Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme, fritidshus  (läst 4066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ymmot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Bergvärme, fritidshus
« skrivet: 17 oktober 2009, 17:22:58 »
Jag har en offert som gäller installation av en NIBE 1245 som vid 150 m borrhål ska ge 6 kw och ta bort 75% av min värmekostnad.
Men denna beräkning är ju teoretisk. Den utgår från åretruntboende i mellannorrland. Två saker skiljer detta från verkligheten: 1) jag är ofta inte där under den kalla årstiden och har då nedsatt innetemp 2) fastigheten ligger i havsbandet och utetemperaturen sjunker mkt sällan under -15 gr. Hur ska jag hantera detta? I realiteten konsumerar jag 25 000 kwH varav 18000 till värmen. Blir min vinst mindre p g a 1 och 2?
TOM
tomsahlen@gmail.com

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme, fritidshus
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2009, 17:54:27 »
SÃ¥ länge du har samma konsumtionsmönster som tidigare, sÃ¥ borde besparingen i procent räknat bli ungefär densamma.  Möjligtvis att du inte kommer att tycka att det är lönt att sänka sÃ¥ lÃ¥gt när uppvärmningen är sÃ¥ billig.  En annan detalj att tänka pÃ¥ är att det möjligtvis blir nÃ¥got besvärligare att sänka innetemperaturen.  Du kommer antagligen att fÃ¥ laborera med olika kurvor osv...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad AlfL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme, fritidshus
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2009, 22:33:49 »
SÃ¥ länge du har samma konsumtionsmönster som tidigare, sÃ¥ borde besparingen i procent räknat bli ungefär densamma.  Möjligtvis att du inte kommer att tycka att det är lönt att sänka sÃ¥ lÃ¥gt när uppvärmningen är sÃ¥ billig.  En annan detalj att tänka pÃ¥ är att det möjligtvis blir nÃ¥got besvärligare att sänka innetemperaturen.  Du kommer antagligen att fÃ¥ laborera med olika kurvor osv...



Jag har fixat detta så här:
  En rumsgivare med 2 "rattar" d.v.s. tvÃ¥ börvärden och en relä kontakt som styrs via ett GSM modem fixar detta.
Ett börvärde när man inte är i huset ex på 12 grader och ett på 21 när man är där. Med mobilen sänder jag ett SMS för att aktivera reläet och byta börvärde.
till stugan dan före vi kommer dit och sen fixar pumpen värmen.  ;)
Hus 1  150 m². Fjärrvärme med Honeywell AQ6000 adaptivt system i drift sen 1985 i Lund.
Fritidshus på Österlen 80 m². NIBE 1230-6 med 110 m borra. I drift sen 060615.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme, fritidshus
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2009, 07:31:56 »
En rumsgivare ändrar ju i regel inte börvärdet direkt utan justerar det som är satt beroende pÃ¥ rumstemperatur.  Jag kan tänka mig att det fungerar utmärkt vid smÃ¥ variationer frÃ¥n börvärdet men har svÃ¥rare att se att det skulle träffa lika rätt vid stora avsteg frÃ¥n inställd kurva.  Om t.ex. rumsgivaren för smÃ¥ variationer är inställd pÃ¥ 3 grader justering för varje grad diff inomhustemp, sÃ¥ fungerar det kanske för smÃ¥ variationer.  Men om man skall sänka frÃ¥n 21 till 12 grader sÃ¥ skulle det betyda en sänkning av börvärdet med 27 grader initialt.  Allt eftersom temperaturen sjunker i huset sÃ¥ kommer sedan börvärdet att Ã¥terställas till det inställda och när temperaturen blir "rätt" dvs 12 grader sÃ¥ pytsar den likväl ut väldigt varmt vatten till radiatorerna.  Det räcker ju med att det är 13 grader inomhus sÃ¥ skulle pumpen ge ut börvärdet-3 som behövs för 21 grader inomhus och det kommer ingalunda att sänka temperaturen 1 grad till 12 grader utan istället fortsätta att höja den.

