Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny L-L värmepump som inte ger tillräcklig effekt när det är kallt  (läst 2200 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en nyinstallerad luft/luft värmepump (Panasonic CU-HZ25XKE). Ner till ca minus 8-10 grader utomhus funkar den och ger 20-21 grader inne vid en inställning på 22,5 grader med en dygnsförbrukning på ca 35 kWh. Men när temperaturen sjunker t.ex. till -15 så orkar den inte med utan då minskar innetemperaturen med 2-4 grader.
Den uppvärmda ytan är absolut inte mer än de 145 Kvm som modellen ska klara av.
Installatören har varit tillbaka och mätte upp att det inte är något läckage på vägen in och att värdena såg ok ut. Fritt utrymme åt alla håll på utomhusdelen.
Vad bör jag göra och var kan felet ligga? Tacksam för tips.   

Mvh
Mikael
     

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Den kan väl leverera som Max straxt över 4,5kW vid -15 ute med Max fläkt och det räcker inte till 145kvm om det inte är någon form av passivhus som inte behöver så mycket effekt.

Så inte så märkligt om innertemperaturen sjunker lite .
Vanskligt om någon påstått att den ska klara av att hålla temperaturen på 145kvm vid -15
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Det ligger ju i sakens natur och bestäms i sista hand av naturlagar, att värmeeffekten på värmepumpar sjunker när det är låg temperatur på köldbäraren (uteluften vid en luftvärmepump, brinevätskan vid en bergvärmepump osv).

Siffran på byggnadsyta som kan stå i reklamblad för värmepumpar är en mycket grovt tillhuggen uppskattning/gissning som inte tar hänsyn till skillnader mellan olika hus när det gäller värmebehov (isolering, dragighet, ventilation etc), och förmodligen står det mycket finstilt någonstans vid vilken utetemperatur värdet gäller. Förr i tiden angavs alla sådana uppgifter vid +6 celcius ute, men jag tror det har ändrats på senare år.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Räkna med ett effektbehov på ca 45 W/m2 vid -15 grader om du bor söderut i landet.
Då ska din värmepump klara att hålla ca 100 m2 varmt vid -15 grader, försöker du värma mer än så kommer innetempen sjunka.

Vi hade en kund som ringde och var missnöjd, hans värmepump kunde inte hålla värmen på 80 m2 när det blev under -25 grader ute.
Sen framkom att det fanns en övervåning också (öppen trappa) så totala uppvärmda ytan var 155 m2...
Trots att jag försökte förklara så var han inte övertygad.

Det här tydliggör att man som säljare inte kan ta en kunds påståenden som en absolut sanning, när han begärde pris och förslag på värmepump av oss så fick vi bara veta att det som skulle värmas var 80 m2, och då ger man ju rekommendation utifrån det.

De där kvadratmetrarna som uppges i produktblad brukar väl vara någon form av "Europasnitt" man räknar på.
Alltså med avseende på klimat och isolationsgrad på huset.

Mycket bättre att räkna med ca 50-70 W/m2 vid DUT om man har ett hus byggt innan 00-talet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
för sa man att en 25á dvs en 09á klarade 90kvm och en 35á / 12á 120kvm att värma så 145kvm känns ju helt fel

