Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FIghter 2025 + vvm300 hjälp!  (läst 3950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad emil303

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TYRINGE / SKÃ…NE
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
FIghter 2025 + vvm300 hjälp!
« skrivet: 19 december 2009, 12:23:08 »
Hej på er kunniga!

Nu börjar det bli riktigt kallt även nere i skåne!! Har dock lite funderingar gällande min nyinstallerade pump!
Satt in min nya 2025 6kw i slutet av september. Vårt hus är på 1,5plan med ganska öppen planlösning byggt 1981.
Modulent Trävilla. Har även en 30kvm stor seperat kontorsbyggnad med direktel ( kör bara 10 gr där ca 6 dgr i veckan ).
Senaste dygnet noterade jag 95 kwh i totalel ( inkl. hushållsel ) enligt elmätaren. Då med en snittemp på ca -9.5 gr.
Ca 4 timmar tillskottsel har dessutom gått åt under dygnet. Min egentliga undran är varför pumpen bara går ca 4-5min när den startar?? Sen paus tills nästa 20 min... Samtidigt o mellan så går ibland tillskottselen dessutom... Borde den inte gå längre per gång istället? Fel eller normalt? Är 95 kwh mycket när det är så här kallt? Snälla behöver lite hjälp här som okunnig ...

MVH Emil

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: FIghter 2025 + vvm300 hjälp!
« Svar #1 skrivet: 19 december 2009, 14:14:14 »
Hej på er kunniga!

Nu börjar det bli riktigt kallt även nere i skåne!! Har dock lite funderingar gällande min nyinstallerade pump!
Satt in min nya 2025 6kw i slutet av september. Vårt hus är på 1,5plan med ganska öppen planlösning byggt 1981.
Modulent Trävilla. Har även en 30kvm stor seperat kontorsbyggnad med direktel ( kör bara 10 gr där ca 6 dgr i veckan ).
Senaste dygnet noterade jag 95 kwh i totalel ( inkl. hushållsel ) enligt elmätaren. Då med en snittemp på ca -9.5 gr.
Ca 4 timmar tillskottsel har dessutom gått åt under dygnet. Min egentliga undran är varför pumpen bara går ca 4-5min när den startar?? Sen paus tills nästa 20 min... Samtidigt o mellan så går ibland tillskottselen dessutom... Borde den inte gå längre per gång istället? Fel eller normalt? Är 95 kwh mycket när det är så här kallt? Snälla behöver lite hjälp här som okunnig ...

MVH Emil

Har du själv installerat pumpen? Hur är den inkopplad? Låter som att pumpen får jobba mot väldigt lite vatten.
Fabriksintställningen är minimum 20 minuter mellan varje start. Så den biten är okej.
Har du kollat inställningen max retur och differens framledning-retur? Fabriksinställning är 48 och diff 2gr.
Prova först att öka diff till 6-8grader. Men mera fakta behövs från dig.

Ja 95kw är mycket för mycket men inte konstigt om elpatronerna går in så tidigt och tydligen konstant näst intill.

Kollade nu och tydligen har du haft problem med för mycket starter tidigare i höst också, har du kollat FROJ:s tips? Du måste ha mängden minimum 20 liter per kw!!
Gör en skiss över hur det hela är inkopplad om du nu gjort det själv.
« Senast ändrad: 19 december 2009, 14:20:20 av hulta »

Utloggad emil303

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TYRINGE / SKÃ…NE
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FIghter 2025 + vvm300 hjälp!
« Svar #2 skrivet: 19 december 2009, 14:23:43 »
Hej igen!

Tack för snabbt svar. Har inte kopplat in systemet själv! Dock väldigt novis på ämnet. Så en skiss är för mig omöjligt att lämna över. Men kan knappa runt i alla menyer så om du kan speca mer exakt var jag kollar dina ideer om inställningar?

MVH

Utloggad emil303

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TYRINGE / SKÃ…NE
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FIghter 2025 + vvm300 hjälp!
« Svar #3 skrivet: 19 december 2009, 14:26:40 »
Hej igen...

