Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Systemtryck och säkerhetsventil  (läst 4301 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Tjuvkil

  • Gäst
Daniel Tjuvkil
Systemtryck och säkerhetsventil
« skrivet: 17 november 2018, 08:26:44 »
Hej gott folk!
Är ägare av en EcoZenith i350 och en 510M. Jag har ett förtryck på expansionkärlet på 0,5 bar om jag minns rätt. Jag upplever att jag får fylla på systemtrycket allt för ofta. Då upptäckte jag att säkerhetsventilen vid manometern läcker väldigt försiktigt vid högre systemtryck än 1 bar. Hur är det möjligt då säkerhetsvetilen är på 2,5 bar? Kan det varit så att då jag haft ett högre systemtryck runt 1,4bar så har säkerhetsvetilen släppt ut försiktigt lite vatten om dygnet och systemtrycket har sedan sjunkit något.

Vilket systemtryck skall man egentligen ha? Varför släpper min säkerhetsventil långt innan 2,5 bar? Just nu pendlar mitt systemtryck emellan 0,8-1 bar och säkerhetsventilen verkar hålla tätt.

Tack, ni som är duktiga på det här och hjälper oss på detta forum.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Systemtryck och säkerhetsventil
« Svar #1 skrivet: 17 november 2018, 09:04:06 »
Normalt tryck är 0,1 bar per höjdmeter mellan manometern och värmesytemets högsta punkt plus ca 0,5 bar.
Dvs i ett normalt hus med två våningar och värmepumpen på bottenvåningen så är runt en bar tillräckligt.

Läckage i säkerhetsventilen kan bero på smuts eller avlagringar. Testa att öppna den snabbt några gånger och se om det går till sig.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Daniel Tjuvkil

  • Gäst
Daniel Tjuvkil
SV: Systemtryck och säkerhetsventil
« Svar #2 skrivet: 17 november 2018, 09:50:37 »
Tack för svar! Läckaget kan vara anledningen till att jag får fylla upp systemtrycket?

Har faktiskt testat ditt förslag med att försöka spola bort skiten utan resultat.

Jag bor i en normal 2-plans villa. Dock finns vatten över talet på plan två men vattenpelaren borde ligga någonstans 5-6m.

Vad är förslaget på förtrycket i expansionskärlet undrar man då.

Tack snälla..

Utloggad tc75

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemtryck och säkerhetsventil
« Svar #3 skrivet: 17 november 2018, 16:41:17 »
Bara att byta  säken , normalt  är dom på 1,5 bar för villabruk , finns på varuhusen  , inget bra att fylla med syrsatt vatten , systemet vill rosta då
Förtryck  tomt kärl  0,5 bar är lagom   sen vatten till ca 1 bar

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Systemtryck och säkerhetsventil
« Svar #4 skrivet: 18 november 2018, 14:23:58 »
Har du slutet eller öppet system? I vår installation monterades expansionskärl, men rörisen behöll det gamla öppna kärlet på kallvindan som sitter ca 4 m ovanför tryckmätaren, så vi har aldrig mer än drygt 0,4 bar i tryck i systemet. Om jag spolar i mer vatten så "expanderas" det ut via skvallerröret tills trycket är nere i drygt 0,4 igen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Daniloo

  • Gäst
Daniloo
SV: Systemtryck och säkerhetsventil
« Svar #5 skrivet: 18 november 2018, 15:41:20 »
Jag har det expansionskärlet som är integrerat i innerfilen (ecozenith i350). Antar det är slutet system då?

Tänker också att det kan ha med expansionskärlet att göra då det endast uppstår vatten ifrån skvallerpress med ett systemtryck över 1 bar. Men tycker ändå det är konstigt då säkerhetsventilen är märkt med 2,5 bar: så högt har jag aldrig varit i närheten av. Kanske skulle reglera/kontrollera förtrycket i expansionskärlet?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Systemtryck och säkerhetsventil
« Svar #6 skrivet: 18 november 2018, 23:46:53 »
Jag har det expansionskärlet som är integrerat i innerfilen (ecozenith i350). Antar det är slutet system då?
Jag har också expansionskärl, men dessutom det äldre öppna kärlet på vinden, som har ett rör som mynnar ovanför taket.
« Senast ändrad: 21 november 2018, 09:03:00 av lunk Umeå »
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Daniel Tjuvkil

  • Gäst
Daniel Tjuvkil
SV: Systemtryck och säkerhetsventil
« Svar #7 skrivet: 20 november 2018, 22:27:26 »
Vet inte riktigt om jag fick svar på mina frågor. Kan förtrycket på expansionskärlet i förhållande till för högt systemtryck vara anledning till att det läcker ur skvallerröret och inte läckande säkerhetsventil.

