Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Althema 3 vs Viessman Vitocal 222-S  (läst 2765 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Minnesro

  • Gäst
Minnesro
Daikin Althema 3 vs Viessman Vitocal 222-S
« skrivet: 28 februari 2022, 22:13:31 »
Står inför utbyte av befintlig luft/vatten-värmepump (Nibe F2025 6kw från 2009, innedel från 2004), då det är fel på den som annars behöver åtgärdas. Huset är ett äldre hus i Skåne, ca 130 kvm med nuvarande årsförbrukning på ca 20.000 kwh.

Har fått förslag på en Viessmann Vitocal 222-S (8 kw) eller en Daikin Althema 3 Top Grade 100 (8 kw?).

Daikins ser ut att ha lite bättre prestanda och är mycket mer omskriven än Viessmanns motsvarighet, men Daikin är också ca 30.000 kr dyrare att köpa. Vår ekonomi tillåter inga värmepumpar i ett dyrare segment än dessa, och hade gärna valt Viessmann som är billigast - men undrar om någon har erfarenhet av Viessmann eller har något att säga om vad som är klokast här?

Produktblad Viessmann
https://varmepumpbutiken.se/wp-content/uploads/2021/03/Vitocal-222-S-broschyr.pdf

Produktblad Daikin
https://viewer.ipaper.io/daikin-sweden/broschyrer/luftvatten/daikin-altherma-3-top-grade/?page=6

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9698
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin Althema 3 vs Viessman Vitocal 222-S
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2022, 07:46:05 »
Vilken framledningstemperatur behövs i husets värmesystem för att hålla rumstemperaturen när det är som allra kallast på vintern? Dimensionerande vinterutetemperatur i Skåne är från -10° i söder ner till -15° beroende på var i Skåne vi pratar om. Vilken värmekurva används i nuvarande NIBE-system?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Daikin Althema 3 vs Viessman Vitocal 222-S
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2022, 07:54:51 »
Ojoj
Om det skiljer 30tkr på en likvärdig installation
Är valet enkelt.
Viessmann,
Båda vp kommer ge dig en likvärdig besparing
I Zon 1 .
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Althema 3 vs Viessman Vitocal 222-S
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2022, 08:40:03 »
NÃ¥gon top grade 100 hittar jag inte.
För en korrekt jämförelse måste du ange modellbeteckningarna du fått pris på.
Är installationen komplett, eller tillkommer något, som t.ex. styrmodul eller annat som kan behövas.

Så vitt jag kan se så är det stor skillnad på uteffekten till förmån för Daikin - så besparingarna torde inte bli desamma - men jag vet ju inte säkert vilka modeller du jämför.

Exempel: Viessman 221.C08 ger max 8.5 kW vid +7 grader ute och 35 graders framledningstemp. (golvvärme)
Redan vid +2/35°C tappar den till 7 kW maxeffekt
Daikin 140: ger 9.4 kW vid +7/35.

MEN

Vid -7 grader ute och + 55 pÃ¥ framledningen ger Daikin hela 11 kW uteffekt om man fÃ¥r tro produktbladet, och om jag inte har feber-yra...  dontknow

Som jag tolkar effekterna så stryps Daikin medvetet ned i uteffekt vid +7/35, kanske för att kunna presentera bra COP-siffror, eller för att ha bibehållen väl fungerande kylprocess.
Den har vid lägre utetemp, när effekten behövs, så kan de ge avsevärt mycket högre uteffekt.
Om jag får gissa så ger den kanske dubbelt så mycket uteffekt när ni som bäst behöver den.

Hur stor skillnad det blir i besparing är osäkert, inte sällan brukar prisskillnaderna i stort göra att inköpspriset och besparingen tar ut varandra under anläggningens livslängd.

Med de höga elpriser vi lär få se i framtiden så skulle jag nog vara väldigt försiktig med att installera en anläggning som kräver eltillsats när det blir kallt ute, speciellt i Skåne där elpriserna är som högst, och där man utan större problem kan dimensionera även luft/vatten för 100% effekttäckning.

Om jag får gissa så ger Viessman ca 4 kW max vid -15/55
Daikin ger då mer än 9 kW

Ska du jämföra bör du begära pris på VIessman 221.C13

« Senast ändrad: 01 mars 2022, 08:49:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Althema 3 vs Viessman Vitocal 222-S
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2022, 18:46:53 »
NÃ¥gon top grade 100 hittar jag inte.
För en korrekt jämförelse måste du ange modellbeteckningarna du fått pris på.
Är installationen komplett, eller tillkommer något, som t.ex. styrmodul eller annat som kan behövas.

