt en trasslande "menyratt" så det är inte enkelt att jobba sig runt i menyerna, men jag ska försöka.

Mycket vanligt fel på äldre IVT-pumpar, har samma problem. Förmodligen var det någon snål inköpare som inte insåg att man får den kvalitet man betalar för.


retur rad  gt1 frÃ¥n 35.5 nuv 26.7
ute GT2 -6.0
varmvatten börv 51.0 nuv 51.0
kompressor gt6 63.9
värmebärare ut gt8 35,2
värmebärare in gt9 26,7
köldbärare in gt10  5,7
köldbärare ut gt11 1,5


Köldbärardifferensen, 4,2 grader, är normal. Gt6 brukar vara högre men hetgasgivaren visar ofta mycket fel. Dessutom var det rätt låg värmebärartemperatur. GT1 är samma som GT9 vilket också är som det ska vara.

Orsaken kan ha varit att köldbärarpumpen inte startade vid något tillfälle. Den typ av motor som finns i cirkulationspumpen har lågt startmoment så det behövs inte mycket för att den inte ska orka gå igång. Jag hade det problemet med gamla cirkulationspumpen. Det var rostflagor i en spalt vid motoraxeln.

Filtret på varma sidan kan se ut som en kulventil.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

jlunn

  • Gäst
jlunn
SV: pressostat låg IVT Greenline HT? Gasbrist eller brinepump?
« Svar #7 skrivet: 02 december 2021, 09:44:04 »
Jag har jobbat med en kille som berättade han var inköpare för värmepumpar innan, undrar om det inte var IVT    :D     han är bra, men inköpare ska vara snÃ¥la, vi som sitter pÃ¥ R&D mÃ¥ste ställa bättre krav... ;)

Utloggad JLUN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasbrist IVT Greenline HT?
« Svar #8 skrivet: 02 december 2021, 09:58:51 »
Dessutom var det rätt låg värmebärartemperatur.

Vi har ett gammalt hus med grova rör och stora fläns radiatorer, kanske behövs inte så hög temp för att värma? Vi har inte heller växthustemp hemma...

Citera

Orsaken kan ha varit att köldbärarpumpen inte startade vid något tillfälle. Den typ av motor som finns i cirkulationspumpen har lågt startmoment så det behövs inte mycket för att den inte ska orka gå igång. Jag hade det problemet med gamla cirkulationspumpen. Det var rostflagor i en spalt vid motoraxeln.

Jo, man kan hoppas på det och att inget mer behövs, men lite mysko att den verkar presterat sämre redan 10 dar innan felkoden löste ut...

Citera
Filtret på varma sidan kan se ut som en kulventil.
Tack, ska leta efter arbetsdagens slut. :)
EDIT: Det satt på baksidan av pumpen. Jag tror de haft kvar en oljepanna eller nåt när de installerade för det känns inte jättegenomtänkt hur placering och rördragning är gjort. Hade pumpen inte haft så många år på nacken hade jag nog försökt flytta den nån meter så den stod bättre till.
« Senast ändrad: 02 december 2021, 12:24:11 av JLUN »

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: pressostat låg IVT Greenline HT? Gasbrist eller brinepump?
« Svar #9 skrivet: 02 december 2021, 10:04:50 »
Som en parentes till denna tråd kan jag nämna att det är ganska lätt att byta ut det trilskande vredet
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39295.msg744720#msg744720
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Jaha, svindyrt elpris, dålig värme, kollar räkningen och dyraste dagarna har inte bara kostat 5ggr förra november utan dragit 3ggr så mkt. Går ned och tittar på BVP. Lågtryck pressostat. Bubblar i siktglas och samma felmeddelande återkommer efter kvittering.

Jag tror det är en 9kWh pump från ca 2006.

Ja, det är typiskt Murphys lag att det sturlar när man minst anar/önskar det.

Vi har en HT Plus E11 som tuffat på sedan 2003 utan större fel (peppar, peppar). Två ggr har det varit problem, första gången orsakad av glapp i en kontakt och andra gången var det hastighetsvredet för cirkulationspumpen för brinet som glappade vilket tydligen är ett rätt vanligt fel som genererar "Låg Pressostat". Vi hade några interminteta fel förra året med hastighetsvredet som vi inte uppmärsammade då övervakning med husdata slutat fungera. Det var inte förrän vi fick elräkningen jag märkte att vi gått på elpatron under några veckor.

För någon månad sedan fick vi ytterligare ett stopp pga glapp i hastighetsvredet men då tog vi dit en servicefirma som även passade på att kolla status på hela anläggninen med flöden, tryck, kylmedia mm. Det kostade 2200 kr ink moms.

Vi har också problem med menyvredet men det brukar lösa sig om man vider ratten fram och tillabaka några tiotal ggr. Displayen flimrar lite också också lite emellanåt men inget som hindrar att läsa vad som står.

