Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordfel pÃ¥ 10 Ã¥r gammal Mitsu. Dags att byta.  (läst 3784 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« skrivet: 12 november 2017, 17:15:08 »
Hej

Dags att byta. Ingen mening att reparera eller felsöka en 10 år gammal maskin tänker jag. Lika bra att byta.

Min GA25 sitter lågt placerad, bara 370 mm från underkant ner till golvet. Den går alltid med spjällen så högt som möjligt och blåser en luftström längs golvet, genom en större dörröppning till nästa rum. Har visat sig funka bra.

Jag behöver ingen muskelmaskin då jag har en maskin till som tar övervåningen, men min GA25 ger bara 1,8 kW vid -15, och liiite till hade varit fint, kanske 2,5-3,0 kW vid -15? Vad ger motsvarande maskin från Mitsu idag?

Har inga speciella krav på innerdelens mått. Min GA har en bredd på 770 mm, höjd 300 mm och djup 210 mm. Får väl vara lite större också. Har inga krav på finesser, kör alltid på högsta eller näst högsta fläkt.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« Svar #1 skrivet: 12 november 2017, 18:22:29 »
Hej! Mitsubishi FH25 ger drygt 3 kW vid -15 °C och den är väldigt prisvärd nu om man nöjer sig med traditionell design av innerdelen. Den är dock 15 cm bredare än din nuvarande modell.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

RickardVPC

  • Gäst
RickardVPC
SV: Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« Svar #2 skrivet: 15 november 2017, 00:54:04 »
Hej

Dags att byta. Ingen mening att reparera eller felsöka en 10 år gammal maskin tänker jag. Lika bra att byta.

Min GA25 sitter lågt placerad, bara 370 mm från underkant ner till golvet. Den går alltid med spjällen så högt som möjligt och blåser en luftström längs golvet, genom en större dörröppning till nästa rum. Har visat sig funka bra.

Jag behöver ingen muskelmaskin då jag har en maskin till som tar övervåningen, men min GA25 ger bara 1,8 kW vid -15, och liiite till hade varit fint, kanske 2,5-3,0 kW vid -15? Vad ger motsvarande maskin från Mitsu idag?

Har inga speciella krav på innerdelens mått. Min GA har en bredd på 770 mm, höjd 300 mm och djup 210 mm. Får väl vara lite större också. Har inga krav på finesser, kör alltid på högsta eller näst högsta fläkt.

MVH/Gano

Varför inte göra rätt och sätta in en golvmodel typ KJ-25

//Rickard

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« Svar #3 skrivet: 19 november 2017, 20:34:23 »
Beställde en Daikin 35:a. Den ger ungefär dubbelt så mycket värme som min gamla pump. Tidigare räckte effekten på mina pumpar ner till ca -20 C. Nu räcker det ner till -25. MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« Svar #4 skrivet: 19 november 2017, 21:10:16 »
Vart fasen bor du om du redan har -20?????

Mest Imponerad om din egentligen ganska klena GA25 har hjälpt till så mycket som den verkar ha gjort tummenupp
Vad du än skulle ha valt frÃ¥n alla tillverkare sÃ¥ kommer du högst troligen märka en ganska stor skillnad sÃ¥ du blir garanterat nöjd med steget upp i effekt dÃ¥ du verkar bo i ett köldhÃ¥l  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« Svar #5 skrivet: 20 november 2017, 21:52:51 »
Vart fasen bor du om du redan har -20?????

