Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappar trycket. Ivt 490  (läst 4002 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tappar trycket. Ivt 490
« skrivet: 19 oktober 2014, 07:40:27 »
Bytte shunt i fredags. Nu var det dags igen.

Nu tappar den trycket enligt manometern.

Den ska vara inom 0,5- 1,5. Den sjunk till 0 över natten. Läst andra trådar. Tagit lös slangarna. Öppnat säkerhets ventilen och och släppt vatten några gånger.

På det ställe det kommer mest vatten från är den ena slangen som går till avloppskoppen, men det är från den som kommer ut från varmvatten beredaren.

Den från kompressorn borde vara den som kommer uppifrån.

Ska ta lös avloppskoppen nu och sätta en flaska där och se om vattnet går ut där.


Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar trycket. Ivt 490
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2014, 14:47:45 »
Bytte shunt i fredags. Nu var det dags igen.

Nu tappar den trycket enligt manometern.

Den ska vara inom 0,5- 1,5. Den sjunk till 0 över natten. Läst andra trådar. Tagit lös slangarna. Öppnat säkerhets ventilen och och släppt vatten några gånger.

På det ställe det kommer mest vatten från är den ena slangen som går till avloppskoppen, men det är från den som kommer ut från varmvatten beredaren.

Den från kompressorn borde vara den som kommer uppifrån.

Ska ta lös avloppskoppen nu och sätta en flaska där och se om vattnet går ut där.

Har nu provat att trycka på "rör ej ventilen på runda röda grejen( expantionskärlet) det kommer varken luft eller vatten.

Vad göra nu? Läste att nÃ¥n provat pumpa med cyckelpump.  ::)Vattnet verka inte ta vägen ut vad man ser.Det kom rätt mycket frÃ¥n slangen frÃ¥n varmvatten beredaren. NÃ¥tt som märkt vid användning av varmvatten i kran är att trycket ökar markant gÃ¥r nästan upp till 2bar dÃ¥ för sedan sjuka mot noll.

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar trycket. Ivt 490
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2014, 16:30:20 »
Har nu provat att trycka på "rör ej ventilen på runda röda grejen( expantionskärlet) det kommer varken luft eller vatten.

Vad göra nu? Läste att nÃ¥n provat pumpa med cyckelpump.  ::)Vattnet verka inte ta vägen ut vad man ser.Det kom rätt mycket frÃ¥n slangen frÃ¥n varmvatten beredaren. NÃ¥tt som märkt vid användning av varmvatten i kran är att trycket ökar markant gÃ¥r nästan upp till 2bar dÃ¥ för sedan sjuka mot noll.

Nu vet jag vart vattnet tar vägen. När kompressorn jobbar ökar trycket uppåt 2 bar,Och då släpps det ut från en slang. Slangen sitter upp till på en röd ventil på varmvatten beredaren.

Hur farligt är det att trycket är på 0 bar, om det sker på natten när man inte kan fylla på med vatten. Ska jag slå av den över natten?

Väntar på dig Carl N...

Sedan har detta något samband med att det inte kommer luft från ventilen på xpantionskärlet?



Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Tappar trycket. Ivt 490
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2014, 18:18:59 »
Det är ditt expkärl som spökar, du måste ha ett mottryck i gummiblåsan, annars får du de symtom du beskriver. Prova att pumpa upp den lite, gör det när du har 0b i radsystemet.

Funkar det inte, byt kärlet, det sitter lite knepigt till men det går :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!