Kan hända att jag har fel, men jag kan INTE se hur en sådan justering skulle uppnå inställd inomhustemperatur.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme, fritidshus
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2009, 14:51:37 »
Man skulle kunna ha en termostat i huset som blockerar värmepumpen. Ska huset hålla tio grader, tillåter man värmepumpen starta och värma till tio gr. då termostaten blockerar igen. Via telefonen kopplar man bort termostaten och tillåter värmepumpen gå efter sin kurva.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad AlfL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme, fritidshus
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2009, 21:28:58 »
En rumsgivare ändrar ju i regel inte börvärdet direkt utan justerar det som är satt beroende pÃ¥ rumstemperatur.  Jag kan tänka mig att det fungerar utmärkt vid smÃ¥ variationer frÃ¥n börvärdet men har svÃ¥rare att se att det skulle träffa lika rätt vid stora avsteg frÃ¥n inställd kurva.  Om t.ex. rumsgivaren för smÃ¥ variationer är inställd pÃ¥ 3 grader justering för varje grad diff inomhustemp, sÃ¥ fungerar det kanske för smÃ¥ variationer.  Men om man skall sänka frÃ¥n 21 till 12 grader sÃ¥ skulle det betyda en sänkning av börvärdet med 27 grader initialt.  Allt eftersom temperaturen sjunker i huset sÃ¥ kommer sedan börvärdet att Ã¥terställas till det inställda och när temperaturen blir "rätt" dvs 12 grader sÃ¥ pytsar den likväl ut väldigt varmt vatten till radiatorerna.  Det räcker ju med att det är 13 grader inomhus sÃ¥ skulle pumpen ge ut börvärdet-3 som behövs för 21 grader inomhus och det kommer ingalunda att sänka temperaturen 1 grad till 12 grader utan istället fortsätta att höja den.

Kan hända att jag har fel, men jag kan INTE se hur en sådan justering skulle uppnå inställd inomhustemperatur.


 Kan intyga att det fungerar, har kört med detta i 2 Ã¥r.  ^-^ Värmen är kanske inte helt jämn vid 12 men dÃ¥ är vi inte i huset och om jag kollar temperaturen, via SMS sÃ¥ visar den 12 grader.  a:gl
mvh
Hus 1  150 m². Fjärrvärme med Honeywell AQ6000 adaptivt system i drift sen 1985 i Lund.
Fritidshus på Österlen 80 m². NIBE 1230-6 med 110 m borra. I drift sen 060615.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme, fritidshus
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2009, 21:47:01 »
Njae....  jag är faktiskt helt övertygad om att det absolut inte kan hÃ¥lla den inställda temperaturen pÃ¥ ett bra sätt.  Har du ett temperaturloggning som visar att temperaturen verkligen lägger sig pÃ¥  inställd temperatur (under förutsättning att du har en innegivare som pÃ¥verkar framledningstemperaturen map diff mot inställd temp).

Förklara för mig vad som händer när temperaturen har sjunkit till de inställda 12 graderna och framledningstemperaturen som då skickas ut är den som är avsedd för 21 grader.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Bergvärme, fritidshus
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2009, 22:07:56 »
Sätt in en rumstermostat så är det lätt att sänka tempen.
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme, fritidshus
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2009, 06:22:49 »
Du menar en rumstermostat som stänger av uppvärmningen helt när rumstemp överstigs?  Ja, det skulle fungera om det finns.  Talade själv med Nibe om detta med Nibe att de borde ha en inställning i styren som gör att innegivaren behandlas som en termostat istället för enbart justering av värmekurvan.  Vore perfekt för de med fritidshus som vill ha underhÃ¥llsvärme.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad AlfL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme, fritidshus
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2009, 22:10:22 »
Njae....  jag är faktiskt helt övertygad om att det absolut inte kan hÃ¥lla den inställda temperaturen pÃ¥ ett bra sätt.  Har du ett temperaturloggning som visar att temperaturen verkligen lägger sig pÃ¥  inställd temperatur (under förutsättning att du har en innegivare som pÃ¥verkar framledningstemperaturen map diff mot inställd temp).

Förklara för mig vad som händer när temperaturen har sjunkit till de inställda 12 graderna och framledningstemperaturen som då skickas ut är den som är avsedd för 21 grader.


Nej jag har ingen loggning på innetemperaturen.