Så vitt jag kan se så är det stor skillnad på uteffekten till förmån för Daikin - så besparingarna torde inte bli desamma - men jag vet ju inte säkert vilka modeller du jämför.

Exempel: Viessman 221.C08 ger max 8.5 kW vid +7 grader ute och 35 graders framledningstemp. (golvvärme)
Redan vid +2/35°C tappar den till 7 kW maxeffekt
Daikin 140: ger 9.4 kW vid +7/35.

MEN

Vid -7 grader ute och + 55 pÃ¥ framledningen ger Daikin hela 11 kW uteffekt om man fÃ¥r tro produktbladet, och om jag inte har feber-yra...  dontknow

Som jag tolkar effekterna så stryps Daikin medvetet ned i uteffekt vid +7/35, kanske för att kunna presentera bra COP-siffror, eller för att ha bibehållen väl fungerande kylprocess.
Den har vid lägre utetemp, när effekten behövs, så kan de ge avsevärt mycket högre uteffekt.
Om jag får gissa så ger den kanske dubbelt så mycket uteffekt när ni som bäst behöver den.

Hur stor skillnad det blir i besparing är osäkert, inte sällan brukar prisskillnaderna i stort göra att inköpspriset och besparingen tar ut varandra under anläggningens livslängd.

Med de höga elpriser vi lär få se i framtiden så skulle jag nog vara väldigt försiktig med att installera en anläggning som kräver eltillsats när det blir kallt ute, speciellt i Skåne där elpriserna är som högst, och där man utan större problem kan dimensionera även luft/vatten för 100% effekttäckning.

Om jag får gissa så ger Viessman ca 4 kW max vid -15/55
Daikin ger då mer än 9 kW

Ska du jämföra bör du begära pris på VIessman 221.C13

Ingen strypning.
Insprutningen aktiveras vid kallare väderlek (gas/vätska)

D

Minnesro

  • Gäst
Minnesro
SV: Daikin Althema 3 vs Viessman Vitocal 222-S
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2022, 22:14:14 »
Vilken framledningstemperatur behövs i husets värmesystem för att hålla rumstemperaturen när det är som allra kallast på vintern? Dimensionerande vinterutetemperatur i Skåne är från -10° i söder ner till -15° beroende på var i Skåne vi pratar om. Vilken värmekurva används i nuvarande NIBE-system?

Det jag vet är att nuvarande system är inställt på kurva 11. Vi har igen golvvärme, det är vanliga hederliga vattenburna radiatorer i huset. Huset ligger söder om Malmö, nära kusten så är sällan temperaturer under -10 och ska man tro klimatutvecklingen lär det ju inte bli kallare om vintrarna här heller.

Minnesro

  • Gäst
Minnesro
SV: Daikin Althema 3 vs Viessman Vitocal 222-S
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2022, 22:40:06 »
NÃ¥gon top grade 100 hittar jag inte.
För en korrekt jämförelse måste du ange modellbeteckningarna du fått pris på.
Är installationen komplett, eller tillkommer något, som t.ex. styrmodul eller annat som kan behövas.

Så vitt jag kan se så är det stor skillnad på uteffekten till förmån för Daikin - så besparingarna torde inte bli desamma - men jag vet ju inte säkert vilka modeller du jämför.

Exempel: Viessman 221.C08 ger max 8.5 kW vid +7 grader ute och 35 graders framledningstemp. (golvvärme)
Redan vid +2/35°C tappar den till 7 kW maxeffekt
Daikin 140: ger 9.4 kW vid +7/35.

MEN

Vid -7 grader ute och + 55 pÃ¥ framledningen ger Daikin hela 11 kW uteffekt om man fÃ¥r tro produktbladet, och om jag inte har feber-yra...  dontknow

Som jag tolkar effekterna så stryps Daikin medvetet ned i uteffekt vid +7/35, kanske för att kunna presentera bra COP-siffror, eller för att ha bibehållen väl fungerande kylprocess.
Den har vid lägre utetemp, när effekten behövs, så kan de ge avsevärt mycket högre uteffekt.
Om jag får gissa så ger den kanske dubbelt så mycket uteffekt när ni som bäst behöver den.

Hur stor skillnad det blir i besparing är osäkert, inte sällan brukar prisskillnaderna i stort göra att inköpspriset och besparingen tar ut varandra under anläggningens livslängd.

Med de höga elpriser vi lär få se i framtiden så skulle jag nog vara väldigt försiktig med att installera en anläggning som kräver eltillsats när det blir kallt ute, speciellt i Skåne där elpriserna är som högst, och där man utan större problem kan dimensionera även luft/vatten för 100% effekttäckning.

