Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blanda 2-rörssystem i ett 1-rörssystem??  (läst 12213 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
Blanda 2-rörssystem i ett 1-rörssystem??
« skrivet: 20 december 2005, 21:33:36 »
Hej alla radiatorexperter

Har ägt ett hus där elementen var kopplade enligt bifogad ritning. Anledningen är att det är en tillbyggnad och förra ägaren har kopplat på närmsta element som låg tidigt i kedjan.
Har aldrig själv haft problem med detta, alla elementen har varit varma under flera år.
Den nuvarande ägaren har bytat fjärrvärmeväxlaren och efter detta fick de ingen värme längre i denna slinga. Efter att rörläggaren stängt av 2-rörsdelen så funkade det igen och grymtade att så fick det inte vara kopplat.
Vad tycker ni, är det dolt fel med en sådan inkoppling??
Hotar numera med advokat efter att haft huset i 1,5 år och således redan haft det en vinter. Påstår nu att det aldrig fungerat tillfredställande under denna tid.

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Blanda 2-rörssystem i ett 1-rörssystem??
« Svar #1 skrivet: 20 december 2005, 23:53:45 »
Borde väl funka men lurigt att utöka ettrörssytem eftersom tempen på "stigarledningen" sjunker ju längre ut på slingan man kommer.
Men kompenserar man för det med större radiatorer längre ut i slingan och stryper in korrekt borde det inte spela nån roll
om man blandar 1 o 2 rörsystem? Jag tycker det borde funka, men vet inte rent praktiskt  :-[  Dom som gjorde jobbet dÃ¥??

Men ganska ofta är det dessutom snålat med rördimensionerna, så lågt flöde kan bli ett problem

Men man måsta alltid utöka rad storleken på ettrörssytem, har för mig att det är 3% för varje radiator

1,03*1,03*1,03  osv.   Om det nu inte var 5%  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Blanda 2-rörssystem i ett 1-rörssystem??
« Svar #2 skrivet: 21 december 2005, 09:00:08 »
Tittade på schemat och kan hålla med rörkrökaren om att det inte är så bra kopplat. ;) Problemet är att få lagom tryckfall och temperatur över de olika radiatorerna. Lösningar kan vara mer drag i cirkpumpen och högre temp ut på radiatorkretsen eller en minishunt t.ex LK Minishunt M60 till de två radiatorerna som är kopplade som tvårörsystem. Det som kan ha hänt i samband med bytet av värmekälla är en reglering som inte kör ut lika varmt vatten som tidigare och (eller) lägre flöde(tryck) på cirkpumpen.
Dolt fel eller inte är jag inte rätt man att avgöra.
« Senast ändrad: 21 december 2005, 09:31:36 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Blanda 2-rörssystem i ett 1-rörssystem??
« Svar #3 skrivet: 21 december 2005, 15:53:05 »

Men man måsta alltid utöka rad storleken på ettrörssytem, har för mig att det är 3% för varje radiator

1,03*1,03*1,03 osv. Om det nu inte var 5% :-[


Och jag som hade för mig att det var 7%  Sc:,h Det här fÃ¥r vi undersöka!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Blanda 2-rörssystem i ett 1-rörssystem??
« Svar #4 skrivet: 21 december 2005, 19:39:05 »
enligt rinkabys katalog så är det 1,07
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Blanda 2-rörssystem i ett 1-rörssystem??
« Svar #5 skrivet: 23 december 2005, 21:09:19 »
Om man ska lyckas att blanda ett o tvårörssystem så bör man låta ettrörsslingorna vara obrutna.

Sätt avstick på direkt efter cirkpumpen och returen innan pannan.
Dra tvårörssystemet därifrån.
Sätt gärna en trimventil på tvårörssystemets gemensamma retur så att man kan strypa in flödet på dom nya respektive det gamla systemet.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Blanda 2-rörssystem i ett 1-rörssystem??
« Svar #6 skrivet: 23 december 2005, 21:20:22 »
Så här skulle jag ha gjort
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Blanda 2-rörssystem i ett 1-rörssystem??
« Svar #7 skrivet: 23 december 2005, 23:15:39 »
Tackar för svaren som skrivits, gott att ha någon/några att bolla med ibland.
Vet ju att det fungerat innan och är också inne på att den nya växlare (plattvärme) har ett större tryckfall än den gamla. Cirkpumpen är också bytad och de brukar vara betydligt mindre idag (satt en stor rackare innan).

Mitt problem är att köparen har IQ fiskpinne.  Ett exempel: dÃ¥ han sa att temperaturen inte varit mer än 17 rader i vintras sÃ¥ kontrade jag med att har du inte varit nere och höjt shunten i källare dÃ¥ det blev kallt ute, blev tyst i telefon i 5 sekunder sedan bara ett nej.
Har bett installatören av vvx ringa upp mig för att få honom ta sitt ansvar annars får jag väl vänta tills stämningen kommer.

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Blanda 2-rörssystem i ett 1-rörssystem??
« Svar #8 skrivet: 25 december 2005, 15:18:27 »
Citera
Mitt problem är att köparen har IQ fiskpinne.  Ett exempel: dÃ¥ han sa att temperaturen inte varit mer än 17 rader i vintras sÃ¥ kontrade jag med att har du inte varit nere och höjt shunten i källare dÃ¥ det blev kallt ute, blev tyst i telefon i 5 sekunder sedan bara ett nej.

Inte lätt med såna köpare!! Kanske bott i lght tidigare!?

Lär han sköta shunten det kanske räcker, det borde din installatör kunna ta pÃ¥ sig  ;)

´Det kan finnas en vits att skicka dit ett "proffs", istället för säljaren som förutsätts bara vara inriktad på att få bort kraven om ersättning för dolt fel...

Lycka till hoppas det fixar sig!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Blanda 2-rörssystem i ett 1-rörssystem??
« Svar #9 skrivet: 27 december 2005, 11:12:00 »
Tack Bertil för dina funderingar på en lösning.
Är inne på samma sak, jagar just nu den firman som installerat den nya värmeväxlaren.
Ska försöka få dom att göra ett hembesök till för att balansera upp systemet och om det är möjligt även öka pumpflödet.
Har tyvärr varit "läst men ej förstått" varje gång jag jag pratat med köparen om olika klagomål. Börjar bli rätt trött på det.

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 730
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!