När det gäller partikelfiltret på den varma sidan ska man rensa det minst en gång per år men helst två:
- https://www.ivt.se/support/skotselrad/ht-plus/

Angående problem med hastighetsvredet för cirkulationspumpen finns det trådar om det på forumet bla:
- Ämne: Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp?
- Ämne: [Löst] IVT Greenline HT Plus E11 - köldbärarpumpen P3 stannat. Ev orsaker?

« Senast ändrad: 02 december 2021, 11:21:34 av Boilerplate4U »

Utloggad JLUN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: pressostat låg IVT Greenline HT? Gasbrist eller brinepump?
« Svar #11 skrivet: 02 december 2021, 11:35:12 »
Min pump står tyvärr precis mellan två väggar så det är bara framifrån man kommer åt, på varma cirkpumpsidan finns iallafall ett par dec, på kalla sidan är det nog bara en dm till väggen. Första omstart löste den ju ut ganska direkt efter start igen. Jag pillade på hastighetsvredet igår i syfte att höra om pumpen gick och ändrade fart, men kanske löste det tillfälligt glappet på pumpen. Som jag förstår skulle jag utan att demontera hela pumpen kunna bygla hastighetsvredet genom att löda en sladd eller låta pumpen gå kontinueligt genom att ställa om nåt i menyerna. Om det ger mig nåt eller några år till av drift så är ju det klart trevligare än att lägga sparpengarna på en helt ny BVP.

Guldbra med svar i detta forum. Man är ju heller inte sugen att ringa en tekniker direkt, då det brukar dra iväg några tusenlappar på ett besök.

Nu ska jag monitorera pumpen under några dagar...

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Vi har har bara ca 5-6 cm i marginal pÃ¥ den högra sidoplÃ¥ten men det räcker. Det är bara lossa de tvÃ¥ skruvarna pÃ¥ ovansidan och vik ut toppen nÃ¥gra cm.  Dra sedan plÃ¥ten rakt upp ett par cm sÃ¥ lossnar den frÃ¥n de nedre fästet. Se bild 1 och 2 nedan.

För vår del glappar hastighetsreglaget i läge III (standard från fabrik). När det slutar fungera brukade jag vrida reglaget några ggr men nu har jag tröttnat på detta och kör i stället läge II. Eftersom jag får samma delta som tidigare får det vara så tills vidare.

Bild 3 är partikelfiltret på varma sidan.

Utloggad JLUN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: pressostat låg IVT Greenline HT? Gasbrist eller brinepump?
« Svar #13 skrivet: 03 december 2021, 08:43:34 »
Vi har har bara ca 5-6 cm i marginal pÃ¥ den högra sidoplÃ¥ten men det räcker. Det är bara lossa de tvÃ¥ skruvarna pÃ¥ ovansidan och vik ut toppen nÃ¥gra cm.  Dra sedan plÃ¥ten rakt upp ett par cm sÃ¥ lossnar den frÃ¥n de nedre fästet. Se bild 1 och 2 nedan.

Tack för bilder! Mitt hastighetsvred satt uppåt så de ligger inte an mot sidokåpan. Eftersom jag pillade på det i syfte att försöka höra om pumpen gick (och skulle ändra ljudkaraktär) så vet jag inte om det var felet, men det är väl kanske inte helt osannolikt...

Jag hittade mitt varma filter. Jag har inbyggd VVB så filtret sitter utanför, men på baksidan. BVP står mellan en "pelare" och en vägg så man kan komma in på baksidan. Pelarn är väl mer som en vägg egentligen, det har stått en kakelugn på ovanvåningen där denna pelare är (så det är en del av en murstock som är borttagen på ovanvångingen. Troligen står BVP där den står för att det stått en koks / oljepanna ungefär där tidigare.

Pumpen går nu fortfarande. El per dygn är nu på normala nivåer. Jag fortsätter monitorera.

Den dag jag byter pump ska jag tänka pÃ¥ att ställa den nÃ¥gra dec ut frÃ¥n väggen sÃ¥ man i fall nÃ¥t gÃ¥r sönder har större chans att reparera pÃ¥ plats. :)  Nu hoppas jag BVP klarar ett antal Ã¥r till.

Borde man ha dit nån som kollar gasmängden ändå? Tänker om det över åren läcker ut så man ska fylla på för optimal prestanda?

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Borde man ha dit nån som kollar gasmängden ändå? Tänker om det över åren läcker ut så man ska fylla på för optimal prestanda?

Om allt ser bra ut behövs det väi egentligen inte. Men om du vill hålla Murphy borta skadar det ju inte att utföra en proaktivt insats för att kolla det allmänna läget eftersom det inte verkar utförts någon service sedan installationen 2006.

Ska du köra service, försök fÃ¥ tag pÃ¥ en tekniker med bra referenser. DÃ¥ slipper du riskera onödiga byten av reservdelar. Innan ett eventuell byte av delar, be om papper pÃ¥ alla uppmätta värden före och efter ingrepp som självklart ska utföras med samma inställningar i maskinen.  Om inställningarna ändras i efterhand be om dokumentation och i vilket syfte.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!