Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Nordic Inv. Värme problem  (läst 37960 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #15 skrivet: 19 februari 2007, 12:34:58 »
Har provat varierande vinkel på fenorna.

Kör med solen, och även jag kör med typ 45 grader.

Och rena filer.

Provad ta bort de gröna filterna, avstängd ION och köra med luckan öppen i helgen och tycker att det blev lite skillnad. Men det kan vara inbildning oxo.
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #16 skrivet: 19 februari 2007, 13:10:20 »
Sitter utedelen placerad så att den kan blåsa helt obehindrat? Även här man man få problem med rundgång av utblåsluften tillbaka till insuget om det inte är fritt kring pumpen. Det som gör att jag biter mig fast i detta är att du inte får upp vettig temp ens i rummet där pumpen är placerad, det är mystiskt tycker jag.

Om det inte är något tekniskt fel på den efter att ha undersökts av en kyltekniker så tycker jag inte det kan återstå något annat än att inner- eller ytterdelen är olyckligt placerad så att du får rundgång i luftflödena. Visar sig det ändå vara rimliga placeringar utan rundgångsproblem så måste det lik förbannat fel på pumpen skulla jag hävda, tex fel gasmängd. Din pump ska utan problem kunna värma ditt kök och mer därtill vid minus 20. Så är det bara.

/Leopold

Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #17 skrivet: 19 februari 2007, 14:51:21 »
Nä det är inget som är ivägen för pumpen.
Och problemet startde långt innan jag satte dit taket för att skydda mot snöras.
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #18 skrivet: 19 februari 2007, 16:09:35 »
Inga problem med utedelens placering, inte såvitt jag kan se som amatör. Det rekommenderas ju dessutom att skydda utedelen mot snöras om det finns risk för det så det var nog klokt.

/L
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #19 skrivet: 19 februari 2007, 19:23:46 »
Slog nytt värmerekord ikväll pumpen spottade ut -1,6 grader trots att den är inställd pÃ¥ SOL-läget  knUp
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #20 skrivet: 19 februari 2007, 19:24:16 »
Mer bilder...
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #21 skrivet: 19 februari 2007, 19:24:33 »
Mer bilder...
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #22 skrivet: 19 februari 2007, 19:25:00 »
Inställningar på dosan
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #23 skrivet: 19 februari 2007, 19:25:29 »
Placering av givaren
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #24 skrivet: 19 februari 2007, 19:25:59 »
Mer bilder
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #25 skrivet: 19 februari 2007, 19:26:15 »
Mer bilder...
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #26 skrivet: 19 februari 2007, 19:26:35 »
Mer bilder...
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #27 skrivet: 19 februari 2007, 19:26:59 »
Temp i hallen utanför köket
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #28 skrivet: 19 februari 2007, 19:31:48 »
Måste säga att Kakel & Badrumscenter i Umeå är väldigt trevliga och tillmötesgående och försöker hitta en lösning...

De ville jag skulle trycka in knappen som är på högra sidan under luckan. Då blinkar den röda lampan, någon som känner till vad den koden betyder?
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #29 skrivet: 19 februari 2007, 20:14:19 »
Bra med mer information! Vilken utetemperatur hade du vid detta tillfälle?

Ser att din inloppsluft är endast 15 grader vid tillfället du tog bilden, tyder på att det inte skulle vara problem med återkoppling av utblås till inblås. Kanske var det mitt i en avfrostning? Med din placering av pumpen skulle jag rikta horisontalfenorna en smula ut från väggen och vinkla upp litet så att varmluften inte bromsas av kökssoffan i onödan. Men detta är finlir egentligen, har inte mycket att göra med grundproblemet.

De otroligt kalla temperaturerna du mäter upp i utblåset får jag bara vid avfrostningar, då går fläkten ned på ett absolut minimum (åtminstone i fläkt-auto som jag kör på) så det märker man inte av. Detta är alltså inget konstigt i sig OM det är vid en avfrostning du mätt upp detta.

Eftersom tankarna leds till avfrostning: det är tydligen så att en del maskiner av denna typ har problem med fyrvägsventilen som kan kärva. Den här ventilen har en central roll i avfrostningsprocessen och det är väl inte otänkbart att den kan tendera att fastna i ett slags mittemellanläge. Vild chansning som amatör här... jag vet inte om det kan ge symptom som du har råkat ut för men det känns som att det kan vara en god idé att växla mellan fullt kyl- och värmeläge några gånger under säg en timmes tid för att få en ev kärvande fyrvägsventil att motioneras upp till normal funktion.

Detta är ett känt problem hos Sharp efter vad jag hört här på forumet och proceduren kan avhjälpa problemet. Detta kan ev också förklara att maskinen funkat normalt en tid, och också betedde sig normalt just när kylteknikern råkade avlägga sin dyrbara visit.

Tja litet hypoteser här men det är väl värt att prova tycker jag. Hjälper inte det så får du helt enkelt ligga på det där företaget så att de hittar och åtgärdar felet. Det verkar mer och mer som att det är fel på pumpen eller installationen tycker jag. Pumpen borde lätt värma ditt kök och mycket mer ner till väldigt många minusgrader.
/L
« Senast ändrad: 19 februari 2007, 20:44:07 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!