Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation daikin geo3 10kw  (läst 1526 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JKF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installation daikin geo3 10kw
« skrivet: 31 juli 2020, 09:23:02 »
Hej
Vad bör jag tänka på när det gäller installation av pump. Har räknat ut att jag behöver ett expansionskärl på 18l till värmebäraren. Vet någon vad som ingår för instalationsdelar med geo3 pumpen. Behövs det något expansionskärl på brine sidan. Tänkte sätta flexslangar mellan pumpen och rören. Hur är det med pumpen är den fabriksinställd så att man kan köra igång den utan att göra en massa inställningar. Det är väl det som är min största rädasla att börja knappa på en ny grej, utan att veta vad man gör...

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installation daikin geo3 10kw
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2020, 09:46:33 »
Anlita en utbildad värmepumpsinstallatör.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation daikin geo3 10kw
« Svar #2 skrivet: 31 juli 2020, 09:59:48 »
Läs all dokumentation från pärm till pärm. Det gjorde jag innan jag gjorde min installation med NIBE 1155. Då blev det väldigt få överraskningar när man stod där med grejerna och fokus kunde ligga på att dra rören snyggt etc.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad JKF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation daikin geo3 10kw
« Svar #3 skrivet: 31 juli 2020, 13:54:58 »
Nå nog går det anlita någon men när man enbart ska ha 15" för att ansluta pumpen och sätta igång den så funderar man om det är värt det. In kopplingen är inte problemet, utan vill inte fibbla utan kunskap i inställningarna. Har tidigare kopplat in en pump, men fick hjälp av rörmokaren med inställningarna för en bra mycket billigare peng. Samt att han registrerade pumpen.
« Senast ändrad: 31 juli 2020, 16:06:01 av JKF »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installation daikin geo3 10kw
« Svar #4 skrivet: 31 juli 2020, 16:41:07 »

Naturligtvis vill jag att du på plats anlitar mig eller någon av mina kurskamrater från Mittuniversitetet och Daikin Sweden AB.

Certifieringarna från dessa har medfört kostnader och uteblivna inkomster, och borde "vara värt en slant" för att säkerställa maximal återbetalning på din investering. Och framför allt säkerställa att garanti och försäkring är giltig om/när olyckan är framme.

Utloggad JKF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation daikin geo3 10kw
« Svar #5 skrivet: 31 juli 2020, 18:42:27 »
Självklart förstår jag det att certifieringen kostar. Men om man nu som jag beskrev det, att man har en hårdvara som är inkopplad och klar för uppstart men är osäker på själva knappande i menyn och man anlitar en kunnig person så är det väl lite överpris med 15 blad. I min värld så är det 15 arbetstimmar lågt räknat.
sedan om man som installatör lägger på 15 blad extra på inköpet av pump, då drar tusenlappar iväg rätt fort.
Nu är det tyvärr så jag har blivit bemött av dom tre VVS firmor jag varit i kontakt med här i norr.

Där av bestämde jag mig för att montera den själv... och valde tyvärr bort dom märkena som jag tyckte var oseriösa, och beställde en Daikin för en stund sedan.
så nu är jag en riktigt nöjd Daikin ägare. tummenupp tummenupp

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation daikin geo3 10kw
« Svar #6 skrivet: 31 juli 2020, 20:27:09 »
Självklart förstår jag det att certifieringen kostar. Men om man nu som jag beskrev det, att man har en hårdvara som är inkopplad och klar för uppstart men är osäker på själva knappande i menyn och man anlitar en kunnig person så är det väl lite överpris med 15 blad. I min värld så är det 15 arbetstimmar lågt räknat.
sedan om man som installatör lägger på 15 blad extra på inköpet av pump, då drar tusenlappar iväg rätt fort.
Nu är det tyvärr så jag har blivit bemött av dom tre VVS firmor jag varit i kontakt med här i norr.

Där av bestämde jag mig för att montera den själv... och valde tyvärr bort dom märkena som jag tyckte var oseriösa, och beställde en Daikin för en stund sedan.
så nu är jag en riktigt nöjd Daikin ägare. tummenupp tummenupp

Det som läser, fakta, olika tester om Ã¥rsverkningsgrad, hög driftsäkerhet, försäljning ökar och topp design tills sist är bra val Daikin  "love"
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation daikin geo3 10kw
« Svar #7 skrivet: 01 augusti 2020, 21:41:55 »
Jag har aldrig petat på en daikin men har mycket svårt att tro att inställningarna i maskin är så svåra att få till att det är mer komplicerat än att koppla in maskin rent fysiskt.

Läs på och kör.

// Magnus

Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!