Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behov av volymtank med AirX?  (läst 380 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Behov av volymtank med AirX?
« skrivet: 21 januari 2024, 11:33:06 »
hej

Har en gammal IVT Optima 700 med 290 A/W från 2007 som börjar sjunga på sista versen. I värmekretsen sitter det idag en volymtank på 100 liter.

https://www.franzens.nu/2012/09/27/varmepumpen-i-roes-driftsatt/

Om jag byter till en IVT AirX kan jag då plocka bort volymtanken?

Anläggningen värmer idag en golvvärmekrets i betongplatta. I framtiden kommer det också bli en andra krets med radiatorer.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Behov av volymtank med AirX?
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2024, 13:27:36 »
Även den nya värmepumpen måste klara avfrostningen och då krävs att den kan hämta värme från värmesystemet för att det ska fungera så tanken borde fortsatt behövas. Åtminstone tills det också finns ett betydande antal radiatorer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behov av volymtank med AirX?
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2024, 14:16:19 »
hej

Har en gammal IVT Optima 700 med 290 A/W från 2007 som börjar sjunga på sista versen. I värmekretsen sitter det idag en volymtank på 100 liter.

https://www.franzens.nu/2012/09/27/varmepumpen-i-roes-driftsatt/

Om jag byter till en IVT AirX kan jag då plocka bort volymtanken?

Anläggningen värmer idag en golvvärmekrets i betongplatta. I framtiden kommer det också bli en andra krets med radiatorer.
Tillkommande elementkrets, se då till att det blir rätt kopplat. Många med lika har fått kortslutning i systemet. Den ena eller andra stjäl flödet från den andra, beroende på att termostater öppnar stänger och vill ha mer eller mindre flöde/värme.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Behov av volymtank med AirX?
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2024, 14:40:53 »
Tillkommande elementkrets, se då till att det blir rätt kopplat. Många med lika har fått kortslutning i systemet. Den ena eller andra stjäl flödet från den andra, beroende på att termostater öppnar stänger och vill ha mer eller mindre flöde/värme.
Taget tummenupp
Air X har stöd för upp till fyra kretsar enligt inställningar i REGO 1000, så blir det en elementkrets kommer den anslutas som en egen krets, vilket också kräver en extra ventil eller något sådant vad jag förstått.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Behov av volymtank med AirX?
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2024, 14:42:04 »
Även den nya värmepumpen måste klara avfrostningen och då krävs att den kan hämta värme från värmesystemet för att det ska fungera så tanken borde fortsatt behövas. Åtminstone tills det också finns ett betydande antal radiatorer.
Betongplattan är ju extremt trög och dess storlek kan ackumulera mycket värme. Borde därmed inte vara ett problem gissar jag?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behov av volymtank med AirX?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2024, 14:51:54 »
Taget tummenupp
Air X har stöd för upp till fyra kretsar enligt inställningar i REGO 1000, så blir det en elementkrets kommer den anslutas som en egen krets, vilket också kräver en extra ventil eller något sådant vad jag förstått.
OK att VP kan styra fler kretsar är bra. Men i VP så finns det en pump och den måste ha kraft att försörja flöde till allt, dom brukar inte ha den förmågan utan är lite klena. Tänkt som att det ska gå ut från VP ( är bara ett rör ) och efter VP ska det delas upp på två stammar. Det blir malfunktion om det kopplas ihop på vägen, troligtvis blir det element på våning två. GV ska egen stam till sig och lika till elementen, annars kortis i flödet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Behov av volymtank med AirX?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2024, 15:00:21 »
Betongplattan är ju extremt trög och dess storlek kan ackumulera mycket värme. Borde därmed inte vara ett problem gissar jag?

De är vanligt att luftvattenvärmepumpar har ett krav på minsta volym i värmesystemet för att garantera avfrostningen även när det är riktigt kallt ute. Även om betongplattan är värmetrög tror jag inte den hinner lämna ifrån sig värme tillräckligt snabbt till värmebäraren för när det avfrostas måste det gå på några få minuter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!