Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecozenith 250 inställningar.  (läst 2756 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kernal69

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC Ecozenith 250 inställningar.
« skrivet: 20 januari 2019, 13:01:25 »
Hej

Har precis köpt ett hus och jag försöker förstå inställningarna på värmepannan och att optimera
så mycket som möjligt till lågt energiuttag.
Jag är ganska ny på detta men försöker lära mig.

Huset är på 124kvm och har en värmepanna Ecozenith 250 och en värmepump eco air 406.
Radiatorsystemet är golvvärme i alla rummen och varje rum har en egna trådlösa rumstermostater som styr shuntar för varje rum.
Själva värmepannan har bara en utomhusgivare.

När jag först tittade på inställningarna så hade de standard värden på allt i princip.
Och energi uttaget var ganska högt.
Efter lite justering så fick jag ner det lite och har bl.a numera en huskurva på 43 istället för 50.

Men jag tycker att elpatronen i övre tanken går in lite väl mycket och varmvattnet tar slut väldigt fort.
Detta händer speciellt vid 0 grader och neråt.
Efter att ha läst en hel del i forumet så har jag lärt mig att nedre tankens börvärde styrs i hur mycket framledningsvärmen
är + 5 grader.
Och att detta i sin tur påverkar den övre tanken så att elpatronen går in för att hålla börvärdet där på 40 grader som det är inställt nu.

Min fråga är.
Eftersom jag nu har rumstermostater hur stor roll spelar huskurvan in egentligen då ?
Ska jag kanske ställa den till 50 som det var fast att jag inte behöver det för att hålla huset varmt?
Bara för att hålla temperaturen uppe i nedre pannan.

Sen läste jag något om VVhöjning vilket skulle varit bra för att hålla temperaturen i nedre tanken.
Men detta val kommer först fram i menyen om jag ändrar "Exakt framledning" till ja.
Det valet innebär om värmepumpen ska värma övre tanken eller inte.
Denne stÃ¥r pÃ¥ Nej just nu  , men vad är rätt för mig ?

Mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecozenith 250 inställningar.
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2019, 11:14:01 »
Hej!
Tycker det låter som du gjort bra grejer hittills.
Jag skulle titta på veckoschemat för varmvatten och lägga in de tider då du vill ha mer varmvatten.
Att elpatron går in när det är kallt ute är nog inte mycket att göra åt, det beror troligen på att kompressorn inte orkar själv.
Undvik hög huskurva, det du kan fortsätta att justera är om det går att ställa ner farten på cirkpumpen så att skiktningen i pannan blir bättre?
« Senast ändrad: 21 januari 2019, 11:16:35 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC Ecozenith 250 inställningar.
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2019, 13:08:28 »
Golvvärme kräver låg framledning vilket ger låg temp i nedre tanken och därmed ont om varmvatten. Ett sätt att komma runt det är att ha en högre lägstatemp i övre tanken och i huvudsak låta VPn värma även den (går att ställa in). På min EcoEl har jag ställt in 48 i övre tanken just för att få ordentligt med VV.

Jag har valt att höja start/stopp-diffen från 5 till 7 vilket har gjort att jag dels får bättre gångtider på hela systemet men också i genomsnitt varmare vatten i nedre tanken. Det gör dessutom att övre tanken under en stor del av året värms så mycket av nedre tanken (se mer nästa stycke) att övre elpatronen inte behöver gå in så ofta.

På gamla EcoEl finns en inställning "VVhöjning" som innebär att VPn värmer så mycket det bara går vid var fjärde körning. Finns det nåt liknande på i250? Hos mig innebär det att nedre tanken blir betydligt varmare än den övre och därmed värmer den övre utan att elpatronerna aktiveras.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad kernal69

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecozenith 250 inställningar.
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2019, 16:53:05 »
Hej

Tack för svaren.

Tack för bra tips Carl N
Jag testade att lägga veckoschema att jag ville ha varmare vatten vid vissa tidpunkter.
Sen ställde jag ner önskad temperatur i övre tanken så att den inte värmer med elpatronen när jag inte behöver så varmt vatten.
Och ställde in vilken temperatur jag ville ha när veckoschemat är aktivt.
Funkar bra.
Återstår att se om jag tjänar något på det.

Tack för tipsen Lunk Umeå
Angående start/stopp diffen så står min panna på 6.
Hjälper det att höja den till 7 ?
Som jag skrev i mitt inlägg så finns "VVhöjning" men det valet finns först om jag ändrar "Exakt framledning" till ja.
Då kommer värmepumpen inte alls att värma i övre tanken och jag vet inte om det är så bra.

Mvh



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!