Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 nätverkskontakt  (läst 2953 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
F750 nätverkskontakt
« skrivet: 30 juli 2021, 17:57:16 »
Hej,
Jag undrar om F750 alltid har nätverkskontakt eller om det är tillbehör?
Hur får man fram sladden om pumpen står kloss mot väggen?
Kan det vara någon av dessa kablar?

Mvh Anders
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750 nätverkskontakt
« Svar #1 skrivet: 30 juli 2021, 18:07:49 »
Vad jag minns så hade den inte det från första början utan det kom sedan som tillbehör och man fick byta ett kretskort då också. Efter några år blev det standard och nätverkskabeln finns inuti på högra sidan där den ansluter till kretskortet framtill. Man får kanske stänga av strömmen och skruva bort fronten och ev något till.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: F750 nätverkskontakt
« Svar #2 skrivet: 30 juli 2021, 18:14:19 »
Tack för svar.
Pumpen är 3-4år gammal. Det är inte min egen så innan jag börjar ta dän random kåpor så skulle jag kärna vilja veta exakt vilka och hur man lossar dem.
Jag hade av den övre högra sidoplåten men där kunde jag inte se något. Den nedre verkar bestå av en stor plåt och en smalare av plast men jag vet inte var man lossar dem.
/Anders
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750 nätverkskontakt
« Svar #3 skrivet: 30 juli 2021, 18:22:59 »
Om den inte är äldre än så ska den ha nätverksanslutning. Det sitter då NIBE Uplink™. Från manualen: "Anslut en nätverksansluten kabel (rak, Cat.5e UTP) med RJ45-kontakt (hane) till RJ45-kontakt (hona) som finns på baksidan av värmepumpen." Nätverkskabeln ska hänga på baksidan i jämnhöjd med övre kanten på displayen om man tittar från fronten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: F750 nätverkskontakt
« Svar #4 skrivet: 30 juli 2021, 19:46:30 »
Toppen. Då kan det vara den jag hittat. Då ska jag bara lista ut hur jag får fram den. Springan är inte bredare än den tjocka kabeln och jag misstänker att alla tre fastnajade med buntband på baksidan av pumpen.
/Anders
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: F750 nätverkskontakt
« Svar #5 skrivet: 30 juli 2021, 19:52:54 »
Den kommer på baksidan, rakt bakom displayen. Ca 50-80 cm hona för vanlig TP-kabel
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: F750 nätverkskontakt
« Svar #6 skrivet: 30 juli 2021, 21:04:25 »
Som @d98josu redan skrev så finns den egentliga nätverkskontakten på nedre kanten av displaylådan. Så om du kommer åt att öppna upp så du ser displayens ram så är det enkelt att kolla ifall det finns nätverksanslutning eller inte. Kabeln som kommer ut i bak kanten är bara en förlängningssladd med hane-hona.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: F750 nätverkskontakt
« Svar #7 skrivet: 06 augusti 2021, 23:43:46 »
Efter att jag till slut lyckades få av panelerna och kunde följa sladdarna kunde jag konstatera att nätverkskabel är dragen från kretskortet under displayen till ett "dataskåp" på motsatt vägg men inte inkopplad i någon ände. Det verkar dock finnas en rj45 i underkant av själva panelen
/Anders
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: F750 nätverkskontakt
« Svar #8 skrivet: 07 augusti 2021, 18:55:10 »
Det funkade att koppla in direkt på panelen :)
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!