Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur öka effekten i en radiator?  (läst 7194 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur öka effekten i en radiator?
« Svar #15 skrivet: 17 januari 2015, 13:48:40 »
Hej igen.
nu har du fått råd om de fyra möjlgheterna som finns att höja tempen i köket.
1 höj framledningstempen. Kostar värmepumpsenergi. Billigt.
2 öka farten på cirkulationspumpen. Kostar 3 ggr mer. CP drar el.
3 öka storleken på elementet. Kostar att investera men driftkostnaden ökar bara så mycket som du vill ha varmare.
4 isolera köket bättre. Engångskostnad, ingen eller minskad driftskostnad.

Det är bara att välja. Jag vet mitt val.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Hur öka effekten i en radiator?
« Svar #16 skrivet: 17 januari 2015, 14:32:16 »
1 höj framledningstempen. Kostar värmepumpsenergi. Billigt.
2 öka farten på cirkulationspumpen. Kostar 3 ggr mer. CP drar el.
3 öka storleken på elementet. Kostar att investera men driftkostnaden ökar bara så mycket som du vill ha varmare.
4 isolera köket bättre. Engångskostnad, ingen eller minskad driftskostnad.

Punkt två är lite otydlig, visserligen kostar driften av cirkpumpen lite mer, men driftskostnaden totalt ökar ju bara marginellt.
Punkt tre, där ökar troligtvis inte driftskostnaden eftersom värmepumpen kan gå på bättre verkningsgrad.

Jag tycker 3 och 4 är bäst, särskilt om man tänker behålla huset länge, 1 (och 2) är vettigt om man ska bo bara några år. Men å andra sidan, om man bara skulle tänka på sig själv, så är det många grejer på ett hus som man skulle göra annorlunda.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Hur öka effekten i en radiator?
« Svar #17 skrivet: 17 januari 2015, 15:45:14 »
Det är nog ganska små pengar det rör sig om /år att höja farten på cp. Jag tror det blir dyrare att höja kurvan i form av sämre cop. Obs det är ju inte sagt att höjningen av farten på cp ger önskad effekt.

Billigast på långsikt är mera isolering.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur öka effekten i en radiator?
« Svar #18 skrivet: 17 januari 2015, 17:53:06 »
Det blir att fixa lite läckor i isoleringen. Har ett parti i väggen där det läcker mer än det borde.

Vill inte mixtra med en massa inställningar i onödan.  Allt fungerar ju bra överlag.
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Hur öka effekten i en radiator?
« Svar #19 skrivet: 17 januari 2015, 19:44:37 »
Dokumentera vad du har för inställningar nu och pröva dig fram sedan, det är ju lätt att ändra tillbaks.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur öka effekten i en radiator?
« Svar #20 skrivet: 17 januari 2015, 21:38:12 »
Jag tog mig tid att rengöra elementen idag (jag har bÃ¥de en/tvÃ¥/tre-panelsradiatorer). Jag tog bort damm och smuts överallt och framförallt mellan panelerna där man inte rengör sÃ¥ ofta annars. Där var väl ungefär 50 Ã¥rs damm och smuts. Jag tänkte att mycket damm och smuts pÃ¥ en radiator är ungefär som att hänga en handduk pÃ¥ en handdukstorkare. (Ja OK jag vet att det är till för just det. ::)  )  Men det försämrar ju ocksÃ¥ värmeavgivningen. Vi har endast en handdukstorkare som värmekälla i badrummet och när det hänger handdukar pÃ¥ den märks det att det blir lite svalare i rummet om det är kallt ute.

Att ta bort damm kanske inte ger så mycket men det blir ju rent och snyggt i alla fall!

En åtgärd som dock kanske kan vara en lösning är att göra om radiatorn till fläktradiator. Dvs t.ex. sätta dit en tyst datorfläkt eller liknande. Det skulle nog ge bättre värmeavgivning och kanske vara tillräckligt för att få upp temperaturen i rummet några tiondels grader.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur öka effekten i en radiator?
« Svar #21 skrivet: 17 januari 2015, 21:45:43 »
Det finns färdiga "moduler" att hänga på element, jag tror att någon heter: Elementfäkten och en annan Radiaotorfläkt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur öka effekten i en radiator?
« Svar #22 skrivet: 17 januari 2015, 22:26:20 »
Ja se där, aldrig fÃ¥r man var först att uppfinna nÃ¥got  :)

Är nog inte alltför svårt att bygga själv heller men de verkar ju vara rätt billiga så de kanske är värt ett försök.

Steg ett är förstås att se till att radiatorn är fri från hinder och tjocka gardiner så att värmen kan spridas i rummet.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur öka effekten i en radiator?
« Svar #23 skrivet: 18 januari 2015, 13:10:04 »
Hej igen.
nu har du fått råd om de fyra möjlgheterna som finns att höja tempen i köket.
1 höj framledningstempen. Kostar värmepumpsenergi. Billigt.
2 öka farten på cirkulationspumpen. Kostar 3 ggr mer. CP drar el.
3 öka storleken på elementet. Kostar att investera men driftkostnaden ökar bara så mycket som du vill ha varmare.
4 isolera köket bättre. Engångskostnad, ingen eller minskad driftskostnad.

Det är bara att välja. Jag vet mitt val.
Citerar mig själv, hoppsan det glömde jag alltså nr 5, som jag kallar Purjos grej, och som värman föreslår,

5 gör om elementet till fläktkonvektor.

Det är nog den kostnadseffektivaste lösningen om man bygger själv mha datorfläktar o diverse skärmar om det behövs. Purjo__ hade ett 22-element så där behövde han bara fläktarna.
Här är en länk, ämnet finns i flera trådar, det här är kanske den första: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37365.msg346781#msg346781
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 513
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!