Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftning av LK golvvärmesystem  (läst 6149 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndersSkarin

  • Gäst
AndersSkarin
Luftning av LK golvvärmesystem
« skrivet: 03 december 2017, 13:28:41 »
Hej på er!

Jag har försökt söka efter hur jag ska lyckas lufta mitt golvvärmesystem. Det är ett vattenburet LK-system kopplat till en IVT480 frånluftsvärmepump. Vi har precis fått byta expansionskärl och avluftare (tror jag) på värmepumpen, och fick veta att vi borde lufta golvvärmen. Vi får ingen värme alls i golven så något strular, men när jag tittar på fördelaren blir jag inte riktigt klok på hur jag ska gå tillväga. Är det någon här som kan komma med lite tips vore jag mycket tacksam.

Jag bifogar en bild på hur fördelaren ser ut, jag vet faktiskt inte riktigt var jag ska börja ens :(

Jag tolkar det som att jag behöver spola genom varje slinga, men jag förstår inte riktigt hur jag ska stänga av dom?


Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Luftning av LK golvvärmesystem
« Svar #1 skrivet: 03 december 2017, 13:36:49 »
Sänk värmen i de rummen med termostat. Allihopa utom i det rummet där du vill att allt vatten skall gå in i för att bli av med eventuell luft. sedan gör du samma sak med de andra rummen. Ett i sänder. Jag ser att du har en utan styrdon på och jag antar att denna går till toaletten. om du har kvar några skruvhattar så kan du även använda dig av dessa istället för styrdonen, men märk upp dem isåfall så du vet var de skall vara efter du är klar med luftningen.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!