Mest Imponerad om din egentligen ganska klena GA25 har hjälpt till så mycket som den verkar ha gjort tummenupp
Vad du än skulle ha valt frÃ¥n alla tillverkare sÃ¥ kommer du högst troligen märka en ganska stor skillnad sÃ¥ du blir garanterat nöjd med steget upp i effekt dÃ¥ du verkar bo i ett köldhÃ¥l  ;)

Njae, inte har jag -20 redan.  :) Men jag klarar av -20 utan att dra pÃ¥ stödvärme med 2 smÃ¥ värmepumpar. Hitachi RAK25:an ger lite mer kräm än vad GA25:an gav. Nu har jag 5 kW vid -20 och 4,5 kW vid -25, och det räcker i ett hus med ett värmebehov pÃ¥ ca 115 W/C skillnad inne/ute temp.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« Svar #6 skrivet: 21 november 2017, 20:25:32 »
Njae, inte har jag -20 redan.  :) Men jag klarar av -20 utan att dra pÃ¥ stödvärme med 2 smÃ¥ värmepumpar. Hitachi RAK25:an ger lite mer kräm än vad GA25:an gav. Nu har jag 5 kW vid -20 och 4,5 kW vid -25, och det räcker i ett hus med ett värmebehov pÃ¥ ca 115 W/C skillnad inne/ute temp.

MVH/Gano

Hej Gano! Jag har sätt dig nämna värmebehov tidigare. Tycker det är ett intressant sätt att titta pÃ¥ saken med att finna rätt pump för huset.  tummenupp Men om jag förstÃ¥tt det rätt sÃ¥ tar det inte hänsyn till planlösningen eller att värmebehovet sjunker med en effektivare pump? Eller? Sc:,h

Värmeglad.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« Svar #7 skrivet: 23 november 2017, 20:31:29 »
Hej Gano! Jag har sätt dig nämna värmebehov tidigare. Tycker det är ett intressant sätt att titta pÃ¥ saken med att finna rätt pump för huset.  tummenupp Men om jag förstÃ¥tt det rätt sÃ¥ tar det inte hänsyn till planlösningen eller att värmebehovet sjunker med en effektivare pump? Eller? Sc:,h

Hej

Planlösningen ingår inte, helt korrekt. W/K värdet beskriver hur mycket värme huset behöver, en effektivare pump gör att mindre drivenergi går åt för att skapa detta. Värmebehovet påverkas inte av en effektivare pump.

Däremot så upplever många som sätter in L/L närmast orimliga stora besparingar, och det beror på att man stänger av element och därmed får lägre temperaturer utmed ytterväggar och under fönster. I princip värmer man en mindre volym av husets innanmäte och temperaturförluster från t ex fönster minskar.

Om huset har 115 W/K, önskad innetemp är +22 och utetemp är -10 så blir differensen 32 grader, sedan drar man bort typiskt 2 grader för värme som kommer från belysning, hushållsmaskiner etc. 115 X 30 = 3450 W.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« Svar #8 skrivet: 27 november 2017, 20:19:00 »
Hej

Planlösningen ingår inte, helt korrekt. W/K värdet beskriver hur mycket värme huset behöver, en effektivare pump gör att mindre drivenergi går åt för att skapa detta. Värmebehovet påverkas inte av en effektivare pump.

Däremot så upplever många som sätter in L/L närmast orimliga stora besparingar, och det beror på att man stänger av element och därmed får lägre temperaturer utmed ytterväggar och under fönster. I princip värmer man en mindre volym av husets innanmäte och temperaturförluster från t ex fönster minskar.

Om huset har 115 W/K, önskad innetemp är +22 och utetemp är -10 så blir differensen 32 grader, sedan drar man bort typiskt 2 grader för värme som kommer från belysning, hushållsmaskiner etc. 115 X 30 = 3450 W.

MVH/Gano

Så man ska inte använda nuvarande uppvärmningskostnad för huset om man har luftvärmepump. Som om jag förstår det rätt så behöver man alltså veta vad huset drar med bara elradiatorerna då de har 1 kW el => 1 kW värme. En luftvärmepump, beroende på olika faktorer ger olika effekter vilket gör att det blir svårt att räkna ut värmebehovet.
Värmeglad.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« Svar #9 skrivet: 27 november 2017, 22:37:26 »
Så man ska inte använda nuvarande uppvärmningskostnad för huset om man har luftvärmepump. Som om jag förstår det rätt så behöver man alltså veta vad huset drar med bara elradiatorerna då de har 1 kW el => 1 kW värme. En luftvärmepump, beroende på olika faktorer ger olika effekter vilket gör att det blir svårt att räkna ut värmebehovet.

