Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min gamla Sharp slutade plötsligt värma och ger felkod. Vad kan det vara?  (läst 2959 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hellgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
Hej!

Har en Sharp X09AN med några år på nacken som funkat klanderfritt de två åren jag har bott i huset, fram till för ett par dagar sedan. På morgonen var det oroväckande tyst i huset och innetemperaturen hade gått ner till 16 grader. Kollade pumpen och den blinkade enligt följande:

G # G+R # G # G # G+R ###

G = Gul lampa = timer
R = Röd lampa = power
# = 1 sekund

När jag startade om pumpen i värmeläge hörde jag att utedelen brummade igång och effektmätaren visade att pumpen drog 500 w. Efter flera timmar inser jag att det inte kommit någon värme ur den och den drar nu runt 100 w. Startar om, ändrar till kyla, ändrar tillbaka, kontrollerar utedelen visuellt, trycker frenetiskt på alla knappar, drar ur kontakten, mm. Men inget hjälper. Nu, tre dagar senare, har inget hjälpt. Kommer ingen värme och ingen kyla ur pumpen men fläkten går både inne och ute. Ibland visas felmeddelandet ovan, och ibland inte.

Vad kan vara fel? Kompressorn? Felkoder finns inte i manualen, någon som vet vad denna felkod kan betyda? Är pumpen död?

« Senast ändrad: 07 januari 2011, 09:41:06 av hellgun »

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Har en Sharp AY-X09AN/AE-X09AN med minst 8-10 år på nacken som funkat klanderfritt de två åren jag har bott i huset, fram till för ett par dagar sedan. På morgonen var det oroväckande tyst i huset och innetemperaturen hade gått ner till 16 grader. Kollade pumpen och den blinkade enligt följande:

G # G+R # G # G # G+R ###

G = Gul lampa = timer
R = Röd lampa = power
# = 1 sekund

När jag startade om pumpen i värmeläge hörde jag att utedelen brummade igång och effektmätaren visade att pumpen drog 500 w. Efter flera timmar inser jag att det inte kommit någon värme ur den och den drar nu runt 100 w. Startar om, ändrar till kyla, ändrar tillbaka, kontrollerar utedelen visuellt, trycker frenetiskt på alla knappar, drar ur kontakten, mm. Men inget hjälper. Nu, tre dagar senare, har inget hjälpt. Kommer ingen värme och ingen kyla ur pumpen men fläkten går både inne och ute. Ibland visas felmeddelandet ovan, och ibland inte.

Vad kan vara fel? Kompressorn? Felkoder finns inte i manualen, någon som vet vad denna felkod kan betyda? Är pumpen död?

/Anders


 hej
 har du provat med att göra den strömlös ?
 kollat ute-delen ? is i fläkten kanske ?
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad hellgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
Ja, kollat båda sakerna.

Konstigt nog inte en gnutta is eller snö i utedelen trots vädret. Fläkten snurrar på.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 608
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!