Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro SC1332 - isbildning och värmer dÃ¥ligt  (läst 3463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Hej,

Har en Zibro SC1332 till garaget sedan 7 år. Garaget är på ca 70kvd och det är ett skyddsrum så betongväggarna är rejält tjocka. Jag har pumpen inställd på 17 grader ( lägsta tempen som går att ha förutom freezing mode ) och den snurrar och går för fullt men det blir aldrig varmare än ca 15 grader. Nu när det varit relativt kallt ute så har den kämpat och kämpat men klarar då ca 13 grader. Jag har för mig att detta inte var något problem förra året men jag kan minnas fel. Det har även vid ca 4-5 ggr denna vintern blivit rejält med is i maskinen, när det varit hög luftfuktighet ute. Då har den inte klarat att avisa själv så då har jag stängt av och hällt på varmvatten. Har även tagit bort det svarta plastgallret på baksidan då isen lätt får fäste där. Jag har kontrollerat strömförbrukningen på den och den drar hyfsat nära specifikationen.

Kan det vara dags att kontrollera köldmediet ?   

Vad kostar det ? 

 
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Zibro SC1332 - isbildning och värmer dåligt
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2018, 12:58:41 »
Hej,

Har en Zibro SC1332 till garaget sedan 7 år. Garaget är på ca 70kvd och det är ett skyddsrum så betongväggarna är rejält tjocka. Jag har pumpen inställd på 17 grader ( lägsta tempen som går att ha förutom freezing mode ) och den snurrar och går för fullt men det blir aldrig varmare än ca 15 grader. Nu när det varit relativt kallt ute så har den kämpat och kämpat men klarar då ca 13 grader. Jag har för mig att detta inte var något problem förra året men jag kan minnas fel. Det har även vid ca 4-5 ggr denna vintern blivit rejält med is i maskinen, när det varit hög luftfuktighet ute. Då har den inte klarat att avisa själv så då har jag stängt av och hällt på varmvatten. Har även tagit bort det svarta plastgallret på baksidan då isen lätt får fäste där. Jag har kontrollerat strömförbrukningen på den och den drar hyfsat nära specifikationen.

Kan det vara dags att kontrollera köldmediet ?   

Vad kostar det ?

Låter rimligt med köldmediebrist.

Var i landet bor du?

Får man fråga vad du betalade för pump + ev. installation ? :)



"Jag har en Zibro SC1332, som börjar bli några år gammal.
Den har sista tiden börjat att värma dåligt trots plusgrader ute, samt frostar av ofta, även fast
utedelen är isfri.

Jag misstänker själv att det börjar bli brist på gas.

Gjorde mej beredd med manometerställ & termometer för kontroll.
Plockade bort kåpor på utedelen, enbart för att finna att det troligen inte fanns några serviceventiler.

Är det någon mer son har erfarenheter av detta?

Finns serviceventiler att köpa löst, så man kan löda dit dom??"
« Senast ändrad: 12 mars 2018, 13:02:39 av kWhalp »

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SC1332 - isbildning och värmer dåligt
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2018, 13:38:27 »
Bor i Karlskoga. Köpte den pÃ¥ Jula för 4500kr och installerade själv. 
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
7-Ã¥r
det kan ju vara en givare i utedelen oxå

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
En del Zibro får avfrostningsproblem om luftfiltren i innedelen är igensatta (verkar ologiskt, men så är det).

Om det är kylmediebrist borde man kunna se att förÃ¥ngaren aldrig blir jämnt pÃ¥frostad, utan att den blir "randig" eller helt isfri längst upp.  Det är fullt normalt att den ser ut sÃ¥ dÃ¥ och dÃ¥, men nÃ¥gon gÃ¥ng emellanÃ¥t - speciellt vid lÃ¥nga sammanhängande gÃ¥ngperioder - bör den fÃ¥ ett jämnt frostskikt om allt är i ordning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SC1332 - isbildning och värmer dåligt
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2018, 16:25:37 »
Kollade filtren häromdagen och de är rena och fina.
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
kolla givarna i ute delen som nästa punkt på do-listan

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SC1332 - isbildning och värmer dåligt
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2018, 16:48:37 »
kolla givarna i ute delen som nästa punkt på do-listan

Var sitter de ?

Hur kollar jag de ?

Mvh Jörgen
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Zibro SC1332 - isbildning och värmer dåligt
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2018, 17:36:29 »
Försök få tag på "Service Manual" till SC1332. Där framgår vilka givare som finns och deras värden. Jula kanske har den? Kontakta annars Zibro/Qlima i Danmark så tror jag säkert de kan skicka den. Chansen finns att de också har kvar reservdelar om det skulle behövas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ErOg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SC1332 - isbildning och värmer dåligt
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2020, 21:26:53 »
Fick du tag på nån manual? Är problemet löst?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!