Om jag får gissa så ger Viessman ca 4 kW max vid -15/55
Daikin ger då mer än 9 kW

Ska du jämföra bör du begära pris på VIessman 221.C13

Tack för utförligt resonemang!

De modeller jag fått offert på är en Viessman 221.C08 och Daikin Top Grade 100 EAH230, som enligt firman är jämförbara. Daikin 100 är dock ganska ny och någon specifikation finns inte med på deras hemsida, tolkar det som att den är snäppet under Daikin 140.

Vad jag kan läsa mig till ska Daikin 100 vid -7/55 ge max 9,1 kw. -15/65 max 6,7 kw. -25/55 max 5,3.
COP 7/35 5,1. Inbyggd elpatron på 9 kw.

Vi har ett gammalt hus med vanliga vattenburna element i södra Skåne, men vet inte riktigt vad för siffror som är mest givande för oss att titta på. Nuvarande Nibe-pump är inställd på värmekurva 11.
Det låter såklart klokt att satsa på något som inte kräver elpatronen mer än nödvändigt med tanke på elpriserna i kombination med de fortsatt gynnsamma vintrarna.

Daikin 100 EAH230 kostar 130.000 medan Viessman 221.C08 kostar 100.000, båda med komplett installation/rördragning osv. Dock inga tillbehör som extra kontrollpanel eller appar och sånt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9698
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin Althema 3 vs Viessman Vitocal 222-S
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2022, 05:43:21 »
Det jag vet är att nuvarande system är inställt på kurva 11. Vi har igen golvvärme, det är vanliga hederliga vattenburna radiatorer i huset. Huset ligger söder om Malmö, nära kusten så är sällan temperaturer under -10 och ska man tro klimatutvecklingen lär det ju inte bli kallare om vintrarna här heller.

Ok, vilken parallellförskjutning är kurvan inställd på? (Brukar vara ett vred på äldre modeller).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Althema 3 vs Viessman Vitocal 222-S
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2022, 07:15:26 »
9.1 kW vid -7 grader ute och 55 grader fram ligger skyhögt över vad Viessmans maskin skulle ge ved de temperaturerna, den ger ju avsevärt mycket mindre redan vid +2/7°C
Om jag får gissa så ger den alltså kanske på sin höjd 4 kW när Daikin ger över 9 kW
Det är en enorm skillnad och visar väl mest att din installatör läst på rätt dåligt.

Tråkigt när det inte finns produktblad för Daikins nya maskin.
Eller produktblad på Viessman som visar på den nyttiga effekten vid ca -10 grader.

Med tanke på den höga värmekurvan så lär ni behöva en pump som kan ge mer än 55 grader varmt vatten.
Nu behöver inställda kurvan inte betyda att den behövs, om termostater är/varit aktiva i ert hus, det kan vara ett felinställt värde - men om det behövs kurva 11 så har ni ett riktigt högtempsystem och bör välja värmepump därefter.
« Senast ändrad: 03 mars 2022, 07:17:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Althema 3 vs Viessman Vitocal 222-S
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2022, 07:46:57 »
9.1 kW vid -7 grader ute och 55 grader fram ligger skyhögt över vad Viessmans maskin skulle ge ved de temperaturerna, den ger ju avsevärt mycket mindre redan vid +2/7°C
Om jag får gissa så ger den alltså kanske på sin höjd 4 kW när Daikin ger över 9 kW
Det är en enorm skillnad och visar väl mest att din installatör läst på rätt dåligt.

Tråkigt när det inte finns produktblad för Daikins nya maskin.
Eller produktblad på Viessman som visar på den nyttiga effekten vid ca -10 grader.

Med tanke på den höga värmekurvan så lär ni behöva en pump som kan ge mer än 55 grader varmt vatten.
Nu behöver inställda kurvan inte betyda att den behövs, om termostater är/varit aktiva i ert hus, det kan vara ett felinställt värde - men om det behövs kurva 11 så har ni ett riktigt högtempsystem och bör välja värmepump därefter.
Maskinen är ny och åf förmedlar förhandsinfo (som är korrekt)
Kommer synas i nya tryckta katalogen den 1/4 och kan ses på intranet i den elektroniska katalogen för åf.

D

Minnesro

  • Gäst
Minnesro
SV: Daikin Althema 3 vs Viessman Vitocal 222-S
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2022, 09:03:06 »
9.1 kW vid -7 grader ute och 55 grader fram ligger skyhögt över vad Viessmans maskin skulle ge ved de temperaturerna, den ger ju avsevärt mycket mindre redan vid +2/7°C
Om jag får gissa så ger den alltså kanske på sin höjd 4 kW när Daikin ger över 9 kW
Det är en enorm skillnad och visar väl mest att din installatör läst på rätt dåligt.

