Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!  (läst 8461 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sassypassy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Jag ska skaffa en luft värmepump men jag vet inte vilken! :ojag blir tokig av alla dessa tester m.m.Jag är total nybörjare men teknisk kunnig! :)snälla hjälp!
Jag behöver en som har låg
DB nivå inne har fattat det som om IVT ligger lägre eller har jag fel?
En som gör mycket effekt 6kw (vem vill inte det ^-^)
Bra grejer helt enkelt! :Dsnälla hjälp mig ska jag köpa IVT? Har de mycket problem? Sanyo är en annan fundering...men låter den inte lite mycket inne? :D
Tacksam för alla svar :-*

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2006, 23:12:42 »
ska du ha en tyst pump ska du absolut titta på sanyo. MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad sassypassy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2006, 12:39:12 »
Tack för svar! studsom jag då ska välja sanyo villken modell? Min hus yta är 112kvm öppen planlösning... ^-^

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2006, 13:04:43 »
tycker du ska välja en Sanyo SAP-123EHN men vart bor du? Tänk pÃ¥ att sanyon slÃ¥r av sig när det blir -20 grader vilket jag tycker är deras stora nackdel iaf när man bor som jag i norrlands inland där det ofta är runt -20  MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad sassypassy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2006, 13:29:08 »
stavar som en kråka gör man hehe ;Dtackar igen för svar! studsjag bor på Öland! Men förra vintern var det mer än 20 minus här så kanske ska man satsa på en som inte knäpper va vid minus 20? Är det IVT som är ledande då? Villken har du? Är du nöjd med den du har?

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2006, 13:59:13 »

Som Northkingen skriver, -Sanyo har kanske den tystaste innerdelen (väl värt att beakta...)

112 m² öppen planlösning värmer du fint om du väljer en lvp på minst 6,5 kw från Fuijitsi, Panasonic, Sanya, IVT, Toshiba eller Mitsubishi m.fl.

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad sassypassy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2006, 14:10:27 »
Jag är ju lite av nybörjare så får man vara seg och fråga vad ivp står för ???är det värmekapaciteten? ::)De jag har skrivit ut som gjorts tester på indikerar inte så hög w.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2006, 14:21:55 »
Nja,..-du menar nog lvp, som bara är förkortningen av luftvärmepump...
i och l kan vara förvillande lika i gement utförande...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2006, 14:32:34 »
Hej sassypassy! Jag har en panasonic he-12 och en fujitsu awyz 18 nocria köpte panan först och fick fujitsun monterad igÃ¥r och av det jag kännt sett och hört nu sÃ¥ kan jag bara säga en sak fujitsun "ÄGER" den är tyst, har swing funktion, grymt med effekt, tar liten plats pÃ¥ höjden vilket gör att den är lätt att placera där det är lÃ¥gt mellan tex tak och dörr, fördelaktigt pris, lättskött iom automastisk filterrengörning, bra instruktionsbok (vilket INTE panan har) vinteranpassad, bra copvärden, mkt bra luftkapacitet, inverterstyrning, R410A gas.  Ã„r helt enkelt supernöjd med fujitsun men har ju som sagt inte haft den länge men kan ju ändÃ¥ jämföra den lite med panan som jag oxÃ¥ är mkt nöjd med. Men mÃ¥ste säga att panan fÃ¥r nog ställa sig i skamvrÃ¥n jämfört med nocrian. Ett tips vad du än köper för pump sÃ¥ köp en inverter med R410A gas samt en stor och kraftig pump den kan aldrig bli för stor om det är en inverter    PS nocrian min är pÃ¥ 9.7kw och panasonicen är pÃ¥ 7.7kw  *vinkar*  MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad sassypassy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2006, 15:11:42 »
okidoki! :)det var nyttig info :Dnu blir man ju allt lite yr i pallet ....vad ska man ha egentligen...*suck* fujitsu den låter ju kanon! ;)var den dyr?

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2006, 15:17:24 »

Northkingen, -blir lite nyfiken på Fuijitsins höjd...-kan du ta fram tumstocken vid nåt tillfälle?
(I övrigt på beskrivningen låter det som en Toshiba...) ;)

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2006, 15:22:01 »
bor ju själv i norrland sÃ¥ jag vet inte riktigt vad priser ni har i södra sverige sen sÃ¥ köpte jag ju panasonicen oxÃ¥ av Tomas sÃ¥ nu när jag köpte nocrian fick jag jäkligt bra pris pÃ¥ den, men ordinarie pris ligger nog pÃ¥ ca 20000kr monterad och klar men dÃ¥ tillkommer elinstallationen. Ett tips: FGNordic fÃ¥r inte fram 14 Nocria i tillräcklig volym, och erbjuder sina Ã…F 18 för samma pengar. AlltsÃ¥ en 14 ska egentligen kosta ca 20000kr och en 18 ca 26000-27000kr    *vinkar*  MvH Krister
« Senast ändrad: 05 oktober 2006, 18:01:23 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2006, 15:30:28 »
Micra den är 25cm hög sÃ¥ du behöver ca 30cm för att fÃ¥ ca 5cm ovanför den. Men vore det inte för fästet som skruvas pÃ¥ väggen där man ska haka upp innerdelen pÃ¥ sÃ¥ skulle man kunna fästa den ändÃ¥ upp mot taket framdelen längst upp sluttar nerÃ¥t och där sitter luftintaget men om man skulle montera den ändÃ¥ mot taket gÃ¥r det ju liksom inte hänga pÃ¥ innerdelen pÃ¥ fästet den ska ju lyftas upp för att sedan falla ner ett par cm i fästet. MvH Krister    PS här finns en bild och lite info om den  http://vpgr.jetshop.se/   klicka pÃ¥ värmepump och välj sedan fujitsu sedan AWYZ/LB-serien
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #13 skrivet: 05 oktober 2006, 15:50:51 »
lägger upp lite bilder pÃ¥ nocrian.    MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #14 skrivet: 05 oktober 2006, 15:55:26 »
en till....
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #15 skrivet: 06 oktober 2006, 07:39:06 »

Northkingen, -tack för de fina bilderna! Det sneddade luftintaget upptill är en fiffig lösning för att minska höjden på innerdelen. Bra pris också, och grymt med 9,7 kw inför stundande vinter!

Hoppas att den håller i många år framöver för dig...!!!

Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #16 skrivet: 06 oktober 2006, 11:21:48 »
Det va sÃ¥ lite sÃ¥....jo det verkar inte vara alltför tokigt för det är ju ofta folk som vill ha innerdelen monterad tex ovanför en dörr och oftast är det inte sÃ¥ mkt plats där mellan tak och dörr. Jo jag hoppas verkligen att den ska ge mkt värme i vinter tillsammans med he-12:an. Jadu hur länge den hÃ¥ller det Ã¥terstÃ¥r ju att se men den har ju 2Ã¥rs garanti och gör man en service dÃ¥ fÃ¥r man ytterligare 3Ã¥rs garanti sÃ¥ fujitsu har ju ganska sÃ¥ bra garantier.  *vinkar*  MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: IVT villken är bäst total nybörjare...hjälp!
« Svar #17 skrivet: 14 november 2006, 18:05:45 »
Sanyo är ett bra val.
På öland är det väl inte -20C mer än en eller två dagar om året. Låt inte detta avskräcka dig.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!