Här är ett försök till förklaring.
Antag att Fl(sp)= framlednings temp från kurvan är 28 grader och rumstemperaturen är 12 grader, bidraget från rumsgivaren är då noll.
Rums komp är ställd på 3.0.
Efter hand så sjunker Fl(pv) framlednings temp under 28 och gradminuterna börjar räkna mot -120. Anta att Fl(pv) är 26 grader då kompressorn startar. Vp tillför nu värme till radiatorerna och rumstemp pv stiger sakta till ex vis 12.5 grader vilket betyder att Fl(ber = sp+ rumskomp) blir 28 - 3* 0.5 = 26,5. Lite senare så är Fl(pv) 27 grader och gradminuträknaren börjar räkna mot noll och VP stannar när gradminuterna är > 0. Om rumstemp pv stiger ytterligare 0,5 så räknas ju gradminuterna mot noll ännu snabbare. Sedan kommer rums pv och Fl(pv) långsamt att sjunka och när Fl(pv) är mindre än Fl(ber) så börjar gradminuterna att räkna mot minus igen, kompressorn statar o.s.v.

Ev översläng över 12 stör inte eftersom ingen är i huset då.

Bäst hade ju varit om Fl(sp) frÃ¥n kurvan hade sänkts till ex vis 21 eller ditÃ¥t samitidigt som rums temp sätts till 12 , men dÃ¥ blir det svÃ¥rt att via SMS höja temperaturen i förväg innan vi kommer till fritidshuset.  *vinkar*


Hus 1  150 m². Fjärrvärme med Honeywell AQ6000 adaptivt system i drift sen 1985 i Lund.
Fritidshus på Österlen 80 m². NIBE 1230-6 med 110 m borra. I drift sen 060615.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme, fritidshus
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2009, 08:18:21 »
Jag tycker du verkar vilja äta upp kakan tvÃ¥ gÃ¥nger.  Att VPn sänker framledningstemperaturen och kör under kortare perioder är samma sak.

Du har ditt fritidshus pÃ¥ Österlen där rekommenderad kurva är 10 förskjutning -2.  Vi antar att du kör pÃ¥ den.  Det är -10 grader ute och 12 grader inne.  DÃ¥ kommer din VP att pumpa fram 47 grader varmt vatten, vilket är lagom för att hÃ¥lla en inomhustemperatur kring 20 grader.

Det säger sig självt att temperaturen inomhus kommer att stiga.  När temperaturen har stigit till 13 grader sÃ¥ kommer pumpen att justera framledningstemperaturen ned till 44 grader.  Den temperaturen är lagom för att hÃ¥lla huset 15 grader varmt, sÃ¥ pumpen kommer att fortsätta öka temperaturen inomhus.  När temperaturen har kommit upp till 14 grader sÃ¥ kommer framledningen att vara 41 grader vilket kanske är lagom för att hÃ¥lla 12 grader inomhus, varvid temperaturen kommer att sjunka igen.

Temperaturen kommer hela tiden att variera kring fel temperatur och inte runt inställd temperatur.  Dessutom kommer pumpen arbeta med onödigt hög framledningstemperatur.  Detta är ju ganska lätt att kompensera för genom att ställa "bortatemperaturen" lägre än man önskar.  DÃ¥ kommer temperaturen att variera runt önskad temperatur men fortfarande misstänker jag att temperaturen kommer att variera kraftigt (2 grader ungefär?).

Kör man på en lägre kurva så kommer justeringar i framledningstemperaturen att slå kraftigare så där har man antagligen större möjlighet att få rätt temperatur.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad AlfL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme, fritidshus
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2009, 21:49:34 »
Jag tycker du verkar vilja äta upp kakan tvÃ¥ gÃ¥nger.  Att VPn sänker framledningstemperaturen och kör under kortare perioder är samma sak.

Du har ditt fritidshus pÃ¥ Österlen där rekommenderad kurva är 10 förskjutning -2.  Vi antar att du kör pÃ¥ den.  Det är -10 grader ute och 12 grader inne.  DÃ¥ kommer din VP att pumpa fram 47 grader varmt vatten, vilket är lagom för att hÃ¥lla en inomhustemperatur kring 20 grader.

Det säger sig självt att temperaturen inomhus kommer att stiga.  När temperaturen har stigit till 13 grader sÃ¥ kommer pumpen att justera framledningstemperaturen ned till 44 grader.  Den temperaturen är lagom för att hÃ¥lla huset 15 grader varmt, sÃ¥ pumpen kommer att fortsätta öka temperaturen inomhus.  När temperaturen har kommit upp till 14 grader sÃ¥ kommer framledningen att vara 41 grader vilket kanske är lagom för att hÃ¥lla 12 grader inomhus, varvid temperaturen kommer att sjunka igen.

