Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Justera värmepump  (läst 26386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmepump
« Svar #30 skrivet: 09 mars 2013, 18:33:14 »
Har du golvvärme i garaget och radiatorer i resten av huset, så finns det ingen anledning att koppla om växlaren.

Alltså koppla den så att flödet blir motströms, menar du att det inte har någon betydelse?


Mvh

Anders

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Justera värmepump
« Svar #31 skrivet: 09 mars 2013, 20:22:31 »
Alltså koppla den så att flödet blir motströms, menar du att det inte har någon betydelse?

Jag känner inte till flöden och temperaturer, men misstänker att skillnaden blir försumbar.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Justera värmepump
« Svar #32 skrivet: 10 mars 2013, 01:05:36 »
En plattvärmeväxlare har ofta kring 30 plattor som vattnet strömmar genom, utan att veta så skulle jag gissa att det handlar om tiotals procent skillnad i effektivitet, inte 2-3 procent. Dessutom så handlar det här om en enstaka installationsförändring, att göra en enda gång, sedan så kan man så att säga leva lugnt i förvissningen om att man gjort vad man kunnat för att göra en så effektiv installation som möjligt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Justera värmepump
« Svar #33 skrivet: 10 mars 2013, 09:53:59 »
Om vi antar att garage/kulvert kräver 2,5 kW med temperaturer fram 27°, retur 22° samt plattväxlaren matas med 49° samt retur 29°. Det ger ett flöde över plattväxlarens värmepumpssida om 0,03 l/s samt 0,14 l/s på plattväxlarens garagesida.

Jag kan inte se hur en ombyggnad kan göra skillnad, som påverkar verkningsgrad eller komfort.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera värmepump
« Svar #34 skrivet: 10 mars 2013, 11:02:27 »
Har möt i mina tidigare jobb bÃ¥de stora  och smÃ¥ värmeväxlare och vet varför dom har varit
motströms kopplade.
Det räcker att kolla vilket håll värmeväxlarna är kopplade på värmepumpen själv.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmev%C3%A4xlare#Motfl.C3.B6des

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmepump
« Svar #35 skrivet: 10 mars 2013, 16:59:43 »
Hej,

Som jag skrev tidigare så har jag ju strypt ett par radiatorslingor så att retur temperaturen i alla slingor skulle bli lika. Vad tycker ni att jag ska göra nu då, ska jag öppna radiatorslingorna som är strypta för att få större flöde till pumpen då det inte går med nuvarande inställning att få fram-retur skillnad till 7-9 grader fastän värmebärarpumpen är på 100%? Fram-retur skillnaden är 10 grader nu.

Mvh

Anders
« Senast ändrad: 10 mars 2013, 17:10:38 av Agust »

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera värmepump
« Svar #36 skrivet: 10 mars 2013, 17:54:36 »
10 grader är ingen katastrof men du kan börja öppna lite till och ändå försöka hålla balansen mellan slingorna.
Det är jo mera ekonomisk om man inte behöver strypa flödet mer än nödvändigt, kanske man kan sänka tempen på VB ut sedan man hittat bra balans istället.
Du vet att ingen annan radiator är strypt än dom två? Har du en IR-termometer att du kan kolla alla returer eller någon annan bra anliggningstermometer?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Justera värmepump
« Svar #37 skrivet: 10 mars 2013, 18:07:17 »
Har möt i mina tidigare jobb bÃ¥de stora  och smÃ¥ värmeväxlare och vet varför dom har varit
motströms kopplade.
Det räcker att kolla vilket håll värmeväxlarna är kopplade på värmepumpen själv.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmev%C3%A4xlare#Motfl.C3.B6des

Remo...jag håller med dig i din uppfattning gällande växlarens inkoppling.

Genom att Agust har så stor temperaturskillnad mellan primär och sekundärkretsen, så anser jag att nyttan med omkopplingen är mycket liten och inte mätbar. Vad anser du om det påståendet?