Tråkigt när det inte finns produktblad för Daikins nya maskin.
Eller produktblad på Viessman som visar på den nyttiga effekten vid ca -10 grader.

Med tanke på den höga värmekurvan så lär ni behöva en pump som kan ge mer än 55 grader varmt vatten.
Nu behöver inställda kurvan inte betyda att den behövs, om termostater är/varit aktiva i ert hus, det kan vara ett felinställt värde - men om det behövs kurva 11 så har ni ett riktigt högtempsystem och bör välja värmepump därefter.

Okej, är det så stor skillnad till fördel för Daikin-maskinen och den samtidigt inte kostar så mycket mer borde väl det vara positivt då, tolkar det som att den vore en bättre investering som kanske kan löna sig då? Eller har du någon annan pump/kapacitet i åtanke när du säger att man bör dimensionera efter högtempsystem?

Värmekurva 11 är det som står i instruktionsboken för Nibe F2025 som vi har idag, och så tror jag vår nuvarande pump alltid varit inställd (vi har bara bott i huset två år, den installerades av tidigare ägare). Däremot står det också i instruktionsboken att man kan ställa ner värmekurvan -2 steg, jag gjorde det nu i vintras för att minimera elkostnaderna men det blev lite väl kallt i huset då. Just nu har jag låtit den stå på -1 istället. Idag när det var +2 grader utomhus stod Nibe-pumpen på 42 grader i framledningstemperatur.
Samtidigt är det ju också fel på den just nu, därav vi tittar på ett byte.

Pannan står i ett uthus och det är gamla rör därifrån in till huset (som också går i marken utomhus kanske 2 meter mellan husen), så det försvinner ju lite energi påvägen också. Men kostnaden att göra om allt det känns inte direkt motiverat.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9698
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin Althema 3 vs Viessman Vitocal 222-S
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2022, 09:25:22 »
Kurva 11, -1 ger 53° framledningstemperatur vid -10°. Det ska alla värmepumpar klara. Om inte er F2025 fungerar nu så ska el-patronen klara att hålla den temperatur som krävs. När man vill köpa ny värmepump är det bra att få en energisparkalkyl från respektive återförsäljare. Då blir det lätt att se energibesparingen med olika modeller.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Althema 3 vs Viessman Vitocal 222-S
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2022, 09:51:21 »
Jo, men man kan anta att DUT är lägre.
-16 så vitt jag kan se.

Men som sagt, vad kurvan står på behöver ju inte innebära att det faktiskt krävs så hög framledning.

Inte kul om värmepumpen man väljer gÃ¥r över pÃ¥ elpatron vid +55 fram i alla fall, om det skulle smälla till och bli 16 grader kallt med ett elpris pÃ¥ kanske 4 kr/kWh.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9698
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin Althema 3 vs Viessman Vitocal 222-S
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2022, 10:20:36 »
Malmö har dimensionerande vinterutetemperatur på -10,2° enligt Boverkets tabell så det blir inte särskilt kallt där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Althema 3 vs Viessman Vitocal 222-S
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2022, 14:12:40 »
Står inför utbyte av befintlig luft/vatten-värmepump (Nibe F2025 6kw från 2009, innedel från 2004), då det är fel på den som annars behöver åtgärdas. Huset är ett äldre hus i Skåne, ca 130 kvm med nuvarande årsförbrukning på ca 20.000 kwh.

Har fått förslag på en Viessmann Vitocal 222-S (8 kw) eller en Daikin Althema 3 Top Grade 100 (8 kw?).

Daikins ser ut att ha lite bättre prestanda och är mycket mer omskriven än Viessmanns motsvarighet, men Daikin är också ca 30.000 kr dyrare att köpa. Vår ekonomi tillåter inga värmepumpar i ett dyrare segment än dessa, och hade gärna valt Viessmann som är billigast - men undrar om någon har erfarenhet av Viessmann eller har något att säga om vad som är klokast här?

Produktblad Viessmann
https://varmepumpbutiken.se/wp-content/uploads/2021/03/Vitocal-222-S-broschyr.pdf

Produktblad Daikin
https://viewer.ipaper.io/daikin-sweden/broschyrer/luftvatten/daikin-altherma-3-top-grade/?page=6

4,6 kW mineffekt på Viessmann ?
Låter högt på en maskin med 8,5 kW max.

D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!