Har för övrigt 3048 starter o 848 timmar driftid på kompressorn sedan installation 28/9! Är gjort av en Nibeinstallatör. Satt bara in pumpen. Pannan installerades 2007 oktober. Låter mycket eller?

Utloggad emil303

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TYRINGE / SKÃ…NE
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FIghter 2025 + vvm300 hjälp!
« Svar #4 skrivet: 19 december 2009, 14:29:28 »
Hittade nÃ¥t avvikande gällande det du skrev.. Mina inställningar Max framled. 41  diff 0..... Vad innebär detta??

Utloggad emil303

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TYRINGE / SKÃ…NE
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FIghter 2025 + vvm300 hjälp!
« Svar #5 skrivet: 19 december 2009, 14:32:10 »
Eller såg visst fel .... var aktuella värden! Var gör jag dina förslag till ändringar?

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: FIghter 2025 + vvm300 hjälp!
« Svar #6 skrivet: 19 december 2009, 14:57:39 »
Eller såg visst fel .... var aktuella värden! Var gör jag dina förslag till ändringar?

Var ute och skottade snö...Jag kan inte ge dig speciella förslag för jag är amatör och vet inte så mycket om koppling ihop med VM300.
Med normal inkoppling borde inte du få detta problem, hmmm ska kolla lite...

Oj såg nu att du plitat framledning 41gr diff 0 och det verkar ju heltokigt. Är det värden på Smo 10 innedelen du kollar på??
« Senast ändrad: 19 december 2009, 15:00:10 av hulta »

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: FIghter 2025 + vvm300 hjälp!
« Svar #7 skrivet: 19 december 2009, 15:03:00 »
Eller såg visst fel .... var aktuella värden! Var gör jag dina förslag till ändringar?

Var ute och skottade snö...Jag kan inte ge dig speciella förslag för jag är amatör och vet inte så mycket om koppling ihop med VM300.
Med normal inkoppling borde inte du få detta problem, hmmm ska kolla lite...

Oj såg nu att du plitat framledning 41gr diff 0 och det verkar ju heltokigt. Är det värden på Smo 10 innedelen du kollar på??

Om det är på Smo 10 så får du ändra värdet diff till mina föreslagna värden 6-8gr.
Måste ha blivit felställt av montören..
Hur man gör det vet jag ej utan du får läsa anvisningen för Smo 10.
Jag har ej Smo 10 utan får lov att öppna locket ute och ställa in.

Nu ser jag på Nibes anvisning att VM300 styr pumpen. Hmm nu kaffe och fundera vidare.
« Senast ändrad: 19 december 2009, 15:08:05 av hulta »

Utloggad emil303

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TYRINGE / SKÃ…NE
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FIghter 2025 + vvm300 hjälp!
« Svar #8 skrivet: 19 december 2009, 15:12:14 »
ok.... njut nu av kaffet i vinterkylan .... svara när du har tid.. e mycket tacksam för att du försöker hjälpa mig.. kollar in igen senare igen... tack så länge

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: FIghter 2025 + vvm300 hjälp!
« Svar #9 skrivet: 19 december 2009, 15:45:19 »
ok.... njut nu av kaffet i vinterkylan .... svara när du har tid.. e mycket tacksam för att du försöker hjälpa mig.. kollar in igen senare igen... tack så länge

Gott kaffe! Jösses vad svårt med meny systemet men i meny läge 5.15 anges difftemp och det värdet får inte vara noll. Men hmm hur ändra det värdet hmmm kollar vidare....

Asch det går bara avläsa värdena från värmepumpen. I meny läge 2.1 kan du justera värmekurvan. Antar att där kan du justera skillnaden men men överlåter förklaringen till folk som har samma system.
Dvs jag ger upp....

Kan du inte be montören kolla upp det och visa dig också för så som du har det nu är ju förskräckligt!! :(

Lycka till och prova åtminstone ändra värmekurvan i meny 2.1 och 2.2 och antar att systemet är avluftat ordentligt. Thumbsup
« Senast ändrad: 19 december 2009, 15:56:06 av hulta »

Utloggad emil303

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TYRINGE / SKÃ…NE
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FIghter 2025 + vvm300 hjälp!
« Svar #10 skrivet: 19 december 2009, 16:09:39 »
Hej igen!