Temperaturen kommer hela tiden att variera kring fel temperatur och inte runt inställd temperatur.  Dessutom kommer pumpen arbeta med onödigt hög framledningstemperatur.  Detta är ju ganska lätt att kompensera för genom att ställa "bortatemperaturen" lägre än man önskar.  DÃ¥ kommer temperaturen att variera runt önskad temperatur men fortfarande misstänker jag att temperaturen kommer att variera kraftigt (2 grader ungefär?).

Kör man på en lägre kurva så kommer justeringar i framledningstemperaturen att slå kraftigare så där har man antagligen större möjlighet att få rätt temperatur.




Jag kör på egnen kurva och har nästan aldrig högre beäknad framlednngs temp än 35 grader. Det är sällan att ute temperaturen är under -5 grader på vintern på Österlen. Jag har rumskompenseringen inställd på 5.0 just nu. När jag har rumstemp inställd på 21 så varierar den uppmätta rumstemperaturen +- 0.1- 0.2 runt 21.
Att inne temperaturen ibland är något högre än 12 grader ser jag inte som ett problem. Däremot tycker jag och min familj att det är mycket bekvämt att kunna höja värmen i fritidshuset genom att sända ett SMS, några timmar innan vi kommer dit. a:gl

mvh
Hus 1  150 m². Fjärrvärme med Honeywell AQ6000 adaptivt system i drift sen 1985 i Lund.
Fritidshus på Österlen 80 m². NIBE 1230-6 med 110 m borra. I drift sen 060615.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme, fritidshus
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2009, 05:43:28 »
Rums komp är ställd på 3.0.

Citat från: Nibe
Meny 6.1 Rumskompensering
...
Värdet är inställbart mellan 0,2 och 3,0.

Jag kör på egnen kurva och har nästan aldrig högre beäknad framlednngs temp än 35 grader. Det är sällan att ute temperaturen är under -5 grader på vintern på Österlen. Jag har rumskompenseringen inställd på 5.0 just nu. När jag har rumstemp inställd på 21 så varierar den uppmätta rumstemperaturen +- 0.1- 0.2 runt 21.
Att inne temperaturen ibland är något högre än 12 grader ser jag inte som ett problem. Däremot tycker jag och min familj att det är mycket bekvämt att kunna höja värmen i fritidshuset genom att sända ett SMS, några timmar innan vi kommer dit. a:gl

Lite märkligt att du har rumskomp på 5.0 när du först skrev 3.0 och 3.0 skall vara maximal inställbar rumskomp enligt manualen.

Att du kör med "egen kurva" och sällan har -5 kan väl hända, men mina uträkningar var ju bara exempel för att visa att regleringen i princip inte fungerar för att hÃ¥lla rätt temperatur vid stora avvikelser.  Vad har du för kurva vid -5 dÃ¥?

Sedan spelar det ju egentligen ingen roll om du kör med patchad firmware på VPn och vilken kurva du har, eftersom det inte är troligt att TS skulle köra på precis samma sätt som du.

Sedan kan man undra vad som händer när du med dina inställningar växlar över till "varmt" läge.  DÃ¥ kommer VPn att fÃ¥ panik, du har en inomhustemperatur pÃ¥ 12 grader, rum-bör pÃ¥ 20 grader och rums-komp pÃ¥ 5.0 (enligt dig) sÃ¥ dÃ¥ kommer VPn att vilja skicka ut absolut max-temperatur i framledningen.  Iofs bra dÃ¥ uppvärmningen kommer att gÃ¥ snabbt, men risken för att eltillskottet skulle slÃ¥ in är ju ganska stor dÃ¥ du samlar pÃ¥ dig -gradminuter i en rasande takt (kanske runt -2000 gradminuter/timme).  

Ja, tvÃ¥ rumsgivare med olika temperaturer kan i viss mÃ¥n hÃ¥lla en lägre temperatur, men det är ingen ideal lösning.  Det vore mycket bättre om man kunde växla mellan tvÃ¥ olika kurvor.
« Senast ändrad: 25 oktober 2009, 05:46:51 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!