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Angiven kvadrat är ju som comfortvärme med stöd av radiatorer som ensam värme tror jag den är angiven till Max 90kvadrst välisolerad villa.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Man kan väl sammanfatta det som att man måste dimensionera efter husets effektbehov vid en viss utetemp, och tillsammans med kunden komma fram till var de tycker att det är OK att värmepumpen behöver tillskott.
Jag försöker dimensionera för att de ska täcka ned till ca -25 grader om det är möjligt, i hus där värmepumpen kommer åt att värma mer än 100 m2 är det svårt om man inte sätter in en av de allra kraftfullaste värmepumparna, som då kräver 16A säkring.
Och det är något som jag i princip aldrig rekommenderar om det inte gäller kommersiella lokaler som är rejält avsäkrade.
Kan lägga in en graf som visar lite på vad jag menar, gjorde den för en kund som inte fattat hur en luftvärmepump fungerar, så han skulle förstå bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad smha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för all info! Vid nästa kalla period så skall jag stänga av så att den uppvärmda ytan blir betydligt mindre. Min uppfattning är att värmen på den inblåsta luften inte ens är varm nog för mindre ytor när det blir kallare än ca -10 grader. Men jag skall verifiera saken.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Om jag får haka på tråden lite, då jag funderat på ett byte till just den Panasonic pumpen och nyss läst att 35:an bara ger mer kyla, inte är värd då det kommer till värme, undrar jag om det är någon annan pump jag bör titta på SUMO 35?
Toshiba 9.5/9 35?

Tycker att nuvarande pump som fyller 13 år börjat ge lite sämre med värme då det kyler på. Funderat tidigare på pumpbyte, men har lite svårt att komma till skott samt att det inte verkar som att pumparna nu kommer att räcka till heller.

Finns det någon 2/3-fas luftvärmepump?
Eller är det SUMO35 Toshiba9-35 som är de kraftigaste.
Hus från mitten av 70-talet, 112 m2 +65 m2 på en gavel som är kopplat, men där element används längst bort samt i garaget.

Undrar vad jag bör satsa på?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Menar du ett L-format 1-planshus på 177 kvm? Då brukar det bästa bli en luftvärmepump i vardera ände om det går att få in. Sumo RW35 är en mycket bra modell och två stycken bör klara värmen väldigt bra i huset. Några 2 eller 3-fas luftluftvärmepumpar känner jag inte till, brukar alltid vara 1-fas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Exakt, men de 65 kvadraten har endast 2 meters takhöjd, sk ekonomidel som innefattar garage, men är inte sugen på någon värmepump där pga takhöjd och utformning samt delvis stängda dörrar, element får duga där, så det är 1 pump i mitten av det "riktiga" huset som är aktuellt, där en Toshiba sitter nu ovanför huvudentredörren (tänk mitt på ena långsidan).

Smäller SUMO 35 Panasonicen på fingrarna? Även om man väger in 3-5000 kr skillnad i priset? Om man jämför med Toshiba 9.5 35? Hur står den sig? Eller fujitsu X9/12?

Hittar ingen 2/3 fas heller, men hade varit smidigt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Sumo RW35 är den som ger högst värmeeffekt vid t.ex. -15 °C ute. Lite grann bättre än Panasonic HZ25XKE kan jag tycka. Toshiba är ett riktigt bra kvalitetsfabrikat men inte heller Daiseikai 9,5/35 når riktigt samma värmeeffekt vid -15 grader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Ja du tolkar mig rätt, värme är det enda jag bryr mig om, och well förmåga att flytta luft inne så det blir varmt där är väl det viktiga.
Så SUMO före Panasonicen även om det är 3-5000 skillnad i pris?

Och Toshiban är OK, om man gillar den, men tappar lite mot SUMO i värme?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om du jagar efter värmeeffekt så kanske Fujitsu Slim Excellence 14 kan vara av intresse? Den ger 6,0 kW vid -15 grader och således lite mer än Sumo RW35 (men nog mindre än RW50 fast de brukar bli förstora för vanliga hus). https://www.treza.se/webshop/all/fujitsu-slim-excellence-14-luftvarmepump/
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Om du jagar efter värmeeffekt så kanske Fujitsu Slim Excellence 14 kan vara av intresse? Den ger 6,0 kW vid -15 grader och således lite mer än Sumo RW35 (men nog mindre än RW50 fast de brukar bli förstora för vanliga hus). https://www.treza.se/webshop/all/fujitsu-slim-excellence-14-luftvarmepump/

Fuji/fujitsun är ofta ett bra utbyte då innerdelen är liten 27cm hög.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!