Kan någon förklara vilka riktlinjer man skall förhålla sig till för att räkna ut vilket förtryck man skall ha på ex.kärlet? Vad menar ni med tomt kärl?

Utloggad GabrielH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemtryck och säkerhetsventil
« Svar #8 skrivet: 21 november 2018, 00:10:49 »
Både för högt och för lågt förtryck i expansionskärlet gör att volymen inte utnyttjas och systemtrycket kommer variera stort med temperaturen i systemet. För att mäta förtrycket måste radiatorsystemet vara trycklöst, för i trycksatt tillstånd råder jämvikt mellan expansionskärl och radiatorsystem.

Detta är knappast något du behöver fundera på för tillfället. Säkerhetsventilen ska inte öppna förrän trycket överstiger märkningen. Antingen är säkerhetsventilen trasig eller så har det fastnat skräp i den som hindrar korrekt stängning. Ska du skölja ur den så vrid helt varv så att den öppnar och smäller igen.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Daniel Tjuvkil

  • Gäst
Daniel Tjuvkil
SV: Systemtryck och säkerhetsventil
« Svar #9 skrivet: 21 november 2018, 16:31:25 »
Stort tack Gabriel!
Systemtrycket pendlar dagligen emellan 0,8-1 bar beroende på hur mycket varmt vatten den har i sin tank. Tidigare hade jag ett något högre systemtryck och efter en tid så orkade trycket inte upp till sin ”max nivå”. I den vevan upptäckte jag att det läckte ifrån skvallerröret något. Kan det vara orsaken att säkerhetsventilen inte hållit tätt. Märkligt nog verkar den så gott som hålla tätt i ett lägre systemtryck.

Utloggad GabrielH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemtryck och säkerhetsventil
« Svar #10 skrivet: 21 november 2018, 21:27:27 »
Någonstans måste vattnet ta vägen och sannolikheten att det finns fler läckor än säkerhetsventilen ser jag som låg.
Hur säkerhetsventiler är uppbyggda vet jag inte mycket om. Det finns en fjäder och det är väl inte omöjligt att den kan bli slapp med åren. Framförallt om fjädertillverkaren hade lite otur med metallkvalitén. Någon form av ventilsäte bör det ju finnas. Tänker på kranar man skruvar på. De börjar ju läcka med åren och kräver allt hårdare åtdragning för att hålla tätt.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemtryck och säkerhetsventil
« Svar #11 skrivet: 21 november 2018, 23:00:35 »
Säkerhetsventilen kostar ju inte mycket, bara att byta i tveksamma
fall, som ”tc75” också skriver:
https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-20r-1-5/
Sen är du ju väldigt knapphändigt med info om hela systemet.
Vad menar du med ”beroende på hur mycket varmt vatten den har i sin tank.” ?
Trycket varierar ju också med temperaturen, Har du nån eldnings-panna?
ackumulatortank eller vattenmantlat kamin kopplat till systemet?
och som gör att temperaturen ibland blir högre än den som LV VP producerar? 
Då är ju en skillnad mellan 0,8 – 1,0 bar inte mycket.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad Danilos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemtryck och säkerhetsventil
« Svar #12 skrivet: 01 januari 2019, 16:08:22 »
Eco Zenith i350 och Ecoair 510M. Två våningar ca 130 kvm. Endast golvvärme på båda planen.

Nu har jag studerat detta noggrant. Min säkerhetsventil läckte på ett högre systemtryck runt 1,5 bar. Vet inte om jag lyckades spola rent det eller om den läckte vid det högre systemtrycket. När jag sänkte systemtrycket till 1bar har jag slaviskt kontrollerat säkerhetsventilen utan att se att det kommer en enda droppe. Vid kallt vatten i pannan, strax innan varmvatten börjar produceras kan systemtrycket sjunkit med ca 0,3 bar. Så långt inga problem antar jag. Med tiden, ca en månad så sjunker maxtrycket ca 0,2 bar. Den går alltså inte upp i 1 bar längre utan till 0,9 bar. Med tiden sjunker systemtrycket. Långsamt förvisso men jag vill inte hålla på att fylla på längre. Jag har letat läckor, tro mig! Dock utan resultat. Kan inte försäkra mig om att det inte är luft i systemet. Kan heller inte svära på mitt förtryck i expansionskärlet är korrekt. Kan säkerhetsventilen läcka ytterst lite att det hinner dunsta bort i skvallerröret som gör att systemtrycket sjunker med tiden?
Jag upplever att när den fyllt upp med varmvatten så går det undan tills trycket sjunkit 0,1 bar. Utan att jag använder varmvatten. Sedan går det långsamt ner ytterligare 0,2 bar tills den återigen börjar producera varmvatten igen.