Tack för hjälpen... Har nu skruvat ner värmekurvan en aning... till normalvärde! Hade skruvat upp i dessa menyer häromdagen då jag tyckte det kändes lite kallt här inne! Genast verkar tillskottselen ha taggat ner ... Inte varit igång efter det. Körde även en avluftning! Tack igen för att du tog dig tid... Ha en Trevlig helg o God Jul....

MVH Emil

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: FIghter 2025 + vvm300 hjälp!
« Svar #11 skrivet: 19 december 2009, 16:49:24 »
Hej igen!

Tack för hjälpen... Har nu skruvat ner värmekurvan en aning... till normalvärde! Hade skruvat upp i dessa menyer häromdagen då jag tyckte det kändes lite kallt här inne! Genast verkar tillskottselen ha taggat ner ... Inte varit igång efter det. Körde även en avluftning! Tack igen för att du tog dig tid... Ha en Trevlig helg o God Jul....

MVH Emil

Skönt och detsamma till dig! tomte::
Men inte fel att öva lite i meny systemen för huu det var lite svårförståeligt för mig.

Vill efter en stunds hjärnfunderande lägga till: Tycker du det är för kallt så ändra framledningstemperaturen uppåt lite grann. Föreslagsvis nu under kalla dagar till 46-48gr. Då får förmodligen pumpen jobba mer men det är ju bra! Det är den som är billig i drift inte elpatronerna.
« Senast ändrad: 19 december 2009, 17:06:23 av hulta »

Utloggad mknuts

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: FIghter 2025 + vvm300 hjälp!
« Svar #12 skrivet: 24 december 2009, 11:52:21 »
Hej igen!

Tack för hjälpen... Har nu skruvat ner värmekurvan en aning... till normalvärde! Hade skruvat upp i dessa menyer häromdagen då jag tyckte det kändes lite kallt här inne! Genast verkar tillskottselen ha taggat ner ... Inte varit igång efter det. Körde även en avluftning! Tack igen för att du tog dig tid... Ha en Trevlig helg o God Jul....

MVH Emil

Hej!

Värmekurvan skall du inte justera om du tycker det är för varm eller för kallt. Utan värme kurvan justeras så att man får samma temperatur i huset oavsett utetemp. Dvs har du 17 grader inne vid -10 ute och fortvarande 17 grader inne vid + 10 så är värmekurvan rätt. För att sedan få en behaglig temperatur så paralellförskjuter du kurvan med ratten under displayen.

Om Du vill att pumpen skall få längre dirft tid (vilket ju normalt är ösnkvärt) och att tillsatsen inte skall gå in så tidigt så kolla på meny 9.1.1, default är -60 jag har sänkt till -100 vilket minskar antalet start/stopp på pumpen. Meny 9.2.1 har jag också sänkt från -400 (default) till -800 Detta påverkar när tillsatsen går in.

Kolla också att Du har vettiga värden på varmvatten produktionen för även detta påverkar ju givetvis start/stopp och gångtider. Själv kör jag här med Nibes defaultvärde. (Meny 1.1 och 1.2)


Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: FIghter 2025 + vvm300 hjälp!
« Svar #13 skrivet: 26 december 2009, 12:01:09 »
Hej!
FLÖDESproblem handlar det om.
Du kan prova att sätta ner gradminuterna till -120 vid start samt varmvattentemperaturerna till 45 start och 50 stopp eller 52.
Kan du montera en fläktkonvektor någonstans. Kan det vara så att du har ett enrörssystem, modernt sådant. Svårt att se om det är 1 eller 2 rörs.
Annars heter lösningen volymtank, men kan du dra fläktkonvektor till tillbyggnaden. Finns modell som heter highwall som liknar innedel till luftluft.
Mvh
Eva Rosqvist Värmia SYD AB
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!