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmepump
« Svar #38 skrivet: 10 mars 2013, 18:33:12 »
"Du vet att ingen annan radiator är strypt än dom två? Har du en IR-termometer att du kan kolla alla returer eller någon annan bra anliggningstermometer?"

Vi har enrörsystem och vi har totalt 5 slingor, slingorna har mellan 2 och 5 radiatorer vardera. Jag har strypt två slingor ganska mycket och en slinga lite. Jag har en ir-termometer.

Mvh

Anders

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera värmepump
« Svar #39 skrivet: 10 mars 2013, 19:55:34 »
Remo...jag håller med dig i din uppfattning gällande växlarens inkoppling.

Genom att Agust har så stor temperaturskillnad mellan primär och sekundärkretsen, så anser jag att nyttan med omkopplingen är mycket liten och inte mätbar. Vad anser du om det påståendet?

Kan hålla med att skillnaden är kanske inte så stor, men att en installatör inte gör rätt är värre.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera värmepump
« Svar #40 skrivet: 10 mars 2013, 19:57:36 »
Vi har enrörsystem och vi har totalt 5 slingor, slingorna har mellan 2 och 5 radiatorer vardera. Jag har strypt två slingor ganska mycket och en slinga lite. Jag har en ir-termometer.

Mvh

Anders

Det kan vara svårt att nå lägre differens med ettrörssystem, har själv ettrörssystem med två slingor och måste köra CP:n max och ändå har differensen 10-12 grader beroende på temperaturen ute.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmepump
« Svar #41 skrivet: 26 september 2013, 11:23:41 »
Hej,

Jag har nu en 300 liters volymtank. Jag har justerat upp gradminuterna till -220. Jag var där nu och kontrollerade och då gradminuterna kom upp till -220 så startade pumpen som den ska. Pumpen gick ca 3 minuter och så stannade den. Framledningens temperatur var ca 8 grader varmare än börvärdet då den stannade. Fungerar det inte så att om Fram är 8 grader varmare än bör så minskar gradminuterna med 8 grader per minut? Alltså då skulle ju pumpen behöva gå ca 27 minuter tills gradminuterna är 0, eller har jag fel? Är det något annat än gradminuterna som styr pannans stopp?

Mvh

Anders
« Senast ändrad: 26 september 2013, 12:41:56 av Agust »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Justera värmepump
« Svar #42 skrivet: 26 september 2013, 14:33:11 »
Det finns även en hysteresinställning som gör att den stannar om skillnaden mellan är- och börvärdet blir för stor.
Men, om du har en 300 liters tank så kan den väl inte värma så att den blir 8 grader varmare än börvärdet på tre minuter? Det låter som att du har väldigt dålig cirkulation...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmepump
« Svar #43 skrivet: 26 september 2013, 22:59:07 »
Jag har inte flyttat givaren så det är utgående framledningen i pumpen före volymtanken som var ca 8 grader varmare än bör. Jag har inte sett det förut men idag då jag var där så startade pumpen och det var då som den stannade efter ca 3 minuter. Jag tänkte om det kan vara någon del i pumpen som är sönder. Jag var dit och kollade nu och då startade pumpen som den ska och den går nog länge nu. Så jag tänkte om något är sönder i den så att det startar och bara går några minuter emellanåt så då förstår jag varför jag har många starter.


Mvh

Anders

Utloggad mrbackback10

  • Alla kan nÃ¥got om dom vill.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Jobb el. SJUKDOM
SV: Justera värmepump
« Svar #44 skrivet: 23 oktober 2013, 09:18:32 »
Hur ser din ukv inkoppling ut på systemet (skiss). Är det nibes egna ukv eller annat märke (typ akvaterm mm.) Brukar vara rekommenderbart att koppla extern framlednings givare när du kör mot ukv. men lättare att se om man får bild eller skiss vad det ev. kan bero på. Men låter skumt med sådant beteende Sc:,h
Hus 240m2, 1245-8+ukv200+214m aktiv borra
Garage 143m2 1145-6+153m aktiv borra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!