Precis. Sedan skiljer det mellan suterräng/källarhus och hus helt ovan mark som t ex 1- och 1,5 planhus. De förstnämnda har en fördel på vintern då det bara är väggarna ovanför marknivå som ger ökade värmeförluster när det blir kallare ute. W/K-värdet är lägre, men å andra sidan behövs värme i källaren på sommaren då marken kyler. 1,5 planhus är lite mer förutsägbara. De har noll i värmebehov på sommaren och sedan ökar det linjärt för varje grad det blir kallare ute.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« Svar #10 skrivet: 02 december 2017, 08:26:07 »
Precis. Sedan skiljer det mellan suterräng/källarhus och hus helt ovan mark som t ex 1- och 1,5 planhus. De förstnämnda har en fördel på vintern då det bara är väggarna ovanför marknivå som ger ökade värmeförluster när det blir kallare ute. W/K-värdet är lägre, men å andra sidan behövs värme i källaren på sommaren då marken kyler. 1,5 planhus är lite mer förutsägbara. De har noll i värmebehov på sommaren och sedan ökar det linjärt för varje grad det blir kallare ute.

MVH/Gano

Otur för mig att ha ett 1.5 planshus med källare. Inte jättesugen att bara köra elradiatorer i ett Ã¥r för att fÃ¥ reda pÃ¥ värmebehovet. FÃ¥r höfta lite pÃ¥ de beräkningar jag har. Tack för svaren Gano.  tummenupp
Värmeglad.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« Svar #11 skrivet: 05 december 2017, 17:25:38 »
Hej

Fick in den nya maskinen igår, en Daikin N35 (Siesta). Det var ju lite skillnad kan man konstatera. På pappret är det dubbelt så hög effekt, men i verkligheten kändes det som ännu mer. Innerdelen hade bättre flås i fläkten och värmespridningen fungerade ännu bättre än med den gamla maskinen.

MVH/Ulf
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« Svar #12 skrivet: 05 december 2017, 17:36:45 »
Ja det är stor skillnad pÃ¥ dagens maskiner  tummenupp
När man sedan jämför med det svagaste Mitsubishi Electric haft pÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r sÃ¥ lär det bli som natt och dag  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« Svar #13 skrivet: 25 februari 2018, 20:50:50 »
Hej

Nu har det blivit kallt och jag noterat lite.

Jag kör just nu Daikin N35 Siesta som enda värmekälla. Utetemperaturen ligger på -10 grader. Jag har kopplat i en effektmätare, och den visar 750-850 W??? När det var lite mildare på dagen idag (-4) så jobbade den på 650 W. Den går alltså inte i närheten av max. Avfrostar väldigt sällan tycker jag.

LÃ¥ter det normalt?

Komihåg att jag klarade mig ganska långt ner i temp med en Mitsu GA25....

EDIT: Nu börjar den vakna till, drar 1100 W. Nu känns det lite mer "normalt". Men 1100 W är en bit lägre än vad hade när jag körde mina båda pumpar, de hade garanterat dragit mer ström än så. Man ser att dagens maskiner är en bra bit bättre....

MVH/Gano
« Senast ändrad: 25 februari 2018, 21:15:09 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2018, 21:36:23 »
Ja tekniken går framåt med effektivare maskiner och mer effekt när det är kallt ute tummenupp
Du borde även kunna se en del skillnad pÃ¥ mÃ¥nadsfakturorna frÃ¥n din elleverantör,  nu är den jämförelsen dock lite vansklig dÃ¥ det inte är samma utetemperatur varje Ã¥r under samma mÃ¥nad!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!