Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips och RÃ¥d önskas  (läst 19021 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #30 skrivet: 20 mars 2011, 12:09:18 »
Hur svÃ¥rt är det att köpa en VP med R407c eller en med R134a.  Känns som lika svÃ¥rt va :)

Bara att fråga installatören, så berättar han vilka alternativ det finns att tillgå.

Man måste inte byta alla radiatorer för att ha en VP, även om de flesta verkar tro det ???

Utloggad losch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #31 skrivet: 20 mars 2011, 12:10:22 »
Om det nu finns pumpar som klarar att leverera 60° så vill man ju satsa på det istället för att byta elementen också. Tror ej att det räcker med att byta ett par element då jag har 16 st element och dom är rätt stora. Att byta element kostar väl en slant också.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #32 skrivet: 20 mars 2011, 12:15:50 »
Om du har 60 grader fram som värst, sÃ¥ kan du köpa vilke VP som helst. De flesta klarar det utan att bli elpannor :).  Det är det det handlar om, returen tillbaka. Kan vp göra 60grader sÃ¥ kan den kanske fÃ¥ 52 tillbaka utan att stoppa.  Beroende pÃ¥ systemlösning *vinkar*

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #33 skrivet: 20 mars 2011, 13:30:01 »
Om det nu finns pumpar som klarar att leverera 60° så vill man ju satsa på det istället för att byta elementen också.

COP sjunker med ökande framledningstemperatur. Ett högtempsystem drar mer el varje år och blir dyrare i längden. Man kanske måste räkna in skillnaden i driftskostnad om års-COP kanske blir 2.5 istället för 3 eller 3.5...
Finns en tabell nånstans på nätet som visar hur COP varierar med framledningstemp. Sjunker i storleksordningen från 4 till 3.5 om framlednignstempen ökar från 35 till 45 grader(jag jämför med mina 32 grader vid noll ute till dina 44. Kanske inte troligt att du hamnar på 32 med enkla medel, men endå...)

Har du kolla på returtempen? Är det en väldigt låg returtemp så är flödet i systemet lågt, med högre fart på cirkpumpen blir tempskillnaden lägre och elementen avger högre effekt = lägre framledning.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #34 skrivet: 20 mars 2011, 13:58:55 »
Ja, fast det är ju inte så att en "högtemp" anläggning går med 70 grader ut jämt. Den snitt tillverade temperaturen blir inte så mkt högre än ett vanligt system. Och för att komma ner till 45 grader vid DUT så krävs MKT radiatorer.

Varför är alla så rädda för högtemp system, de bits inte. *vinkar*

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #35 skrivet: 20 mars 2011, 15:09:58 »
Den snitt tillverade temperaturen blir inte så mkt högre än ett vanligt system. Och för att komma ner till 45 grader vid DUT så krävs MKT radiatorer.

Jag tvekar inte alls på att det går göra sådana system, men man bör förstå vad det innebär...
Känns rätt givet att det kan finnas hus där det inte lönar sig att byta radiatorer, eller där det estetiska kanske sätter stopp...men man bör sitta med alla fakta på bordet innan man tar beslutet.

Sett över vinterperioden hamnar man ju på ett snitt i framledning. Har ingen aning om snittet men min framledning vid noll är 32 grader medans losch är 44.
Jämför man dessa i tabellen så skiljer sig COP från 4.25 till 3.25, jag får fram liknande skillnader när jag tittar i manualen för min Thermia(beräkning av förbrukning).
Vet inte losch värmebehov men jag har ett värmebehov på omkring 30.000 kWh för husvärme, med utetemp noll som snitt skiljer det sig 2500kwh/år mellan COP 4 och 3. Är det kallare blir skillnaden större.
Blir några tusenlappars skillnad i vart fall per år(COP 3 till COP 2 ger 5000kwH).

Hela iden med att spara pengar med en VP är väl låg temp på framledning samt hög temp på brine in. Störst enskild skillnad för besparingen gör väl låg framledning. Går det ådstakomma till rimlig kostnad måste det vara rätt väg att gå...

Rädslan för högtempsystem: Jo de bits, i plÃ¥nboken  ^-^

« Senast ändrad: 20 mars 2011, 15:22:26 av AAKEE »
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #36 skrivet: 20 mars 2011, 15:23:16 »
Självklart är det rätt väg att gå. Ingen säger något annat. Men man måste inte byta radiatorer och dra nya stammar för att få en bra anläggning.

Utloggad losch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #37 skrivet: 01 april 2011, 18:47:04 »
Nu har offerterna/kalkylerna börjat trilla in i brevlådan. Det man snabbt kan konstatera är att de beräkningsprogram som finns tydligen ej kan gå högre än 55° i framledningstemperatur vid DUT.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #38 skrivet: 01 april 2011, 18:51:58 »
Nu har offerterna/kalkylerna börjat trilla in i brevlådan. Det man snabbt kan konstatera är att de beräkningsprogram som finns tydligen ej kan gå högre än 55° i framledningstemperatur vid DUT.

Klart de kan det ska säljaren skriva in i programmet men tror att 55 grader står som standard om man inte skriver nåt annat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad losch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #39 skrivet: 01 april 2011, 19:07:11 »
Nu har offerterna/kalkylerna börjat trilla in i brevlådan. Det man snabbt kan konstatera är att de beräkningsprogram som finns tydligen ej kan gå högre än 55° i framledningstemperatur vid DUT.

Klart de kan det ska säljaren skriva in i programmet men tror att 55 grader står som standard om man inte skriver nåt annat.
Men det var det jag var tydlig med till alla som offererade att jag har ca 60° vid DU, ändå så står det 55° i kalkylerna.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #40 skrivet: 01 april 2011, 19:35:51 »
det är ju riktigt dåligt av de offererande firmorna. gör om gör rätt.

vart bor du? jag har fått in ett par bvettiga offerter från vettigt folk i stockholmstrakten
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #41 skrivet: 02 april 2011, 09:34:37 »
Jag var tydlig om 50 ºC vid DUT har fått allt från 35 ºC till det vanliga 55 ºC i Stockholm.
Ett lysande undantag med 50 ºC med notis om att det inte var standard 55 ºC
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad losch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #42 skrivet: 02 april 2011, 10:13:27 »
Vad har ni för erfarehet när det gäller desa beräkningprogram, stämmer dom väl med verklig åtgång av drift och spets?

Det jag fått kalkyl på är beräkande på att VP skall ge 32000 kwh

IVT HE C9    9800 kwh
IVT HT+C9  10400kwh
Thermia Diplomat -10 DUO 11200kwh
Thermia G2 -10 DUO 9800kwh
Nibe 1145-10     8000kwh

Alla har räknat med 170m borra förutom Nibe som har 180m

Utloggad losch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #43 skrivet: 04 april 2011, 22:27:10 »
Enl de kalkyler jag fått så verkar det som om Nibe skulle vara ca: 20% effektivare än IVT och Thermia. Vad tror ni kan det stämma?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29419
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #44 skrivet: 04 april 2011, 22:39:29 »
Enl de kalkyler jag fått så verkar det som om Nibe skulle vara ca: 20% effektivare än IVT och Thermia. Vad tror ni kan det stämma?

Nej, skillnaden mellan dessa märken kan knappast vara så stora, jag tror på att man har räknat olika eller har olika förutsättningar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!