Kör ekonomiprogrammet så den värmer till 50 grader varmt vatten. 2 personer boende.

Vart skall jag felsöka! Förstår inte!!! Hemskt tacksam för er hjälp!
« Senast ändrad: 03 januari 2019, 18:36:31 av Danilos »

Utloggad GabrielH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemtryck och säkerhetsventil
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2019, 00:28:19 »
Hittills har vi konstaterat att säkerhetsventilen läcker/öppnar under sin gräns på 2,5 bar. Den ska bytas. EcoZenith i350 har väl inte funnits mer än ca 3 år på marknaden och då är pannan fortfarande under garanti och installatören ska ta hand om det.

Enligt manualen är förtrycket ca 1 bar i expansionskärlet vid leverans. Om installatören ej justerade förtrycket och du nu ligger på ca 1 bar systemtryck så tar det inte upp volymförändringar. Har du 0,5 bar förtryck så ska du ha ca 0,8 bar i systemet (enligt manualen ska systemtrycket ligga 0,3 över förtrycket men det varierar ju med temperaturen. Troligen är det vid driftsättning och vattnet är kallt).

2-plansvilla. Är det utan källare och bara golvvärme så ser jag en höjd på max 4 meter. Golvvärme på plan 2 är ju i princip i taket på markplan plus det lilla som fördelaren bygger uppåt. Då klarar det sig gott med 1 bar som max.
Funderar på denna mening "Dock finns vatten över talet på plan två". Antar att talet ska vara taket. Innebär det att golvvärmen på plan två är dragen i taket för att nå nästa rum?

Under och runt pannan finns det många kopplingar och frontkåpan måste lyftas av för att dessa ska kunna inspekteras. Sedan är det skarvfria rör fram till fördelarna (får man hoppas).

Ute vid värmepumpen finns det också flera skarvar. Den är ansluten med flexslangar så minst två skarvar per rör, men det är ju under  isolering och svårt att inspektera.

Med bara golvvärme tar jag för givet att det är ett nytt hus som inte haft något annat värmesystem. Ingen risk för att gammalt öppet expansionskärl finns kvarlämnat som det föreslogs tidigare.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Danilos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemtryck och säkerhetsventil
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2019, 15:32:06 »
Tack för svar!
Säkerhetsventilen läcker inte längre. Måste fått den tät efter spolat rent den. Den vågar jag knappt röra längre men har en burk under skvallerröret och kan inte se en enda droppe längre. Trots det har systemtrycket sjunkit långsamt.
Förtrycket är reglerat till 0,5 bar. Om detta gjordes trycklöst vågar jag inte svara på då jag inte var hemma vid tillfället. Det bör heller inte påverka att systemtrycket sjunker långsamt under en längre tid. Något gammalt expansionkärl finns inte. Alltid varit enbart golvvärme men jag kan inte svära på om det går upp rör till den inredda vinden. När jag renoverade köket upptäckte jag att rör går upp till vinden. Antar det är endast vattenrör då det funnits en toa där vid tidigare tillfälle. Men hade förtrycket varit fel inställt skulle väl ändå inte påverka att systemtrycket sjunker och inte når sin tidigare maxnivå. Vad skulle hända om trycket sjunker så långt att den ”passerar” förtrycket och lägger sig på 0bar? Är det skadligt på något vis?

Idag har jag återigen (en drygt månad sedan sist) höjt systemtrycket ifrån 0,8 till 1 bar vid varmt vatten (strax efter den värmt upp vattnet till börvärdet). Emellan varmt och kallt vatten i tanken skiljer det ungefär 0,2 bar i systemtryck. Det känns normalt. Jag släppte på avluftningsventilen efter påfyllningen då jag tänkte man kanske kan få ut lite luft.

Tack

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!